II. dio
I.
dio objavljen je u broju 1.
III. dio bit će objavljen u slijedeće
broju (4. Korisnička sučelja inteligentnih tutorskih sustava,
4.1. Korisnička sučelja, 4.2. Interakcija čovjeka i računala te
pitanje upotrebljivosti, 4.3. Dizajn korisničkog sučelja kao ključni
segment dizajna ITS-a, 4.4. Korisničko sučelje sustava TEx-Sys,
4.5. Jedan od smjerova daljnjih istraživanja, 5. Umjesto zaključka,
Zahvala)
3. Web orijentirani inteligentni
tutorski sustavi
Zahvaljujući razvitku suvremene
informacijske tehnologije, danas se sustavi obrazovanja na daljinu
sve više koriste bilo kao potpora nastavi koja se odvija pri tradicionalnim
obrazovnim institucijama bilo kao potpuna zamjena takvoj nastavi.
Obrazovanjem na daljinu (engl. distance education) smatra
se obrazovni proces u kojem su osobe koje se poučavaju fizički odvojene
od osoba koje poučavaju pa je zbog toga potrebno osigurati komunikacijska
sredstva kojima se provodi prijenos nastavnog sadržaja i obavlja
interakcija svih sudionika u obrazovnom procesu.
Posljednjih je godina na
Webu zasnovano više tisuća sustava koji se mogu smatrati sustavima
obrazovanja na daljinu. Većina tih sustava ima vrlo ograničene mogućnosti
učenja i poučavanja udaljenih učenika. Razlog tome je što se većina
takvih sustava zasniva na statičkom prikazu nastavnog sadržaja udaljenim
učenicima.
Povećanje mogućnosti takvih
sustava obrazovanja na daljinu postiže se dodavanjem interaktivnih
i adaptabilnih funkcija. Takve je funkcije moguće implementirati
nekom tehnologijom aktivnog Web poslužitelja, odnosno dinamičkim
generiranjem Web sadržaja u ovisnosti o učenikovim upitima. Korištenje
tih tehnologija omogućuje implementaciju inteligentnih tutorskih
sustava kojima se pristupa korištenjem standardnih Web pretraživača.
Takvi inteligentni tutorski sustavi nazivaju se Web orijentiranim
inteligentnim tutorskim sustavima (engl. Web oriented intelligent
tutoring systems). Implementacija inteligentnih tutorskih sustava
u Web okruženju ne zaustavlja se na isključivom korištenju paradigme
učenja i poučavanja korištenjem inteligentnih tutorskih sustava,
već se često proširuje i paradigmom suradnog učenja pa se zbog toga
takvim sustavima dodaje i odgovarajuća komponenta suradnog učenja
(Brusilovsky, 1998).
3.1. Sustav obrazovanja na daljinu
- DTEx-Sys
Distributed TEx-Sys (DTEx-Sys)
jest sustav obrazovanja na daljinu zasnovan na inteligentnim tutorskim
sustavima generiranim sustavom TEx-Sys. Sustav je izrađen radi zadovoljavanja
sljedećih uvjeta (Rosić, 2000):
-
Neovisnost korisnika o vremenu pristupa
uslugama sustava. Neovisnost o vremenu pristupa uslugama
sustava temeljni je element koji neki sustav obrazovanja na
daljinu čini prihvatljivim za korištenje velikog broja potencijalnih
korisnika.
-
Neovisnost korisnika o mjestu korištenja
usluga sustava. Ovaj zahtjev danas ispunjava većina sustava
obrazovanja na daljinu i on dodatno utječe na univerzalnost
sustava.
-
Platformska neovisnost računalnog
sustava s kojeg korisnik pristupa uslugama sustava. Iako
danas (posebno u Republici Hrvatskoj) prevladava korištenje
platforme osobnih računala, osiguravanje platformske neovisnosti
računalnog sustava s kojeg korisnik pristupa uslugama sustava
dodatno povećava univerzalnost sustava. Pri vrednovanju ovog
zahtjeva treba uzeti u obzir i moguću ekspanziju korištenja
mrežnih računala.
-
Postavljanje što manjih zahtjeva
pred računalni sustav s kojeg korisnik pristupa uslugama sustava.
Ovaj se zahtjev nameće ako se uzme u razmatranje opremljenost
škola računalnom opremom. Pri ispunjavanju ovog zahtjeva bitno
je da postavljanje preniskih minimalnih zahtjeva ne ograničuje
mogućnosti sustava. Optimalno rješenje ovog zahtjeva jest izvedba
sustava kod kojeg najvažnijim uslugama mogu pristupiti i korisnici
s minimalnom preporučenom računalnom konfiguracijom, dok korisnici
s jačim konfiguracijama imaju mogućnost pristupa i dodatnim
funkcijama.
