Sadržaj:
1. Kemija: "Smrdljiva"
znanost ili izazov novoga tisućljeća?
Što je kemija danas? Čime
se bavi? Koja znanja i vještine mora posjedovati kemičar koji danas
završava studij? U kojoj se mjeri slika o kemičaru kao mršavom tipu
s crnim naočalama debelih stakala koji miješa sadržaj epruveta uz
obvezan dim, smrad i zelenu boju promijenila? Trebaju li kemičarima
računala, Internet, komunikacijska tehnologija? Nije li dovoljno
zatvoriti ih u mračne podrume u kojima će "kuhati" svoje
spojeve (Slika 1).
Premda je istina mnogo
drugačija, mnogi smatraju da informacijska tehnologija nema uporišta
u kemiji. U jednoj raspravi o potrebi za informatičkom opremom za
kemiju na PMF-u reče jedan ugledni informatičar: "Što će vama
kemičarima računala, vama su dovoljne epruvete!".
Slika
1a i 1b Kemijski pokusi kao na ovoj slici iznimno su važni
za svladavanje osnovnih koncepata, no daleko su od onog čime se
kemija danas bavi. Snimljeno tijekom izložbe "10 kemijskih
pokusa", Tehnički muzej Zagreb, listopad 2000. (snimio dipl.
ing Dominik Cinčić)
Kemija je znanost koja se bavi izučavanjem
strukture i promjene materije. Definicija koju više ili manje izmijenjenu
možete naći u svakom udžbeniku Opće kemije (1).
S jedne strane kemija nastoji ustanoviti međusoban razmještaj atoma
i pri tome se oslanja na imaginaciju i potrebu za doživljajem trodimenzionalnosti.
S druge strane mjerenja koja se danas obavljaju sadrže iznimno velik
broj podataka (2). Za obje aktivnosti
računalna tehnologija od iznimne je važnosti, i u istraživanju i
u obrazovanju (3). Sam pogled na
jedan suvremeni kemijski laboratorij (posebice u području strukturne,
računske ili kemije materijala) dovoljan je da shvatite koliko je
nužno studente "oboružati" informatičkim znanjem i vještinama
(Slika 2) (4).
Slika 2 Gdje su nestale
epruvete? Eksperimentalna linija za EXAFS spektroskopiju namijenjena
između ostalog istraživanju katalitičkih procesa. Sinkrotron Elettra
Trieste, Italija, rujan 2001.
Istina je: kemija je dijelom
i "smrdljiva" znanost... Nije moguće završiti studij kemije,
a da ne uništite barem jedan komad odjeće sumpornom kiselinom, da
ne osjetite kako lužina stvara sapun na vašim prstima, da ne "čepite"
nos zbog prodornog miris amonijaka ili "smrada" sumporovodika.
No ta su iskustva dio tradicije... Danas diplomirani kemičar mora
imati znanja i vještine koje su sasvim drugačije od spomenutih.
Danas činjenicu da ne posjedujete
vlastitu e-mail adresu možete braniti samo izuzetnom "osobnošću"
ili (najčešće) ispada da ste "nepismeni". Stanje je takvo
da se smatra gorim ne odgovoriti na e-mail poruku nego na klasično
pismo. Možemo polemizirati koliko je to dobro ili loše, no nitko
ne može pobiti tu stvarnost.
Sam pokušaj da se pobroji
sva korist od Interneta (vidi Tablicu 1)
završit će neuspjehom...
Tablica
1. Neki od važnijih aspekata primjene Interneta u znanstvenom
i nastavnom radu za područje kemije
|
|
1.
|
Pretraživanje baza podataka, primjerice Current Contents
(projekt OVID(2-43)), Protein Data Bank – PDB (6), bez plaćanja
naknade kao i služenje Internetom kao izvorom podataka.
|
2.
|
Nabava opreme pribora i literature - gotovo svaki ozbiljniji
proizvođač ili distributer kemijske opreme i pribora dnevno
ažurira web stranice i nudi sve informacije kao i u "papirnatim"
katalozima.
|
3.
|
Korespondencija između istraživača, korespondencija prilikom
objavljivanja radova.
|
4.
|
Korištenje pretraživača Interneta za dobivanje raznih informacija.
