U 2. broju našeg časopisa govorili smo o prošloj konferenciji Online
Educa u Berlinu. I ove godine ona je održana sa preko 1200 uzvanika,
predavača, posjetilaca, te velikim brojem radionica i različitih
predavanja.
Program
Ovo su tek neke od sekcija čijim temama su se bavile prezentacije
i radionice iz cijelog svijeta:
· Izgradnja efikasnih obrazovnih E-learning organizacija
· Produkcija E-learning materijala i resursa
· Kako odabrati i upotrijebiti tehnologiju
· ICT kao podrška obrazovanju učitelja
· Cjeloživotno učenje
Kao i ranijih godina, okupili su se oni kojima je u interesu pratiti
najnovije tendencije sa područja obrazovanja i uporabe novih tehnologija,
restrukturiranja školstva i visokog obrazovanja na nacionalnim nivoima
i šire. Mnogobrojni sudionici - slušatelji i predavači došli su
iz akademskog okrilja, pa i neke sekcije bile su namijenjene izazovima
uvođenja novih tehnologija u redovitu sveučilišnu praksu. No isto
tako je konferenciji prisustvovalo mnoštvo pojedinaca i predstavnika
komercijalnih tvrtki.
Ono što ponajviše može zapanjiti jednog slušatelja koji dolazi
sa našeg područja jest činjenica da se ondje govorilo o "e-learning
industriji". Ovako je konferencija predstavljena službeno:
"Online Educa je godišnja konferencija za pojedince zainteresirane
za e-learning industriju koji žele ispitati i evaluirati procese,
procedure, tehnike i alate za izradu obrazovnog okoliša prigodnog
21. stoljeću."
U svijetu je obrazovanje putem računalnih tehnologija izašlo iz
svoje eksperimentalne faze, te svakako izvan akademskih okvira,
i spremno je dobro se prodati i odlično zaraditi na komercijalnom
tržištu. Ne radi se samo o prodaji tehnologija koje podržavaju online
learning, niti samo o već pripremljenim digitalnim materijalima,
već ponajviše o uslugama koje jedna tvrtka sastavljena od tima različitih
profesionalaca može ponuditi kao niz rješenja na tržištu, a sve
na zahtjev i prilagođeno potrebama kupaca. Novi "buzzword"
je "education on-demand", slijedeći poznatiju inačicu
"multimedia on-demand".
No, što je ponukalo CARNet da i ove godine posjeti Online Educu?
I gdje Hrvatska stoji u usporedbi sa predstavljenim različitim projektima
primjene ICT-a i e-learninga?
Obrazovanje nastavnika
Mogli su se čuti vrlo vrijedni primjeri evropskih i svjetskih iskustava
na području različitih načina primjene ICT-a u obrazovanju, no ono
što je CARNetu bilo od posebnog značenja bili su projekti obrazovanja
nastavnika za kvalitetnu primjenu ICT-a u nastavnom procesu (s naglaskom
na kvalitetno). Predstavljen je danski projekt certificiranog obrazovanja
školskih nastavnika pod nazivom "Pedagogical ICT licence"
za metodičku primjenu ICT-a, kroz koji je već prošlo 45.000 danskih
nastavnika, a cijeli je program prenesen i prilagođen kulturi i
školskom sustavu u Norveškoj.
Autori ovog sustava izuzetno naglašavaju projektni i timski rad
proveden kroz cjelokupni program, kao osnovu na kojoj počiva tradicija
danskog obrazovanog sustava. Što se tiče organizacijskog dijela,
ono što je doprinijelo tako velikom uspjehu i prolasku 1/3 svih
edukatora kroz sustav jest činjenica da je cijeli program osmišljen
unutar kuće (UNI-C - agencija danskog Ministarstva obrazovanja),
ali je izvođenje edukaicje - trening i podrška polaznicima prepušteno
licenciranim vanjskim partnerima.
Program je sastavljen od 4 obavezna modula (pretraživanje i evaluacija
informacija na Internetu, pisanje, komunikacija i kolaboracija na
Internetu, promjene u načinu razmišljanja i pedagoškog rada uzrokovane
uvođenjem ICT-a) te 9 opcionalnih. Trening se najvećim dijelom izvodi
online, a traje 3-6 mjeseci. Više na adresi http://www.school-ict.org.
Sličan projekt predstavilo je Sveučilište u Maynoothu, Irska (http://www.may.ie/collegeinfo/),
koji su čak organizirali poslijediplomski studij za primjenu ICT-a
u obrazovanju. No ono što su naglasila oba autora jest podrška institucija
i ministarstava, dakle podrška na nacionalnoj razini koja je doprinijela
uspjehu oba poduhvata.
Razmjena znanja i materijala
Osim projekata obrazovanja nastavnika, mnogo se govorilo i o razmjeni
znanja, kroz konkretne primjere razmjene materijala. Nove "burze
znanja" trebale bi biti mjesto razmjene kvalitetnih digitalnih
materijala, čiju vrijednost bi određivali autori sami, a sama burza
bi nudila materijale potencijalnim zainteresiranim kupcima (Grégoire
Besnier, BIT, Austria "EducaNext: Brokering eLearning Resources
between Higher Education and the Corporate World").
Drugi primjer slične ideje jest onaj finskog Virtualnog Sveučilišta,
koji razvija bazu različitih online programa, odn. digitalnih materijala,
čiji autori, ali i "kupci" dolaze sa različitih finskih
sveučilišta, i razmjenjuju već pripremljene digitalne materijale
za izvođenje u vlastitom nastavnom programu.
Više na adresi http://www.virtuaaliyliopisto.fi/index.php?language=eng.
Gotovi "recepti"?
Zaključak koji donosimo sa ove konferencije jest da je Evropa spremna
za velike poduhvate širenja, ali i kvalitetne i primjerene uporabe
tehnologije u učenju/poučavanju, no da su takvi veliki i uspješni
sustavi još rijetkost na tom već razvijenom tržištu. Mnogi od sudionika
iz zemalja sa područja EU još uvijek se nalaze pred sličnim problemima
kao i Hrvatska i posjećuju ovakva događanja u potrazi za "receptima",
sugestijama i vrijednim tuđim primjerima koji bi se mogli implementirati
u vlastitoj zemlji. Ono u čemu se svi slažu jest da tako željenog
gotovog recepta nema, ali da je moguća prilagodba onih ostvarenih
potrebama drugih obrazovnih sustava.
Više o samoj konferenciji pročitajte na stranicama konferencije:
http://www.online-educa.com.
Dragana Kupres
|