Sadržaj:
Uvod
Tradicionalni koncept obuke u učionici
postupno gubi dominantnu ulogu koju je imao donedavno. Nova paradigma
učenja zove se e-Learning i bazirana je na masovnom širenju
te padu cijena internetskih usluga.
IT Center je uložio dvije godine istraživačkog
i stručnog rada kako bi razvio sveobuhvatan LMS (Learning Management
System – upravljački sustav za učenje putem interneta) prema standardu
SCORM (Sharable Content Object Reference Model). To je rješenje
danas spremno za implementaciju pod komercijalnim nazivom e-Learner.
Tradicionalni koncept – obuka
u učionici (Classroom Training)
2.1
Opće osobine koncepta
Classroom Training (ili ILT – Instructor
Led Training) klasični je sinkroni koncept učenja koji svoju najveću
vrijednost iskazuje u socijalnom elementu okružja te izravnoj interakciji
s predavačem. Znamo da je učenje socijalni proces, dakle, socijalni
aspekt učionice je najveći plus tradicionalnog pristupa. Polaznici
se nalaze među sebi ravnima, među osobama od kojih ne moraju zazirati
ili ih se plašiti, budući da su svi u manje – više istom položaju
- došli su naučiti. Obraćanje susjednoj klupi radi objašnjenja ili
pomoći normalan je i legitiman postupak u učionici. Slično je i
s postavljanjem pitanja predavaču – on je zato tu, zar ne? Ipak,
Classroom Training u današnjim je uvjetima ubrzanja svih procesa,
pa tako i procesa učenja, došao do svojih granica. Prosječan zaposlenik,
izgubljen u neprekinutom lancu svojih "To do" lista,
sve teže usklađuje svoje obveze kako bi odvojio tjedan ili dva za
učenje.
Nadalje, veći sustavi, kao što su telekomunikacijske
tvrtke, banke, trgovački i industrijski lanci ili tijela državne
uprave, trebaju ujednačeno obrazovanje za svoje zaposlenike
na različitim mjestima, što zahtijeva mukotrpnu i često neuspjelu
koordinaciju različitih partnera.
Također, klasični koncept vrlo je nefleksibilan
kad su u pitanju iznenadne promjene, odgađanja ili odustajanja,
nastava uvijek počinje u isto vrijeme itd.
2.2
Troškovni aspekt
Classroom Training je objektivno najkvalitetniji
oblik obrazovanja – ali i najskuplji. Naprosto zato što posjeduje
inherentnu strukturu fiksnih troškova: prostor, oprema (koja podliježe
neprestanim nadogradnjama) te predavači - troškovi čijeg školovanja
su danas osobito visoki – a sve to često i za polupraznu učionicu.
Kod ekskluzivnijih seminara polaznici moraju putovati, jer si manje
sredine ne mogu priuštiti održavanje takvih, nerentabilnijih programa.
3
Budućnost učionice, predavača i hibridni model
Budućnost učionice je izvjesna: ona ostaje
s nama! Međutim, bit će je manje i polaznici će se u njoj zadržavati
kraće. Ona će svoje mjesto naći u tzv. hibridnom modelu, koji spaja
učenje u učionici i učenje putem interneta. Praksa je pokazala da
taj model daje najbolje rezultate.
3.1
Kraća i kvalitetnija nastava
Jedna od varijanata hibridnog modela bit
će sljedeća – polaznici tečaja doći će na jedan dan u učionicu da
bi se upoznali s grupom, predavačem – mentorom te tehnologijom e-Learninga.
Potom će učiti sami, vlastitim ritmom, koristeći pomoć mentora i
članova svojeg stvarnog ili virtualnog razreda. Ta verzija primjenjiva
je ondje gdje postoji učionica u prihvatljivoj blizini. Posebno
će biti zgodna za polaznika sa slabijim poznavanjem računala.
Inverzna varijanta hibridnog modela forsirat
će učenje prije i poslije učionice putem tehnologije. Ta inačica
primjenjivat će se kod jačih korisnika, kojima samo treba malo rada
"u živo" jer to traži sadržaj. Npr., vježbe koje se rade
u grupama i sl.
Rad u učionici će evoluirati. Može se očekivati
pojačana uporaba simulacija i drugih e-Learning resursa u učionici.
Posve je sigurno da će se npr. primjenjivati tehnologija testova
razvijena za e-Learning.
3.2
Virtualni razredi
Oko učionice će se razviti virtualni razredi.
Polaznici pojedinog tečaja ili polaznici koji će se sretati u stvarnoj
ili virtualnoj učionici vremenom će razviti praksu međusobnog kontakta
i pomaganja putem nekog od oblika komuniciranja koji će im ponuditi
LMS (e-mail, chat, news grupe, instant messaging).
