|
Sadržaj:
Uvod
Knjižnica
Ekonomskog fakulteta u Zagrebu osnovana je 1921. godine. Razvojem
matične institucije i proširenjem nastavnih disciplina osniva se
niz zavodskih knjižnica dostupnih malom broju korisnika. Centralizaciji
se prilazi šest desetljeća kasnije pa tek od 1979. godine djeluje
kao Centralna knjižnica.
Razvojem informativne funkcije putem sadržajne
obrade knjižnične građe 1954. godine osnovan je Dokumentacijski
centar Ekonomskog fakulteta u Zagrebu (prvi za ekonomiju u zemlji)
radi pružanja informacija o izvorima literature za znanstveni rad
djelatnika i studenata Ekonomskog fakulteta.
Danas Knjižnica i dokumentacija (u
daljnjem tekstu KiD) raspolaže bogatim fondom s približno 120.000
svezaka knjiga, više od 1.000 naslova domaćih i stranih časopisa,
oko 1.100 CD-a, nekoliko online baza podatka, zbirkom rijetkih povijesnih
primjeraka i drugih dokumenata. Donedavno su se informacije o fondu
pružale korisnicima isključivo klasičnim načinima informiranja putem
kartičnih kataloga, izdavanjem Biltena dokumentacijskog centra i
Biltena prinova knjiga u tiskanom obliku te usmenom komunikacijom
knjižničar - korisnik. Međutim, razvoj tehnologije i sve veća potreba
za brzom dostupnošću informacija zahtijevala je što brži prelazak
na modernije načine zadovoljenja korisničkih potreba pa 1998. godine,
kupnjom integriranog knjižničnog sustava – Crolist, počinje prva
faza informatizacije.
Dugoročan plan pretvaranja knjižnice u moderan
akademski informacijski centar podrazumijeva dostupnost informacija
i materijala u elektroničkom obliku, onima pohranjenima lokalno,
ali i pristupom online bazama podataka. Važnost takvih baza ocrtava
se prije svega u dostupnosti velike količine aktualne znanstvene
produkcije te u lakoći pristupa informacijama. Shvaćanje o kakvom
je potencijalu riječ posebno je, ne manje važno pitanje. Iz osobnog
iskustva i iskustava kolega znali smo da dio korisnika teško i sporo
prihvaća promjene. Znali smo da će biti potrebno uložiti dodatan
napor u edukaciju korisnika kako bi se plaćanje pristupa online
bazama isplatilo i financijski, ali prije svega prihvaćanjem novog
načina rada i istraživanja slamanjem psihološke barijere koja se
javlja uvođenjem nepoznatoga. Internet kao medij bio je opće poznat,
no velik broj korisnika nije znao da se željene informacije mogu
jednostavnije pronaći u organiziranim i usustavljenim bazama podataka.
Krećući s informatizacijom htjeli smo im omogućiti pristup željenim
informacijama i podučiti ih o najboljim načinima iskorištavanja
ponuđenoga, što nužno uključuje i stalno educiranje osoblja knjižnice.
No, da bi se iskoristili potencijali velikog korpusa elektroničke
građe, bilo je potrebno osigurati i tehničku podršku.
U samom startu krenulo se s poboljšanjem
postojeće i nabavom nove računalne opreme, od čega danas KiD raspolaže
sljedećim: 2-procesorskim redundantnim HP LH4 serverom, 40 klijent-računala
na mreži zaštićenoj Firewallom, tj. »vatrozidom« (od čega je 12
računala namijenjenih za rad djelatnicima KiD-a, a 28 računala korisničkom
potencijalu većem od 7.500 korisnika), 6 pisača i 1 skenerom.
Za pojedine segmente online kataloga educirano
je svih 12 djelatnika KiD-a (5 diplomiranih knjižničara, 2 dokumentalista,
2 knjižničara i 3 pomoćna knjižničara), dok stvaranje bibliografskih
i normativnih zapisa obavlja 6 djelatnika.
U lokalnoj bazi podataka danas ima obrađenih
17.250 bibliografskih zapisa (analitike – članaka, monografskih
publikacija – knjiga i serijskih publikacija – uglavnom časopisa),
a od 1999. godine aktivno sudjelujemo u kooperativnoj katalogizaciji,
tj. stvaranju Skupnog kataloga u suradnji s NSK-om i ostalim umreženim
knjižnicama u Hrvatskoj, gdje do sada imamo obrađenih 1.090 bibliografskih
zapisa te 926 normativnih zapisa (autorskih baza).
