|
Telefon, televizija i računalo - tri su izuma
za koje se slobodno može reći da su izmijenili svijet u kojem živimo.
Danas su ta tri izuma ujedinjena u novu cjelinu - multimediju. F.
Fluckiger (1995) u knjizi "Understanding Networked Multimedia"
definira multimediju kao područje koje se odnosi na računalno kontroliranu
integraciju teksta, grafike, slike, pokretnih slika, zvuka te bilo
kojeg drugog medija, pri čemu se svaki dio informacije može digitalno
prezentirati, pohraniti, procesirati i prenijeti. Među multimedijalne
komunikacijske sustave koji se danas sve češće upotrebljavaju svrstavaju
se i sustavi za videokonferencije.
Sustavi za videokonferencije svoju primjenu
nalaze u različitim područjima ljudske djelatnosti. Jedno od područja
na kojem ostvaruju sve važniju ulogu svakako je područje obrazovanja,
na kojem se primarno rabe za održavanje udaljenih predavanja i konzultacija.
Jedan od najvećih poticaja za stvaranje sustava
za videokonferencije bila je želja da se elektronički posredovana
komunikacije učini što sličnijom komunikaciji "licem u lice".
Prvi sustav za videokonferencije nastao je još 1927. godine u Bell's
Laboratories. No, tek sredinom 60-ih godina, pojavom slikofona (eng.
picturephone) počinju ozbiljniji pokušaji uvođenja takvih sustava
u širu primjenu. Usprkos optimističnim predviđanjima AT&T-a,
do masovnijeg korištenja slikofona nije došlo. Kao najvažniji razlog
tomu uglavnom su spominjani previsoki troškovi.
Danas, zahvaljujući napretku tehnologije
i padu cijena, sustavi za audiovizualno komuniciranje postaju dostupnima
sve većem broju ljudi. No, jesu li njihova sve bolja kvaliteta i
pad cijena dovoljni da zaista postanu prihvaćeni?
Baveći se socijalnom psihologijom telekomunikacija,
Short i suradnici još su prije 30-ak godina upozorili da, osim troškova
vezanih uz konkretan medij komuniciranja, na odluku o uvođenju i
prihvaćanju nekog medija djeluje i čitav niz drugih čimbenika koje
ne treba zanemariti.
Ti su čimbenici sljedeći:
- općeniti stav prema konkretnom mediju
(sviđa li mi se općenito komuniciranje posredstvom takvog medija)
- percipirana djelotvornost konkretnog medija
za različite tipove aktivnosti (je li takav način komuniciranja
djelotvoran za aktivnosti kojima se bavim);
- inercija u prihvaćanju novih medija (npr.
navikao sam služiti se telefonom i e-mailom, što će mi sustav
za videokonferencije; što će mi sustav za videokonferencije kad
ga nitko od mojih suradnika nema)
- brzina uspostavljanja kontakta neovisno
o prostornoj udaljenosti (koliko brzo pomoću sustava za videokonferencije
mogu uspostaviti kontakt s prostorno udaljenim suradnicima)
- ostali oblici dostupnosti (npr. moram
li sustav za videokonferencije unaprijed rezervirati želim li
ga koristiti)
- izgubljene povlastice (hoću li uvođenjem
sustava za videokonferencije izgubiti mogućnost putovanja, stjecanja
novih poznanstava, dnevnice itd.)
Ako postoji velik nesklad između stava potencijalnih
korisnika i stvarne djelotvornosti medija, upozoravaju isti autori,
taj nesklad ne mora nužno vremenom nestati budući da početni stavovi
mogu biti u tolikoj mjeri negativni da do situacija, u kojima bi
se korisnici mogli uvjeriti u stvarnu djelotvornost medija, zapravo
nikada niti ne dođe.
Prema nalazima istraživanja provedenog prije
nekoliko godina na stotinjak studenata Filozofskog fakulteta u Zagrebu,
u kojem su studenti imali priliku prvi put koristiti sustave za
stolne videokonferencije, pokazalo se da je početni stav studenata
prema stolnim videokonferencijama u prosjeku pozitivan, što upućuje
na postojanje dobre podloge za implementiranje i korištenje takvih
sustava. No, također se pokazalo da, dok bi u nekim situacijama
vrlo rado rabili te sustave, postoje i one situacije u kojim bi
radije izbjegli njihovu uporabu i priklonili se neposrednoj komunikaciji
"licem u lice".
