|
Sadržaj:
Internet u nastavi medijske kulture
Na Učiteljskoj akademiji u Zagrebu u kolegiju Medijska
kultura, koji slušaju studenti Odsjeka za izobrazbu učitelja, primjena
interneta osobito je važna, mogli bismo čak reći i nužna. Internet će
isto tako biti od velike koristi i kasnije u profesionalnom radu učiteljima,
posebice medijskim pedagozima (medijskim pedagozima u ovom tekstu nazivamo
sve one koji se bave medijima u nastavi).
U više nego obilatoj ponudi internetskih stranica
očito je da mediji zauzimaju vodeće mjesto, što još uvijek nije slučaj
i na domaćoj internetskoj sceni.
Promotrimo li primjenu interneta u nastavi medijske
kulture, na primjeru medija filma, možemo zaključiti da internet predstavlja:
a) važno izvorište informacija o:
- nastanku filma
- teoriji i povijesti filma
- filmskim stvarateljima
- filmskim kritikama
- knjigama i časopisima
- najnovijim filmskim uradcima
- metodici filma
- o filmovima na televiziji, videu i DVD-u
b) sredstvo zabave:
- mogućnost gledanja ulomaka iz filmova, najave
novih filmova (tzv. »foršpana«) ili filmova u ukupnom trajanju (što
pretpostavlja veće brzine prijenosa podataka - ISDN ili DSL).
- raznih drugih sadržaja (filmskih kvizova, fotografija
iz filmova, filmskih plakata i dr.).
Medijske stranice o filmu na internetu možemo uvjetno
podijeliti na:
- informativne (razne vijesti, posjet filmskim
muzejima, festivalima i sl.)
- znanstvene (teorija i povijest filma) i stručne
(filmske kritike, tekstovi o pojedinim područjima filmske djelatnosti,
primjerice o snimanju, glazbi na filmu, filmskim žanrovima i sl.)
- edukacijske (stranice namijenjene onima koji
se žele baviti filmskim stvaralaštvom, jedan oblik obrazovanja na daljinu
ili stranice iz kojih uče najmlađi)
- zabavne (gledanje filmova, slušanje glazbe ili
dijaloških scena iz filmova, montiranje kratkog filma iz ponuđenih kadrova,
izložbe filmskih plakata i fotografija iz filmova i dr.)
- komercijalne (stranice koje uređuju filmski
producenti, distributeri filma i videa ili prikazivači, a poglavito
služe promidžbi novih filmova)
Kao i inače na internetu, i u ovom slučaju uočljiva
je dominacija stranica koje su namijenjene odraslima, međutim uočava se
nedostatak stranica koje bi roditelje informirale što bi trebala gledati
njihova djeca, poglavito ona mlađa ili stranice koje bi obrađivale probleme
dječjeg razumijevanja medija.
Za studenta medijske kulture, a kasnije učitelja
koji rabi internet temeljno je pedagoško, metodičko i didaktičko pitanje
kako razlučiti stranice po kriteriju kakvoće. Da bi se to provelo, nužno
je temeljito poznavanje internetske ponude (što pretpostavlja vrsno vladanje
tehnikom pretraživanja), a što pak zahtijeva dosta uložena vremena.
Kako bi se poglavito studentima Učiteljske akademije
u Zagrebu i ostalih Visokih učiteljskih škola, kao i učiteljima u razredu,
olakšalo snalaženje u medijskom svijetu i ponudi medijskih stranica na
internetu, uvedena je Medijska stranica Učiteljske akademije (http://www.uciteljska-akademija.hr/medijska-kultura)
koju uređuju prof. Krešimir Mikić i Marko Gregurić, stručni suradnik.
Na tom mjestu (sadržaj stranice obnavlja se svakog četvrtka) studenti
i medijski pedagozi mogu se informirati o najnovijim filmovima u kinu,
na televizijskom programu, videu i DVD-u (uz odabrane kritike i osvrte),
najvažnijim medijskim događajima u Hrvatskoj i svijetu, važnim tekstovima
iz dnevnog tiska i stručnih časopisa, mogu pročitati prikaz najnovijih
knjiga o medijima ili internetske stranice čiji su sadržaj mediji, a poseban
prostor namijenjen je metodičkim naputcima o pristupu medijima, od teorijskih
pristupa do iskustava u praksi (rad učitelja u razredu, ulomci ili cijeli
diplomski radovi koje se bave metodikom medija i drugo).
