Uvod
Hrvatska akademska i istraživačka mreža CARNet pokrenula je 2000.
godine program »Obrazovni projekti«, o kojem je u prethodnim brojevima
ovog časopisa već bilo riječi. Cilj programa bio je ispitati kako se
primjena informacijske tehnologije uklapa u obrazovni sustav hrvatskih
visokih učilišta, definirati preporuke za sve subjekte uključene u sustav
visokog obrazovanja te pokrenuti centre tehničke potpore za primjenu ICT-a
u nastavi. Istraživanje je provedeno pokretanjem i praćenjem devet
obrazovnih projekata na hrvatskim visokim učilištima, i to putem faze
pripreme nastavnih materijala u digitalnom obliku te putem faze primjene
tih materijala u nastavi. Uz navedeno, u sklopu programa posebno je
ispitan i obrazovni aspekt praćenja nastave putem weba te ovdje donosimo
prikaz upravo onog dijela rezultata i zaključaka koji su vezani uz
spomenuti aspekt, odnosno koji se odnose na očekivanja i stavove samih
studenata prema korištenju nastavnih materijala dostupnih putem weba.
Definirati i davati preporuke o primjeni ICT-a u obrazovanju, odnosno o
obogaćivanju nastave stavljanjem nastavnih sadržaja na web te
organiziranju i provođenju online nastave bez uvida u očekivanja i
reakcije sudionika takve nastave ne bi bilo kompletno ni opravdano. S
obzirom na to, u sklopu programa »Obrazovni projekti« ispitano je:
- kakva su očekivanja studenata vezano uz različite aspekte praćenje
nastave putem weba
- kakve su njihove reakcije i stav nakon praćenja nastave putem weba
- kakav je odnos studentskih očekivanja i njihovih kasnijih reakcija i
stavova.
Da bi se dobili odgovori na ta pitanja, ispitano je ukupno 600
studenata koji su pohađali jedan od ukupno devet praćenih kolegija.
Studenti su ispitani prije početka kolegija te nakon kolegija upitnicima
Likertova tipa.
Budući da su programom »Obrazovnih projekata« bili zahvaćeni različiti
kolegiji (redovni, izborni, dodiplomski i poslijediplomski) te da su
ispitani studenti pripadali različitim godištima i usmjerenjima
(medicinske, društvene, tehničke i prirodne znanosti), a uz to su se
razlikovali i s obzirom na iskustvo u radu s računalima, prikupljeni
podaci analizirani su zasebno za svaki kolegij. Usprkos tome, mogle su se
uočiti neke zajedničke značajke vezano uz studentska očekivanja i stavove.
Očekivanja i stavovi studenata
Na temelju podataka dobivenih primjenom upitnika prije početka nastave
pokazalo se da su se najveća očekivanja studenata, kada je u pitanju
praćenje nastave putem weba, odnosila na:
- bolju dostupnost nastavnih sadržaja
- brže i lakše pronalaženje konkretnih informacija o nastavnom
sadržaju
Uz navedeno, velik broj studenata imao je očekivanje da će praćenje
nastave putem weba za njih predstavljati iskustvo koje će željeti ponoviti
i na drugim kolegijima.
Na temelju podataka dobivenih primjenom upitnika nakon nastave pokazalo
se da se većina studenata i dalje prilično ili u potpunosti slaže s
tvrdnjama da:
- postavljanje kolegija na web znači bolju dostupnost nastavnih
sadržaja
- postavljanje kolegija na web znači lakše i brže pronalaženje
konkretnih informacija o nastavnom sadržaju
Također, velik se broj studenata prilično ili u potpunosti složio i s
tvrdnjama da
- takav oblik nastave od studenata traži jednak angažman kao i
klasična nastava
- praćenje nastave putem weba predstavlja iskustvo koje bi željeli
ponoviti i na drugim kolegijima.
Istodobno, nakon nastave, studenti su se najmanje složili s tvrdnjama
da:
- postavljanje kolegija na web znači problem korištenja zbog
nedovoljnog poznavanja rada na računalu
- postavljanje kolegija na web znači teže razumijevanje sadržaja u
odnosu na klasičnu nastavu.
Studenti očekuju da im nastava putem weba omogući bolju dostupnost
nastavnih sadržaja i brže i lakše pronalaženje konkretnih informacija. Ta
su očekivanja, nakon praćenja nastave putem weba, u većini slučajeva i
ostvarena.
