Sadržaj:
Uvod
Nemamo jasnih dokaza značajnije obrazovne koristi
od velikih ulaganja u akademsku upotrebu informacijske tehnologije. Budući
da se sve više djelatnika i studenata fakulteta potiče na upotrebu tehnologije
u poučavanju i učenju, oni očekuju veća postignuća i pritom otkrivaju
da im je potrebno više pomoći. Kapacitet akademskih službi za podršku
koje tu vrstu pomoći pružaju tim više zaostaju što su očekivanja od njih
veća. Povećavaju se troškovi, a i »kriza službi za podršku« se povećava.
Prema tome, zašto se uopće truditi?
- Zašto investirati velike svote novca, vremena
i truda kako bi porasla upotreba informacijske tehnologije u obrazovne
svrhe na sveučilištima i fakultetima?
- Čemu trud da se promijeni način na koji se poučava
i uči?
- Čemu trud da se mijenja način organizacije poučavanja
i učenja?
- Gdje je dokaz da će se rezultati isplatiti?
- Zašto bi akademik (academic leader) riskirao
odlučivši investirati u tehnologiju koja bi ga/je mogla učiniti nepotrebnim
i smiješnim u roku od 12 do 24 mjeseci? Ili prije!
- Zašto bi nastavničko osoblje fakulteta posvetilo
više vremena učenju o novim aplikacijama informacijske tehnologije i
novim načinima poučavanja?
- Zašto bi student učio upotrebu novih obrazovnih
sredstava da bi dobio diplomu?
- Zašto bi se stručnjak u akademskoj službi za
podršku trudio biti u toku s novim načinima poučavanja i učenja koje
ovise o tehnologiji?
Tijekom proteklih 15 godina često sam opisivao
»krizu službi za podršku« na sveučilištima i fakultetima - rastući jaz
između očekivanja od toga što se može učiniti kako bi se poučavanje i
učenje učinili boljim pomoću informacijske tehnologije i raspoloživih
izvora koji bi podržali taj trud. Opisujem opće neugodne posljedice situacije
u kojoj očekivanja idu mnogo dalje od sposobnosti da se pomogne. Isto
tako pokušavam objasniti da nedostaje uvjerljivih dokaza koji bi nesumnjivo
potvrdili obrazovnu korist od većih investicija u informacijsku tehnologiju.
Često od mene traže da objasnim zašto bi se unatoč
tim neugodnim okolnostima pojedinci trebali više posvetiti unaprjeđenju
poučavanja i učenja s tehnologijom.
Kratak odgovor:
Zbog toga što će više ljudi moći bolje učiti i
poučavati. Kako god bilo, nadam se da vam popis koji slijedi daje nade
i potpunije opravdava moj trajni optimizam i entuzijazam. Zaista vjerujem
da je u potpunosti vrijedno truda!
Posljednji, više »vizionarski« dio popisa
mogao bi biti od najveće važnosti.
Čemu trud? Popis:
Osnovna primjena
Sve veći broj smjerova uključuje teme s područja
na kojima je upotreba informacijske tehnologije postala nužna za obavljanje
važnih poslova (npr. CAD/CAM u arhitekturi, GIS u geografiji i srodnim
predmetima).
Nove obrazovne mogućnosti
Danas se mogu poučavati i učiti teme koje je bilo
gotovo nemoguće ili preopasno poučavati bez raspoloživosti novih aplikacija
informacijske tehnologije (npr. daljinska zvučno-grafikonska analiza za
poučavanje izgovora putem interneta; simulacije kemijskih pokusa u kojima
bi mogle biti upotrijebljene skupe ili opasne kemikalije).
Zadovoljenje različitih potreba vezanih uz učenje, sklonosti i medije
Nova oruđa informacijske tehnologije omogućuju
nastavniku da učenicima osigura pristup obrazovnim materijalima koji su
više prilagođeni njihovim individualnim potrebama i sklonostima u učenju
- a da pri tome ne stavlja pred učitelja zahtjeve u pogledu pripremnog
vremena potrebnog za pripremu ili posebnih vještina (npr. mogućnost stvaranja
zvučnog prikaza koji će popratiti tekst i sliku te mogućnost da se ti
elementi učine simultano dostupnima na mreži).