-
Jedinstven način pohranjivanja područnog
znanja bez obzira na područje koje se obrađuje. Sustavi
obrazovanja na daljinu koji ispunjavaju ovaj uvjet najčešće
definiraju formalizam prikaza područnog znanja. Osobe koje razvijaju
nastavni materijal namijenjen udaljenim učenicima najčešće u
nekoj mjeri moraju usvojiti navedeni formalizam.
-
Mogućnost prilagodbe sustava individualnim
potrebama korisnika. Ovo je jedna od preporuka kvalitetnog
poučavanja koju najčešće nije moguće ostvariti pri metodama
tradicionalnih obrazovnih sustava. Ispunjavanje ovog zahtjeva
ne samo da pridonosi kvaliteti procesa učenja i poučavanja već
i dodatno povećava broj potencijalnih korisnika sustava.
-
Učenje u hipermedijskom okruženju.
Učenje u hipermedijskom okruženju aktivira većinu učenikovih
osjetila, što pridonosi kvaliteti obrazovnog procesa.
-
Omogućavanje sinkronog načina konzultiranja
učenika s učiteljem. Omogućavanje sinkrone komunikacije
učenika i učitelja omogućuje ostvarivanje sinkronog načina konzultiranja
kod kojeg u realnom vremenu učenik može razriješiti nedoumice
vezane za područno znanje koje obrađuje.
-
Omogućavanje asinkronog načina konzultiranja
učenika s učiteljem. Sinkrone konzultacije imaju prednost
u komunikaciji učenika i učitelja u realnom vremenu. Nedostatak
ovakve vrste konzultacija jest što učenik i učitelj moraju uskladiti
obaveze i u isto vrijeme biti aktivni. Asinkroni način konzultiranja
rješava taj problem.
-
Omogućavanje praćenja napredovanja
učenika. Praćenjem napredovanja učenika koji pristupaju
sustavu omogućuje se dodatna prilagodba individualnim potrebama
učenika, ali i pronalaženje eventualnih nedostataka u obrazovnom
procesu.
-
Mogućnost testiranja. Testiranje
pruža informaciju i učitelju i učeniku o uspješnosti obrazovnog
procesa. Ovaj se zahtjev može povezati s prošlim tako da se
bilježe rezultati učenikovih testova, a na temelju njih prati
se učenikovo napredovanje.
-
Preporučivanje daljnjeg rada testiranim
učenicima. Testiranje bez ukazivanja na eventualne pogreške
pri rješavanju testa nije potpuno. Pri preporučivanju daljnjeg
rada ovdje se podrazumijeva upućivanje učenika na elemente područnog
znanja za koje se testom pokazalo da ih učenik nije u dovoljnoj
mjeri usvojio.
-
Otvorenost sustava prema resursima
drugih sustava obrazovanja na daljinu. Pod sustavom obrazovanja
na daljinu koji je otvoren prema resursima drugih sustava podrazumijeva
se sustav koji učenike upućuje prema resursima drugih sustava
u onim elementima gdje su resursi drugih sustava bolje riješili
neki segment obrazovanja, što pridonosi kvaliteti obrazovanja
korištenjem izgrađenog sustava.
-
Otvorenost sustava prema mogućnosti
nadograđivanja. Sustav obrazovanja na daljinu mora dopuštati
nadograđivanje bilo kojeg svog elementa. Tim nadograđivanjima
osigurava se prilagodba novim tehnologijama i novim paradigmama
učenja i poučavanja. Također, pri razvoju sustava potrebno je
predvidjeti mogućnost jednostavnih izmjena pojedinih elemenata
sustava do kojih može doći zbog dodatnih prilagođivanja sustava
udaljenim korisnicima.
Sustav je realiziran nad
uslugama World Wide Weba. Omogućavanje pristupanja uslugama inteligentnih
tutorskih sustava korištenjem usluga Interneta, odnosno WWW-a uobičajeno
je iz sljedećih razloga (Glavinić i drugi, 1999):
-
Internet, odnosno Web danas je opće prihvaćen
medij, čije su usluge dostupne većini potencijalnih korisnika
distribuiranih verzija inteligentnih tutorskih sustava
-
Web pretraživači kao okruženje kojim
korisnici pristupaju sustavu besplatno se distribuiraju
-
korištenjem sustava WWW-a osigurava se
platformska neovisnost klijenta
-
Web pretraživači (uz eventualno korištenje
pomoćnih komponenata) omogućuju interpretaciju širokog spektra
višemedijskih dokumenata na kojima se najčešće temelji prezentacija
područnog znanja korisniku
-
jednostavnost ostvarivanja interakcije
učenik-učitelj, odnosno učenik-učenik korištenjem Web usluga
te
-
na Webu se nalaze brojni sadržaji iz
gotovo svih područnih znanja koji se mogu koristiti kao dopunski
izvori znanja na koje sustav ukazuje udaljenom učeniku.
