godište II  |  broj 4  |  Zagreb  |  21.3.2002.  |  ISSN 1333-5987

 

Obrazovni portal likovne kulture - Učiteljska akademija u Zagrebu

 

Sadržaj:

Uvod
Ideja portala
Sadržaj portala
Tko su korisnici web portala?
Radionica "Duga"
Studentske stranice
Online predavanja
Problem sustavnog opremanja učionica
Zašto informacijske tehnologije?

Uvod

U vrijeme kada je Miroslav Huzjak postao jednim od najmlađih zaposlenika Učiteljske akademije u službi voditelja vježbi iz likovne kulture s metodikom (Odsjek za izobrazbu učitelja), ta je ustanova posjedovala tek nekoliko računala. Web portal koji je taj mladi nastavnik osmislio pokazuje svojim primjerom da je moguće kreativno iskoristiti informacijsku tehnologiju u svrhu obrazovanja.

Miroslav Huzjak sve je izradio samostalno i samoinicijativno, što je još jedan dokaz da je u praksi cjelokupnog školstva vezanoj uz širenje ideje o modernom obrazovanju, još uvijek preduvjet za uspjeh - dobra volja i entuzijazam pojedinca.

Mišljenje je tog profesora, ali i mnogih drugih stručnjaka da se na području Hrvatske nedovoljno koristi informacijska tehnologija u obrazovanju, koja dokazano može ponuditi mnogo više učiteljima, ali i učenicima. Potaknuti njegovim radom i uz njegovu pomoć danas Učiteljska akademija unutar svoje mreže nudi stranice gotovo iz svih predmeta koje sadrže kontakt brojeve, termine konzultacija i slične informacije potrebne studentima.

Ideja portala

"Sve je počelo od želje da naučim izrađivati web stranice" - kazao nam je Miroslav Huzjak. Za dugogodišnjeg pobornika korištenja informacijske tehnologije kao dodatnog alata u podučavanju logičan je slijed bio pokušaj objedinjenja stečenog znanja u izradi web stranica i želje da pomogne drugim učiteljima Likovne kulture.

"Predmet Likovne kulture uglavnom je prepušten kreativnosti samih nastavnika" - objašnjava Miroslav Huzjak, "no sve je izraženija potreba za inovativnim, ali definiranim obrazovnim programom. Izvedba nastavnog sata zapravo je jasna samo mentorima iako ni oni kadšto nisu sasvim sigurni kako učenicima što bolje i zanimljivije prenijeti znanje i tako pobuditi likovno osvješćivanje."

Ono što je prof. Huzjak pokušao napraviti jest obrazovni web portal, čija je svrha ponajprije pružanje metodičke i praktične pomoći učiteljima u oblikovanju i izvođenju nastavnih satova Likovne kulture. Autor je svjestan kako taj proces zahtijeva nadopunjavanje izobrazbe samih učitelja, koji ne može započeti bez promjene svjetonazora čitave struke u odnosu spram korištenja računala u obrazovne svrhe.

Sadržaj portala

Web portal (http://sokrat.uciteljska-akademija.hr/likovna-kultura/) Likovne kulture prvi je put prezentiran u rujnu prošle godine na danima Učiteljske akademije, koji se već tradicionalno održavaju početkom svake školske godine. Prof. Huzjak napomenuo nam je kako ni sam nije mnogo znao o izradi web stranica i općenito korištenju računala i mogućnosti koje ona pružaju. Od samog početka portal se konstantno nadograđivao i proširivao tematikom i materijalima. Rezultat njegova rada i istraživanja jest kompleksan sustav tekstova, vježbi, primjera, fotografija, reprodukcija i drugih detalja koji se mogu koristiti u nastavi Likovne kulture.

Sadržajno osposobljen mnoštvom tekstova i vizualnih pomagala taj web portal prvenstveno nudi razrađene nastavne jedinice grupirane prema području rada s određenim motivom, tehnikom koja se koristi i izvjesnim likovnim problemom te je posebno objašnjena artikulacija koju zahtijeva svaka nastavna jedinica.

