Sadržaj:
Uvod
Razvojem globalne komunikacijske mreže, interneta,
ostvarene su tehnološke pretpostavke kvalitetnijeg obrazovanja na
daljinu. Obrazovanje na daljinu nije novost koju donosi internetska
tehnologija, već se s tim pojmom srećemo u raznim oblicima: dopisne
škole, obrazovne radijske i televizijske emisije, obrazovni CD-ROM-ovi,
tj. svi oni oblici učenja kod kojih su nastavnik i studenti međusobno
prostorno udaljeni.
Širenjem interneta svjedoci smo razvoja udaljenog
učenja, alata i tehnologija koji nam pomažu da sam proces prenošenja
znanja bude djelotvorniji, a možda su neki od nas bili i sudionici
u takvom tehnološki podržanom obrazovanju
(udaljena predavanja FER Zagreb – ETF Osijek, CARNetov TtT online
predtečaj).
Da bi sam postupak udaljenog učenja bio uspješan,
nužno je ostvariti komunikaciju između nastavnika i studenta. Veliku
potporu u komunikaciji na daljinu danas nam pružaju razni videokonferencijski
sustavi. Takvi nam sustavi omogućuju sinkrono komuniciranje bez
obzira na fizičku udaljenost vrlo su koristan dodatak ostalim alatima
udaljenog učenja.
Videokonferencijski sustavi
Multimedijalni sustavi za komunikaciju na
daljinu razlikuju se po svojim mogućnostima, namjeni i, naravno,
cijeni. Osnovna podjela prema namjeni:
- sobni
videokonferencijski sustavi
- stolni
videokonferencijski sustavi
Sobni videokonferencijski sustavi namijenjeni
su udaljenoj komunikaciji kada unutar jedne prostorije imamo više
sudionika koji sudjeluju u konferenciji, dok su stolni sustavi namijenjeni
sudionicima koji sjede sami za svojim osobnim računalom.
Sobni videokonferencijski sustavi zahtijevaju
posebno opremljene prostorije i skupu tehnologiju. Kod sobnih sustava
potrebno nam je kvalitetno ozvučenje prostorije sa sposobnošću automatiziranog
uklanjanja mikrofonije, kvalitetna i po mogućnosti automatska ili
daljinski upravljiva kamera, skupi uređaji za kvalitetno kodiranje
i komprimiranje slike i zvuka u realnom vremenu, elektroničke videokonferencijske
ploče za crtanje i, napokon, video izlaz koji može biti LCD projektor
ili TV.
Za razliku od sobnih videokonferencijskih
sustava stolne videokonferencije zahtijevaju klijentski program
na osobnom računalu i naglavnu kombinaciju
koju čine slušalice s mikrofonom (radi sprječavanja pojave mikrofonije).
Osim klijenta, kod videokonferencija s više sudionika obično je
potrebno imati i poslužitelja koji može spojiti više klijenata u
jedinstvenu konferenciju. Za razliku od klijenata takvi se poslužitelji
obično naplaćuju, premda ima rješenja koja ne zahtijevaju posebne
poslužitelje (iVisit – http://www.ivisit.com),
kao i rješenja koja se mogu slobodno koristiti (OpenMCU – http://www.openh323.org).
Bez obzira na to govorimo li o sobnim ili
stolnim videokonferencijama, današnji sustavi nastoje podržavati
standardne protokole, a moguća je
i interakcija, tj. spajanje sustava stolnih i sobnih videokonferencija.
Videokonferencijske sustave možemo podijeliti
i po broju priključnih točaka, pa tako razlikujemo:
- point
to point sustave
- multipoint
sustave
Point to point sustavi omogućuju sudjelovanje
samo dviju krajnjih točaka u konferenciji. To znači da kod takvih
sustava mogu u videokonferenciji sudjelovati sudionici iz dviju
prostorija, s dva računala ili uz kombinaciju računala i prostorije.
Slika 1. Point to point sustav
Kod multipoint
sustava u videokonferenciji mogu sudjelovati tri ili više krajnjih
točaka ovisno o mogućnostima samog sustava.
Slika 2. Multipoint sustav
Osim razmjene multimedijalnih
sadržaja, kao što su audio i video, stolni videokonferencijski sustavi
obično podržavaju i razmjenu podataka, dijeljenje aplikacija te
chat, tj. čavrljanje putem tipkovnice.