Danas gotovo svaki znanstveni ili stručni kongres posjeduje
stranicu na kojoj se za taj događaj nalaze svi važniji podaci.
|
5.
|
Nabava različitog softwarea, počev od edukacijskog pa sve
do kompleksnih računalnih paketa za sva područja kemije,
a posebice za komputacijsku kemiju, kristalografiju, fizičko-organsku
kemiju, biokemiju i sl.
|
6.
|
Raspolaganje nizom edukacijskih sadržaja, počev od jednostavnih
studentskih vježbi pa sve do usko specijaliziranih tečajeva.
|
7.
|
Vrlo jednostavno i brzo dobivanje deponiranih podataka
iz određenih časopisa.
|
8.
|
Objavljivanje radova u elektronskim publikacijama. Internet
journal of chemistry razlikuje se od ostalih publikacija
samo po tome što ne izlazi u papirnatom obliku. (7)
Slično je i s Acta Crystalographica, časopisom koji u WWW
obliku služi za objavljivanje strukturnih podataka. (3-6)
|
9.
|
Pristup komercijalnim bazama podataka - za područje kemije
to je zasigurno Chemical Abstrac Service. (8)
|
10.
|
Interaktivno korištenje određenih programskih paketa za
područje računske kemije, a posebice za prezentaciju i vizualizaciju
podataka.
|
11.
|
Interaktivno izvođenje pokusa na udaljenim instrumentima.
|
12.
|
Razvijanje Intraneta, praćenje i izvođenje velikih projekata.
|
13.
|
Mogućnost isprobavanja računalnih paketa prije kupnje.
|
14.
|
Sudjelovanje u diskusijskim grupama i elektronskim konferencijama.
|
Gdje je u svemu tome prosječni student
kemije na PMF-u, ima li priliku i mogućnost dobiti adekvatno znanje
i vještine koje će mu omogućiti da svojim znanjem bude konkurentan
ostalim studentima srodnih ili sličnih studija unutar i izvan granica
Republike Hrvatske. Na to pitanje odgovor se može naći u tekstu
koji slijedi.
2. Informacijsko-komunikacijskom
tehnologijom obojeni kolegiji na Kemijskom odsjeku PMF-a
Upravo vođeni tim potrebama
na Kemijskom odsjeku PMF-a u posljednje se vrijeme iznimno mnogo
polaže u informacijsko obrazovanje. Trenutačno postoje dva kolegija
koji se u potpunosti bave računalnom i informacijsko-komunikacijskom
tehnologijom (ICT).
Prvi od njih pod nazivom
Praktikum na elektroničkom računalu nastoji "poravnati
neravnine" u informatičkom znanju naših studenata (10).
Sastoji se od 60 sati nastave tijekom koje studenti svladavaju osnove
korištenja računala. Obrađuju se osnovni pojmovi o građi osobnog
računala, operacijski sustavi MS DOS i Windows (95, 98, NT). Zatim,
studenti dobivaju osnovne informacije o Internetu, dok najviše pozornosti
polažemo u to da svaki student svlada uporabu programa za pisanje
(Word) i za tablično računanje (Excel). Uporabu složenijih programskih
paketa (Statistica, Matlab ili Mathematica) moguće je obraditi sa
studentima koji posjeduju solidno informatičko znanje.
Sljedeći kolegij bavi se
Internetom i bazama podataka, a svoj sadržaj nastoji prikazati pod
imenom Pretraživanje znanstvenih informacija u bazama
podataka (11). Program
kolegija (koji je organiziran kao praktikum) mijenja se u skladu
s razvojem najnovijih tehnologija. Svrha je praktikuma uputiti korisnike
u sadašnje mogućnosti pretraživanja odabranih baza podataka koje
se mogu pronaći na webu. Iskreno se nadamo da će uskoro u našoj
znanstvenoj zajednici (kao i u većini zemalja čiji bismo standard
željeli postići) biti moguće iz vlastitog laboratorija izravno doći
do primarnih znanstvenih publikacija. Cilj je navedenoga kolegija
usmjeren upravo u tom smjeru: pronaći način kako doći do bitnih
podataka, a da se pri tome ne pretvorite u "hrčka" koji
ispisuje i skuplja sve dokumente koje može naći na Internetu.
Dok su prva dva kolegija
više-manje općenitoga tipa, na našem odsjeku postoji nekoliko kolegija
koji se u većoj ili manjoj mjeri oslanjaju na informacijsku tehnologiju
te putem Interneta nude nastavne materijale. U nastojanju da nastavni
materijali budu dostupni putem Interneta nekoliko je pristupa. Kolegij
Bioanorganska kemija nastoji prikazati najnovija dostignuća
na području strukturne kemije koja je povezana s biološkim sustavima.
