godište II   |   broj 3  |   Zagreb |   20.2.2002. | 

Sandra Majkić, dipl. iur.

 

MBA - učenjem na daljinu

 
Henley Management College (HMC)
Distance Learning putem Henleyjeve hrvatske podružnice
Individualan pristup
"Face to Face" i online pristup
Radionice
Samostalni rad (izrada assignmenta i priprema za ispit)

Henley Management College (HMC)

Prema istraživanju američkog poslovnog časopisa Business Week od 26. ožujka 2001. (svrstao ju je na prvo mjesto TOP 20 ljestvice najvećih izvanrednih MBA programa) Henley Management College proglašen je "najvećom poslovnom školom na svijetu". On to doista i jest sa svojih 8.000 studenata i 16.000 članova udruge Alumni (Alumni čine studenti MBA, magistri i doktori HMC-a). 

Osnovana daleke 1946. godine, Henley je izrasla u renomiranu školu menadžmenta, nudeći mrežu edukativnih programa koji odgovaraju različitim potrebama polaznika, proširenu na 23 podružnice na svim kontinentima. U prilog tome ide i činjenica da se Henley nalazi među TOP30 poslovnih škola u svijetu na ljestvici programa Executive Education, prema pisanju Financial Timesa od 4. lipnja 2001. 

Godine 1948. u školi je pokrenut prvi program za menadžere, tzv. "General Management Course", dok se program MBA počeo izvoditi 1974. godine. Osim MBA, škola nudi sljedeće programe: DBA, Executive Development, Tailored Company Programmes, Qualification Programmes te Henley Learning Partnership. 

Henley MBA danas broji više modaliteta studiranja: Full-time, Modular, Flexible Evening, Project Management, Telecommunications & Distance Learning. Razlika između navedenih nije u sadržaju, već u trajanju programa - prilagođeni su različitim potrebama polaznika. Tako npr. Full-time možete završiti za godinu dana, Modular je dvogodišnji studij, a Distance Learning traje do četiri godine. 

Distance Learning putem Henleyjeve hrvatske podružnice 

U Hrvatskoj Henley Management College djeluje od 1997. godine putem Međunarodnog poslovnog centra d.o.o. (MPC) iz Zagreba, podružnice za područje Slovenije, BiH i Hrvatske. Od gore navedenih modaliteta kod nas je, prema prirodi stvari, dostupan samo Distance Learning, tj. učenje na daljinu. 

MBA by Distance Learning poslijediplomski je studij poslovnog upravljanja, čije su najbitnije karakteristike (a prema mnogima i prednosti): interdisciplinarnost - možete ga upisati s bilo kojim završenim fakultetom, fleksibilnost - izvanredni način studiranja u trajanju od 2 do 4 godine (tempo određujete sami ovisno o slobodnom vremenu kojim raspolažete), praktičnost - znanja koja usvajate tijekom studija automatski primjenjujete u svome radnom okružju, interaktivnost - "face to face" i "online" s tutorima, "networking" - Alumni doživotno članstvo, druženja uživo i "online", stvaranje prijateljstava i i poslovnih veza. 

Studij se sastoji od tri stupnja: Executive Certificate, Diploma in Management i MBA, od kojih je svaki koncipiran po shemi 3+1 (3 predmeta + završni ispit). Predmeti koji se izučavaju na prva dva stupnja čine 6 osnovnih područja općeg menadžmenta, dok Part 3 predstavlja svojevrsnu specijalizaciju: 

 
Foundations of Management
Managing Information PART 1
Managing People EXECUTIVE CERTIFICATE
EXAM 1
Managing Marketing
Managing Financial Resources PART 2
Managing Performance DIPLOMA IN MANAGEMENT
EXAM 2
Strategic Direction
Business Transformation
Elective
Exam 3 PART 3
Dissertation MASTER OF BUSINESS 
ADMINISTRATION

Bitno je naglasiti da su sva tri stupnja međunarodno priznata, ali da se u Hrvatskoj nostrificira jedino MBA - pandan magisteriju poslovnog upravljanja Ekonomskog fakulteta u Zagrebu. Praktično to znači da i najniži stupanj - Executive Certificate - predstavlja jaku referencu pri traženju posla u perspektivnim tvrtkama u Hrvatskoj, ali i izvan nje. 

Mogućnosti upisa na program su razne - ako ispunjavate osnovne uvjete (VI. ili VII. stupanj, 3 god. radnog iskustva, min. 27 godina, dobro znanje engleskog jezika), možete odmah upisati kompletan MBA. Isto tako, možete upisati dio po dio, a to je najčešće slučaj zbog neispunjenja uvjeta godina radnog iskustva - manje od 3, ili starosti - manje od 27. 

Nakon prvog ili drugog stupnja pred vama su ponovno tri izbora: nastaviti prema magisteriju, izaći s međunarodno priznatom diplomom ili upisati tzv. Break in Study - mirovanje prava i obveza s mogućnošću povratka na studij u roku od 3 godine. 

