Što je slobodni softver?
Iako se o slobodnom softveru obično raspravlja
na sasvim drugoj razini, razini implementacije i konkurentskog odnosa
s vlasničkim softverom, u ovom članku pokušat ću pojasniti utjecaj
zajednice razvijatelja i korisnika slobodnog softvera na tradicionalni
model učenja, i poboljšanja koja ovaj specifičan način stjecanja
znanja donosi.
Kada govorimo o slobodnom softveru, moramo
imati na umu da je zapravo riječ o slobodama vezanima uz softver,
a ne o njegovoj cijeni. Te slobode su [1]:
0. sloboda izvršavanja programa
1. sloboda proučavanja kako program radi
i prilagođavanja vlastitim potrebama
2. sloboda distribucije programa kako bi
se pomoglo svojim bližnjima
3. sloboda poboljšanja programa i objavljivanja
poboljšanja kako bi cijela zajednica imala koristi od toga
U posljednje vrijeme dosta često se spominje
»Open Source«; i slobodni softver i »Open Source« softver se često
brkaju. Open Source je marketinški pojam koji označava softver kod
kojeg korisnik ima pristup izvornom kodu (tekstu programa u određenom
programskom jeziku), no ne jamči ništa više [2].
Iako je pristup izvornom kodu uvjet za 1. i 3. slobodu softvera,
Open Source ne jamči izrijekom mogućnost izmjene programa, neograničene
distribucije i objavljivanja izmjena programa. U osnovi Open Source
programi obični su vlasnički (engl. proprietary) programi kod kojih
korisnik ima pristup izvornom kodu.
Dakle, iz prirode prve i treće slobode
softvera očito je da je sav slobodan softver otvorenog koda (Open
Source), no postoje programi (npr. Sun Solaris OS) kod kojih korisnici
imaju pristup do koda, ali nemaju pravo samostalno mijenjati niti
objavljivati promjene u kodu.
Hakeri
Zbog specifične kulture ranog interneta,
gdje je velika većina korisnika s jedne strane dolazila iz akademske
zajednice, a s druge bila izrazito tehnički i informatički obrazovana,
ideja zajedničkog razvoja i rasta na osnovi konstantnog poboljšanja
rada drugih članova zajednice naišla je na plodno tlo. S vremenom
iz tog miljea nastali su hakeri.
Za razliku od pogrešne novinarske interpretacije
tog pojma (pravilniji naziv za osobe koje iskorištavaju slabosti
računalnog sustava da bi neovlašteno pristupili resursima je »cracker«),
u hakerskom svijetu haker je:
»[originalno, netko tko izrađuje namještaj
sjekirom] 1. Osoba koja uživa u istraživanju detalja programabilnih
sustava i tome kako rastegnuti njihove mogućnosti, za razliku od
većine korisnika, koji teže naučiti samo nužni minimum. 2. Onaj
koji programira entuzijastično (čak opsesivno) ili koji uživa u
programiranju više od teoretiziranja o programiranju. 3. Osoba sposobna
cijeniti »hack value«. 4. Osoba koja je dobra u programiranju na
brzinu. 5. Stručnjak za neki program ili onaj koji često radi koristeći
ga ili radeći na njemu, npr. »Unix hacker«. 6. Stručnjak ili entuzijast
bilo koje vrste, npr. »Astronomy hacker«...«[3]
Tijekom vremena i međusobne suradnje, hakeri
su razvili vlastitu kulturu. Karakteristike te kulture ključne su
za razumijevanje razmjene znanja među hakerima.
Hakerska kultura
S ekonomskog gledišta kultura u kojoj se
svaki dan krećemo jest kultura razmjene. Za kulture razmjene karakteristično
je da se svi odnosi i tokovi baziraju na nedostatku roba potrebnih
za preživljavanje kulture. U današnjoj kulturi razmjene socijalni
status primarno određuje posjedovanje kontrole nad robom (ne nužno
materijalnom) za korištenje ili razmjenu.
No, postoji i alternativni model kulture,
koji je uglavnom priznat samo među antropolozima: kultura darivanja.[4]
Kultura darivanja ne zasniva se na nedostatku,
već na izobilju. Kulture darivanja rađaju se u društvima koja nemaju
većih problema materijalnih nedostataka roba potrebnih za opstanak.
Možemo ih naći kod nekih plemena aboridžina, kao i u nekim segmentima
našeg društva – posebice na estradi ili među vrlo bogatima. U kulturi
darivanja socijalni status se ne određuje onime što se posjeduje,
već onime što se daruje. Budući da na internetu postoji obilje diskovnog
prostora, procesorskog vremena i drugih računalnih resursa – a to
je roba potrebna za opstanak hakerske kulture – prirodno je da se
hakerska kultura razvije kao kultura darivanja.
