godište II   |   broj 6  |   Zagreb |   20.5.2002. | ISSN 1333-5987

Miroslav Milinović

 

Od učenja o internetu do učenja internetom (Što smo naučili na CUC konferencijama?)

 

Sadržaj:

1.

Uvod

2.

CUC 99: Od učenja o internetu do učenja internetom

3.

CUC 2000: Učenje putem weba
4. CUC 2001: Suradnja u udaljenom učenju
5. CUC 2002: Iskustva u primjeni interneta u obrazovanju
6. Zaključak

1. Uvod

Niz korisničkih konferencija pod nazivom CARNet Users Conference (CUC) Hrvatska akademska i istraživačka mreža - CARNet započela je u jesen 1999. godine s temeljnim ciljem aktiviranja korisničke zajednice. Cilj je potaknuti korisnike na aktivno sudjelovanje putem izlaganja ideja i rezultata rada vezanih uz primjenu informacijskih i komunikacijskih tehnologija, napose interneta. CUC je zamišljen i kao događaj, dakle ne samo kao korisnička, stručna konferencija nego i kao mjesto sastajanja i razmjene informacija. Koncept CUC upotpunjen je obrazovnim sadržajima - kratkim tečajevima i radionicama. Naime, na konferenciji se kao sudionici podjednako očekuju oni korisnici koji aktivno koriste informacijske i komunikacijske tehnologije kao i oni koji su to tek počeli. CUC ima i međunarodni karakter, što pruža mogućnost, posebice putem izlaganja pozvanih predavača, vrhunskih međunarodnih stručnjaka, da domaći korisnici interneta dobiju kvalitetne informacije o razvoju i primjeni informacijskih i komunikacijskih tehnologija u svijetu. CUC je dakle konferencija otvorena svim korisnicima interneta u Republici Hrvatskoj i u svijetu. Slijedom svega toga službeni jezik konferencije je engleski.

Program konferencije sadrži:

  • plenarna - pozvana predavanja
  • radove i prezentacije sudionika
  • kratke tečajeve (tutorijale)
  • radionice
  • okrugle stolove / panel diskusije,

a kao poseban događaj, konferenciju prati web festival - natjecanje autora web stranica za najbolji rad na zadanu temu.

Od samog početka prepoznata je važnost tema vezanih uz primjenu IT, posebno interneta u obrazovanju i njihova važnost za konferenciju poput CUC. Tako su te teme dobile svoj prostor u programu svih do sada održanih CUC konferencija i postale nezaobilaznima u planiranju svake nove CUC konferencije. U nastavku je dan osvrt na programe održanih CUC konferencija kao i na program CUC 2002, koja je u pripremi. Posebna je pozornost posvećena temama vezanim uz primjenu IT u obrazovanju.

2. CUC 99: Od učenja o internetu do učenja internetom

Prva CUC pod nazivom Učimo internet(om) i motom Od učenja o internetu do učenja internetom potpuno je bila posvećena obrazovnim temama. Bavila se internetom kao alatom za obrazovanje. Osnovna je poruka CUC 99 bila kako je krajnje vrijeme da internet prihvatimo kao alat, prestanemo samo učiti kako ga rabiti te ga počnemo aktivno koristiti u obrazovanju. Program konferencije bio je vezan uz četiri osnovne teme:

  • internet u obrazovanju
  • udaljeno učenje
  • podrška korisnicima
  • trening trenera

Pozvani predavači Jill Foster i George Munroe govorili su o učenju internetom i podršci korisnicima. Uz više od 20 radova sudionia održane su i 2 radionice i 2 okrugla stola te panel diskusija s pozvanim predavačima. Među radovima sudionika pozornost su posebno brojem i sadržajem plijenile prezentacije vezane uz projekt e-škola, lijep primjer uspješne upotrebe interneta u obrazovanju. Radionice i okrugli stolovi bili su okrenuti udaljenom učenju i sustavu treniranja trenera (Traing the Trainers). Izložen je i diskutiran CARNetov Training model the Trainers.

Na toj je konferenciji s uspjehom pokrenut i niz posebnih pratećih događanja - web festivala, natječaja za autore web stranica. Tema web festivala na CUC '99 su bile web stranice obrazovnog sadržaja. Na festival je prijavljeno 55 web sjedišta obrazovnog sadržaja, od kojih je službeni žiri pohvalio 5 te nagradio 3 najbolja. Svoju je nagradu dodijelila i publika. Brojnost i kvaliteta prijavljenih webova svakako su bili dobar pokazatelj.

Sve detaljnije informacije o konferenciji, radove i izlaganja te podatke o web festivalu moguće je naći u elektroničkom zborniku koji je dostupan na CD-u, ali i putem web stranica na adresi http://www.carnet.hr/cuc/cuc99/ .

3. CUC 2000: Učenje putem weba

CUC 2000 imao je naslov U potrazi za informacijama i moto Web: prema korisnijem sadržaju. Bavio se internetom, posebno webom kao izvorom informacija. Osnovne teme su bile:

  • publiciranje webom
  • portali i tematska sučelja
  • digitalne knjižnice
  • oblikovanje weba
  • učenje putem weba
  • pronalaženje informacija,

a web festival je bio izbor najboljeg portala u 3 kategorije: portal općeg tipa, tematski portal i portal namijenjen interesnoj skupini korisnika.

