godište II   |   broj 2  |   Zagreb |   21.1.2002. | 

 

ONLINE EDUCA - osvrt na konferenciju

 

Krajem studenoga 2001. godine prisustvovala sam konferenciji Online Educa u Berlinu, koja se održava već osmi put zaredom. Ta se konferencija smatra najvećim godišnjim europskim skupom stručnjaka iz područja obrazovanja uz pomoć računala i računalnih mreža. I zaista, sve što je vezano za tu konferenciju impozantnih je dimenzija - 1.200 sudionika, 13 radionica dan prije početka konferencije, 4 plenarne i 10 više ili manje paralelnih sekcija, tiskani zbornik sažetaka radova na gotovo 400 stranica itd.

Teme kojima se ova konferencija bavi vrlo su raznolike, a ovdje navodim nekoliko onih koje sam pratila:

· Virtualna sveučilišta
· Izgradnja resursa za obrazovanje na daljinu
· Organizacijska pitanja u visokom školstvu (u kontekstu obrazovanja na daljinu)
· Permanentno obrazovanje
· Online učenje jezika.

Navedeni nazivi sekcija prilično su općeniti i skrivaju mnogobrojne zanimljive prezentacije koje se bave specifičnim pitanjima. Dakle, svakome koga zanima ovo područje, preporučujem da na web stranicama konferencije pregleda cijeli program.

Online Educa je konferencija na kojoj se prezentiraju nacionalni i transnacionalni obrazovni sustavi i programi, pa je zbog toga korisna donosiocima odluka u području obrazovanja, jer im pruža uvid u svjetske trendove na tom planu. Tako su mnogi od prisutnih bili dekani fakulteta ili ravnatelji obrazovnih ustanova. U razgovoru s nekima od njih shvatila sam da mnogo znaju o primjeni informacijske tehnologije u obrazovanju, iako im to nije primarno ni jedino područje interesa. Ako to znanje još nemaju, smatraju to svojim velikim nedostatkom i spremni su ga u što skorijem roku nadoknaditi, a u nekim slučajevima to je bio i razlog njihova dolaska na ovu konferenciju.

Osim tog širokog pogleda bilo je i radova koji su se bavili sasvim konkretnim projektima i rezultatima. Posebno me se dojmilo nekoliko prezentacija malih tvrtki koje su se specijalizirale za obrazovanje i certificiranje online učitelja. Da ne bi bilo zabune, te tvrtke (npr. ibis acam) zaista nude online obrazovanje za ljude koji se bave online obrazovanjem. Kod njih možete steći certifikat za online učitelja, kao i certifikat za voditelja (menadžera) online obrazovanja. Zvuči zbunjujuće, jer u hrvatskom jeziku nemamo niti odgovarajuću terminologiju za te nove pojave u obrazovanju. Za razliku od nas, u svijetu se ovo područje obrazovanja smatra i unosnim poslom jer je traženo i skupo. U stručnom smislu vrlo je kompleksno i zahtjevno jer podrazumijeva mnogobrojne vještine koje bi svaki online učitelj morao imati, a koje poučavaju psiholozi, pedagozi, metodičari i drugi stručnjaci. Sve su to znanja koja su potrebna i učiteljima u tradicionalnom načinu obrazovanja i za koja se oni školuju, ali su ovaj put prilagođena Internetu kao mediju.

Kako u ovom kratkom osvrtu ne mogu predstaviti cijelu konferenciju, želim posebno istaknuti jednog od govornika koji me posebno impresionirao. Bio je to profesor Tony Bates sa University of British Columbia u Kanadi, jedan od gurua obrazovanja na daljinu. Njegova vrlo kratka prezentacija rezimirala je pitanja koja su danas aktualna na području obrazovanja na daljinu:

· tehnologija nije problem, ona je dovoljno razvijena da zadovolji potrebe procesa obrazovanja, ali je treba znati iskoristiti;
· u kreiranju programa za udaljeno učenje treba se baviti procesom više nego rezultatom (jer je već potvrđeno da obrazovanje na daljinu može dovesti do jednako dobrih rezultata)
· potrebna je rekonstrukcija procesa obrazovanja radi drugačijih metoda obrazovanja na daljinu
· potrebna je reorganizacija rada na sveučilištima zbog drugačijih potreba u stvaranju programa za udaljeno obrazovanje (profesori ne moraju detaljno poznavati alate, ali moraju naučiti raditi u timovima s metodičarima, informatičkim stručnjacima, stručnjacima za web dizajn i drugim specifičnim strukama).

Više o aktivnostima na planu udaljenog obrazovanja koje se izvode na University of British Columbia može se vidjeti na stranicama http://www.learningtechnologies.ubc.ca/

Općenito bi se iz prezentacija na konferenciji dao izvući zaključak da oni koji su se online obrazovanjem na daljinu počeli baviti prije dvadesetak godina, više nisu toliko zaokupirani njegovom tehnologijom ni promidžbom, nego specifičnim aspektima kao što su standardizacija, distribucija materijala, podrška korisnicima, podrška autorima i voditeljima programa i dr., što je i nama u Hrvatskoj svojevrsna poruka.

Jasna Tingle

 

 

cijeli osvrt | sažetak| abstract | pdf inačica | naslovnica