Sadržaj:
Uvod
Neki online tečajevi snažno se oslanjaju na sadržaj. Vrlo
je malo truda uloženo u sam proces učenja. Takav tip tečaja
pati zbog istog problema zbog kojeg pate i konvencionalni tečajevi
učenja na daljinu, a to je velik udio polaznika koji odustaju. Čini
se da takvi tečajevi samo pogoršavaju situaciju. Nedavno načinjene
procjene broja polaznika koji ne završavaju online tečajeve varira
od 25% do 75%. To ne mora biti tako. U Obrazovnim Sustavima Abacus
(Abacus Learning Systems) 97% uključenih polaznika redovito
završava tečaj budući se koristi suradničko učenje putem računala
(Computer Supported Collaborative Learning - CSCL).
Što je odlučujuće za to hoće li polaznici nastaviti pohađati tečaj
(najčešće u svoje slobodno vrijeme, trudeći se i katkad ulažući
znatne svote novca) ili će odustati? Vjerujem da to pitanje ovisi
o više čimbenika koje u ovom radu namjeravam iznijeti.
Vjerujem da glavnu ulogu u tome hoće li studentima tečaj biti zanimljiv,
poticajan i isplativ ili dosadan, nepoticajan i nevrijedan nastavljanja,
igraju sljedeći čimbenici:
- dizajn tečaja
- informiranje polaznika prije početka tečaja (pripremni rad)
- vještine online poučavanja
- tehnička podrška
Ta područja također se dotiču važnih pitanja ograničenja informacijskog
preopterećenja, organizacijskog stava i razvoja vještina online
komunikacije u polaznika.
Dizajn tečaja
Dizajn tečaja neizbježno će igrati glavnu ulogu u tome hoće li
tečaj uspjeti privući polaznike i kasnije ih zadržati. Sam dizajn
tečaja neće biti dovoljan da održi interes nužan za zadržavanje
polaznika. No loše dizajniran tečaj rezultirat će velikim udjelom
nezadovoljstva studenata, koje će kadšto vjerojatno dovesti do toga
da oni taj tečaj ne završe. Učinkovito dizajniran tečaj zadržat
će interes sve dok se ne postignu potrebni obrazovni ciljevi.
Iz mog iskustva previše online tečajeva u velikoj se mjeri oslanja
na sadržaj, a vrlo malo se truda ulaže u proces učenja. Mnogi online
tečajevi često su elektronička inačica dopisnog tečaja, gdje metnor
poštom zadaje zadatke svojim studentima te onda prima njihove radove
i ocjenjuje ih. Takvi tečajevi potiču nešto malo interakcije između
studenata i mentora te malo ili ništa interakcije između studenata.
Mnogi drugi online tečajevi imaju karakteristike obrazovanja
uz podršku računala (Computer Based Training (CBT), u tome što
nude informacije i kasnije koriste automatizirane abc pitalice (multiple-choice
question testovi) za provjeru znanja.
Nasuprot tome, dobar tečaj sa suradničkim učenjem putem računala
(CSCL) potaknut će studente da podijele bogatstvo svojih iskustava
koja često unose u bilo koji proces učenja. To iskustvo može biti
stečeno radom na radnom mjestu. Asinkronost CSCL tečajeva
polaznicima daje vremena da mnogo detaljnije razmisle o onome što
uče u odnosu na svoje radne potrebe. To stvara psihološku tendenciju
međusobnog povezivanja polaznika i daje socijalnu dimenziju iskustvu
učenja. Budući studenti raspravljaju o učenju u odnosu na njihova
iskustva iz stvarnog života, oni shvaćaju koliku korist imaju od
razmjene znanja i prijašnjih iskustava.
Nužno je ustanoviti ciljanu grupu polaznika i koje bi zahtjeve
u učenju oni mogli imati. Dizajner tečaja mora isplanirati tijek
učenja na dovoljno fleksibilan način kako bi se mogao prilagoditi
različitim potrebama pojedinaca koji bi činili ciljane grupe.
Ljudi su društvena bića i uglavnom im je potrebna socijalna interakcija.
Jedan od razloga velikog udjela studenata koji odustaju od učenja
na daljinu jest nedostatak socijalne interakcije. To se često podcjenjuje
u online učenju, a nedostatak društvenog kontakta često se poistovjećuje
s učenjem na daljinu. O usamljenosti pri učenju na daljinu je objavljeno
mnogo materijala.