Pomoću teme Učenje putem weba analiziran je web kao osnovni alat u razvoju mrežom dostupnih obrazovnih materijala. Kako bi ti materijali trebali izgledati? Kako objavljivati i održavati Web stranice s obrazovnim sadržajem? Koje programske alate koristiti? Jesu li korisnici zadovoljni postojećim obrazovanjem putem weba? Osvrćući se na glavnu temu CUC 99 željelo se sagledati što se dogodilo u godinu dana na području udaljenog učenja.

Među tečajevima i radionicama na konferenciji izdvajamo one vezane uz obrazovne teme: tečaj o uporabi Courseware alata te radionicu pod nazivom "Webbased open learning". Na okruglom stolu pod nazivom "Learning and the Internet" raspravljano je o trenutačnom stanju i pravcima razvoja glede uporabe interneta u obrazovanju. Detalje izlaganja valja potražiti u elektroničkom zborniku na adresi http://www.carnet.hr/cuc/cuc2000/ .

4. CUC 2001: Suradnja u udaljenom učenju

Treći po redu, CUC 2001 pod naslovom Zajedničkim snagama i motom Od komunikacije do suradnje putem interneta, bavio se fenomenom interneta kao medija za razmjenu informacija. Osnovne su teme bile:

  • internet zajednice
  • komunikacija i suradnja: tradicionalno nasuprot multimedijalnom
  • suradnja u udaljenom učenju
  • web kao alat za suradnju

Web festival je bio natječaj za najbolje web sjedište zajednice na internetu.

Temom Suradnja u udaljenom učenju ponovno je analizirana uporaba interneta u obrazovanju. Komunikacija i suradnja učenika i nastavnika neizostavan je dio obrazovnog procesa. Kod udaljenog učenja ona je posebno važna. Od samog početka, od izrade online nastavnih materijala nastavnici-autori moraju surađivati sa stručnjacima za internet tehnologije kako bi se pronašao pravi način upotrebe tih tehnologija. Nadalje, ključni faktor uspjeha u udaljenom učenju jest omogućavanje komunikacije i suradnje među učenicima, ali i između učenika i nastavnika. Jesmo li zadovoljni postojećim konceptima i alatima? Kako možemo unaprijediti kvalitetu udaljenog učenja? Koji su problemi na tom području? Na koji način možemo surađivati i razmjenjivati obrazovne materijale i programe širom svijeta? Kao i na prethodne dvije CUC konferencije uporaba interneta u obrazovne svrhe ponovno je bila jednom od glavnih tema. Radovi sudionika vezani uz tu temu podijeljeni su na konferenciji u 3 sekcije: Internet u obrazovanju, Virtualna učionica i Iskustva u udaljenom obrazovanju. Posebnim tutorijalom predstavljen je i Thinkquest program za učenike i nastavnike. Valja istaknuti da je na CUC 2001 zabilježen zapažen broj radova izravno vezanih uz primjene IT u obrazovanju.

Već prema tradiciji priređen je elektronički zbornik radova na adresi http://www.carnet.hr/cuc/cuc2001/  u kojem se mogu naći sva izlaganja i ostale informacije o konferenciji.

5. CUC 2002: Iskustva u primjeni interneta u obrazovanju

Četvrti u nizu, CUC 2002, nosi naslov Iskoristimo internet i održat će se pod motom Kako unaprijediti svoju virtualnu prisutnost. Putem pozvanih predavanja, radova i prezentacija sudionika, tečajeva, radionica i okruglih stolova obuhvatit će se ove teme:

  • virtualni svjetovi i virtualni građani
  • elektroničko radno mjesto
  • iskustva u primjeni interneta u obrazovanju
  • društveni aspekti uporabe interneta
  • kvaliteta internetskog informacijskog prostora
  • multimedija i aplikacije u realnom vremenu.

I ove se godine, u sklopu teme Iskustva u primjeni interneta u obrazovanju očekuje nastavak kontinuiteta nizom radova iz područja primjene IT u obrazovanju i razmjeni znanja. Detaljne informacije o konferenciji kao i upute za autore mogu se naći na web stranicama konferencije na adresi http://www.carnet.hr/CUC/ 

6. Zaključak

Konferencija CUC afirmira se kao važan i tradicionalan događaj kojemu prisustvuje iz godine u godinu sve više sudionika iz Hrvatske i inozemstva. U jeku su pripreme za CUC 2002, no već se razmišlja i o petoj CUC konferenciji 2003. godine, koja bi imala još naglašeniji međunarodni karakter.

Kao što je već istaknuto, prepoznajući važnost tema vezanih uz uporabu IT u obrazovanju programski odbor konferencije iz godine u godinu smješta te teme u program konferencije prepoznajući pri tome ne samo sve veći odziv autora nego i, što je posebno važno, porast kvalitete radova.

 

autor | cijeli članak | literatura | sažetak| abstract | pdf inačica | naslovnica