Stolne multimedijalne konferencije u sustavu obrazovanja
Koja su to svojstva koja imaju sustavi stolnih
multimedijalnih konferencija koja možemo primijeniti pri udaljenom
učenju i tehnologijom pospješiti proces učenja?
Stolne videokonferencije možemo iskoristiti
za predavanja, konzultacije, ispitivanje studenata, rad studenata
u virtualnim timovima i slično. Pri tome do izražaja dolaze sljedeće
osobine stolnih videokonferencija:
- sinkrona
multimedijalna komunikacija sudionika
- mogućnost
razmjene podataka
- mogućnost
dijeljenja aplikacija (kreiranje zajedničkih dokumenata)
- mogućnost
sinkronog crtanja po ploči
- mogućnost
razmjenjivanja tekstualnih poruka – chat
Danas postoje mnogi sustavi koji posjeduju
gore navedena svojstva, a većina je bazirana na H.323 i T.120 protokolu
(H.323 - skup protokola za razmjenu audio, video i podatkovnih sadržaja
putem paketne mreže; T.120 - skup protokola za razmjenu podataka
između više točaka; pregled raznih videokonferencijskih alata -
http://myhome.hananet.net/~soonjp/vidconf.html). Jedan od
poznatijih i rasprostranjenijih videokonferencijskih alata kod nas
sigurno je Microsoft NetMeeting (http://www.microsoft.com/windows/netmeeting/).
Nažalost NetMeeting pored gore iznesenih
dobrih osobina ima i jednu manu, a to je da ne omogućuje multimedijalne
konferencije s više sudionika bez dodatne podrške drugih programa
ili uređaja koji se brinu da multimedijalni sadržaj dođe do svih
sudionika (MCU – Multipoint Control Unit). Takvi se uređaji mogu
naći od besplatnih (OpenMCU – http://www.OpenH323.org)
do skupih sklopovskih izvedaba
(Cisco IP/VC 3540 - http://www.cisco.com/warp/public/cc/pd/mxsv/ipvc3500/).
Jedan od sustava s multipoint podrškom
koji koristimo u CARNetu za grupni rad na daljinu jest Lotusov Sametime
2.5 (http://www.lotus.com/sametime).
Lotusov Sametime 2.5
Lotusov Sametime je sustav stolnih videokonferencija
namijenjen radu virtualnih timova. Osim osnovnih svojstava koje
podržavaju i drugi sustavi stolnih videokonferencija ovaj sustav
omogućuje i neka naprednija svojstva koja drugi sustavi nemaju integrirana:
- instant
messaging
- sustav
rezervacije termina sastanaka
- diskusijske
sobe
- sobe
za timski rad
- moderirane
konferencije
- snimanje
konferencije
- integrirani
sustav anketa/pitanja
- detekciju
nazočnosti osobe u sustavu
S tim svojstvima ovakav sustav postaje gotovo
idealnom nadopunom postojećim sustavima udaljenog učenja.
Sva interakcija sa sustavom odvija se putem
web sučelja, koje je jednostavno i intuitivno
za korištenje.
Slika 3. Početna
stranica web sučelja Sametime
Osim samog pristupa putem web sučelja, sustav
posjeduje i poseban klijent program koji se može instalirati na
lokalnom računalu ili pokrenuti izravno iz web preglednika. Putem
tog klijenta moguće je:
-
registriranje
prisutnosti pojedinih korisnika
-
izmjenjivanje tekstualnih poruka - chat
-
osnivanje pojedinih grupa korisnika
- pokretanje sastanka (uz korištenje zvuka,
slike, teksta; surađivanje putem mreže) između proizvoljnog broja
sudionika te njihovo pozivanje (ako su prijavljeni na poslužitelj).