(14) Materijali koji se obrađuju
prepuni su vrlo složenih strukturnih podataka i svaka pomisao da
se pokuša ispredavati nastavni materijal putem ploče i krede (ili
grafofolija) čini se nemogućom. Jedini je mogući način upotreba
tehnologije koja se temelji na potpunoj interaktivnosti. Voditelj
kolegija izabrao je prikaz materijala pomoću Chemscape Chime plugina.
Tim odabirom omogućeno je studentima da u bilo koje doba dana ili
noći mogu pogledati nastavne materijale uz potpunu interaktivnost.
2.1 Chemscape Chime plugin -
standard u prikazivanju kemijskih informacija na Internetu
Jedan od osnovnih problema
vezanih uz prikazivanje kemijskih informacija na Internetu (prije
svega strukturnih i spektroskopskih podataka) bio je vezan uz različite
formate zapisa podataka. U početku rješenja zasnovana na VRML tehnologiji
nisu nikad zaživjela u kemijskoj zajednici. S druge strane razvoj
dodatka (plugina) za pretraživače Interneta (browsere) pokazao se
potpuno opravdanim. Trenutačno je dostupan dodatak (plugin) Chemscape
Chime, koji se besplatno distribuira unutar kemijske zajednice,
ali i šire (razvija ga i unaprjeđuje MDM korporacija) (12).
Korištenjem navedenog dodatka koji se integrira u browser vrlo je
jednostavno prikazivati strukturne i spektroskopske podatke u potpuno
interaktivnom obliku. Svaki korisnik odabire strukturne motive koji
su u području njegova interesa.
Chemscape Chime
plugin osnovni je dodatak za preglednike Interneta koji omogućuje
prikaz različitih tipova kemijskih podataka. Kod prikaza molekulskih
struktura moguće je odabrati nekoliko načina prikaza, a moguća je
i potpuna interaktivnost u pogledu rotacije i podešavanja veličine
prikaza (zumiranja). Jednako tako uspješno se koristi za prikaz
spektroskopskih podataka (IR, NMR i MS). Na temelju rezultata kvantno-kemijskih
ili molekulsko-mehaničkih proračuna mogu se animacijama prikazati
određene kemijske promjene.
2.2. PDF i Word dokumenti - način
za distribuciju nastavnih materijala
Premda možda u očima informatičkih
"gurua" spoznaja da se dio materijala studentima distribuira
putem Word dokumenata ili PDF datoteka nema neku težinu, ipak umnogome
pomaže našim studentima u nekim kolegijima. Primjerice Opća
i anorganska kemija za studente biologije kolegij je koji
u PDF formatu sadrži više od 400 stranica ponuđenih slajdova koji
se koriste tijekom godine u nastavi (13).
Na taj način studenti mogu preuzeti materijale i donositi ih na
predavanja. Takvim načinom studenti su pošteđeni "ručnog kopiranja"
folija i slajdova tijekom predavanja.
Premda postoji određena
pretpostavka da prepisivanjem studenti tijekom predavanja mogu naučiti
dio gradiva, mišljenje je autora da predavanja moraju biti "obojena"
raspravom, pokusima (u području opće kemije ima ih bezbroj) i određenom
dinamikomkoja će potaknuti studente za studiranje a ne na "reprodukciju"
predavanja. Pored toga korištenje MS Power Pointa omogućuje
nastavniku mnogo veću dinamiku u usporedbi s klasičnim pristupom
krede i ploče. No, opasno je misliti da će upotrebom moderne tehnologije
nastavnik moći prekriti rupe u vlastitom znaju, nesistematičnost,
nepovezanost činjenica i slično. Treba stalno imati na umu da tehnologija
daje konačni "začin" ili stavlja "zadnji sloj šminke"
na nastavu, a pozadina (stup nastave) mora biti znanje i stručnost
nastavnika (15).
Naizgled jednostavan i
banalan Word dokument o zadacima sa seminara može olakšati život
studentu (koji je recimo bio bolestan u vrijeme izvođenja seminara).
Da bi riješio zadatke, dovoljno je preuzeti datoteku umjesto nazivanja
i moljakanja materijala od kolega koji su prisustvovali nastavi.
Za postavljanja materijala takvog oblika na Internet potrebno je
izdvojiti ne više od pet minuta i... potrebna je samo dobra volja.