Individualan pristup 

Ovaj način studiranja ima brojne prednosti pred klasičnim studijem. Manje je zahtjevan glede nazočnosti studenata na predavanjima i, povezano s time, dužih prekida karijere, ali s druge strane traži dugogodišnji rad i samodisciplinu. Naime, upišete li MBA by Distance Learning registrirat će vas na 4 godine. Želite li magistrirati u najbržem mogućem roku od 18 mjeseci, morate biti spremni na najmanje 10 sati efektivnog rada tjedno i, što je još važnije, održavati kontinuitet učenja. Dakle, prepušteni ste samima sebi i vlastitoj sposobnosti organizacije vremena. Ilustracije radi, to su približno sati koje je potrebno izdvojiti za učenje i pisanje assignmenta za pojedine predmete. 

 

Predmet
Sati
Part 1
Foundations of Management
80
Managing People
80
Managing Information
80
Exam
Executive Certificate
240
Part 2
Managing Marketing
100
Managing Performance
120
Managing Financial Resources
140
Exam
Ukupno
360
+ Executive Certificate
240
= Diploma in Management
600
Part 3
Strategic Direction
130
Business Transformation
130
Integrated Strategy Project
40
Exam
Elective
100
Dissertation
200
Ukupno
600
+ Diploma in Management
600
= MBA
1200

"Face to face" i online pristup 

Možda je najveća specifičnost ovog studija u tutorima i njihovu doprinosu u procesu učenja. Nema klasičnih predavanja pa stoga ni predavači nisu teoretičari. Tutori su prema akademskom stupnju magistri, ali i pragmatičari, ljudi koji iza sebe imaju godine kvalitetnog praktičnog iskustva u svojoj radnoj sredini upravo na područjima koja predaju. Hrvatski tutori posebno su odobreni i postavljeni od Henley Management Collegea. Njihova se vrijednost pokazuje pri izvođenju radionica (workshops) interaktivnog karaktera, ali i pri izradi tzv. assignmenta iz svakog predmeta, kad su tu da savjetima pomognu studentima i ukažu na nedostatke.

Radionice 

Radionice su osmišljene u skladu s poslovnim obvezama studenata. Otprilike svaka dva mjeseca po jedan predmet određenog stupnja izvodi se raspoređen na 12 efektivnih sati. Najčešći su termini od 17 do 20 sati srijedom, četvrtkom i petkom te subotom od 9 do 12. U pravilu studenti prisustvuju radionicama za svaki predmet jedanput, premda nema ograničenja želi li netko ponoviti radionicu. Isto tako ako je student spriječen doći na određenu radionicu, može je odraditi u sljedećem nastavnom turnusu. Radionice su fakultativnoga karaktera, što znači da nazočnost polaznika nije nužna za polaganje ispita. Tehničke su prirode jer na njima se ne izučava teorija (to bi uostalom bilo nemoguće ugurati u 12 sati). Umjesto toga tutor studentima daje natuknice, odnosno pregled najvažnijih aspekata teorije (koju će oni kasnije morati savladati individualnim radom, prelazeći knjige i materijale koje su dobili pri upisu na studij, kako bi bili sposobni napisati assignment iz tog predmeta). Kroz navedene natuknice tutor traži da mu studenti iznesu problematiku relevantnih područja na primjeru tvrtke čiji su zaposlenici, da daju svoja viđenja stvari i predlože moguća kvalitetna rješenja. Potom se radi na tzv. Case studyju, primjeru iz svjetske poslovne prakse. Obično je to primjer neke stvarne kompanije (iz bilo kojeg dijela svijeta) koja je u svom poslovanju iskusila probleme na relevantnom području. Analiziraju se njezini ispravni i pogrešni koraci u poslovnoj politici, uspjeh pri izlasku iz krize ili eventualni razlozi poslovne propasti. Od studenata se traži da komentiraju, daju svoje prijedloge te uspoređuju situaciju s onom u vlastitoj kompaniji. 

Samostalni rad (izrada assignmenta i priprema za ispit)

Distance Learning zasniva se velikim dijelom na predanom samostalnom radu studenata. Upravo tu do izražaja dolazi online komponenta takvog studiranja. U tišini svojih radnih prostorija, pred zaslonom svog PC-a, pojedinci će provesti većinu svog DL MBA studentskog vijeka. U toj fazi, gotovo sva komunikacija prema Henleyju odvijat će se putem Interneta. Komunikacija s hrvatskim tutorima proširena je, pak, na e-mail, telefon i individualne konzultacije. 