Radi obavještavanja i educiranja korisnika
o postojećim i novim načinima dobivanja informacija, izrađuje se
prva inačica web-stranice KiD-a.
Uz postojeću ProQuest bazu podataka na CD-ima,
počelo se pregovarati o kraćim besplatnim pristupima raznim bazama
podataka radi upoznavanja korisnika sa samim sadržajem ponuđenih
baza te načinima njihove upotrebe.
Već tijekom 1999. godine stvoreni su uvjeti
za »prvu edukaciju« studenata u sklopu predavanja iz kolegija informatike
o načinima pretraživanja klasičnih izvora podataka, online kataloga
te dostupnih baza podataka.
Nastavno osoblje te drugi djelatnici Fakulteta
obavještavani su o novitetima posredstvom e-maila »svima« (danas
putem intraneta) te individualnim podučavanjem na zahtjev.
Kao sredstvo obavještavanja koristio se
i studentski časopis »Manager« u izdanju Ekonomskog fakulteta u
Zagrebu.
Nakon što je pokazan velik interes za taj
način educiranja, od 2001. godine uvodi se obvezan Seminar o
korištenju informacijskih izvora posredstvom Knjižnice i dokumentacije,
koji obuhvaća: pretraživanje baza podataka dostupnih studentima
i djelatnicima Ekonomskog fakulteta u Zagrebu, pretraživanje online
kataloga Knjižnice i dokumentacije Ekonomskog fakulteta u Zagrebu,
Nacionalne i sveučilišne knjižnice te Skupnog kataloga umreženih
knjižnica u Hrvatskoj, pretraživanje ostalih izvora informacija
te predstavljanje web stranice Knjižnice i dokumentacije Ekonomskog
fakulteta u Zagrebu. Seminar je obvezan za sve studente prve godine
studija, a otvoren je i za sve ostale korisnike usluga KiD-a. Predavanje,
uz računalnu podršku (internet) izvodi dvoje djelatnika Knjižnice
i dokumentacije.
Radi modernizacije knjižničnog poslovanja
unaprijeđene su i usluge pretraživanja elektroničkih izvora informacija
posredstvom djelatnika Knjižnice te online međuknjižnična posudba
s British Library, što se naplaćuje prema važećem cjeniku KiD-a.Uz
usporednu primjenu klasičnih metoda dobivanja informacija posredstvom
KiD-a, prelazak na moderne metode zahtijeva dugogodišnji rad na
edukaciji djelatnika Knjižnice, ali i korisnika s krajnjim ciljem
naučiti ih kako najučinkovitije iskoristiti ono što Knjižnica može
ponuditi.
Baze podataka
KiD je osigurao svojim korisnicima pristup
trima inozemnim full-text bazama podataka koje pokrivaju područja
ekonomije u širem smislu, menadžmenta, marketinga, financija, ljudskih
potencijala, računalne znanosti (Emerald, Ebsco i ABI/Inform Global).
Od domaćih baza moguće je pristupiti bazi domaćeg časopisa Narodne
novine. Navedene baze se plaćaju, a KiD je sudjelovao u nabavi baze
Emerald, ABI/Inform i Narodne novine. Na web stranicama Knjižnice
nalaze se veze i na nekoliko baza koje besplatno nude pregled sažetaka
radova (OVID, Svibor, Hrvatska znanstvena bibliografija) i sažetaka
doktorskih disertacija (Disseartation Abstracts) kao i veza na besplatnu
bazu cjelovitih tekstova iz raznih područja znanosti koju nudi University
of Houston Library.
Najvažniji segment su, naravno, baze s cjelovitim
tekstom, koje se pokazuju višestruko korisnima. Prvi razlog svakako
je dostupnost velike količine literature putem računala istodobno
većem broju korisnika, za razliku od tiskanog primjerka pohranjenog
u čitaonici, za čije je korištenje katkad potrebno čekati na red.
Sljedeće, ali ne manje bitno, jest to što porastom korištenja elektroničkih
izvora raste shvaćanje o značenju koje računalna tehnologija pruža.