Dizajnirajući online zadatke i vježbe koje zahtijevaju online razmjenu
znanja koristeći CSCL-tehnike dizajneri tečajeva osigurat
će potrebu da studenti:
- eksplicitno povezuju svoje učenje i iskustvo te pomažu drugim
studnetima da čine isto
- postanu aktivni učenici, tako što doprinose procesu učenja
grupe i traže vezu sa situacijama iz njihovog stvarnog života
- razviju sposobnost da rade u timovima
- uspješno komuniciraju sa ostalim polaznicima.
Budući da te aktivnosti vode pozitivnim rezultatima, one su poticajne
za daljnje sudjelovanje u tečaju. Online mentori imaju veliku ulogu
u tom procesu.
Dobro dizajniran online tečaj koristit će se karakteristikom asinkronosti
CSCL-a (ne odvija se u trenutnom vremenu) kako bi dao polaznicima
vrijeme da se temeljitije osvrnu na obrazovne teme i problematiku
koja se obrađuje. Proces izrade pismenog rada obično zahtijeva veću
koncentraciju. Kod tečajeva uživo (face-to-face courses)
polaznici nemaju na raspolaganju toliko vremena za iznošenje promišljenih
razmatranja. Zbog asinkrone prirode CSCL-a mentori imaju
više vremena prepoznati, razvijati i brinuti se o kulturalnim razlikama
koju internacionalni skup studenata može donijeti u tečaj. Čini
se da asinkrona priroda CMC medija potiče polaznike da potpunije
sudjeluju. Još jedna prednost jest mnogo viša razina međusobne podrške
među studentima nego što se očekuje kod konvencionalnih tečajeva.
Razlog tomu je što polaznik može kontrolirati tempo i količinu novog
gradiva koje može usvojiti. Polaznik može nastaviti s promišljanjem,
postavljati pitanja i tražiti druga mišljenja vezana uz određeno
gradivo prije nego što prijeđe na sljedeće gradivo, a sve tijekom
razdoblja koji sam odabere. Dodatno vrijeme raspoloživo zbog asinkronosti
vjerojatno će polaznicima omogućiti da bolje povežu nove podatke
s već postojećim znanjem. CSCL osigurava to vrijeme, dok
kod tradicionalnih tečajeva "uživo" tempo učenja određuju
neki drugi čimbenici.
Vjerujem da je ključno da su i dizajneri tečaja i mentori iskusili
CSCL kao polaznici. U protivnom vjerojatno neće znati cijeniti
neke istančane razlike u načinu na koji se studenti mogu potaknuti
na sudjelovanje koristeći ovakvu vrstu tečaja. Dizajner/mentor će
na taj način dobiti jasniju sliku o tome što je to preopterećenost
polaznika informacijama (information overload). Ako taj efekt
dobro upoznaju i shvate, i dizajner i mentor mogu upotrijebiti tehnike
sprječavanja ili minimiziranja tog efekta kod svojih studenata.
Dizajner treba što prije uvesti neke grupne aktivnosti koje potiču
aktivno sudjelovanje. Jednom kad polaznici osjete "čaroliju"
aktivnog sudjelovanja, ona ima priliku zaokupiti njihov interes
i oni se na to "navuku".
Često je za sposobnost koncentracije polaznika značajno dizajnerovo
korištenje različitih medija pri stjecanju znanja. Kad su studenti
prisiljeni baviti se različitim aktivnostima kao što su "online"
aktivnosti, čitanje, pa zatim neke praktične aktivnosti (koje su
pokrenute kroz online poruke), dizajner pomaže u sprječavanju pada
koncentracije. Također je vjerojatno da će to biti i ugodnije iskustvo
polaznicima. Vjerujem da je Winston Churchill dao odraz mišljenja
mnogih studenata kad je rekao: "Osobno sam uvijek spreman učiti,
premda ne volim uvijek biti poučavan."
To također zrcali moju uvjerenost da studenti pamte ono što su
sami saznali i meni rekli, a zaboravljaju većinu onoga što im ja
kažem. Blaise Pascal prepoznao je tu mudrost kad je rekao: "Ljudima
su obično uvjerljiviji razlozi koje otkriju sami nego oni koje otkriju
drugi."
Ondje gdje su ljudi pokušali oblikovati tečajeve bez potrebnih
CSCL praktičnih vježbi, prema mojim iskustvima nisu uspjeli.