Primjer vrijedan pozornosti na Kemijskom odsjeku vezan je uz kolegij
Biokemija I/II i može se pogledati na stranici Zavoda
za Biokemiju (16).
2.3 WWW i mogućnost arhiviranja
studentskih radova
U sklopu mnogih kolegija
na Kemijskom odsjeku PMF-a studenti moraju izraditi seminarske radove.
Jednostavnije rečeno dobivaju određenu temu, kadšto literaturu te
na temelju toga moraju napisati rad u kojem obrađuju zadanu temu
i na kraju održati predavanje pred svojim kolegama i nastavnikom
ili asistentom koji vodi seminar. Student na taj način stječe vještinu
u pisanju znanstvenih i stručnih radova, a priređivanjem i održavanjem
predavanja stječe potrebnu sigurnost i rutinu koja je nužna kasnije
u karijeri (održavanje predavanja na znanstvenim skupovima, prikaz
rada na nekoj temi na korporacijskom sastanku i sl.). Nakon jedne
akademske godine voditelj seminara nerijetko skupi i po nekoliko
kilograma papira na kojima su napisani studentski seminari. Analiza
materijala pokazuje da polovica studenata piše seminarske radove
na računalu a takvi materijali vrlo lako mogu biti prebačeni u html
dokumente koji se mogu objaviti na webu.
Primjer seminara o Holografiji
koji je obradio Marko Dukši, student III. godine Kemijskog odsjeka
PMF-a u sklopu kolegija Kemija čvrstog stanja zasigurno zaslužuje
svaku pohvalu (17).
Takvom praksom nakon nekoliko
generacija može se skupiti bogat materijal koji je svima na korist.
Istina je da takav materijal "vješt" student može iskoristiti
da po sistemu "copy - paste" napiše lijep seminar, no
to je već problem voditelja...
2.4 ICT i nova znanja
Upotreba računalnih metoda
u biokemiji i molekularnoj biologiji danas je neizbježna u znanstvenim
istraživanjima i nastavi. Ništa tako zorno ne može studentima približiti
strukture bioloških makromolekula kao računalne aplikacije za vizualizaciju
i modeliranje (Slika 3). Računalna
analiza genoma i molekularna filogenija metode su koje traže snažna
računala i mnogo računalnog vremena. Danas se studenti Kemijskoga
i Biološkog odsjeka upoznaju s tim metodama na tečaju Bioinformatika,
koji su zamislili i vode sami studenti molekularne biologije. Za
tečaj su izrađena interna skripta i CD-ROM sa svim potrebnim aplikacijama
i podacima koje prate skripta. Tečaj od 10 sati izvodi se na računalima
Matematičkog odsjeka u večernjim satima tako da ga je samo mali
broj studenata u mogućnosti pratiti.
Slika
3a, 3b, 3c Molekula hemoglobina "zumirana" do određene
dubine koja omogućuje uvid u strukturu aktivnog mjesta.
Između ostalih brojnih
kolegija čije je moderno izvođenje ovisno o uvođenju računala u
nastavu, posebno želimo istaknuti najnoviji kolegij Kemijskog odsjeka
PMF-a "Računalna kemija - molekulsko modeliranje",
koji je temelj za farmaceutsku industriju - sintezu i proizvodnju
lijekova, kao i za kozmetičku granu te industrije - određivanje
struktura i primjene tenzida za pripremu formulacija za kreme, gelove,
liposomske pripravke i druge proizvode
3. Nedostaci i problemi
Kao i uvijek glavni problem
i nedostatak vezan je uz novac koji nedostaje za nabavu informacijsko-komunikacijske
opreme. Činjenica da se kemija na PMF-u nalazi na pet lokacija,
od koje su samo dvije permanentno povezane na Internet, dok ostale
tri ostvaruju vezu putem modema, predstavlja najveći problem. Drugi
veliki problem vezan je uz nedostatak informatičke učionice, a postojeća
oprema i prostorije koje se koriste u tu svrhu bolje je ne spominjati.
Analiza naših potreba koje su izravno vezane uz nastavu navedena
je u Tablici 2.