Razlog zašto se u nekim situacijama studenti
ipak ne bi koristili sustavima za videokonferencije jest taj što
oni pri prijenosu neverbalnih komunikacijskih znakova imaju određena
ograničenja zbog čega komunikaciju čine različitom od one koja se
odvija "licem u lice".
Općenito se drži da je komuniciranje "licem
u lice" optimalan oblik sinkronog interaktivnog komuniciranja
među ljudima. Pri takvoj interakciji isprepleću se verbalna i neverbalna
komunikacija. Neverbalnu komunikaciju čine dvije velike skupine
neverbalnih komunikacijskih znakova: paralingvistički i ekstralingivistički.
Paralingvističke znakove čine svi šumovi i glasovi koji nisu dijelovi
riječi i govora, zatim varijacije u izgovoru glasova riječi karakteristične
za pojedince i skupine te ostali elementi izgovaranja riječi govornog
iskaza kao što su intonacija, naglašavanje ili trajanje izgovora
glasova i riječi u rečenici. Ekstralingvističke znakove čine tzv.
kinezički znakovi koji se temelje na pokretanju mišića pojedinih
dijelova tijela te proksemički znakovi koji se temelje na udaljenosti
i prostornim odnosima među sudionicima komunikacije. Rot (1982)
kao posebnu vrstu ekstralingvističkih znakova navodi izgled, miris,
stil odijevanja i ponašanja sudionika komunikacijske interakcije.
Neverbalni komunikacijski znakovi čine komunikaciju spontanijom,
intenzivnijom i izravnijom, omogućuju pribavljanje informacija o
emocionalnom stanju druge strane, interpersonalnim stavovima, omogućuju
bržu i učinkovitiju prilagodbu jedne strane drugoj itd. Dostupnost
većeg broja raznovrsnih znakova stvara osjećaj da na sugovornike
možemo više i bolje utjecati. Bez neverbalne komunikacije mnoge
informacije o emocionalnim stanjima, namjerama, stavovima i očekivanjima
te o sadržajima koje je teško verbalno izraziti ostale bi neizražene.
Kada su u pitanju sustavi za videokonferencije
i mogućnost prijenosa neverbalnih komunikacijskih znakova, njihovo
prvo ograničenje vezano je uz proksemičke znakove koji se odnose
na fizičku blizinu i prostorni raspored osoba uključenih u komunikaciju
te teritorijalno ponašanje. Zauzimajući određeni položaj u prostoru
u kojem se nalazi zajedno s drugim ljudima, čovjek "govori"
o sebi i svojim odnosima prema drugima. Fizička blizina i prostorni
raspored sudionika u interakciji "licem u lice" bitno
utječe i na izražavanja i na primanje ostalih neverbalnih znakova.
Nalazi nekih istraživanja pokazuju da fizička blizina osoba u komunikacijskoj
interakciji može bitno utjecati na stupanj promjene stava, želju
za suradnjom i sl. Nadalje, pokazalo se da ljudi u neposrednoj interakciji
zauzimaju različit prostorni raspored ovisno o tome surađuju li
ili se međusobno natječu.
Kada se komunikacija odvija putem telefona,
takvi znakovi potpuno izostaju. Međutim, pri komuniciranju putem
sustava za videokonferencije situacija je složenija. Ovdje se ne
može govoriti o udaljenosti i prostornim odnosima u pravom smislu
te riječi, već o njihovim svojevrsnim simulacijama. Sustavi za stolne
videokonferencije nameću "prostorni raspored" sugovornika
(jedan nasuprot drugome) na način na koji to ne čine ni telefon
ni interakcija "licem u lice", dok je doživljaj fizičke
blizine velikim dijelom određen onim što zahvaća kamera. Ako se
npr. kamerom zahvaća samo lice sugovornika, to će djelovati kao
da nam je sugovornik "bliže" nego ako se njome zahvaća
veći dio sugovornikova tijela. Grayson i Coventry (1998) varirajući
na taj način doživljaj fizičke blizine u simulaciji situacije traženja
financijskog savjeta, otkrili su da je, kada je savjetnik bio "bliže"
klijentu, klijent češće govorio, više rekao i češće se ponavljao.