Tragedija tog neuspjeha jest u tome što se često krivnja svaljuje
na medij, a ne na način na koji su ga ljudi pokušali implementirati.
Uputstva
polaznicima prije tečaja
Ovo je područje počesto zapostavljeno. To je vitalni dio procesa
pridobivanja polaznika u slučaju kada želimo izbjeći otpadanje studenata.
Na uputstva gledam kao na nužnost za postizanje sljedećega:
- dopustiti studentu da shvati koje će gradivo tečaj pokrivati
i jednako važno: koje neće
- obavijestiti potencijalne polaznike o razini znanja potrebnoj
za početak te kako doznati te podatke prije početka tečaja ako
je to moguće
- osigurati da polaznici steknu realan dojam o vremenu koje će
morati posvetiti tečaju
- obavijestiti potencijalne polaznike o osnovnoj razini nužne
informacijske tehnologije i telekomunikacijske povezanosti.
Još jedan problem pripremnog rada jest korištenje anketnih upitnika,
gdje dobiveni odgovori često ne odgovaraju stvarnosti. Često se
javlja problem da ljudi precjenjuju svoju sposobnost korištenja
računalnih operativnih sustava (kao npr. Windows 98/2000). Ubrzo
izlazi na vidjelo da mnogi ljudi, unatoč svojim odgovorima u anketi,
nemaju osnovna znanja o upotrebi takvih sustava. Na taj je način
vrlo teško djelotvorno koristiti CMC. Ako su voljni priznati
nedostatno znanje prije početka tečaja, moguće je poduzeti potrebne
korake kako bi se to riješilo.
Razina umješnosti upotrebe računala potencijalnih polaznika online
treninga često je precijenjena. Na mojem prvom online tečaju (s
područja menadžmenta) bilo je više od 50% polaznika koji se nisu
znali služiti računalom na početku tečaja. Dvije polusatne vježbe
omogućile su im da steknu dostatno znanje da bi uspješno sudjelovali
u tečaju. Kada se problem rano osvijesti, najčešće se nađe i rješenje.
Možda neki timovi ne znaju na ispravan način prepoznati strahove,
manjak znanja i mane polaznika samo zato što im nije ni bilo u interesu?
Ondje gdje je pripremni rad proveden na zadovoljavajući način,
polaznici su stekli realna očekivanja o onome što bi se moglo događati.
Također su znali:
- da je najavljeni sadržaj ono što oni žele učiti
- koja znanja i vještine trebaju imati da bi počeli s tečajem
- koliko je vremena i truda potrebno uložiti, što im je omogućilo
da stvore adekvatan raspored
- koja je tehnička oprema potrebna
- koji su pomoćni materijali potrebni (kao npr. knjige, CD-ovi
itd.)
- kako i komu se obratiti za pomoć (i tehničku i mentorsku).
Od vitalne je važnosti da se studentovi strahovi i problemi počnu
rješavati na ispravan način prije početka tečaja ili na samom početku.
Djelotvorna uputstva prije početka tečaja pružaju mogućnost uočavanja
takvih strahova i problema na vrijeme da se mogu pronaći i primijeniti
rješenja. Ako polaznici od početka ne pridonose svojim radom, tada
postaju obeshrabreni količinom gradiva koje moraju nadoknaditi,
što ih još više koči. Neidentificirani problemi su najvažniji faktor
za nesudjelovanje polaznika na početku tečaja.
Znanje i vještine online mentora
Malo bi se tko prvog dana bavljenja planinarstvom pokušao popeti
na Mount Everest. S druge strane mnogi se mentori dokopaju nekog
komunikacijskog softvera te ga isprobaju i dizajniraju i provode
neki oblik online tečaja. Kada im eksperiment propadne, rijetko
kad okrivljuju sebe, najčešće govoreći kako taj medij baš i nije
prikladan za učenje.
Mnogi mentori nemaju nikakva iskustva sa CSCL-om. To je
u suprotnosti s
njihovim iskustvu učenja uživo (i kao mentora i kao studenta),
koje podsvjesno koriste u tradicionalnoj nastavi. Shvatio sam da
je prijeko potrebno pružiti budućim online mentorima mogućnost da
iskuse suradničko online učenje. To bi iskustvo bilo u obliku desetotjednog
tečaja za CSCL online mentore, što bi im dalo dobar uvid
u osnovnu problematiku koja se javlja te osjećaj za fine razlike
s kojima se online mentor susreće u online okruženju.