Jedno od svojstava LMS-a bit će izuzetno
atraktivno za praćenje polaznika u učionicama. Riječ je o administriranju
polaznika klasičnih tečaja putem LMS-a, koji će to također omogućiti.
Na taj način bit će spojene obje grupe – na veselje
hrvatskih službi u velikim sustavima, koje uvijek imaju problema
s planiranjem i vođenjem evidencije polaznika.
3.3
Predavači postaju mentori
Iz svega toga proizlazi da će predavači
postupno postajati mentori. Dakle, u sve većoj mjeri dolazit će
do izražaja njihova sposobnost komuniciranja u virtualnom svijetu,
a manje izravan rad u učionici. Ipak, ovdje treba biti oprezan –
nikad neće nestati potreba za klasičnim radom u učionici, pa stoga
svaki mentor mora biti spreman u bilo kojem trenutku izaći pred
stvarni razred, u pravoj učionici i održati kvalitetno predavanje.
4
E-Learning
4.1
Uvod
"The next big killer application for the Internet is going
to be education. Education over the Internet is going to be so big
it is going to make e-mail look like a rounding error." - John
Chambers, CEO Cisco Systems
Nagli porast asinkronih formi učenja, a
prije svega e-Learninga na globalnom (osobito na američkom, a sve
više i na zapadnoeuropskom) tržištu može se zahvaliti nekim ključnim
prednostima koje e-Learning pruža u odnosu na klasičnu obuku u učionicama.
E-Learning polazniku takvog oblika
obuke omogućuje izbor mjesta, vremena i količine, tj. trajanja pojedinih
seansi učenja. Također, e-Learning omogućuje pristup udaljenim korisnicima,
kojima je preskupo ili na neki drugi način neprihvatljivo putovanje
do mjesta obuke. Treće, e-Learning velikim sustavima uvelike olakšava
standardiziran te vremenski i cjenovno prihvatljiv okvir za obuku
velikog broja zaposlenika u kratkom vremenu, ili u dužem razdoblju,
ali dislocirano itd.
Dakako da klasični classroom training nikada
neće nestati, jer pruža određenu kvalitetu i komfor koju neće biti
lako ili moguće dostići tehnologijom, ali takav oblik obuke ostat
će dominantan kod obrazovnih programa s većom dodatnom vrijednošću
(npr. ondje gdje se zahtijeva izuzetno veliko znanje predavača te
intenzivna interaktivna komunikacija s polaznicima) ili u okolnostima
u kojima polaznička populacija teže prihvaća koncept i tehnologiju
e-Learninga.
Projekcije i analize porasta e-Learninga
na američkom tržištu pokazuju sljedeće:
Izvor: International Data Corp., 2000.
Kao što je vidljivo iz gornjeg grafikona,
na američkom tržištu doći će do daljnjeg eksponencijalnog rasta
e-Learninga. Ista krivulja danas se već može projicirati na europsko
(pa onda i hrvatsko) tržište, s nekoliko godina zakašnjenja. Trenutačan
broj korisnika interneta u Hrvatskoj kao i trend njegova povećanja
označava trenutak kad je masovnija implementacija rješenja e-Learninga
postala moguća.
Također, zanimljivo je vidjeti utakmicu
između različitih oblika tehnološki baziranog učenja. I ponovno
je vidljivo da je e-Learning, odnosno učenje putem interneta, trend
s apsolutnom prevlašću, koji će sve ostale pokušaje naprosto pomesti
s tržišta.
Izvor: International Data Corp., 2000.
4.2
Ključni pokretači upotrebe tehnologije pri učenju
Ovo je opis ključnih motiva zbog kojih
organizacije na zapadu sve više rabe e-Learning za edukacijske potrebe
svojih zaposlenika:
-
vrijeme zaposlenika:
organizacije žele svojim menedžerima i zaposlenicima pružiti mogućnost
odabira vremena za učenje; žele produžiti učinke classroom traininga
nakon što je nastava u učionici završena
-
brzina implementacije:
tvrtke žele brže distribuirati proces učenja kroz organizaciju,
osobito u vrijeme većih promjena u organizaciji ili tehnologiji
-
distribucija:
mogućnost distribucije istovrsnog sadržaja, implementiranog na istoj
razini u isto vrijeme širom organizacije, neovisno o njezinoj geografskoj
raširenosti velika je prednost te tehnologije
-
smanjenje logističkih troškova:
smanjenje troškova putovanja i smještaja zaposlenika na mjesta održavanja
obuke. Prema nekim istraživanjima (Training Magazine, 2002.) ukupni
troškovi mogu se smanjiti od 50 do 70%.
-
granularizacija:
mogućnost implementacije manjih modula višekratno
4.3
Rang lista e-Learning sadržaja
Iako opća predodžba podržava uvjerenje
da je primjena e-Learninga najraširenija na području informatičkog
obrazovanja, nova istraživanja pokazuju da to nije sasvim tako.