Tablica
2. "Trenutačna popunjenost" nepostojeće računalne učionice
na Kemijskom odsjeku PMF-a.
|
Kolegij
|
Broj
studentskih grupa
|
Broj sati
|
Nastavnih
sati/akad.
godina u učionici
|
1.
|
Praktikum na elektroničkom računalu
|
7
|
60
|
420
|
2.
|
Pretraživanje znanstvenih informacijskih baza
|
5
|
30
|
150
|
3.
|
Računalna kemija
|
4
|
30
|
120
|
4.
|
Praktikum iz metodike nastave kemije
|
8
|
60
|
480
|
5.
|
Fizikalno-organska kemija
|
8
|
15
|
120
|
6.
|
Opća biokemija
|
6
|
5
|
30
|
7.
|
Viši praktikum iz biokemije
|
1
|
10
|
10
|
8.
|
Bioanorganska kemija
|
1
|
30
|
30
|
9.
|
Kemija čvrstog stanja
|
10
|
5
|
50
|
10.
|
Praktikum iz anorganske kemije
|
10
|
4
|
40
|
Nastava na zagrebačkom
Sveučilištu traje 30 tjedana, iz čega slijedi da bi računalna učionica
bila popunjena 48 sati u jednom tjednu (i to samo za izvođenje nastave).
U tu kalkulaciju treba uračunati vrijeme koje studenti provode u
pisanju diplomskih radova te vježbe koje bi izvodili u terminima
kada u učionici nema nastave. Iz te analize proizlazi da bi za neometan
i kvalitetan rad Kemijskom odsjeku PMF-a trebale dvije računalne
učionice.
U nastavku treba spomenuti
i problem vezan uz sistemske administratore i webmastere, jer jednostavno
ne postoji način da se takav čovjek zaposli na našem Odsjeku. Ne
zato što ga mi ne bismo htjeli uposliti, već zato što sistematizacijom
nije predviđen.
Također je utvrđeno na
temelju nekoliko anketa da je znanje naših brucoša vezano uz informacijsku
tehnologiju u velikom raskoraku. Manji broj studenata posjeduje
iznimno znanje i vještine i vrlo se lako koriste svim dostupnim
resursima (tome se radujemo), ali žalosti prevelik broj brucoša
koji ne posjeduju niti elementarno znanje i vještinu. Još je strašnije
saznanje da određen broj maturanata smatra da im Internet i računalna
tehnologija neće pomoći na studiju kemije. Najporazniji je podatak
koji govori postotku studenata koji posjeduju osobna računala (manje
od 30%). Ohrabruje činjenica da do kraja studija većina ipak nabavi
računalo, ali bi učinak bio bolji kad bi barem polovica brucoša
studij započela s kvalitetnim osobnim računalom. Stanje s korištenjem
i povezivanjem na Internet od kuće još je gore!
4. Planovi za vrijeme koje dolazi
Svi naši pogledi usmjereni
su prema "brdu". Preseljenjem u novu zgradu Kemijskog
odsjeka PMF-a dio problema spomenutih ranije vezanih uz različite
lokacije potpuno će nestati (Slika 4). Zgrada
će biti umrežena i spojenu na CARNet-ovu jezgru (IRB-PMF). Također
svako će računalo biti spojeno na mrežu, čime se stvara mogućnost
za razvoj kvalitetnih Internet/Intranet sadržaja. Na temelju različitih
pilot-projekata u sklopu određenih kolegija postoje planovi koji
će omogućiti usmjeravanje i nastavne i administracijske aktivnosti
prema Internetu i Intranetu. Naša je namjera izgraditi infrastrukturu
koja će omogućiti da se za svaki kolegij putem Interneta objavljuju
rezultati ispita, nude nastavni materijali i interaktivni testovi
te niz drugih pojedinosti (datumi i rasporedi). O tome hoće li se
te mogućnosti koristiti i u kojoj mjeri odlučit će nositelj kolegija.
Implementacija zasnovana
na primjerice SQL-PHP4 tehnologiji zahtijeva minimalno znanje informacijske
tehnologije koje treba posjedovati administrator takvog sustava.
Slika
4 Nova zgrada Kemijskog odsjeka PMF-a na Horvatovcu. Snimljeno
tijekom zimskog semestra školske godine 2000./2001. (snimio prof.
I. Vicković).
4.1 Virtualni laboratorij i
klaster računala
Ako vam u ruke dođe udžbenik
kemije od prije dvadeset ili više godina i ako pogledate opis nekog
jednostavnog pokusa koji učenici mogu izvesti, vidjet ćete da su
vrlo često mase tvari izražene u gramima (nerijetko 10 i više grama...).