Online mentori trebaju usvojiti duh suradnje i podrške. Mnogi su
razlozi zbog kojih ljudi surađuju dobro poznati. Jedan od onih koji
ih najviše na to tjera jest mogućnost dobivanja nekog oblika nagrade.
Drugi bi bio produbljivanje međuljudskih odnosa. Kao što je jedan
moj učenik rekao: "Na ovom tečaju stavljen si u grupu s još
nekoliko drugih polaznika i tjedno dobivate zadatke koje treba napraviti
i prodiskutirati unutar grupe. Rijetko kad dođe do susreta uživo
s kolegama, ali diskusije koje se mogu voditi putem e-maila i računalnih
konferencija zaista su nešto posebno. Na neki način među vama se
uspostavi veza i osjećaš obvezu da nastaviš s učenjem, ne samo da
ne bi iznevjerio sebe, već i svoje kolege."
Mnoge ustanove stavljaju skripte i druge materijale na web s vrlo
malo osigurane podrške za studente. Ondje gdje se nudi podrška,
ona se odvija između mentora i polaznika, a uključuje malo ili uopće
ne uključuje interakciju među polaznicima. Mnogi direktori tvrtki,
menadžeri i voditelji imaju sposobnost da budu uspješni samostalni
učenici. Kao rezultat vide svijet kroz svoja vlastita iskustva.
Privlačni su im tečajevi koji težinu stavljaju na sadržaj (a malo
na društvene interakcije i interakcije s mentorom). To nije ni najmanje
zbog toga što misle da će na mentorima i učiteljima uštedjeti. Prema
mojim iskustvima mnogi ljudi koji su na visokim položajima precjenjuju
sposobnost samostalnog učenja svojih zaposlenika. Za većinu je ljudi
rezultat učenja u tečajevima koji težinu stavljaju samo na sadržaj
- minimalna. Rijetko će biti produktivno ako materijale jednostavno
prevedemo iz konvencionalnih medija u elektronički oblik. To je
u svakom slučaju neprikladno za obrazovanje na daljinu uz podršku,
koje želi uvesti polaznika u "zajednicu učenja" (community
of learning). Potrebno je djelotvorno online mentorstvo da bi
se spriječilo otpadanje polaznika.
Mnoge ustanove ne planiraju obrazovanje online mentora kada se
počinju baviti ovim medijem. To često rezultira time da ljudi ne
razumiju medij u njegovoj potpunosti, a od njih se očekuje da putem
njega rade.
Ustanove često ne shvaćaju da edukatori/treneri imaju mogućnost
suradnje sa stručnjacima sa svih strana svijeta, a da pritom ne
moraju trošiti novac i vrijeme na putovanje. Na taj način polaznici
bi mogli dobiti najbolje moguće informacije, a ne nestručne ili
manje stručne.
Mentor ima ključnu ulogu, on može produbiti taj interes tako da
aktivno "njeguje" studente već u početnim online aktivnostima.
Šutnja od strane mentora može značiti odobravanje, indiferentnost
ili apatiju. Polaznici su sami rekli da su oduševljeni kad vide
da je mentor ili neki drugi polaznik prokomentirao njihov rad, posebno
na početku tečaja.
Online mentori moraju biti sposobni uspostaviti klimu online podrške
među polaznicima. Moraju ravnomjerno ohrabrivati doprinose studenata,
više no što je to uobičajeno u konvencionalnoj nastavi. Jedan polaznik
nedavno održanog tečaja kaže: »Bilo je to vrlo zanimljivo iskustvo
za mene, koji sam do sada učio samo iz knjiga i 'uživo'. Iznenadila
me lakoća komuniciranja s drugim polaznicima i kvalitetan razvoj
osobnih poznanstava. Zbog pozitivnog odaziva ojačalo mi je samopouzdanje
u pogledu mojih sposobnosti da učim i svladavam zadatke. Imam dovoljno
vremena da promislim o temama, a čitajući doprinose drugih osjećam
se inspiriranim da se osvrnem i prokomentiram njihove ideje. Rezultati
učenja su bolji nego kod učenja 'uživo'. Shvatio sam da me taj način
učenja natjerao na dublje razmišljanje i da su komentari kolega
o mojem radu puni podrške.«
Vješto mentorstvo u kombinaciji sa CSCL-om može donijeti
rezultate i kod vrlo introvertiranih polaznika na način da oni zaista
pridonose, što oplemenjuje cijeli obrazovni proces. "Ugrađena"
vremenska odgoda u ovom obliku asinkrone komunikacije pomaže sprječavanju
da ekstrovertiraniji polaznici dominiraju u raspravama i aktivnostima.