Facijalna ekspresija sudjeluje u ostvarivanju
svih funkcija neverbalne komunikacije. Ona je sastavni dio emocija
i sredstvo identifikacije vrste emocije. Uloga facijalne ekspresije
iznimno je važna i u praćenju i održavanju komunikacijske interakcije.
Na temelju raznih facijalnih znakova jedan od sudionika u komunikaciji
može pribaviti informaciju o tome obraćaju li drugi sudionici uopće
pozornost na njegovo izlaganje, shvaćaju li ono što je izrekao,
slažu li se s njime ili ne itd. Prema Rotu (1982) pokreti dijelova
tijela i držanje tijela služe primarno izražavanju emocionalnih
stanja, interpersonalnih stavova i nekih karakteristika ličnosti,
a redovito se javljaju i kao podrška verbalnoj komunikaciji. Po
svojoj vrijednosti za stjecanje informacija o osobama u komunikacijskoj
interakciji pokreti ruku dolaze odmah iza facijalne ekspresije.
Pokretima ruku moguće je označiti slaganje ili neslaganje s onim
što je rečeno, izraziti želju da se predugo izlaganje prekine ili
priopćiti namjera da se preuzme riječ. U kojoj će mjeri sustavi
za stolne videokonferencije omogućiti prijenos tih informacija ovisi
o njihovu dizajnu. Ako se u kadru zahvaćenom kamerom nalazi npr.
samo glava osobe s kojom razgovaramo, informacije o facijalnoj ekspresiji
mogu biti dostupne, međutim znakovi kao što su geste i ostali pokreti
dijelova tijela neće biti preneseni. Međutim, čak ni informacije
o facijalnoj ekspresiji neće biti u dovoljnoj mjeri dostupne ako
je slika našeg sugovornika koju imamo na ekranu vrlo mala ili ako
nije dovoljno kvalitetna, što je kod tih sustava još uvijek čest
slučaj. Općenito se preporučuje da kadar kamere ne zahvaća samo
glavu sugovornika, već i njegova ramena i ruke.
Usmjeravanje pogleda važan je i čest komunikacijski
neverbalni znak. Tijekom konverzacije sudionici redovito povremeno
upravljaju pogled jedan u drugoga, zadržavajući ga kraće ili duže
vrijeme na sugovorniku. Pod usmjeravanjem pogleda obično se razumijeva
upravljanje pogleda u lice sugovornika, no i usmjeravanje pogleda
u drugim pravcima može biti neverbalni znak. Usmjeravanjem ili neusmjeravanjem
pogleda i njegovim trajanjem stavlja se, među ostalim, do znanja
postoji li interes za izlaganje ili ne, namjerava li se tuđe izlaganje
prekinuti i preuzeti riječ, kakve emocionalne reakcije izaziva kod
slušatelja ono što je rečeno.
Dizajn sustava za stolne videokonferencije
često ne omogućuje potpuno usmjeravanje pogleda, a osobito je problematičan
kontakt očima. Razlog tomu primarno je postojanje tzv. vertikalnog
kuta kontakta očima, koji je određen položajem kamere i položajem
slike sugovornika na ekranu. Npr. kad je kamera smještena na vrhu
ekrana, osoba s jedne strane ima doživljaj da njezin sugovornik
s druge strane gleda dolje, a ne u nju. Zato se preporučuje da se
taj vertikalni kut smanji što je više moguće.
Dakle, koje će vizualne neverbalne znakove
sustavi za stolne videokonferencije moći prenijeti, najvećim dijelom
ovisi o njihovu dizajnu, odnosno konkretno o:
- onom što će se naći u kadru kamere
- položaju kamere (perspektivi snimanja)
- veličini "prozora" (slike sugovornika
na ekranu)
položaju "prozora" na ekranu
- sinkronizaciji slike i zvuka
- kvaliteti slike (oštrina slike, broj boja
itd.)
