Sadržaj:
Uvod
U Hrvatskoj je sve manje raspoloživih radnih
mjesta. To pogotovo vrijedi za radna mjesta koja su prilagođena
slijepima. Novije tehnologije izbacuju tradicionalna radna mjesta
za slijepe, kao što su telefonist, kartonažer itd. S druge strane
postoji kroničan nedostatak programera, sistem-inženjera i drugih
kadrova koji kao sredstvo za rad koriste računalo. Slijepe se osobe
u svijetu sve više kvalificiraju za baš takva zanimanja. Tako je
u Velikoj Britaniji najvažniji predmet u školi za slijepe upravo
informatika, a više od 50% radne populacije slijepih rabi računala.
Malen je broj slijepih studenata u odnosu
na cijelu populaciju slijepih osoba. Tako je u Zagrebu 2,8% slijepih
studenata u populaciji slijepih. Usporedbe radi na milijun videćih
Zagrepčana otpada 47.700 studenata, što iznosi 4,77%. Dakle, gotovo
dvostruko više. Razlog ovom nerazmjeru u prvom je redu sama struktura
populacije slijepih. Distribucija koja pokazuje broj slijepih osoba
u odnosu na njihovu dob pomaknuta je prema kasnijoj dobi.
Postoji i drugi razlog za premali broj slijepih
studenata. Mnogo slijepih nakon završene škole nema želju za studijem
zbog velikih odricanja i poteškoća pri studiju s kojima se redovito
susreću slijepi studenti.
No, ta se tendencija naglo mijenja i broj
slijepih studenata sve više raste. Razlog tomu je i računalo koje
postaje sve dostupnije slijepima. Tako od 28 slijepih studenata
u Zagrebu njih 15 rabi računalo kao pomagalo pri studiju.
Integracija slijepih studenata u moderno društvo
Slijepim studentima računalo znači mnogo
više nego videćima, što pokazuju i brojčani podaci. Računalo im
znači mogućnost samostalnog čitanja stručne literature, samostalnog
pisanja seminara i drugih pisanih radova. Prijenosno im računalo
omogućuje bilježenje predavanja na način da to kasnije mogu sami
pregledati, ispraviti i iz bilježaka učiti. No, računalo slijepoj
osobi znači i mnogo više: komunikaciju elektroničkom poštom sa svima:
slijepima, gluhima i drugim videćima bez razlike. Na taj način računalo
utječe na mnogo uspješniju integraciju slijepih studenata u populaciju
studenata, gdje i pripadaju.
Kad ne bi bilo računala?
Kako su slijepi studirali i prije informatičke
revolucije, lako nam je kroz njihova iskustva zaključiti koliko
im je bilo teško. Bilješke na predavanjima "lovile" su
se uz pomoć šila i tablice. Šilo je mala drvena ili čelična igla
kojom se na papiru buše rupice da bi se dobilo Brailleovo pismo.
Tablica pomaže da se Brailleova slova pravilno oblikuju. Ljudi koji
su bili najbrži u uporabi takve kombinacije mogli bi otisnuti jedno
slovo u dvije sekunde. Dakle, u nešto više od minute mogli bi ispisati
rečenicu koju upravo čitate. To je presporo i neučinkovito. Usporedbe
radi, slijepi koji rabe računala svakodnevno otisnu i do 280 slova
u minuti - gotovo 10 puta više.
Nadalje, sve što bi napisali na brajici bilo
bi nečitko njihovim nastavnicima i kolegama. Pismeni ispiti i seminari
su, dakle, bili nešto od čega su slijepi studenti bili izuzeti.
Uspješnost njihova studija prije svega bi ovisila o susretljivosti
kolega i njihovoj želji da pomognu čitajući naglas, učeći zajedno.
Danas to više ne mora biti tako.
Slijepi studenti i učenici, korisnici računala
Računalo danas slijepom učeniku ili studentu
nudi mogućnost da putem skenera i govornog programa čita obveznu
nastavnu literaturu. Tu je dakako i pisanje seminara i ostalih pisanih
radova, koji se mogu naknadno ispraviti, nadopuniti i doraditi.
Nadalje, većina studenata rabi računalo kako bi komunicirali s drugim
korisnicima putem e-maila ili SMS-poruka koje mogu čitati putem
računala. Na internetu tako postoji i mala zajednica slijepih korisnika
koji međusobno izmjenjuju savjete, dogovaraju izlaske, razmjenjuju
literaturu ili se jednostavno šale.
Postoje i računalne igre za slijepe: tekstualne
avanture, mozgalice, šah, virtualni svjetovi, akcijske zvučne igre
i mnoge druge.
Kakva je tehnologija slijepima potrebna?
Dva su osnovna pristupa uporabi računala
od strane slijepih:
- Sve što se pojavi na ekranu pojavi se
i na "ekranu za slijepe", u tzv. Brailleovom retku.
Radi se o jednom retku slova na brajici, koji slijepi mogu čitati
(opipati). Problem je da što ta naprava stoji oko 40.000 kuna,
no Brailleov redak ipak je najprikladnije posebno pomagalo za
slijepe korisnike računala.
- Sve što se događa na ekranu biva izgovoreno
(zvučno reproducirano). Znači, program im govori što je na ekranu.
Programi koji služe za prilagodbu sadržaja na ekranu za zvučno
ili Braillevo prikazivanje zovu se čitači ekrana ili screen readeri.
Jedan takav program stoji oko 7.000 kuna.
Ta se dva pristupa obično kombiniraju tako
da korisnici Brailleova retka katkad slušaju sadržaj ekrana, a katkad
čitaju putem retka.
Zaključak
Danas slijepe osobe rabe računalne programe
koji proizvode govor. Oni koji uspiju nabaviti takve programe i
dodatnu opremu koja im je potrebna za uspješan rad, počinju sve
više koristiti prednosti novih tehnologija. Uporaba tih tehnologija
slijepima omogućuje da prevladaju dio svog vidnog hendikepa.
Inače, slijepi uče jako mnogo stvari napamet,
kao što su telefonski brojevi, adrese, sastanci itd. Računalo im
omogućuje da koriste adresare, podsjetnike i slična pomagala te
im tako olakšavaju život. Glazbenici mogu rabiti iste alate kao
i videći muzičari na računalu itd. Ukratko, računalo slijepima definitivno
omogućuje veću ravnopravnost i u komunikaciji i u mogućnosti zapošljavanja.
Stručnjaci tvrde da je budućnost slijepih upravo u intenzivnoj uporabi
računala.
Nadamo se da će razvoj tehnologije i dalje
ići u korist slijepih osoba te da će biti sve više slijepih koji
će koristiti prednosti računala. Te će im prednosti pomoći da se
lakše integriraju u društvo te da ne budu izolirani nego ravnopravni
akteri društvenih zbivanja.
Mogla bi se otvoriti i nova radna mjesta
za slijepe na informativnim telefonima, internetskom marketingu,
zatim programerska radna mjesta, u uredništvima časopisa i još mnoga
druga.
(Napomena: Podaci navedeni u gornjem tekstu
bazirani su na izravnom iskustvu, kontaktu s korisnicima putem tečajeva,
radionica i svakodnevnih savjetodavnih usluga Hrvatskog saveza slijepih,
kao i na podacima dobivenim anketom Hrvatskog odbora za brajicu
(siječanj 2001.). Podaci o stanju u inozemstvu bazirani su na procjenama
Royal National Institute for the Blind, Velika Britanija, u okviru
projekta Tiresias).
|