Velik dio korisnika donedavno je bio slabo upoznat s tim mogućnostima
pa su se ograničavali na klasične oblike korištenja literature,
tj. dolazak u knjižnicu i komunikaciju s knjižničnim osobljem; neki
su koristili internet kao izvor informacija, što često ne pruža
zadovoljavajuće rezultate jer se cjeloviti tekstovi ne nalaze besplatno
dostupni na internetu, a takvo pretraživanje često nije bilo detaljno
pa se nisu iskorištavale sve mogućnosti. Korištenje online baza
podataka u konačnici (nakon potrebnog kratkog upoznavanja s bazom
i njezinim mogućnostima) smanjuje vrijeme pronalaženja informacija,
rasterećuje posrednike u pronalaženju informacija i same korisnike
oslobađa obveze dolaska u knjižnicu, traženja podataka npr. u kartičnom
katalogu, čekanja na red radi proučavanja željenih članaka koji
na kraju ne moraju biti zadovoljavajući pa se postupak dobivanja
novih ponavlja. Sve je to olakšano pretraživanjem online baze, a
nije nebitno napomenuti da u tom slučaju knjižničnom osoblju koje
se ne bavi zahtjevima jednog broja korisnika ostaje više vremena
za druge poslove, obraćanje drugim korisnicima, unaprjeđenje knjižničnog
poslovanja i opsega posla. Jednom kada se korisnici naviknu na online
izvore, tražit će ih još, što je u skladu sa zamislima knjižnice,
koja će u svom daljnjem planiranju proširenja poslovanja na digitalne
sfere tada imati i adekvatnu podršku korisnika. To naravno ne znači
prestanak dolaska korisnika u knjižnicu niti nam je takvo što cilj.Radi
obrazovanja korisnika organiziran je tečaj za korištenje baza, upute
za korištenje stranih baza s cjelovitim tekstom dostupne su svima
na web stranici Knjižnice i prevedene su na hrvatski jezik, a u
planu je povremeno educiranje korisnika predstavljanjem i demonstracijom
korištenja baza. Taj posao će po ukazanoj potrebi ili po želji grupe
korisnika obavljati oni djelatnici Knjižnice koji su za to stručno
osposobljeni. Za studente su u Knjižnici postavljena 22 računala
putem kojih se može pristupiti navedenim bazama. Također, 5 računala
je osigurano za pisanje seminarskih i drugih radova, a u fazi je
postavljanje dvaju računala koja bi služila isključivo za pregledavanje
WebPaca knjižnice Ekonomskog fakulteta te online rezervaciju knjiga.
Djelatnici Fakulteta bazama mogu pristupiti sa svojih računala iz
ureda, a sve informacije predviđene samo za nastavno osoblje publiciraju
se na intranetu Fakulteta. Usluga je nedavno uvedena, a odaziv djelatnika
takvom načinu komunikacije pozitivan je i očekuje se porast korištenja
osobnih računala upravo za potrebe iskorištavanja elektronički dostupnih
informacija, bilo da su u pitanju baze podataka, redovito pregledavanje
web stranica Fakulteta i Knjižnice, interna komunikacija putem javnih
mapa ili intranet raspravišta. U vezi s tim razmišlja se o slanju
važne elektroničke pošte svim studentima (putem zajedničke e-mail
adrese tako da nisu ograničeni na primanje informacija samo s web
stranice), no zbog neugodnih iskustava iz prošlosti, točnije rečeno
neodgovornog ponašanja nekih korisnika takva mogućnost je trenutačno
još uvijek na raspravi.
Svakodnevno raste broj studenata i profesora
koji se zanimaju za korištenje baza pa se može očekivati da će se
njihova upotreba u skoroj budućnosti progresivno povećavati, što,
dakako, raduje i otvara nove mogućnosti u komunikaciji s korisnicima
i potrebu njihove edukacije. Trenutačno je u tome najveći problem
subjektivan doživljaj baze kao kompliciranog sustava; pregledavanje
i pretraživanje bilo koje gore navedene baze u osnovi je jednostavno,
no problemi nastupaju kada korisnici nemaju strpljenja učiti i žele
"odmah dobiti sve što trebaju". Naravno,
takvo što nije u početnoj fazi rada s do tada nepoznatim alatima
jednostavno ostvarivo, ali učenje pretraživanja bar jedne baze dugoročno
smanjuje sveukupno vrijeme utrošeno na pretraživanje svih sličnih
servisa. Navika na pasivno primanje informacija o znanju – saznavanje
gdje se ono nalazi - osnovni je problem koji treba svladati. Mišljenja
smo da će povećanjem korištenja baza podataka te organiziranjem
odgovarajućih tečajeva i dijeljenjem uputa rasti i svijest o bitnosti
samostalnog pretraživanja kao primarnog načina da se dobije ono
što se zaista želi na način kako je zamišljeno. Naravno da se ne
želi korisnike prepustiti samima sebi, želja je samo naučiti ih
kako najučinkovitije iskoristiti ono što se u knjižnici nudi, što
nipošto ne znači prestanak angažmana osoblja u zadovoljavanju korisnikovih
potreba.
