|
Henley Management College (HMC)
Prema istraživanju američkog poslovnog časopisa
Business Week od 26. ožujka 2001. (svrstao ju je na prvo mjesto
TOP 20 ljestvice najvećih izvanrednih MBA programa) Henley Management
College proglašen je "najvećom poslovnom školom na svijetu". On
to doista i jest sa svojih 8.000 studenata i 16.000 članova udruge
Alumni (Alumni čine studenti MBA, magistri i doktori HMC-a).
Osnovana daleke 1946. godine, Henley je izrasla
u renomiranu školu menadžmenta, nudeći mrežu edukativnih programa
koji odgovaraju različitim potrebama polaznika, proširenu na 23
podružnice na svim kontinentima. U prilog tome ide i činjenica da
se Henley nalazi među TOP30 poslovnih škola u svijetu na ljestvici
programa Executive Education, prema pisanju Financial Timesa od
4. lipnja 2001.
Godine 1948. u školi je pokrenut prvi program
za menadžere, tzv. "General Management Course", dok se program MBA
počeo izvoditi 1974. godine. Osim MBA, škola nudi sljedeće programe:
DBA, Executive Development, Tailored Company Programmes, Qualification
Programmes te Henley Learning Partnership.
Henley MBA danas broji više modaliteta studiranja:
Full-time, Modular, Flexible Evening, Project Management, Telecommunications
& Distance Learning. Razlika između navedenih nije u sadržaju,
već u trajanju programa - prilagođeni su različitim potrebama polaznika.
Tako npr. Full-time možete završiti za godinu dana, Modular je dvogodišnji
studij, a Distance Learning traje do četiri godine.
Distance Learning putem Henleyjeve hrvatske podružnice
U Hrvatskoj Henley Management College djeluje
od 1997. godine putem Međunarodnog poslovnog centra d.o.o. (MPC)
iz Zagreba, podružnice za područje Slovenije, BiH i Hrvatske. Od
gore navedenih modaliteta kod nas je, prema prirodi stvari, dostupan
samo Distance Learning, tj. učenje na daljinu.
MBA by Distance Learning poslijediplomski
je studij poslovnog upravljanja, čije su najbitnije karakteristike
(a prema mnogima i prednosti): interdisciplinarnost - možete ga
upisati s bilo kojim završenim fakultetom, fleksibilnost - izvanredni
način studiranja u trajanju od 2 do 4 godine (tempo određujete sami
ovisno o slobodnom vremenu kojim raspolažete), praktičnost - znanja
koja usvajate tijekom studija automatski primjenjujete u svome radnom
okružju, interaktivnost - "face to face" i "online" s tutorima,
"networking" - Alumni doživotno članstvo, druženja uživo i "online",
stvaranje prijateljstava i i poslovnih veza.
Studij se sastoji od tri stupnja: Executive
Certificate, Diploma in Management i MBA, od kojih je svaki koncipiran
po shemi 3+1 (3 predmeta + završni ispit). Predmeti koji se izučavaju
na prva dva stupnja čine 6 osnovnih područja općeg menadžmenta,
dok Part 3 predstavlja svojevrsnu specijalizaciju:
Foundations of Management |
Managing Information |
PART 1 |
Managing People |
EXECUTIVE CERTIFICATE |
EXAM 1
|
Managing Marketing |
Managing Financial Resources
|
PART 2 |
Managing Performance |
DIPLOMA IN MANAGEMENT |
EXAM 2
|
Strategic Direction |
Business Transformation |
Elective |
Exam 3 |
PART 3 |
Dissertation |
MASTER OF BUSINESS
ADMINISTRATION |
Bitno je naglasiti da su sva tri stupnja
međunarodno priznata, ali da se u Hrvatskoj nostrificira jedino
MBA - pandan magisteriju poslovnog upravljanja Ekonomskog fakulteta
u Zagrebu. Praktično to znači da i najniži stupanj - Executive Certificate
- predstavlja jaku referencu pri traženju posla u perspektivnim
tvrtkama u Hrvatskoj, ali i izvan nje.
Mogućnosti upisa na program su razne - ako
ispunjavate osnovne uvjete (VI. ili VII. stupanj, 3 god. radnog
iskustva, min. 27 godina, dobro znanje engleskog jezika), možete
odmah upisati kompletan MBA. Isto tako, možete upisati dio po dio,
a to je najčešće slučaj zbog neispunjenja uvjeta godina radnog iskustva
- manje od 3, ili starosti - manje od 27.
Nakon prvog ili drugog stupnja pred vama
su ponovno tri izbora: nastaviti prema magisteriju, izaći s međunarodno
priznatom diplomom ili upisati tzv. Break in Study - mirovanje prava
i obveza s mogućnošću povratka na studij u roku od 3 godine.