Iako su na raspolaganju e-mail adrese svih britanskih tutora, studenti se najčešće obraćaju za pomoć tutorima koji su ih vodili kroz radionice. Pomoć se sastoji ponajprije u redakciji assignmenta koji se treba predati na ocjenjivanje u Henley, ali i u savjetovanju prilikom priprema za ispit, kad se tutor i student nerijetko nalaze "na kavi" kako bi ciljanim konzultacijama riješili preostale nedoumice u vezi s gradivom. Princip je uvijek isti: student napravi nacrt assignmenta iz određenog predmeta i dostavi ga e-mailom tutoru. Ovaj mu na isti način uzvraća komentarima ili ga pak nazove da se usmeno dogovore oko detalja. Taj se proces kadšto ponavlja i nekoliko puta, sve dok tutor studentu ne da "zeleno svjetlo" za slanje assignmenta na ocjenjivanje u Henley. 

Pri izradi assignmenta studentima su od velike pomoći sadržaji Henleyjeve web stranice, a osobito e-library i e-learning, putem kojih dobivaju pristup člancima, popisima relevantne literature, komercijalnim bazama podataka iz kojih mogu crpiti dodatna saznanja s nekog područja. Pristup tim uslugama dopušten je samo osobama koje su registrirane kao studenti ili osoblje HMC-a, a dodijeljena im je korisnička lozinka. Stranice su važan dio podrške pri učenju na daljinu i najvažnija veza s matičnom školom polaznicima iz bilo kojeg kraja svijeta gdje postoji Henley Associate (podružnica). 

U fazi predaje assignmenta na ocjenjivanje postavljaju se dvije mogućnosti: a) student dostavlja svoj assignment u Henley izravno putem njihovih web stranica, koristeći tzv. e-learning opciju ili b) assignment u papirnoj varijanti dostavlja MPC-u, koji igra ulogu posrednika, odnosno administrativne podrške hrvatskim studentima HMC-a na taj način što, putem kurirske službe, dostavlja assignment na ocjenjivanje u Henley. Prva je opcija brža i učinkovitija - studenti dobivaju online povratnu informaciju o ocjeni, s komentarima radnje, u roku od 14 dana od predaje, dok drugi način traje najmanje tri tjedna. Primijećeno je da, nažalost, još uvijek manji broj naših studenata odabire online varijantu, iako je ona brža i jeftinija. Ipak, čini se sve da se takvo stanje popravi i olakša korištenje usluga HMC weba. 

Završni ispiti održavaju se 4 puta na godinu, u cijelom svijetu na isti datum i u isto vrijeme, u prostorijama podružnica HMC-a ili pri British Councilu ako u nekoj zemlji ne postoji podružnica. To su naizgled klasični pisani ispiti s određenim specifičnostima. Naime, tri tjedna prije ispita iz Henleyja se prijavljenim studentima dostavljaju tri case studyja na kojima će se zasnivati ispit za pojedini stupanj. Kandidatov zadatak je da, za to vrijeme, prouči sva tri primjera i sastavi svoje bilješke o problemima svakog od njih te situaciji koju je uočio. Pri tome mu je dopušteno služiti se bilo kojom dostupnom literaturom. Jednom kad pristupi ispitu, kandidat uz sebe ima samo case studyje i svoje bilješke, a dobiva tri ispitna pitanja na koja ima pravo odgovarati tri sata. Pitanja se tiču jednog ili nekoliko aspekata relevantnog slučaja (nikada svih), a od kandidatâ se zahtijeva da napišu konkretne odgovore temeljene na njihovim prethodno pripremljenim bilješkama. Student, iako poznaje slučaj, ne može znati što će ga se konkretno pitati na ispitu, pa je, zapravo, prisiljen iscrpno se pripremiti. 

MBA by Distance Learning u pravom smislu riječi predstavlja dopisno studiranje. Usmenih ispita nema, iznimka bi bio slučaj sumnje u plagijat nekog assignmenta ili nepravilnosti u završnom ispitu. U 4 godine djelovanja na području Hrvatske, Slovenije i BiH takav slučaj nije zabilježen. Henley ima visok stupanj povjerenja u svoje studente. 

Iako relativno nov način studiranja na ovim prostorima, DL MBA nalazi sve više odjeka među domaćim menadžerima i njihovim tvrtkama koje su prepoznale potrebu profesionalnog usavršavanja svojih djelatnika. Glavni aduti tog programa jesu njegovi učinci nakon završetka studija, a to su opći razvoj karijere, stjecanje konkretnih vještina i znanja te stvaranje poslovnih poznanstava, što sveukupno utječe i na uspon na više pozicije platnog razreda i bolji izbor radnog mjesta. Iako se u Hrvatskoj, zbog gospodarske situacije, MBA menadžerima još ne nude tako visoka primanja kao u inozemstvu, ne može se poreći činjenica da postaju vrlo traženi i cijenjeni, što se opet izravno odražava na brzinu njihova napredovanja. Od tako obrazovanog menadžera njegova tvrtka ubrzo će uvidjeti mnoge koristi, koje višestruko opravdavaju sredstva uložena u njegovu izobrazbu. 

 

Henley Management College,
www.henleymc.ac.uk

Međunarodni poslovni centar,
www.mpc.hr 

 

autor | cijeli članak | sažetak| abstract | pdf inačica | naslovnica