Zadovoljenje novih očekivanja
Mnogi učenici u osnovnu školu kreću sa znanjem
o računalima i internetu koje su stekli kod kuće. Još više učenika dolazi
na sveučilišta, fakultete i u knjižnice očekujući pristup i mogućnost
upotrebe informacijske tehnologije koja im je bila na raspolaganju u srednjoj
školi ili na poslu. Novozaposleno mlađe osoblje često ima veća očekivanja
vezana uz znanstvenu upotrebu tehnologije od svojih prethodnika.
Svladavanje otežanog ili onemogućenog pristupa
Telekomunikacije mogu omogućiti pristup uputi koja
bi inače bila nedostupna zbog učenikovih okolnosti, udaljene lokacije
ili ograničenja vremenskog rasporeda.
Veća očekivanja koja proizlaze iz upotrebe produktivnih oruđa
Budući da sve veći dio osoblja i učenika ima pristup
produktivnim oruđima (npr. Word - obrada teksta, elektronička pošta, mreža),
učitelji bi mogli češće pružati povratne informacije, a učenici bi svoje
dovršene zadaće mogli češće slati na pregled i ispravljati. U tom bi slučaju
učitelji mogli opravdano zahtijevati kvalitetnije rezultate.
Prozor u vanjski svijet
Upotrebom interneta, računala i projektora; nastavničko
osoblje ima mogućnost u tradicionalnu učionicu unijeti izvore koji inače
ne bi bili dostupni (npr. informacije, mediji, ljudi, događaji).
Informacijska pismenost
Eksplozija velikih količina informacijskih izvora
zahtijeva sofisticiranije vještine pronalaženja, selekcije, manipuliranja,
prilagodbe i distribucije informacija. Učenici (i nastavničko osoblje)
trebaju više vježbe i iskustva u upotrebi informacijskih izvora i oruđa
unutar svog akademskog okružja kao pripremu za sličan posao negdje drugdje.
Suradničko učenje
Elektronička pošta, internetske platforme za diskusije
(web-based threaded discussion boards) i ostala oruđa posebno dizajnirana
da podržavaju timski rad i grupnu komunikaciju mogu učenicima omogućiti
lakše zajedničko učenje i rad na projektima. Tehnologija podržava mnoge
pristupe »suradničkom učenju«, koji su u mnogim obrazovnim ustanovama
već zastupljeni.
Nužno za karijeru
Poslodavac očekuje od zaposlenika da pokaže sigurnost
i vladanje osnovnim vještinama upotrebe računala i telekomunikacijskih
mogućnosti. Dok neki učenici taj dio samo-osiguranja i kompetentnosti
mogu steći samostalno, mnogi ne mogu. Potreban im je pristup tehnologiji
i vježba.
Sužavanje »digitalne podijeljenosti«
Prisutan je obrazovni, društveni i ekonomski jaz
između onih koji imaju frekventan pristup kvalitetnim izvorima informacijske
tehnologije i onih koji ga nemaju. Važnost i utjecaj tog jaza je u porastu.
Moglo bi pomoći kada bi se učenicima osigurao pristup informacijskoj tehnologiji
te uvodne i naknadne vježbe.
Konkurencija
Sposobnost institucije da se natječe za učenike,
nastavničko osoblje i subvencije u određenoj mjeri ovisi o vidljivoj razini
obrazovne upotrebe informacijske tehnologije.
Širenje »obrazovnog tjesnaca«
Iskusan učitelj prepoznaje napredak u obrascima
ponašanja učenika u trenucima kada novi obrazovni pristup ili nova obrazovna
upotreba informacijske tehnologije ukloni ili proširi »obrazovni tjesnac«.
Bolja komunikacija, više »vremena posvećenog zadatku« – bolje učenje
Obrazovna istraživanja potvrđuju očit utisak da
učenici više i bolje uče kada provode više vremena usredotočeni na zadatke
vezane uz predmet. Kada e-pošta pruža prikladne i atraktivne mogućnosti
komunikacije među studentima koji pohađaju isti predmet te s instruktorom,
opaženo je da mnogi studenti provode više vremena komunicirajući o zajedničkim
radnim zadacima i više nauče.
Fenomen koji najviše iznenađuje mogao bi biti porast
komunikacije vezane uz zajednički kolegij i radne zadatke među učenicima
i nastavničkim osobljem NAKON što su odslušali kolegij – kada su im ocjene
već zaključene.