No, čak kad su sustavi za stolne videokonferencije
dizajnirani tako da omogućuju prijenos većeg broja, za neku situaciju
relevantnih, vizualnih neverbalnih znakova, ostaje pitanje efekta
tako prenesenih znakova. Prema Doherty-Sneddon (1997) efekt neverbalnih
znakova pri audiovizualnom komuniciranju manji je nego pri izravnoj
interakciji "licem u lice". Heath i Luff (prema Doherty-Sneddon,
1997) smatraju da, iako sugovornici često jednako tretiraju izravnu
komunikaciju "licem u lice" i komunikaciju posredovanu
audiovizualnim sustavima, neverbalne informacije nemaju isti učinak
u te dvije situacije (npr. geste se pri komunikaciji posredovanoj
audiovizualnim sustavima dobrim dijelom zanemaruju). Drže da je
to posljedica utjecaja klasične televizije zbog koje su ljudi, u
komunikacijskom smislu, postali neosjetljivi na ono što im se prikazuje
na ekranu. Samo će veće promjene na zaslonu privući pozornost, dok
će manje proći neopaženo. Konačno, Heath i Luff smatraju da sustavi
za audiovizualno komuniciranje na svojevrstan način mogu promijeniti
sam oblik geste te i tako utjecati na djelotvornost prijenosa informacija.
Dakle, treba biti svjestan da sustavi za
videokonferencije ne samo da ne prenose u istoj mjeri vizualne neverbalne
informacije u kojem se one prenose u neposrednoj interakciji "licem
u lice" već ih niti ne prenose na jednak način. Drugim riječima,
promjene do kojih dolazi u prijenosu neverbalnih znakova sustavima
za audiovizualno komuniciranje nisu samo kvantitativne već i kvalitativne.
S obzirom na ta ograničenja, komunikacija
posredstvom sustava za videokonferencije u nekim situacijama neće
biti adekvatan nadomjestak komunikaciji "licem u lice".
U već spomenutom istraživanju provedenom na studentima Filozofskog
fakulteta, studenti su najmanju želju za korištenjem stolnih videokonferencija
izrazili uz zadatke koji se odnose na uvjeravanje neistomišljenika
i postizanje kompromisa. Za rješavanje takvih zadataka uglavnom
se ne bi služili stolnim videokonferencijama. Prilikom otvorenog
sukobljavanja, skupnih rasprava i rješavanja kreativnih zadataka
studenti su izrazili želju za eventualnom uporabom videokonferencijama,
dok bi se za rješavanje problemskih zadataka, različita planiranja
i koordinaciju aktivnosti vjerojatno služili videokonferencijama.
Poredak za različite kategorije zadataka pokazao je da prva četiri
mjesta zauzimaju one kategorije skupnih zadataka koje su označene
suradnjom (koordinacija aktivnosti, problemski zadaci, planiranje,
kreativni zadaci), dok druga četiri mjesta zauzimaju kategorije
zadataka označene konfliktom (skupne rasprave, otvoreno sukobljavanje,
postizanje kompromisa, uvjeravanje neistomišljenika).
Zaključak
Unatoč mogućnosti prijenosa i zvuka i slike,
sustavi za videokonferencije imaju određena ograničenja u mogućnosti
prijenosa neverbalnih komunikacijskih znakova koji se šire vizualnim
kanalom. Sustavi za videokonferencije ne samo da ne prenose u istoj
mjeri vizualne neverbalne informacije već ih niti ne prenose na
jednak način. Zbog toga bi u praksi trebalo izbjegavati korištenje
takvih sustava u situacijama u kojima neverbalni komunikacijski
znakovi igraju važnu ulogu kao npr. u situacijama uvjeravanja neistomišljenika,
pregovaranja, pokušaja manipuliranja i sl. S druge strane, u situacijama
kao što su rješavanje problemskih zadataka, davanje uputa, planiranje
i koordiniranje aktivnosti, komunikacija putem sustava za videokonferencije
može biti adekvatan nadomjestak komunikaciji "licem u lice".
Dakle, u velikom broju situacija uporaba sustava za videokonferencije
moći će nam uštedjeti dragocjeno vrijeme i novac te omogućiti kvalitetnu
komunikaciju sa, možda tisućama kilometara, udaljenim sugovornicima.
|