Živjeti u hakerskoj kulturi
Ključna vrijednost oko koje se formira
hakerska kultura jest znanje. Dakle, status pojedinca u društvu
određen je znanjem koje preda drugima. Budući da je u ljudskoj prirodi
ukorijenjena težnja za što boljim statusom u društvu, taj postulat
pokreće zatvoreni krug:
Da bi pojedinac ostao visoko pozicioniran,
mora društvu dijeliti što više znanja. Drugi pojedinci u društvu,
zbog težnje za poboljšanjem svoje pozicije, preuzimaju znanje koje
primaju od više pozicioniranih i prenose ga niže. Time se razlika
između više i niže pozicioniranih smanjuje, a više pozicionirani
primorani su konstantno stjecati nova znanja (kako bi povećali razliku
svog društvenog položaja) i opet ih dijeliti s onima u nižim slojevima.
Svaki proizvod hakerske kulture prolazi
vrlo striktnu, ali i netipičnu kontrolu kvalitete. Taj fenomen je
vrlo dobro predstavljen u razvoju operacijskog sustava Linux. Kada
je počeo intenzivniji razvoj, 1991., malo tko je vjerovao da nešto
toliko kompleksno kao operacijski sustav može napisati šačica nepovezanih
individua raštrkanih po čitavom svijetu bez čvrstog planiranja,
vodstva i kontrole. No, razvijatelji Linuxa kompenzirali su nedostatke
vrlo trivijalno – metodom pokušaja i pogreške. Jednostavno, izdavali
su nove revizije operacijskog sustava na tjednoj ili čak dnevnoj
bazi i prikupljali povratne informacije od stotina članova zajednice.
Naravno, prošlo je neko vrijeme dok baza koda nije postala stabilna,
no razvijatelji su zbog biti pojma hakera u svakom trenutku mogli
računati na iskrene, precizne i točne informacije iz zajednice.
Kao pomoćno sredstvo predaje znanja, članovi
zajednice često dokumentiraju svoje aktivnosti i objavljuju te svojevrsne
nastavne materijale na javno poznatim mjestima (npr. Linux Documentation
Project) ili na vlastitim web stranicama. Kao i bilo koji drugi
proizvod zajednice i ti su materijali podložni kritici zajednice
i vrlo često se konstantno nadopunjuju. Na primjer, jedan od radova
citiranih u ovom članku, »Homesteading the Noosphere«, originalno
je napisan 1998., no u nekoliko navrata je modificiran, do 2000.
Njegovanjem stava da nije sramota ne znati
i poticanjem želje za spoznajom kod novopridošlih članova u društvu
ruše se barijere i strahovi od klasičnog učenja preuzeti iz »običnog«
društva. Nakon demonstracije znanja s kojima je pojedinac došao
u zajednicu ostavljeno mu je na slobodu da pronađe svoju nišu. U
stjecanju novog znanja pomažu mu materijali koje su iza svog rada
ostavili »viši« članovi društva, no, možda i više od toga, mogućnost
razmjene mišljenja i ideja s onima koji su na istoj razini kao i
pridošlica. Dapače, za razliku od naše kulture, u hakerskoj je kulturi
uobičajeno da i oni na najvišim položajima u društvu komuniciraju
s pridošlicama i zajednički pokušavaju izbjeći početničke pogreške.
Zaključak
Hakerska kultura je kultura darivanja,
koja se temelji na obilju računalnih resursa, a temeljna vrijednost
kulture je znanje. Zatvoreni krug konstantnog stjecanja novog znanja,
otvorenost razmjene znanja i dostupnost sadržaja i materijala te
pogotovo sustavno suzbijanje straha od učenja, omogućuju znatno
brže usvajanje znanja nego u klasičnom sustavu učenja. Spoznaja
da je zajednički cilj cijele zajednice napredovati služi kao dodatna
motivacija pojedincu, a širenjem zajednice uvodi čovječanstvo u
potpuno novo društvo – društvo znanja.
[1] Grupa autora, »The Free Software Definition«,
elektronički dokument,
http://www.gnu.org/philosophy/free-sw.html , rujan 2002.
[2] Grupa autora, »Open Source«, elektronički dokument,
http://www.gnu.org/philosophy/free-software-for-freedom.html
, rujan 2002.
[3] Grupa autora, »hacker n.«, The Jargon File
Entry, elektronički dokument,
http://www.tuxedo.org/~esr/jargon/html/entry/hacker.html , rujan
2002.
[4] E. S. Raymond, »Homesteading the Noosphere«,
elektronički dokument,
http://tuxedo.org/~esr/writings/homesteading/homesteading/homesteading.ps
, kolovoz 2000.
|