Web stranice
Web stranice KiD-a zamišljene su kao polazište
u procesu korištenja elektroničkih izvora informacija i što je više
moguće kao mjesto popunjeno ne samo obavijesnim nego i edukativnim
sadržajima. Trenutačno je web stranica knjižnice popunjena sljedećim
mapama (direktorijima): Kid Info, Usluge, Bilteni, Katalozi, Baze
podataka, Konferencije, Obavijesti KiD, Vijesti, Web direktorij.
Knjižnica izdaje svoj Bilten prinova monografskih
publikacija i Bilten dokumentacijskog centra (koji prati periodiku,
tj. donosi popis obrađenih članaka iz domaćih i stranih časopisa)
u tiskanom i elektroničkom obliku. Tiskani se oblik šalje na zahtjev,
najčešće korisnicima izvan Zagreba, dok je elektronički oblik javno
dostupan na web stranicama. Elektronički se oblik u smislu preglednosti
i iskoristivosti može poboljšati dodavanjem određenih modula kao
što su pretraživanje i međusobne unutarnje hiperveze, no budući
da takvo rješenje već postoji izvedeno u programu Crolist, odlučili
smo ne ići na razvoj vlastitoga i pričekati da probna faza Crolist
biltena završi te ga zatim inkorporirati u web stranice.
Obavijesti KiD služe informiranju korisnika
i posjetitelja web stranice o svim novostima u knjižnici, bilo da
su u pitanju promjene radnog vremena, obavijesti o edukaciji, zanimljivim
predavanjima ili novim bazama podataka. Vijesti prate zbivanja u
domaćem i stranom gospodarstvu i ažuriraju se prema potrebi. Kriterij
za odabir pojedine vijesti uz njezinu aktualnost i važnost jest
i zastupljenost u ostalim medijima. Budući da se iste vijesti nalaze
u većini tiskanih i elektroničkih medija, dnevnika, portala i slično,
željeli smo izbjeći ponavljanje "previše zastupljenih"
vijesti, a istodobno zadržati aktualnost i važnost. Ovdje bi se
u budućnosti trebalo naći manje preslikanih vijesti iz medija, a
više komentara i analiza na temu utjecaja i značenja ekonomije u
društvenim procesima, posebice onima vezanima uz Hrvatsku. Nadamo
se da ćemo u taj dio moći uvrstiti razmišljanja naših čitatelja,
ponajprije profesora i znanstvenih novaka, kojima bi se tako ponudio
nov medij za publiciranje, a svim posjetiteljima web stranica mogućnost
povećanja interne komunikacije na Fakultetu i stvaranje internet/intranet
zajednice. Brzina i kvaliteta razvoja takvog modela vijesti ovisit
će o angažmanu stručnog osoblja Knjižnice, znanstvenih djelatnika
Fakulteta i njihovoj međusobnoj suradnji .
Na stranicama se, u svojoj početnoj fazi,
nalazi i web direktorij koji može poslužiti kao polazište
u traženju informacija na internetu. Organiziran je kao i većina
postojećih web direktorija, a osnovna tema kojom se bavi jest ekonomija
i znanosti vezane uz nju (npr. računala, razvoj alata za B2B, marketing,
internet bankarstvo i sl.). Tu je i praćenje informacijskih izvora
u Hrvatskoj i šire, a predviđen je dio koji bi u određenom opsegu
pokrivao fenomen interneta. Smatramo da je važno naučiti korisnike
da internet i elektronička razmjena podataka nisu samo pretraživanje
baza, korištenje Googlea, elektronička pošta i čitanje besplatnih
članaka. Internet se razvija brže od svijesti većine njegovih korisnika
o mogućnostima medija i o svemu što se nudi akademskoj, ali i drugim
zajednicama prisutnima na mreži. Stoga ćemo nastojati uvrstiti poseban
dio koji se bavi tim pitanjima – poglavlje posvećeno širem društvenom
utjecaju interneta, teorijskom proučavanju i svim mogućnostima njegova
praktičnog korištenju s naglaskom na razvoj akademskih zajednica
i suradnje među njima.