Najviše sadržaja dolazi iz područja menadžerskih i poslovnih vještina.
Niže se nalazi rang-lista po zastupljenosti:
-
menadžerske vještine
-
IT (informacijske tehnologije)
-
prodajne vještine
-
osobni razvoj
-
operativne i tehničke vještine
-
vođenje projekata
-
poznavanje proizvoda...
(Izvor: High Impact e-Learning Strategies,
Melcrum Research Report, 2002.)
4.4
Standardi u e-Learningu
Dvije su ključne grupe koje danas definiraju
standarde u e-Learningu, a koje se sve više približavaju.
Ova grupa ima korijene u projektu koji
se zove National Learning Infrastructure Initiative, koje sponzorira
organizacija za promociju obrazovnih tehnologija koja se danas zove
Educause (http://www.educause.edu/). Plan IMS-a bio je omogućiti
interoperabilnu tehnologiju učenja. Danas je IMS prerastao u međunarodnu
organizaciju koja služi korporativnom obrazovanju i formalnoj edukaciji.
Pridonijela je razvoju mnogih standarda danas u uporabi širom svijeta.
4.4.2
The Advanced Distributed Learning Initiative (ADL)
http://www.adlnet.org/
Vrlo utjecajna grupa koja promiče standarde
svojim konceptom nazvnaim Sharable Content Object Reference Model,
poznat kao SCORM. Advanced Distributed Learning grupa počela je
kao rezultat potrebe Ministarstva obrane SAD-a za skalabilnom i
višekratno upotrebljivom obukom. ADL je uvelike pomogao proizvođačima
LMS-a testiranje i implementaciju tehnologije e-Learninga bazirane
na SCORM-u, što je rezultiralo sve većim brojem proizvoda koji su
bazirani na ovom setu standarda. Ovdje treba napomenuti da SCORM
koristi neke standarde i modele drugih tijela za standardizaciju
(IMS-a, AICC, IEEE).
4.5
Learning Management System (LMS)
Learning Management System (LMS) krovna
je aplikacija u modelu e-Learninga. Obuhvaća set funkcionalnosti
dizajniran za "isporuku" (delivery), praćenje, izvještavanje
i administriranje sadržaja učenja, napredak polaznika, kao i interakcije
polaznika i mentora te polaznika međusobno. Ozbiljan sustav e-Learninga
ne može se ni zamisliti bez tog kompleksnog softvera. LMS se može
primijeniti u vrlo jednostavnom sustavu, kao i na visoko kompleksna
enterprise-wide distribuirana okružja, kao što su državna uprava,
velike kompanije i sl.
Ključni standard za implementaciju LMS-a
je SCORM (Sharable Content Object Reference Model). SCORM je nastao
kao rezultat inicijative Ministarstva obrane SAD-a, nazvane ADL
(Advanced Distributed Learning Initiative).
Ključni zahtjevi standarda su
- višekratna i višestruka upotrebljivost sadržaja (content reusability)
-
interoperabilnost različitih sustava (interoperability)
-
dostupnost sadržaja različitih vendora (accessibility)
-
trajnost (durability)
4.5.1
Funkcije LMS-a
4.5.1.1
Prijava i naplata
Ova funkcija procesira, provjerava
i autorizira prijavu te provodi naplatu (u slučaju javnih portala)
kod polaznika – pojedinaca.
4.5.1.2
Upravljanje procesom
Ova programska funkcija upravlja procesom
izvođenja obuke (lekcija, modula i seminara).
Proces teče na sljedeći način: autorizirani
polaznik kroz e-Learning pokreće određeni modul ili seminar. LMS
traži dotični modul ili seminar te kad ga nađe, poziva njegov prvi
SCO (Sharable Content Object). Također, LMS zna gdje treba pronaći
pripadajuće animacije te eventualno i neke druge zasebno pohranjene
elemente SCO-a.
Nakon izvođenja SCO poziva LMS koji poziva
sljedeći SCO itd. sve do završetka dotičnog modula ili seminara.
4.5.1.3
Testiranje
Prva razina na kojoj se provodi testiranje
jesu kviz pitanja uz lekcije. Druga razina su testovi nakon određenog
broja lekcija ili modula, odnosno čitavog seminara.
4.5.1.4
Mentoring i praćenje
Mentoring i praćenje omogućavaju vođenje
tečaja, tj. upravljanje virtualnim razredom ili napretkom pojedinačnog
polaznika. Mentor
-
određuje članove virtualnog razreda
-
prati napredak svakog člana na temelju statistika
testova
-
komunicira sa svim članovima virtualnog razreda ili
pojedinačnim polaznicima
Praćenje daje osnovu za izradu statistika.