Slika 4. Samtime
Connect – klijent program za pristup sustavu Sametime
Osim izravnog pokretanja multimedijalne konferencije
s trenutačno aktivnim korisnicima sustava, moguće je putem web sučelja
unaprijed definirati termin konferencije s pripremljenim materijalima
za konferenciju. Tom prilikom može se birati jedan od tri moguća
tipa konferencije:
- za
male grupe - 2-5 sudionika
- govornik
se bira automatski, ovisno o razini audio signala na pojedinoj
lokaciji
- Moderated
Presentation or Demo
- prezentacije,
seminari za veće skupine, predavanja
- jedan
od sudionika posjeduje ovlasti za upravljanje sastankom – dopušta
drugima da govore ili im to pravo oduzima
- Broadcast
Presentation or Demo
- za
velike prezentacije s više predavača i velikim brojem promatrača
- kod
pokretanja sastanka definira se grupa predavača (Presenters),
dok ostali mogu samo pratiti tijek sastanka kao promatrači
Zanimljivo je da se materijal koji prilažemo
prilikom takva načina kreiranja konferencije pojavljuje na stranici
sustava s ostalim podacima o konferenciji, ali i na samoj ploči
za crtanje sustava nakon što sastanak postane aktivan. To nam omogućuje
da se tijekom sastanka služimo pločom za crtanje kako bismo zorno
prikazali dodatna objašnjenja.
Aktivnoj se konferenciji može pristupiti
putem web sučelja sustava, a nakon prijave naći ćemo se u sobi za
sastanke.
Slika 5. Soba za sastanke – web sučelje
konferencije Sametime
Sama soba za sastanke podijeljena je na više
područja putem kojih nam, osim klasične audio i video komunikacije,
sustav pruža i mnoge dodatne mogućnosti:
- razmjenu
tekstualnih poruka – chat
- poruke
se mogu slati svim sudionicima ili samo pojedinim osobama
- dijeljenje
pokrenutih aplikacija
- crtanje
po ploči - witheboard
- pokretanje
potpuno nove konferencije samo s pojedinim sudionicima sastanaka
u novoj sobi za sastanke
- signaliziranje
javljanja za riječ u moderiranom sastanku "podizanjem ruke"
- U bilo koje vrijeme tijekom sastanka
može se "podizanjem ruke" od moderatora zatražiti riječ (ako se radi o moderiranom sastanku). Isto tako,
tijekom sastanka moderator može zatražiti da se jave svi koji
žele postaviti pitanje ili nešto reći. Ruka se "podiže"
klikom na ikonu ruke u
desnom donjem dijelu ekrana ispod liste sudionika.
Pored imena će se tada pojaviti ikona .
Ako se želi spustiti ruka, klikne se na prekriženu ikonuruke
u dnu liste sudionika .
Pokraj osobe koja je trenutni govornik, nalazi se ikona .
- pregledavanje
web stranica
- Moderator
može svim sudionicima sastanka putem Web
page sekcije (u kutu dolje lijevo) poslati adresu Web stranice,
što rezultira pokretanjem primarnog web pretraživača na osobnim
računalima sudionika sastanka i učitavanje navedene stranice.
Otvorenu stranicu sudionici mogu pregledavati nezavisno od moderatora
ili otići na bilo koju drugu stranicu, bez da to utječe na druge
sudionike sastanka
- postavljanje
pitanja –poll
- Moderator
može postaviti pitanje/a na koje/a sudionici odgovaraju. Sudionik
odgovara na pitanje/a tako što u okvir za odgovore (Respond
to Poll) označi ili upiše svoj odgovor i klikne OK. Nakon što Moderator ispravi, odnosno pregleda odgovore,
može rezultate poslati na uvid svim sudionicima
Sam sustav omogućuje da se u konferencijama
sudjeluje i putem bilo kojeg kompatibilnog H.323 klijenta, kao što
je NetMeeting, ali onda su takvi sudionici ograničeni samo na audiovizualnu
komunikaciju.
Da bismo sustav što više prilagodili
svojim potrebama, sa sustavom su nam na raspolaganje dani i razvojni
alati putem kojih možemo stolne videokonferencije prilagoditi svojim
potrebama, tj. ugraditi ih u svoj sustav udaljenog učenja. Osim
vlastitih rješenja možemo koristiti i gotova rješenja kao što je
npr. Lotusov LearningSpace (http://www.lotus.com/home.nsf/welcome/learnspace).