Uvršteni su i mnogi primjeri dječjih radova, koji učiteljima pružaju mogućnost komparacije, a tu je i velik broj reprodukcija umjetničkih djela koje je moguće koristiti radi kultiviranja dječjeg pogleda i samog osvješćivanja likovnih problema te tekstovi kojima će se učitelj moći dodatno stručno obrazovati.

Cijeli je niz metodičkih savjeta na raspolaganju, uključujući upute gdje se specifične informacije mogu pronaći.

Tu su i stranice na kojima se nalaze tekstovi stručnjaka poput prof. Jadranke Damjanov, Damira De Zana, Ide Mati i mnogih drugih koji će uvelike pomoći učiteljima da prošire svoje znanje. Jedan od vrlo zanimljivih sadržaja web portala Likovne kulture upravo su literarni poticaji, pjesme i prozni tekstovi koji spajaju likovni, glazbeni, hrvatski jezik pa čak i tjelesnu kulturu. Neke od priča potpisuje i sam autor web portala, koji nam je otkrio da je razlog tome bio nedostatak primjerenih kratkih priča koje bi mogle služiti kao literarni poticaj učenicima Likovne kulture.

Osim konkretnih primjera s metodičkim savjetima za pripremanje i izvođenje sata Likovne kulture korisnici ovog web portala mogu se upoznati s neizostavnim popisom literature s područja metodike, osnova likovnog jezika i analize koje autor preporučuje učiteljima likovne kulture kao nužne za njihovu stručnost i sveukupno znanje. Stranice koje sadržavaju popis literature donose informacije o samom sadržaju izabranih knjiga, uključujući autore i izdavače te ujedno pružaju mogućnost izravnog naručivanja putem internet dućana.

Tko su korisnici web portala?

Sve što je učiteljima potrebno za kvalitetnu izobrazbu Likovne kulture autor je skupio i povezao, a da bi sve bilo još jednostavnije i brže, tu je navigacijski izbornik, koji bitno ubrzava proces pronalaženja potrebnih stranica, bilo da su to Literarni poticaji, E-galerija ili Nastavni program, koji u sebi sadrži niz elemenata koji se moraju obraditi tijekom školske godine. S obzirom na to da je teško pronaći nastavni program na mreži, primjer ovog web portala nešto je što može poslužiti učiteljima Likovne kulture kao nadopuna njihovu planu i programu.

Profesor Huzjak prenosi nam reakcije nastavnika koje su vrlo pozitivne budući da je za njih pripremljeno mnoštvo materijala te im je mnogostruko olakšan proces pripreme nastavnih jedinica. Pristup je jednostavan, informacije su relevantne i detaljne, a uz tekstove se pojavljuju i mnoge reprodukcije koje je inače vrlo teško naći na jednom mjestu.

Aktivno sudjelovanje učitelja

Autor smatra da je srce i duša njegova web portala forum, interaktivna stranica gdje korisnici mogu međusobno raspravljati o određenoj problematici, postavljati pitanja samom autoru, ali i jedni drugima te svojim idejama, primjedbama i upitima aktivno sudjelovati u cijelom projektu.

Posjećenost spomenutog foruma pruža najveće zadovoljstvo, tvrdi autor, jer na taj način rezultati njegova rada uistinu postaju vidljivi, dolazi do komunikacije među korisnicima, a to ohrabruje. Većina korisnika nekoliko se puta na tjedan uključuje u Forum s pitanjima koja su u prvom redu usmjerena na temu nastavnih jedinica. "Forum je odista jedna od najvažnijih komponenta čitavog web portala"- napominje Miroslav Huzjak i dodaje: "Mogao sam na primjer čitav web portal snimiti na CD-u, ostvariti i financijsku korist, no on bi tada bio zatvorena cjelina i pojam interaktivnosti izgubio bi smisao."

