O našem sugovorniku
Doc. dr. sc. Damir Seršić je djelatnik Zavoda
za elektroničke sustave i obradbu informacija na Fakultetu elektrotehnike
i računarstva (FER) u Zagrebu, a predaje i na Elektrotehničkom fakultetu
u Osijeku te Tehničkom fakultetu u Rijeci. Iako se i sam bavi projektiranjem
videokonferencijskih sustava, ovog puta smo razgovarali s njim kao
s jednim od korisnika VC sustava. Dr. Seršić zajedno s kolegama
s FER-a svakoga tjedna održava udaljena predavanja iz kolegija Signali
i sustavi na relaciji FER - Elektrotehnički fakultet Osijek, kao
i predavanja iz kolegija Teorija sustava na relaciji FER - Tehnički
fakultet Rijeka. Još prije nekoliko godina putovao je u Osijek da
bi držao ista predavanja, bez obzira na vremenske prilike, red vožnje
vlaka ili autobusa, te druge poslovne i privatne obaveze. Novi način
držanja udaljenih predavanja omogućio mu je veću slobodu i bolju
iskorištenost vlastitog vremena. S druge strane, studentima nije
oduzeo ništa od onoga što su dobivali na predavanjima održanima
u učionici, licem u lice. Studenti u Rijeci od samog početka kombiniraju
telepredavanja s predavanjima uz fizičku prisutnost nastavnika,
a po vlastitim izjavama ne primjećuju razliku u njihovoj kvaliteti.
O VC učionicama - teleučionicama
Postojeća infrastruktura u hrvatskoj akademskoj
zajednici danas omogućuje upotrebu videokonferencije svakom profesoru
u redovnoj nastavi. Prva improvizirana varijanta VC-a (videokonferencija)
u Hrvatskoj izvedena je 23. siječnja 1997., a održao ju je akademik
prof. Babić.
U Hrvatskoj danas postoji nekoliko opremljenih
teleučionica: na Fakultetu elektrotehnike i računarstva u Zagrebu,
na Institutu Hrvoje Požar u Zagrebu, na Ekonomskom fakultetu u Splitu,
a priprema se uređenje i opremanje teleučionica na FESB-u u Splitu,
Tehničkom fakultetu u Rijeci i Elektrotehničkom fakultetu u Osijeku.
O potrebnoj opremi
Oprema potrebna za telekonferenciju varira
od 50€, koliko košta web kamerica i mikrofon za osobno računalo,
pa sve do složenih video, audio, komunikacijskih i računalnih sustava
u teleučionicama koji mogu koštati i više od 150.000 €. Srednja
rješenja zasnivaju se npr. na boljem računalu i pratećoj audio,
video i komunikacijskoj opremi. Takva rješenja su redovito za osobnu
uporabu i koštaju do 5.000 €. Za veće grupe korisnika prikladniji
su integrirani videokonferencijski sustavi čije se cijene kreću
i do tridesetak tisuća €..
Dr. Seršić ističe da se sva telepredavanja
u nas odvijaju na dvokanalnom sustavu, uz audio-vizualnu vezu predavača
i publike, ali i uz istovremeni prijenos nastavnih materijala u
nekom računalnom obliku (PowerPoint prezentacija, različite simulacije
i drugo). Telepredavanja omogućuju povratnu komunikaciju, odnosno
razgovor studenata i profesora, iako mogu biti fizički udaljeni
više stotina ili tisuća kilometara.
O prednostima elektroničkih materijala
Računalni oblik materijala, radilo se o PowerPoint
prezentaciji, skriptama na internetu, simulaciji ili drugome, zapravo
služi unaprjeđenju nastave koja se održava lokalno u učionici ili
posredstvom teleučionice. Računalni nastavni materijali u sebi kriju
i zamke ako se pomoću njih želi ispredavati prevelika količina gradiva
u prekratkom vremenu, što je čest slučaj. Dr. Seršić nam kaže da
se predavač uvijek mora upoznati s osobinama medija kojim se služi,
bilo da se radi o kredi i ploči ili pak modernim računalnim sustavima.
Prednost je računalnih nastavnih materijala
što ih se, kad su jednom napravljeni, lakše može prilagođavati i
unapređivati. Takvi nastavni materijali su korak ka skripti, knjizi,
ili se nadopunjeni multimedijskim sadržajima (video prikazi, simulacije,
…) mogu oblikovati u digitalni hipertekstualni udžbenik.
Elektronički nastavni materijali mogu se
postaviti na Internet gdje im može pristupiti svaki student, van
termina samog predavanja. Umjesto knjige koja se čita redom, hipertekstualni
dokument omogućuje svakome da nastavne materijale čita u skladu
s vlastitim predznanjem. Student se može koncentrirati na dijelove
koji su mu interesantniji, a one s kojima je već upoznat može jednostavno
preskočiti. Istovremeno, na izravnim predavanjima student više pažnje
može posvetiti razumijevanju gradiva, jer su mu lako dostupni radni
materijali koje bi inače morao sam zabilježiti na predavanju.