Individualan pristup
Ovaj način studiranja ima brojne prednosti
pred klasičnim studijem. Manje je zahtjevan glede nazočnosti studenata
na predavanjima i, povezano s time, dužih prekida karijere, ali
s druge strane traži dugogodišnji rad i samodisciplinu. Naime, upišete
li MBA by Distance Learning registrirat će vas na 4 godine. Želite
li magistrirati u najbržem mogućem roku od 18 mjeseci, morate biti
spremni na najmanje 10 sati efektivnog rada tjedno i, što je još
važnije, održavati kontinuitet učenja. Dakle, prepušteni ste samima
sebi i vlastitoj sposobnosti organizacije vremena. Ilustracije radi,
to su približno sati koje je potrebno izdvojiti za učenje i pisanje
assignmenta za pojedine predmete.
Predmet |
Sati
|
Part 1 |
|
Foundations of Management |
80
|
Managing People |
80
|
Managing Information |
80
|
Exam |
|
Executive Certificate |
240
|
Part 2 |
|
Managing Marketing |
100
|
Managing Performance |
120
|
Managing Financial Resources |
140
|
Exam |
|
Ukupno |
360
|
+ Executive Certificate |
240
|
= Diploma in Management |
600
|
Part 3 |
|
Strategic Direction |
130
|
Business Transformation |
130
|
Integrated Strategy Project |
40
|
Exam |
|
Elective |
100
|
Dissertation |
200
|
Ukupno |
600
|
+ Diploma in Management |
600
|
= MBA |
1200
|
"Face to face" i online pristup
Možda je najveća specifičnost ovog studija
u tutorima i njihovu doprinosu u procesu učenja. Nema klasičnih
predavanja pa stoga ni predavači nisu teoretičari. Tutori su prema
akademskom stupnju magistri, ali i pragmatičari, ljudi koji iza
sebe imaju godine kvalitetnog praktičnog iskustva u svojoj radnoj
sredini upravo na područjima koja predaju. Hrvatski tutori posebno
su odobreni i postavljeni od Henley Management Collegea. Njihova
se vrijednost pokazuje pri izvođenju radionica (workshops) interaktivnog
karaktera, ali i pri izradi tzv. assignmenta iz svakog predmeta,
kad su tu da savjetima pomognu studentima i ukažu na nedostatke.
Radionice
Radionice su osmišljene u skladu s poslovnim
obvezama studenata. Otprilike svaka dva mjeseca po jedan predmet
određenog stupnja izvodi se raspoređen na 12 efektivnih sati. Najčešći
su termini od 17 do 20 sati srijedom, četvrtkom i petkom te subotom
od 9 do 12. U pravilu studenti prisustvuju radionicama za svaki
predmet jedanput, premda nema ograničenja želi li netko ponoviti
radionicu. Isto tako ako je student spriječen doći na određenu radionicu,
može je odraditi u sljedećem nastavnom turnusu. Radionice su fakultativnoga
karaktera, što znači da nazočnost polaznika nije nužna za polaganje
ispita. Tehničke su prirode jer na njima se ne izučava teorija (to
bi uostalom bilo nemoguće ugurati u 12 sati). Umjesto toga tutor
studentima daje natuknice, odnosno pregled najvažnijih aspekata
teorije (koju će oni kasnije morati savladati individualnim radom,
prelazeći knjige i materijale koje su dobili pri upisu na studij,
kako bi bili sposobni napisati assignment iz tog predmeta). Kroz
navedene natuknice tutor traži da mu studenti iznesu problematiku
relevantnih područja na primjeru tvrtke čiji su zaposlenici, da
daju svoja viđenja stvari i predlože moguća kvalitetna rješenja.
Potom se radi na tzv. Case studyju, primjeru iz svjetske poslovne
prakse. Obično je to primjer neke stvarne kompanije (iz bilo kojeg
dijela svijeta) koja je u svom poslovanju iskusila probleme na relevantnom
području. Analiziraju se njezini ispravni i pogrešni koraci u poslovnoj
politici, uspjeh pri izlasku iz krize ili eventualni razlozi poslovne
propasti. Od studenata se traži da komentiraju, daju svoje prijedloge
te uspoređuju situaciju s onom u vlastitoj kompaniji.
Samostalni rad (izrada assignmenta i priprema
za ispit)
Distance Learning zasniva se velikim dijelom
na predanom samostalnom radu studenata. Upravo tu do izražaja dolazi
online komponenta takvog studiranja. U tišini svojih radnih prostorija,
pred zaslonom svog PC-a, pojedinci će provesti većinu svog DL MBA
studentskog vijeka. U toj fazi, gotovo sva komunikacija prema Henleyju
odvijat će se putem Interneta. Komunikacija s hrvatskim tutorima
proširena je, pak, na e-mail, telefon i individualne konzultacije.