Pri implementaciji distribuirane
verzije sustava TEx-Sys posebno je bilo bitno da udaljeni korisnici
sustava imaju mogućnost pristupanja svim elementima baza područnih
znanja kojima mogu pristupati korisnici nedistribuiranih verzija.
Time se ostvario sustav obrazovanja na daljinu čiji korisnici nisu
oštećeni u odnosu na korisnike koji koriste nedistribuirane verzije
sustava u sklopu tradicionalne nastave.
Bitan su parametar predstavljali
i troškovi potrebni za implementaciju sustava. Odabir pristupanja
sustavu korištenjem Web pretraživača temeljio se na činjenici da
se Web pretraživači korisnicima besplatno distribuiraju i da imaju
mogućnost prezentacije svih elemenata koji se koriste kao atributi
pojmova pokrivenih bazama područnih znanja tako da je zadovoljen
zahtjev za ostvarivanjem sustava obrazovanja na daljinu koji omogućuje
učenje u hipermedijskom okruženju. Isto tako, odabirom korištenja
Web pretraživača za pristup resursima sustava osigurava se platformska
neovisnost računalnog sustava s kojeg korisnik pristupa procesu
obrazovanja .
3.2. Struktura sustava
Sustav DTEx-Sys udaljenim korisnicima pruža
sljedeće usluge:
-
pristup bazama područnih znanja
-
testiranje
-
dobivanje rezultata testova
-
dobivanje preporuka za daljnji rad
-
zahtijevanje konzultacija s učiteljem
-
konzultiranje s učiteljem i
-
pristupanje sustavu pomoći.
Sustav DTEx-Sys izveden je
u trorednoj arhitekturi (engl. three-tier architecture) klijent-poslužitelj,
gdje su funkcije inteligentnog tutorskog sustava odvojene od korisničkog
sučelja i baza područnih znanja i testova (slika
3.1).
Slika
3.1: 3-redna arhitektura sustava DTEx-Sys
Današnje verzije sustava
TEx-Sys generiraju baze područnih znanja u Microsoft Access formatu
baza podataka. Realizacija sustava u trorednoj arhitekturi klijent-poslužitelj
omogućuje pristup bazama područnih znanja različitih formata bez
ikakve izmjene u kodu srednjeg reda sustava.
Nadalje, realizacija sustava
u 3-rednoj arhitekturi klijent-poslužitelj omogućuje izgradnju sustava
obrazovanja na daljinu kod kojeg udaljeni korisnici pristupaju i
fizički istim bazama podataka kao i korisnici koji pristupaju sustavu
u lokalnoj mreži. Slika 3.2 prikazuje
Internet i lokalni pristup korisnika sustava (D)TEx-Sys istim bazama
područnih znanja, dok slika 3.3 prikazuje
osnovne elemente klijenta i poslužitelja sustava DTEx-Sys.
Slika 3.2: Lokalni i Internet
pristup bazama područnih znanja
Sustav DTEx-Sys realiziran
je Microsoftovom Windows DNA tehnologijom. Predodžbene usluge koje
su odabrane za realizaciju reda korisničkog sučelja sustava jesu
HTML kojim su strukturirani dokumenti koji se dinamički generiraju
i distribuiraju korisniku i Jscript, kojim se provjerava ispravnost
unesenih korisnikovih podataka koji se prosljeđuju redu aplikacijske
logike sustava. Nadalje, sustav koristi i Java aplete kao atribute
objekata baza područnih znanja. Klijent DTEx-Sys sustava platformski
je neovisan.
Slika
3.3: Klijentovi i poslužiteljevi elementi sustava DTEx-Sys
Red aplikacijske logike koristi
usluge aplikacijske logike koje su definirane Windows DNA arhitekturom.
Red aplikacijske logike sustava DTEx-Sys realiziran je interakcijom
programskih jedinica koje dinamički generiraju sadržaj dokumenata
koji se distribuira korisnicima te komponenata zasnovanih na COM
modelu.
Programske jedinice koje
dinamički generiraju sadržaj Web dokumenata realizirane su Active
Server Pages tehnologijom. Red aplikacijske logike izvršava se pod
Windows NT operacijskim sustavom pod kojim djeluje Internet Information
Server, koji osigurava Web poslužiteljsku programsku podršku sustava.
Slika 3.4 prikazuje strukturu sustava
DTEx-Sys.
Slika
3.4: Struktura sustava DTEx-Sys
|