Radionica "Duga"

U sklopu nastavnih jedinica korisnici mogu pronaći i link likovne radionice "Duga", nastale unutar Udruge za rastjerivanje dosade "Antuntun", pod pokroviteljstvom gradskog Ureda za obrazovanje i socijalnu skrb grada Zagreba. Korisnici web portala tako se mogu upoznati sa samim projektom i rezultatima likovne radionice. Tu će naći popis raznolikih radionica koje se kronološki nadovezuju jedna na drugu, a svaka pojedinačno ima određeni koncept koji je objašnjen vizualnim primjerom i popraćen tekstom i analizom. Autor i organizator projekta Miroslav Huzjak ovim je primjerom rada s djecom još više obogatio svoj obrazovni portal te se nada da će tako potaknuti i druge učitelje da se uključe u slične projekte.

Studentske stranice

Autor tvrdi da učitelji nisu jedini korisnici web portala, a razlog tome je prije svega postojanje Studentskih stranica. Studenti Učiteljske akademije stoga redovito posjećuju stranice obrazovnog portala Likovne kulture. Razrađen je sustav putem kojeg se studentima prenose informacije pa na Studentskim stranicama između ostalog mogu pronaći sadržaj zimskog i ljetnog semestra unutar vježbi, informacije o vježbama s predviđenim materijalima te popis literature koja će se koristiti za ispite uključujući podatke o vježbama koje će sami koristiti za rad u školama.

Cijeli je web portal vrlo koristan za stjecanje općeg znanja iz Likovne kulture tako da i učenici srednjoškolskog uzrasta tu mogu pronaći mnoštvo korisnih informacija. Iskustvo je pokazalo da ga studenti Učiteljske akademije najčešće posjećuju da bi pronašli određene reprodukcije umjetničkih djela koje se inače teže nalaze.

Online predavanja

Budući da planira svoja predavanja pripremiti u online obliku, Miroslav Huzjak vjeruje da će se posjećenost njegova web portala uvelike povećati. "Ne očekujem da svi studenti prate moja predavanja sa zanimanjem, možda sam nekima čak i dosadan, online predavanja ostavljaju mogućnost izbora i siguran sam da će u budućnosti nadopuniti uobičajena face-to-face predavanja."

"Takva će predavanja omogućiti studentima da se mnogo bolje pripreme dajući im sveukupno bolji preduvjet za polaganje ispita, dok će nastavnik biti više u funkciji administratora nego autoriteta" - mišljenje je Miroslava Huzjaka. Stare i nove tehnike podučavanja potrebno je ujediniti jer će jedino tako buduće generacije imati moderno obrazovanje.

Problem sustavnog opremanja učionica

Prof. Huzjak napominje da se studenti vrlo dobro prilagođuju uvođenju informacijske tehnologije radi obrazovanja, no problem leži u nedovoljnoj opremljenosti i nedostatku računalnih učionica koje bi studenti mogli slobodno koristiti.

Doslovce prije nekoliko dana opremljena je jedna takva učionica. Iako u njoj nalazimo samo nekoliko računala, ona ipak predstavlja golem napredak. Učiteljska akademija u sklopu svoje ustanove ima i informatičku učionicu, ali ona je strogo namijenjena polaznicima predmeta informatike, te računalnu učionicu odjela za germanistiku..

Zašto informacijske tehnologije?

"Informacija je bit obrazovanja, tj. svako se obrazovanje vrti oko prijenosa informacija. Što više načina to bolje, a pogotovo kad je to nadopunjavanje znanja brže, ljepše, šarenije" - objašnjava Miroslav Huzjak.

Obrazovni portal Likovne kulture osim što je uvršten na mnogim pretraživačima, domaćim i stranim, autor ga reklamira na sve dostupne načine i prema svim ključnim riječima, pa ga se tako može vidjeti u natječajima časopisa "Vidi", na stranicama publikacije "Bug", na Zagrebačkom velesajmu te raznim plakatima Učiteljske akademije.

Jedno od rješenja koje bi išlo u prilog boljoj promidžbi, tvrdi Miroslav Huzjak "bilo bi da Ministarstvo prosvjete i športa pokaže inicijativu i pošalje dopis svim školama u Hrvatskoj s adresom web portala Likovne kulture, uključujući mnoge druge adrese koje sadrže stranice s obrazovnim materijalima."

Hana Žigo

 

 

cijeli osvrt | sažetak| abstract | pdf inačica | naslovnica