O autorskim pravima i naknadama
Profesori često imaju određeni otpor od stavljanja
svojih materijala na internet iz straha da će time izgubiti svoju
ulogu poučavatelja u obrazovnom procesu. No, dr. Seršić smatra da
uporaba informacijskih tehnologija u držanju nastave ne samo što
otvara nove mogućnosti, već dovodi do izražaja pravu ulogu predavača,
a to je da objašnjava gradivo i komunicira s publikom.
Profesor koji tvrdi da nikada neće staviti
knjigu na internet ima pravo na takav stav, kao što svatko ima pravo
na svoje mišljenje. No autorska su prava bila ugrožena već pojavom
kopirnog stroja, a opća je pojava na našim fakultetima fotokopiranje
knjiga.
Nedoumice oko autorskih prava nisu novost
samo u Hrvatskoj, a pogotovo ne samo u edukaciji. Industrija zabave
na primjer tu gubi velike svote, koje se mjere u milijunima dolara.
Zarada jednog profesora na njegovim obrazovnim materijalima je vrlo
mala kad se usporedi s tim iznosima.
Dobar predavač je dobar predavač neovisno
o mediju, tvrdi nam dr. Seršić. Jednom kad nastavnik pripremi predavanje
u PowerPointu ili kojem drugom računalnom obliku, , student može
lakše doći do željene informacije. Student željan znanja i informacija
će usprkos tome doći na predavanje, jer dobro predavanje štedi vrijeme
potrebno za savladavanje gradiva i omogućuje direktnu komunikaciju
s nastavnikom. To jest i prava svrha predavanja, gradivo se ionako
može pronaći u literaturi.
"Ako mi kradu materijale s interneta,
neka kradu, jer to znači da su predavanja dobra. A ako su dobra,
onda će me i zvati da ih održim, prema tome, profitirati ći, a ne
izgubiti", rekao nam je dr. Seršić.
O telepredavanjima
Telepredavanja se izvode u obliku videokonferencije
za koju je potrebno pripremiti materijal u elektroničkom obliku,
a procjenjuje se da je potreban jedan radni dan pripreme za jednosatno
predavanje. Ako profesor ima asistenta, pripremu će prepustiti njemu.
Na relaciji FER Zagreb - ETF Osijek posredstvom
videokonferencija održavaju se i usmeni ispiti, što se pokazalo
jednako efikasnim kao i klasično ispitivanje uz fizičku prisutnost
nastavnika.
Moguće je držati predavanja s lokalnom i
udaljenom publikom istodobno. Na taj način imamo dva predavanja
u jednom. Moguće su i male poteškoće ako dođe do prekida veze, jer
prekid uvjetuje čekanje ne samo udaljenim studentima, već i onima
u lokalnoj predavaonici.
Zašto se određeni broj sveučilišnih nastavnika ne služi modernim
tehnologijama?
Dr. Seršić smatra da profesori ne koriste
videokonferencije uglavnom zbog neznanja da takva mogućnost postoji
ili zbog nepotrebnog straha od novih tehnologija. Sav otpor se lako
može prevladati već u prvom pokušaju, jer nije teško uvidjeti prednosti
i nove mogućnosti koje teleedukacija nudi.
Umjesto zaključka
Dr. Seršić trenutno radi na pripremi nastavnih
materijala koji će biti objavljeni na DVD-u i na Internetu. Na jesen
se planira sva videokonferencijska predavanja istovremeno emitirati
i na internetu, također u dvokanalnoj verziji (audio/video prikaz
predavača + elektronički nastavni materijali). Takvim predavanjima
mogli bi pristupiti studenti od kuće, a ako imaju mikrofon mogli
bi se i aktivno uključiti u diskusiju. Jasno je da se radi o audio/video
prijenosu niže kvalitete, zasnovanom na mogućnostima klasičnog modemskog
priključka.
Opasnost koja se krije u upotrebi modernih
tehnologija jest da je sve lakše biti loš predavač, jer je lakše
sakriti se iza pretrpanih slajdova. No, povratak na staro je nemoguć.
Sve tendencije u svijetu kreću u smjeru informatizacije i internetizacije
obrazovnog procesa, a sve veći broj vrhunskih svjetskih obrazovnih
institucija spremno je ponuditi svoje materijale na internetu. Npr.
na Stanfordu možete pohađati brojne kolegije putem teleedukacije
i čak za to dobiti formalnu diplomu, a u tom smjeru moramo ići i
mi.
Suzana Novaković
|