Anonimnost
Nekim je studentima lakše izraziti neke od svojih
ideja anonimno. Mogućnosti e-pošte i interneta omogućuju anonimnu komunikaciju.
To može nekim studentima pružiti mogućnost da slobodno i često sudjeluju
u raspravama vezanima uz kolegij. Fakultet može lakše pribaviti anonimne
odgovore studenata o napretku kolegija ili osobnim poteškoćama u učenju
kad studenti mogu bez problema odgovarati anonimno (mogućnosti anonimnog
komentiranja moraju biti pomno strukturirane kako bi se smanjila mogućnost
pojave neprikladnih ili neadekvatnih komentara).
Obnovljena energija
Nastavnicima i studentima se vraća energija i entuzijazam
za znanstveni rad nakon što spoznaju da mogu kreirati nove načine učenja
i mišljenja – što omogućuju nove aplikacije informacijske tehnologije.
Akumulacija stručnih procjena
Već sada je u porastu velika količina neformalnih
izjava od strane fakultetskog osoblja, studenata i ostalih koji opisuju
svoje uvjerenje – utemeljeno na iskustvu – da im upotreba informacijske
tehnologije povećava kvalitetu i djelotvornost učenja. Fakultetsko se
osoblje snažno odupire odustajanju od obrazovne upotrebe informacijske
tehnologije, za koju vjeruju da je dokazano unaprijedila učenje. Ne mogu
se odbaciti ni »anegdotski dokazi« koji odražavaju stručnu procjenu iskusnih
profesora.
(Ima mjesta za još nekoliko odgovora na pitanje
"Čemu trud?")
Vizionarska inačica odgovora na pitanje "Čemu trud?"
- Da biste očuvali ono bitno i u isto vrijeme
preinačili ono čemu je potrebna promjena.
- Da biste mogli razviti i podržavati dublje međuljudske
odnose te da ne biste potonuli u poplavi površnih komunikacija.
- Da bi se učenici, nastavnici i srodno pomoćno
osoblje mogli bolje međusobno povezati i povezati se s informacijama
i idejama pomoću djelotvornih kombinacija pedagogije i tehnologije –
i stare i nove, u samim obrazovnim institucijama i na internetu.
- Da bi nastavnici, učenici i stručnjaci za akademsku
podršku imali pristup adekvatnim IZVORIMA i pomoćnim službama te posljedično
– da bi mogli vjerovati u vlastitu sposobnost da unaprijede poučavanje
i učenje.
- Da bi nastavnici, učenici i stručnjaci za akademsku
podršku počeli vjerovati da dijele ODGOVORNOST za unaprjeđivanje poučavanja
i učenja, ali da znaju kako oni koji posjeduju znanje, iskustvo i mudrost
– posebice nastavničko osoblje fakulteta – i pojedinačno i kolektivno
zadržavaju krajnju odgovornost za vođenje učenja.
- Da bi svatko mogao barem s vremena na vrijeme
poučavati i učiti kroz život (»Najbolji način da se predmet nauči jest
da ga se poučava.« Učenje poučavanjem uistinu je jedan od najmoćnijih
načina učenja.)
- Da bi nastavnici, učenici i stručnjaci za akademsku
podršku mogli biti dobro pripremljeni za nalaženje, evaluaciju, selekciju
i implementaciju obrazovnih mogućnosti. Isto tako da bi imali mogućnost
često izmjenjivati ideje i informacije o znanstvenim sadržajima, vještinama,
znanjima i shvaćanjima te o obrazovnim i tehnološkim mogućnostima, o
komunikaciji uživo, putem telekomunikacija i putem svih medija.
- Da bismo pronašli nadu u učenju i radost
u poučavanju.
I na kraju:
»Informacijska tehnologija može biti isprika i
način da se približimo obrazovnim ciljevima koje nismo uspjeli ostvariti
desetljećima – i da se približimo nekim novim obrazovnim ciljevima. Uz
dovoljno ulaganja, brižnog truda, strpljenja i sreće tehnologija će nam
više pomoći nego odmoći.«
- izvadak iz »A New Vision Worth Working
Toward - Connected Education and Collaborative Change« ; veljača, 2000.
– inačica dostupna na WWW.TLTGROUP.ORG
.
|