Sadržaj:
Uvod
U vrijeme kada je Miroslav Huzjak postao
jednim od najmlađih zaposlenika Učiteljske akademije u službi voditelja
vježbi iz likovne kulture s metodikom (Odsjek za izobrazbu učitelja),
ta je ustanova posjedovala tek nekoliko računala. Web portal koji
je taj mladi nastavnik osmislio pokazuje svojim primjerom da je
moguće kreativno iskoristiti informacijsku tehnologiju u svrhu obrazovanja.
Miroslav Huzjak sve je izradio samostalno
i samoinicijativno, što je još jedan dokaz da je u praksi cjelokupnog
školstva vezanoj uz širenje ideje o modernom obrazovanju, još uvijek
preduvjet za uspjeh - dobra volja i entuzijazam pojedinca.
Mišljenje je tog profesora, ali i mnogih
drugih stručnjaka da se na području Hrvatske nedovoljno koristi
informacijska tehnologija u obrazovanju, koja dokazano može ponuditi
mnogo više učiteljima, ali i učenicima. Potaknuti njegovim radom
i uz njegovu pomoć danas Učiteljska akademija unutar svoje mreže
nudi stranice gotovo iz svih predmeta koje sadrže kontakt brojeve,
termine konzultacija i slične informacije potrebne studentima.
Ideja portala
"Sve je počelo od želje da naučim izrađivati
web stranice" - kazao nam je Miroslav Huzjak. Za dugogodišnjeg
pobornika korištenja informacijske tehnologije kao dodatnog alata
u podučavanju logičan je slijed bio pokušaj objedinjenja stečenog
znanja u izradi web stranica i želje da pomogne drugim učiteljima
Likovne kulture.
"Predmet Likovne kulture uglavnom je
prepušten kreativnosti samih nastavnika" - objašnjava Miroslav
Huzjak, "no sve je izraženija potreba za inovativnim, ali definiranim
obrazovnim programom. Izvedba nastavnog sata zapravo je jasna samo
mentorima iako ni oni kadšto nisu sasvim sigurni kako učenicima
što bolje i zanimljivije prenijeti znanje i tako pobuditi likovno
osvješćivanje."
Ono što je prof. Huzjak pokušao napraviti
jest obrazovni web portal, čija je svrha ponajprije pružanje metodičke
i praktične pomoći učiteljima u oblikovanju i izvođenju nastavnih
satova Likovne kulture. Autor je svjestan kako taj proces zahtijeva
nadopunjavanje izobrazbe samih učitelja, koji ne može započeti bez
promjene svjetonazora čitave struke u odnosu spram korištenja računala
u obrazovne svrhe.
Sadržaj portala
Web portal (http://sokrat.uciteljska-akademija.hr/likovna-kultura/)
Likovne kulture prvi je put prezentiran u rujnu prošle godine na
danima Učiteljske akademije, koji se već tradicionalno održavaju
početkom svake školske godine. Prof. Huzjak napomenuo nam je kako
ni sam nije mnogo znao o izradi web stranica i općenito korištenju
računala i mogućnosti koje ona pružaju. Od samog početka portal
se konstantno nadograđivao i proširivao tematikom i materijalima.
Rezultat njegova rada i istraživanja jest kompleksan sustav tekstova,
vježbi, primjera, fotografija, reprodukcija i drugih detalja koji
se mogu koristiti u nastavi Likovne kulture.
Sadržajno osposobljen mnoštvom tekstova i
vizualnih pomagala taj web portal prvenstveno nudi razrađene nastavne
jedinice grupirane prema području rada s određenim motivom, tehnikom
koja se koristi i izvjesnim likovnim problemom te je posebno objašnjena
artikulacija koju zahtijeva svaka nastavna jedinica.
Uvršteni su i mnogi primjeri dječjih radova,
koji učiteljima pružaju mogućnost komparacije, a tu je i velik broj
reprodukcija umjetničkih djela koje je moguće koristiti radi kultiviranja
dječjeg pogleda i samog osvješćivanja likovnih problema te tekstovi
kojima će se učitelj moći dodatno stručno obrazovati.