Valja primijetiti da se postotak ispitanih studenata koji su već od
ranije imali iskustva u radu s računalima za različite kolegije kretao od
90% do 100%. Iako su studenti nekih kolegija imali i ranijih iskustava s
praćenjem nastave putem weba, za većinu studenata to je ipak bilo prvo
takvo iskustvo.
Na pitanje što ih je potaknulo da posjete web stranice kolegija,
polaznici ukupno šest kolegija na prvo su mjesto stavili mogućnost
nadopune znanja, dok su polaznici dvaju kolegija na prvo mjesto stavili
mogućnost vježbanja za ispit.
Vrijeme koje su studenti provodili na web stranicama kolegija variralo
je od jedan sat na mjesec do tri sata na tjedan, međutim najčešće je
iznosilo do jedan sat na tjedan.
Nije moguće donijeti jedinstven zaključak vezano uz pitanje koriste li
studenti više materijale za učenje, pitanja za samoprovjeru ili podjednako
oboje. U slučaju pet kolegija veći postotak odgovora bio je na strani
materijala za učenje, u slučaju dvaju kolegija studenti su nešto više
koristili pitanja za samoprovjeru, dok su kod jednog kolegija u jednakom
postotku koristili materijale za učenje i pitanja za samoprovjeru.
Studenti uglavnom nisu imali zamjerki na nastavne materijale
postavljene na webu, ali i kad su ih imali, uglavnom ih nisu priopćavali
nastavnicima, zbog čega se nastavnicima preporučuje dodatno poticanje
studenata na komentiranje materijala i davanje sugestija.
Kad je riječ o komunikaciji, studenti u većini slučajeva nisu
komunicirali s profesorom s iznimkom jednog kolegija, na kojem je više od
50% studenata barem jednom komunicirala s profesorom. Nešto su češće u
odnosu na to komunicirali s drugim studentima, pri čemu se postotak
studenata koji je barem jednom komunicirao sa svojim kolegama vezano uz
kolegij kretao od 7% do čak 80%.
Iako većina studenata ima iskustva u radu s računalom, a neki i s
nastavnom na webu, važno je da nastavnik unaprijed objasni način rada kao
i očekivanja koja se pred studente postavljaju u ovakvom obliku nastave.
Također je potrebno da nastavnici jasnije definiraju i postave zahtjeve za
komunikacijom što se može postići organizacijom weba (forumi i sl.), ali i
direktnom uputom studentima da se od njih očekuju pitanja, komentari ili
povratne informacije.
Usporede li se rezultati primjene upitnika prije početka i nakon
nastave, moguće je konstatirati kako je u slučaju triju kolegija došlo do
statistički značajnog pada procjena studenata, odnosno njihova očekivanja
vezana uz praćenje nastave putem weba bila su pozitivnija nego što su bile
reakcije i stav nakon iskustva s takvom nastavom, dok je u dva slučaja
došlo do statistički značajno pozitivnijih procjena nakon održane nastave.
Studentska procjena nastave na webu određena je kvalitetom sadržaja,
ali i njegovom organizacijom primjerenom mediju. Iako su konačne procjene
studenata različitih kolegija različite, valja napomenuti da većina
studenata vidi praćenje kolegija na webu kao iskustvo koje bi željeli
ponoviti.
Valja posebno istaknuti da je do pozitivnih promjena u procjenama
studenata došlo kod onih kolegija čiji su web sadržaji od strane članova
projektnog tima ocijenjeni kao najkvalitetniji, dok je negativan pomak
registriran kod kolegija čiji su web sadržaji po ocjeni tima nešto slabije
kvalitete ili su studentska početna očekivanja bila vrlo visoka. Uvidom u
podatke prikupljene u dijelu projekta kojim su se pratili resursi i
tehnologija primijećeno je da su nastavnici najbolje ocijenjenih kolegija
već imali prethodnih iskustava u pripremi i postavljanju nastavnih
sadržaja na web.
Očito je da studenti imaju znanja u korištenju računala i Interneta i
da su spremni pratiti nastavu putem weba, no nastavnicima je potrebno
pružiti pomoć da svoje kolegije što kvalitetnije prezentiraju na webu.
Na temelju prikupljenih podataka te rezultata dobivenih korištenjem
upitnika za studente može se zaključiti da samo u slučaju kolegija koji su
kvalitetno prezentirani na webu, zadovoljstvo studenata takvom nastavom
raste.
Danijela Horvat
|