Hipotetska virtualna učionica
Sad kad smo vidjeli neke od mogućnosti jednog
stvarnog sustava, probajmo zamisliti situaciju u kojoj ćemo primijeniti
prije opisani sustav kao pomoć u udaljenom učenju. Da bismo takav
i sliče sustave mogli koristiti u praksi, mora biti zadovoljeno
nekoliko pretpostavaka:
- da su naši virtualni učenici opremljeni
multimedijalnim računalom (računalo s stolnom videokamerom, zvučnom
karticom i naglavnom kombinacijom – slušalice + mikrofon)
- da naši virtualni učenici mogu putem
svog računala ostvariti vezu na internet
- da imamo na raspolaganju sustav stolnih
videokonferencija Sametime
Pretpostavimo da imamo grupu studenata koji
su fizički smješteni u raznim gradovima Hrvatske, ali imamo i zadovoljene
gornje pretpostavke. Studentima na stranici kolegija stoje nastavni
materijali u elektroničkom obliku tako da unaprijed mogu proučavati
gradivo, i to raditi u trenucima kada im to najviše odgovara.
Jedanput na tjedan pripremamo PowerPoint
prezentacije za predavanja koje održavamo virtualno. Putem sustava
Sametime rezerviramo termin predavanja i kao prilog stavljamo prezentaciju
pripremljenu za predavanje. Naravno, prilikom rezervacije termina
na sustavu aktiviramo i snimanje samog predavanja tako da nam nakon
predavanja ostane arhiva koju naknadno možemo pregledavati, a samu
konferenciju označimo kako moderiranu.
U terminu predavanja naši virtualni studenti
putem svoje lozinke prijavljuju se u sustav i priključuju predavanju.
Nakon što je predavanje moderirano, oni nemaju pravo uključivanja
u samo predavanje, ali mogu s virtualnim podizanjem ruke to pravo
zatražiti. Sam predavač može odlučiti hoće li dati nekome pravo
da postavi pitanje, tj. uključi se zvukom i slikom u predavanje.
Tijekom predavanja, a u skladu s pitanjima
studenata, koristimo ploču za crtanje na kojoj se nalaze slajdovi
pripremljene prezentacije i po njima skiciramo dodatna objašnjenja.
U trenutku kad želimo studentima pokazati
zanimljiv sadržaj na internetu šaljemo im web stranicu putem sustava.
Također, u određenim dijelovima predavanja
da bismo zadržali budnost studenata i provjerili njihovo shvaćanje
dosada izloženog, šaljemo im putem sustava unaprijed pripremljeno
pitanje. Nakon što odgovore na pitanje, dobivamo automatsku statistiku
odgovora, koju prema želji možemo pokazati i studentima.
Tijekom predavanja studenti mogu koristiti
chat i tekstualnim putem od kolega tražiti dodatna objašnjenja bez
bojazni da će pritom ometati predavanje. Naravno, smatramo li da
takav oblik komunikacije samo odvlači pozornost našim studentima,
prilikom kreiranja konferencije možemo isključiti mogućnost chata.
Osim samih predavanja na takav način možemo
održavati i konzultacije pa čak i ispite.
Ne zaboravimo da su našim studentima na raspolaganju
i diskusijske i timske sobe putem kojih mogu asinkrono razmjenjivati
poruke i datoteke. To, uz ostala svojstva sustava, studenti mogu
koristiti prilikom izrade svojih seminarskih radova koje izvode
u malim timovima.
Zaključak
Učenje na daljinu
podrazumijeva da učimo onda kad nam to najviše odgovara. Osnova
takvih sustava je podrška za asinkrono komuniciranje.
Videokonferencijski
sustavi u prvom su redu namijenjeni razmjeni audio, video i podatkovnih
sadržaja u realnom vremenu između sudionika koji su fizički udaljeni.
Kažemo da korištenjem tih sustava možemo sinkrono komunicirati.
Sinkronim komuniciranjem vezani smo za dogovorene termine i ne možemo
učiti u terminima kad nama to najviše odgovara.
Prilikom učenja
koristimo oba načina komuniciranja; asinkrono kada se pripremamo
za predavanja, čitamo knjige i slično, te sinkrono kada pohađamo
predavanja, odlazimo na konzultacije i radimo u timovima. Većina
sustava za udaljeno učenje ima ugrađenu mogućnost sinkronog komuniciranja,
ali je ona obično ograničena na tekstualnu razmjenu poruka i korištenje
ploče za crtanje
Videokonferencijski sustavi, kao pomoćni
alat asinkronim sustavima za udaljeno učenje, mogu nam sinkronu
komunikaciju približiti onoj stvarnoj i tako podići kvalitetu obrazovanja
na daljinu.
|