Cijeli je niz metodičkih savjeta na raspolaganju,
uključujući upute gdje se specifične informacije mogu pronaći.
Tu su i stranice na kojima se nalaze tekstovi
stručnjaka poput prof. Jadranke Damjanov, Damira De Zana, Ide Mati
i mnogih drugih koji će uvelike pomoći učiteljima da prošire svoje
znanje. Jedan od vrlo zanimljivih sadržaja web portala Likovne kulture
upravo su literarni poticaji, pjesme i prozni tekstovi koji spajaju
likovni, glazbeni, hrvatski jezik pa čak i tjelesnu kulturu. Neke
od priča potpisuje i sam autor web portala, koji nam je otkrio da
je razlog tome bio nedostatak primjerenih kratkih priča koje bi
mogle služiti kao literarni poticaj učenicima Likovne kulture.
Osim konkretnih primjera s metodičkim savjetima
za pripremanje i izvođenje sata Likovne kulture korisnici ovog web
portala mogu se upoznati s neizostavnim popisom literature s područja
metodike, osnova likovnog jezika i analize koje autor preporučuje
učiteljima likovne kulture kao nužne za njihovu stručnost i sveukupno
znanje. Stranice koje sadržavaju popis literature donose informacije
o samom sadržaju izabranih knjiga, uključujući autore i izdavače
te ujedno pružaju mogućnost izravnog naručivanja putem internet
dućana.
Tko su korisnici web portala?
Sve što je učiteljima potrebno za kvalitetnu
izobrazbu Likovne kulture autor je skupio i povezao, a da bi sve
bilo još jednostavnije i brže, tu je navigacijski izbornik, koji
bitno ubrzava proces pronalaženja potrebnih stranica, bilo da su
to Literarni poticaji, E-galerija ili Nastavni program, koji u sebi
sadrži niz elemenata koji se moraju obraditi tijekom školske godine.
S obzirom na to da je teško pronaći nastavni program na mreži, primjer
ovog web portala nešto je što može poslužiti učiteljima Likovne
kulture kao nadopuna njihovu planu i programu.
Profesor Huzjak prenosi nam reakcije nastavnika
koje su vrlo pozitivne budući da je za njih pripremljeno mnoštvo
materijala te im je mnogostruko olakšan proces pripreme nastavnih
jedinica. Pristup je jednostavan, informacije su relevantne i detaljne,
a uz tekstove se pojavljuju i mnoge reprodukcije koje je inače vrlo
teško naći na jednom mjestu.
Aktivno sudjelovanje učitelja
Autor smatra da je srce i duša njegova web
portala forum, interaktivna stranica gdje korisnici mogu međusobno
raspravljati o određenoj problematici, postavljati pitanja samom
autoru, ali i jedni drugima te svojim idejama, primjedbama i upitima
aktivno sudjelovati u cijelom projektu.
Posjećenost spomenutog foruma pruža najveće
zadovoljstvo, tvrdi autor, jer na taj način rezultati njegova rada
uistinu postaju vidljivi, dolazi do komunikacije među korisnicima,
a to ohrabruje. Većina korisnika nekoliko se puta na tjedan uključuje
u Forum s pitanjima koja su u prvom redu usmjerena na temu nastavnih
jedinica. "Forum je odista jedna od najvažnijih komponenta
čitavog web portala"- napominje Miroslav Huzjak i dodaje: "Mogao
sam na primjer čitav web portal snimiti na CD-u, ostvariti i financijsku
korist, no on bi tada bio zatvorena cjelina i pojam interaktivnosti
izgubio bi smisao."
Radionica "Duga"
U sklopu nastavnih jedinica korisnici mogu
pronaći i link likovne radionice "Duga", nastale unutar
Udruge za rastjerivanje dosade "Antuntun", pod pokroviteljstvom
gradskog Ureda za obrazovanje i socijalnu skrb grada Zagreba. Korisnici
web portala tako se mogu upoznati sa samim projektom i rezultatima
likovne radionice. Tu će naći popis raznolikih radionica koje se
kronološki nadovezuju jedna na drugu, a svaka pojedinačno ima određeni
koncept koji je objašnjen vizualnim primjerom i popraćen tekstom
i analizom. Autor i organizator projekta Miroslav Huzjak ovim je
primjerom rada s djecom još više obogatio svoj obrazovni portal
te se nada da će tako potaknuti i druge učitelje da se uključe u
slične projekte.