Danas je stanje drugačije, iznimna se pozornost posvećuje brizi
za okoliš, zaštiti zdravlja studenata, a nemali je i ekonomski učinak
ako se sve svede na manju skalu.
Izniman napredak postigli
bismo kad bismo uspjeli izgraditi virtualni laboratorij u kojem
bi studenti mogli izvoditi "vježbe", pokuse i mjerenja
(18). Radom u takvom okružju studenti
mogu izvesti pokus, mijenjati uvjete, mjeriti prije nego što dođu
do stvarnog instrumenta ili laboratorija. Na taj način znatno se
može smanjiti broj neuspješnih pokusa i mjerenja... Doduše, na greškama
se uči. Dobro je da student katkad ponavlja mjerenje ili pokus,
no taj broj treba smanjiti na najmanju moguću mjeru.
Posebno je bitno izraditi
virtualne instrumente koji odgovaraju stvarnima sa svim funkcijama.
Nerijetko studenti tijekom vježbi previše vremena troše na "borbu
s tipkovnicom" i traženje načina za pokretanje određene opcije.
Radom na virtualnom instrumentu taj "tehnički" dio odradi
se prije i student može prionuti na mjerenje bez gubljenja vremena
na učenje kako program za upravljanje instrumentom radi.
Na
Slici 5 primjer je aparature za destilaciju "složene"
u virtualnom svijetu (19). A na
web stranici našeg apsolventa Davida Sovića možete pogledati neke
od vježbi koje su za sada obrađene u dvije dimenzije (20).
Slika
5a i 5b Student prije nego što uđe u stvarni laboratorij vježbu
izvodi u Virtualnom laboratoriju. Nadamo se uskoro na Kemijskom
odsjeku PMF-a. (slika rađena u programu 3D Studio Max 2.5 pod
Microsoft Windows NT 4.0)
Nije namjera autora ovog
članka stvoriti sliku da se studij kemije može izvesti bez toga
da se "smoče prsti". Između ostalog naša je namjera obrazovati
studente, koji će jednom kada se nađu u ulozi profesora u školi,
raditi pokuse svaki sat, a ne da jedini pokušaj bude zapamćen po
tome što je zbog kemije evakuirana čitava škola jer je profesor
izvodio pokus sa sumporovodikom (smrad pokvarenih jaja i iznimno
opasan otrov).
Želimo da naši diplomirani
inženjeri kad se jednom nađu u nekoj kompaniji ne gledaju širom
otvorenih očiju šarene prezentacije "trgovaca" sa zapada
i dalekog istoka već da postavljaju pitanja vezana uz struku.
Također, ne manje važno
je napomenuti da na Kemijskom odsjeku Prirodoslovno-matematičkoga
fakulteta namjeravamo razviti profil paralelnoga klastera
računala kako bi na njima korisnici mogli paralelno računati.
Na taj bi način zahtjevni proračuni iz područja molekulskog modeliranja
bili dostupni našim studentima i istraživačima bez kupovine skupih
servera.
Može se očekivati da će
se i na našem poslijediplomskom studiju iz područja kemije naći
kolegiji koji će pojam vizualizacije obraditi na drugi način, stvarajući
pretpostavku za razvitak računalnih programa te vrste i u našoj
zajednici (21).
5. Zaključak
Smatramo da je u današnje
vrijeme informatičkoga i informacijskog razvoja nedopustivo ne upoznati
buduće profesore i inženjere kemije (i molekularne biologije) s
osnovnim znanjima iz tih područja, utoliko više što studenti koji
se upisuju na naš fakultet uglavnom još uvijek nisu informatički
opismenjeni.
Rezultati koji su prikazani
ovim pregledom pokazuju da nastavnici i suradnici Kemijskog odsjeka
poznaju informacijsko-komunikacijsku tehnologiju koja se trenutačno
koristi u drugim nastavnim i znanstvenim centrima. Ta se tehnologija
zasigurno ne koristi u mjeri koja bi nas zadovoljavala, dijelom
i zato što je sva dosadašnja aktivnost posljedica individualnih
napora nastavnika i suradnika na određenim kolegijima. Naša je procjena
da postoji kritična masa ljudi i znanja koja će omogućiti da se
ostvare i bolji projekti od navedenih u pregledu. Također očekujemo
pomoć svih studenata koji posjeduju znanje da u zajedničkom radu
načinimo što bolje IC proizvode.
|