Neki eksperimenti koje sam proveo ukazuju na to da taj medij djeluje
poticajno na "tiše" polaznike u slučaju kad mentori rano
stvore grupe polaznika i kad se kroz mentorske aktivnosti stvori
okolina puna podrške.
Online mentori moraju shvatiti potrebu da se kroz male grupe spriječi
uobičajeni problem koji komplicira online vježbe, a to je problem
preopterećenja informacijama. Vješti online mentori znat će regulirati
tijek informacija na način da polaznici tečaja imaju dovoljno aktivnosti
koje će ih održati motiviranima, a opet da nisu opterećeni s previše
informacija. To će varirati ovisno o polaznicima bilo kojeg tečaja.
Važan je dodatan stimulans koncept mentorskog online rada s pojedincima.
Osmislio sam vrlo učinkovitu pionirsku metodu mentorskog online
rada s pojedincima koja je konzistentno pomagala u jačanju sudjelovanja
i motiviranosti pojedinca. Jedan je polaznik nedavno prokomentirao:
»Mentorska je podrška od vitalne važnosti. U mojem je slučaju bila
odlična zbog toga što je bila brza i temeljita te mi je zaista pomogla.
Metoda 'privatnog' rada s mentorom bila je zaista pozitivno iskustvo.
Shvatio sam da se mogu osloniti i vjerovati svojim mentorima.«
CSCL ima korist od osobnosti koju većina poučavatelja i
trenera unosi u svoju nastavu. Dobri mentori (bilo online ili u
izvedbi "uživo") koriste snagu svoje osobnosti za dobrobit
studenta. CSCL dopušta da se mentorove crte osobnosti pokažu
i iskoriste za dobrobit polaznika tečajeva.
Tehnička podrška
Vrlo je važno da polaznicima tečaja bude pružena svaka pomoć kako
bi oni mogli pristupiti odabranom online tečaju na najlakši mogući
način. Mnogi će ljudi u početku imati rezervu prema polaženju online
tečajeva (osobito ako nisu redoviti, iskusni korisnici računala).
Pružanje tehničke podrške osobito je važno. Ona mora biti dostupna
i putem telefona. Nema smisla pružati pomoć putem e-maila ako je
problem vezan uz pristup Internetu. Osoba za korisničku podršku
treba imati prijateljski stav, jer to može jako utjecati na obnavljanje
samopouzdanja u tehničku podršku i sposobnost samih polaznika da
se izvuku iz tehničkih poteškoća.
Vješta osoba za korisničku podršku znat će razlučiti pravi problem
u odnosu na onaj za koji se samo misli da je problem. U organizaciji
Abacus Learning Systems shvatili su da online mentor nije uvijek
najbolja osoba za korisničku podršku. Osoba s helpdeska mora biti
detaljno upoznata sa softverom i hardverom koji će se koristiti.
Ona bi trebala imati prilično iskustva s problemima s kojima se
susreću iskusni i novi korisnici računala. Online mentori rijetko
trebaju posjedovati takva znanja.
Zaključak
Zašto bi neka ustanova htjela koristiti online trening? Koristi
uvelike nadmašuju nedostatke. Sustav pruža mogućnost povećanja broja
studenata koji se mogu obrazovati na ovakav način, dok u isto vrijeme
ne mijenja na postotku vremena onih koji izostaju s posla. To se
postiže tako da se tečaj održava u radnom mjestu ili blizu njega
ili tako da polaznici koriste računalo i modem kod kuće.
Još jedna prednost ovakvih sustava jest smanjenje troškova putovanja
i vremena koje je kod konvencionalnih tečajeva potrebno da bi se
polaznici okupili na jednoj lokaciji. Takav oblik učenja na daljinu
omogućuje studentima da asinkrono pristupaju materijalima 24 sata
na dan i gotovo odmah dobiju povratnu informaciju. Što je najvažnije,
također dopušta studentima da rade jedni s drugima, asinkrono, dajući
im veliku korist od suradnje i interakcije sa svojim kolegama i
voditeljima.
Ako su uvjeti ispravni, uživat će se u plodovima tih dobrobiti.
Gerard A. Prendergast
siječanj, 2001.
|