Iako su na raspolaganju e-mail adrese svih
britanskih tutora, studenti se najčešće obraćaju za pomoć tutorima
koji su ih vodili kroz radionice. Pomoć se sastoji ponajprije u
redakciji assignmenta koji se treba predati na ocjenjivanje u Henley,
ali i u savjetovanju prilikom priprema za ispit, kad se tutor i
student nerijetko nalaze "na kavi" kako bi ciljanim konzultacijama
riješili preostale nedoumice u vezi s gradivom. Princip je uvijek
isti: student napravi nacrt assignmenta iz određenog predmeta i
dostavi ga e-mailom tutoru. Ovaj mu na isti način uzvraća komentarima
ili ga pak nazove da se usmeno dogovore oko detalja. Taj se proces
kadšto ponavlja i nekoliko puta, sve dok tutor studentu ne da "zeleno
svjetlo" za slanje assignmenta na ocjenjivanje u Henley.
Pri izradi assignmenta studentima su od velike
pomoći sadržaji Henleyjeve web stranice, a osobito e-library i e-learning,
putem kojih dobivaju pristup člancima, popisima relevantne literature,
komercijalnim bazama podataka iz kojih mogu crpiti dodatna saznanja
s nekog područja. Pristup tim uslugama dopušten je samo osobama
koje su registrirane kao studenti ili osoblje HMC-a, a dodijeljena
im je korisnička lozinka. Stranice su važan dio podrške pri učenju
na daljinu i najvažnija veza s matičnom školom polaznicima iz bilo
kojeg kraja svijeta gdje postoji Henley Associate (podružnica).
U fazi predaje assignmenta na ocjenjivanje
postavljaju se dvije mogućnosti: a) student dostavlja svoj assignment
u Henley izravno putem njihovih web stranica, koristeći tzv. e-learning
opciju ili b) assignment u papirnoj varijanti dostavlja MPC-u, koji
igra ulogu posrednika, odnosno administrativne podrške hrvatskim
studentima HMC-a na taj način što, putem kurirske službe, dostavlja
assignment na ocjenjivanje u Henley. Prva je opcija brža i učinkovitija
- studenti dobivaju online povratnu informaciju o ocjeni, s komentarima
radnje, u roku od 14 dana od predaje, dok drugi način traje najmanje
tri tjedna. Primijećeno je da, nažalost, još uvijek manji broj naših
studenata odabire online varijantu, iako je ona brža i jeftinija.
Ipak, čini se sve da se takvo stanje popravi i olakša korištenje
usluga HMC weba.
Završni ispiti održavaju se 4 puta na godinu,
u cijelom svijetu na isti datum i u isto vrijeme, u prostorijama
podružnica HMC-a ili pri British Councilu ako u nekoj zemlji ne
postoji podružnica. To su naizgled klasični pisani ispiti s određenim
specifičnostima. Naime, tri tjedna prije ispita iz Henleyja se prijavljenim
studentima dostavljaju tri case studyja na kojima će se zasnivati
ispit za pojedini stupanj. Kandidatov zadatak je da, za to vrijeme,
prouči sva tri primjera i sastavi svoje bilješke o problemima svakog
od njih te situaciji koju je uočio. Pri tome mu je dopušteno služiti
se bilo kojom dostupnom literaturom. Jednom kad pristupi ispitu,
kandidat uz sebe ima samo case studyje i svoje bilješke, a dobiva
tri ispitna pitanja na koja ima pravo odgovarati tri sata. Pitanja
se tiču jednog ili nekoliko aspekata relevantnog slučaja (nikada
svih), a od kandidatâ se zahtijeva da napišu konkretne odgovore
temeljene na njihovim prethodno pripremljenim bilješkama. Student,
iako poznaje slučaj, ne može znati što će ga se konkretno pitati
na ispitu, pa je, zapravo, prisiljen iscrpno se pripremiti.
MBA by Distance Learning u pravom smislu
riječi predstavlja dopisno studiranje. Usmenih ispita nema, iznimka
bi bio slučaj sumnje u plagijat nekog assignmenta ili nepravilnosti
u završnom ispitu. U 4 godine djelovanja na području Hrvatske, Slovenije
i BiH takav slučaj nije zabilježen. Henley ima visok stupanj povjerenja
u svoje studente.
Iako relativno nov način studiranja na ovim
prostorima, DL MBA nalazi sve više odjeka među domaćim menadžerima
i njihovim tvrtkama koje su prepoznale potrebu profesionalnog usavršavanja
svojih djelatnika. Glavni aduti tog programa jesu njegovi učinci
nakon završetka studija, a to su opći razvoj karijere, stjecanje
konkretnih vještina i znanja te stvaranje poslovnih poznanstava,
što sveukupno utječe i na uspon na više pozicije platnog razreda
i bolji izbor radnog mjesta. Iako se u Hrvatskoj, zbog gospodarske
situacije, MBA menadžerima još ne nude tako visoka primanja kao
u inozemstvu, ne može se poreći činjenica da postaju vrlo traženi
i cijenjeni, što se opet izravno odražava na brzinu njihova napredovanja.
Od tako obrazovanog menadžera njegova tvrtka ubrzo će uvidjeti mnoge
koristi, koje višestruko opravdavaju sredstva uložena u njegovu
izobrazbu.
|