Smatramo da će razvijanje suradnje s korisnicima,
tj. čitateljima stranica i korisnicima servisa Knjižnice sadržajno
unaprijediti ove stranice i s vremenom ih podići na višu razinu.
Digitalna knjižnica
Želja za ostvarivanjem bolje elektroničke
komunikacije unutar Fakulteta i otvaranje novih servisa i načina
suradnje povezana je s još jednim ciljem Knjižnice – osnivanje digitalne
knjižnice koja bi sadržavala stručne i znanstvene radove nastavnog
osoblja uključujući magistarske radnje i doktorske disertacije obranjene
na Fakultetu. Stvaranje prave, kvalitetne digitalne knjižnice sa
svim potrebnim servisima trenutačno je neostvarivo. No, sasvim realna
i ostvariva početna faza na putu ka digitalnoj knjižnici jest stvaranje
digitalne zbirke, koja bi bila dostupna svima unutar IP adrese Fakulteta,
a sadržavala bi znanstvenu produkciju u formi cjelovitog teksta.
Za početak bi se korisnicima ponudila zbirka dostupna putem web
stranica Knjižnice, podijeljena prema odgovarajućim područjima,
projektima i autorima. Cilj je omogućiti pregledavanje radova slijedeći
hiperveze unutar višetematski organizirane zbirke, a sve dodatne
mogućnosti koje uključuje digitalna knjižnica (za razliku od početne
digitalne zbirke) uključivale bi se ovisno o mogućnostima. Smatramo
da je za početak potrebno i važno ponuditi cjelovite tekstove barem
na taj način jer ih u ovom trenutku uopće nema. Tako bi i studenti
i ostali djelatnici bili na jednostavan način upoznati s radom profesora/kolega
i, što je najvažnije, mogli bi jednostavno pristupiti radovima koje
sada mogu pronaći samo u stručnim i znanstvenim časopisima u čitaonici,
najčešće u samo jednom primjerku. Ne smije se zaobići niti pitanje
autorskog prava. Kako je spomenuto u početku, trenutačno ne postoji
domaći ekvivalent stranim bazama podataka s cjelovitim tekstom.
Kadšto se na web stranicama pojedinog časopisa može pronaći cjelovit
rad, no to je, još uvijek, rijetkost.
Nije nam namjera stvarati takvu komercijalnu
i opsežnu bazu jer nemamo dovoljno sredstava, ljudi i vremena. Želja
nam je stvoriti bazu podataka znanstvene produkcije Fakulteta slijedeći
moderne tokove u knjižničarstvu – u prvom se redu ovdje misli na
ugradnju metapodataka i spremanje zapisa u XML-u, čime bi se osiguralo
jednostavno i lako prebacivanje zapisa u drugi format ili na drugu
platformu pokaže li se za to potreba.
Zaključak
Od početka informatizacije KiD-a do današnjih
dana dogodile su se brojne promjene u poslovanju, a prostora za
nova poboljšanja ne nedostaje. KiD će se zalagati za daljnje unaprjeđenje
poslovanja i pokušati postati odjel koji okuplja profesore, studente
i djelatnike Knjižnice u svakodnevnom fizičkom i virtualnom kontaktu
te tako služiti na korist svih sudionika fakultetske i šire akademske
zajednice. Zbog objektivnih okolnosti razvoj knjižnica u Hrvatskoj
ne prati razvoj knjižnica u svijetu, no pozitivni su pomaci sve
češći pa očekujemo brz rast zanimanja korisnika za razne nove usluge
koje knjižnica može i planira ponuditi, a samim time i približavanje
svjetskim standardima u razvoju knjižnica i knjižničarstva. Nadamo
se da će nam suradnja s Fakultetom i korisnicima Knjižnice, kao
i s kolegama iz knjižničarske struke pomoći da sve željene planove
uspješno ostvarimo.
|