Studentske stranice
Autor tvrdi da učitelji nisu jedini korisnici
web portala, a razlog tome je prije svega postojanje Studentskih
stranica. Studenti Učiteljske akademije stoga redovito posjećuju
stranice obrazovnog portala Likovne kulture. Razrađen je sustav
putem kojeg se studentima prenose informacije pa na Studentskim
stranicama između ostalog mogu pronaći sadržaj zimskog i ljetnog
semestra unutar vježbi, informacije o vježbama s predviđenim materijalima
te popis literature koja će se koristiti za ispite uključujući podatke
o vježbama koje će sami koristiti za rad u školama.
Cijeli je web portal vrlo koristan za stjecanje
općeg znanja iz Likovne kulture tako da i učenici srednjoškolskog
uzrasta tu mogu pronaći mnoštvo korisnih informacija. Iskustvo je
pokazalo da ga studenti Učiteljske akademije najčešće posjećuju
da bi pronašli određene reprodukcije umjetničkih djela koje se inače
teže nalaze.
Online predavanja
Budući da planira svoja predavanja pripremiti
u online obliku, Miroslav Huzjak vjeruje da će se posjećenost njegova
web portala uvelike povećati. "Ne očekujem da svi studenti
prate moja predavanja sa zanimanjem, možda sam nekima čak i dosadan,
online predavanja ostavljaju mogućnost izbora i siguran sam da će
u budućnosti nadopuniti uobičajena face-to-face predavanja."
"Takva će predavanja omogućiti studentima
da se mnogo bolje pripreme dajući im sveukupno bolji preduvjet za
polaganje ispita, dok će nastavnik biti više u funkciji administratora
nego autoriteta" - mišljenje je Miroslava Huzjaka. Stare i
nove tehnike podučavanja potrebno je ujediniti jer će jedino tako
buduće generacije imati moderno obrazovanje.
Problem sustavnog opremanja učionica
Prof. Huzjak napominje da se studenti vrlo
dobro prilagođuju uvođenju informacijske tehnologije radi obrazovanja,
no problem leži u nedovoljnoj opremljenosti i nedostatku računalnih
učionica koje bi studenti mogli slobodno koristiti.
Doslovce prije nekoliko dana opremljena je
jedna takva učionica. Iako u njoj nalazimo samo nekoliko računala,
ona ipak predstavlja golem napredak. Učiteljska akademija u sklopu
svoje ustanove ima i informatičku učionicu, ali ona je strogo namijenjena
polaznicima predmeta informatike, te računalnu učionicu odjela za
germanistiku..
Zašto informacijske tehnologije?
"Informacija je bit obrazovanja, tj.
svako se obrazovanje vrti oko prijenosa informacija. Što više načina
to bolje, a pogotovo kad je to nadopunjavanje znanja brže, ljepše,
šarenije" - objašnjava Miroslav Huzjak.
Obrazovni portal Likovne kulture osim što
je uvršten na mnogim pretraživačima, domaćim i stranim, autor ga
reklamira na sve dostupne načine i prema svim ključnim riječima,
pa ga se tako može vidjeti u natječajima časopisa "Vidi",
na stranicama publikacije "Bug", na Zagrebačkom velesajmu
te raznim plakatima Učiteljske akademije.
Jedno od rješenja koje bi išlo u prilog boljoj
promidžbi, tvrdi Miroslav Huzjak "bilo bi da Ministarstvo prosvjete
i športa pokaže inicijativu i pošalje dopis svim školama u Hrvatskoj
s adresom web portala Likovne kulture, uključujući mnoge druge adrese
koje sadrže stranice s obrazovnim materijalima."
Hana Žigo
|