Prati strukturu točnih i netočnih odgovora na razini lekcije, modula
i seminara, što omogućuje praćenje uspjeha polaznika. Zapisi se
spremaju u bazu podataka.
4.5.1.5
Korisničke funkcije
Korisničke funkcije polazniku (kao i koordinatorima
kod korisnika) omogućuju planiranje i praćenje vlastitog razvoja
putem obrazovnih lanaca, komunikaciju s mentorom, koordinatorom
ili ostalim članovima grupe, uvid u najvažnije statuse njegova računa
kao i statistike njegov rada te pomoćne funkcije kao što je tehnička
podrška, pomoć online, rječnik i sl.
4.5.1.6
Administratorske funkcije
Administratorske funkcije obuhvaćaju aktivnosti
kao što su kontrola sadržaja, evidencija, praćenje i izvještaji,
komunikacija, održavanje pregleda modula i seminara, održavanje
obrazovnih lanaca, back up i sl.
Osnovni koncept ili Use Case e-Learninga
i LMS-a vidljiv je na sljedećoj skici:
5
Prvi hrvatski LMS
5.1
LMS IT Centera
IT Center je uložio dvije godine istraživačkog
i stručnog rada kako bi razvio sveobuhvatan LMS prema SCORM standardu.
To je rješenje danas spremno za implementaciju pod komercijalnim
nazivom e-Learner. Produkt možete detaljnije upoznati
na
www.itcenter.hr/e-learner.
5.2
E-Learning intranet rješenje za velike sustave
Spremni smo ponuditi pomoć u osmišljavanju
kompleksnog programa obuke zaposlenika potencijalnih korisnika na
premisama obrazloženima u ovom tekstu. Obuka može obuhvatiti bilo
koje područje od interesa za korisnika: od obuke administrativnog
osoblja za različite postupke i procedure, preko raznih tehničkih
tečajeva (telekomunikacijske i informatičke tehnologije, npr.),
pa sve do obuke menadžmenta.
5.3
E-Learning javni portal
Uzevši u obzir činjenicu da je snažan uzlazni
trend učenja putem interneta postao važan činilac u konceptu doživotnog
učenja u SAD-u i zapadnoj Europi, mišljenja smo da takvi javni portali
imaju osiguranu budućnost. Jedini uvjet zainteresiranim ponuđačima
sadržaja e-Learninga jest poštivanje SCORM-a. Dakle, jednog dana
ondje bi se mogli zajedno naći kuće koje nude online seminare stranih
jezika, informatike, računovodstva, tečajevi joge ili bilo što drugo
što se može zamisliti i primijeniti.
IT Center nudi e-Learner kao osnovni "engine"
za pogon tog javnog portala.
6
Budućnost LMS-a
U zadnje vrijeme sve se više spominju pojmovi
kao što su LCMS koji predstavlja približavanje i integraciju LMS-a
i CMS-a (Content Management System) i sinkroni model učenja u e-Learningu.
6.1
LCMS
Learning Content Management System je sustav
za kreiranje, pohranjivanje, sastavljanje i isporuku sadržaja e-Learninga
u obliku learning objekata. Ključna novost LCMS-a u odnosu na LMS
(barem prema SCORM-u) jest Automated Authoring Application, odnosno
aplikacija za automatizirani proces autoringa. Ta aplikacija automatizira
autoring (proces izrade sadržaja) opskrbljujući autore s predlošcima
i storyboarding mogućnostima koje uključuju principe instrukcijskog
dizajna. Koristeći te predloške autori mogu razviti cijeli tečaj
na temelju postojećih objekata u repozitoriju, kreiranjem novih
objekata ili kombinacijom obaju principa. Na taj način osjetno se
ubrzava inače dosta dugotrajan razvoj sadržaja.
6.2
Sinkroni model učenja u e-Learningu
Iako je u određenoj suprotnosti s popularnim
sloganom e-Laerninga ("Uči kada, gdje i što želiš…"),
sinkroni model učenja uvelike će omogućiti širenje i daljnji prodor
učenja putem interneta. Razlog tome je što u nekim situacijama komunikacija
u realnom vremenu ima prednost nad asinkronom komunikacijom. To
se posebno odnosi na telekonferencije i prijenos sadržaja kod kojih
je bitan trenutak vremena ili karizmatičnost predavača.
Ključni tehnološki elementi sinkronog modela
jesu prijenos glasa za mentora i studente (Voice over IP) te prijenos
slike s monitora mentora, kao i prijenos videosignala s kamere mentora
i, eventualno, studenata, odnosno sudionika (teleconferencing).
Navedeni elementi postavljaju velike zahtjeve
na propusnu moć mreže, tako da je njihova masovna primjena u neko
skorije vrijeme isključena. Ipak, model će se vremenom etablirati,
kako tehničke mogućnosti to budu dopuštale.
|