Kako je internet uz ostalo i mjesto razgovora,
izmjenjivanja misli i iskustava, stranice mogu postati mjesto susreta
medijskih pedagoga koji će iznositi svoje uspjehe i poteškoće u radu,
pitati što ih zanima, od praktičnih do teorijskih pitanja, što je i nastojanje
uređivača ove stranice.
Tako bi internet, kad je o medijskoj kulturi riječ,
osim informacije i zabave, postao i klubom ljubitelja medija, odnosno
jedna vrsta medijske škole koja traje tijekom cijele godine. To bi postalo
kontinuirano medijsko obrazovanje učitelja.
Student kolegija Medijska kultura na stranici dobiva
sve potrebne informacije o terminima konzultacija i ispita, o filmovima
koje valja pogledati, što treba pročitati i drugo.
Iskustvo u radu sa studentima
Uočili smo da teškoće koje se javljaju pri pretraživanju
mreže do sada najbolje rješava tražilica Google, odnosno Copernic. One
indeksiraju izbor ne manji od izbora drugih tražilica, a rezultate navode
po načelu citatnosti.
Jedan link predstavlja jedan citat, a na vrhu
rezultata pojedinog pretraživanja jest ona stranica na koju se poglavito
ukazuje i koja ujedno među svojim linkovima sadrži najveći omjer takvih
najpozivanijih stranica.
Prednosti takva rada osobito su vidljive u slučajevima
kada nas otvaranjem jedne internetske stranice dočeka grafički raznoliko
uređen tekst, fotografije, skice i videozapisi te zvučni zapis što do
računala stižu istodobno. Takva datotečna i opažajna raznolikost koju
nazivamo multimedijalnošću osobito je pogodna za ilustraciju složenosti
kulturnih pojava pa time i medija.
Internet je najaktualniji obavještajni sustav koji omogućuje korisniku,
u ovom slučaju studentu, praćenje najnovijih informacija, spoznaja ili
eventualnih promjena koje su nastupile. Student može sudjelovati u raspravama
ili će sam pokrenuti neku raspravu o medijima. On može sudjelovati u skupovima
koji se odvijaju isključivo elektroničkom poštom, obavljati prepisku unutar
svoje i srodnih ustanova.
Interaktivni se multimedijski nastavni programi
doživljavaju privlačnima, poglavito stoga što je to poosobljavanje poduke,
njezina praćenja po osobnom ritmu, probnog učenja i lakog provjeravanja
znanja.
Hipermedija unaprjeđuje studentovu mogućnost uspostavljanja osobnih pojmovnih
veza, baratanja velikim obavijesnim količinama i sudjelovanje u raspravama.
Rezultat je kontinuirano razvijanje novih načina razmišljanja i zaključivanja
kod studenta.
Problemi u radu sa studentima koji za svoju medijsku obaviještenost i
obrazovanje rabe internet pojavili su se kada je trebalo:
- uočiti ključne riječi za prepoznavanje bitne
obavijesti
- razlikovati primarne i sekundarne izvore informacija
- procijeniti pouzdanost i svježinu obavijesti
- uočiti greške ako ih obavijest sadrži
- razlučiti uzrok i posljedicu
- ustanoviti koliko se pojedina informacija osvježava
ili je osvježavanje izostalo
Velike količine nekompetentnih sadržaja na mreži
nikako nisu razlogom za njezino zaobilaženje. Valja razviti postojeća
iskustva indeksiranja i pretraživanja, pri čemu je od ne male važnosti
profesor koji kompetentno vlada tim područjem.
Planovi za budućnost
Učiteljska akademija želi u bliskoj budućnosti
pokrenuti i specijaliziranu Dječju internetsku medijsku stranicu namijenjenu
najmlađima. Na njoj će se naći sve ono što zanima djecu kad je riječ o
medijima.
Želi se postići da se dječja stranica dijelom
pretvori u poštanski pretinac gdje će najmlađi pisati, primjerice i o
svom doživljaju filma ili neke televizijske emisije, o tome što ih privlači
računalnim igrama i slično ili nešto pitati one koji o medijima znaju
više.
Za polaznike Medijske škole u Trakošćanu otvorila
bi se stranica Medijska škola koja bi objavljivala sadržaje metodičke
naravi i koja bi bila namijenjena nastavnicima koji rade u školama, čime
bi Medijska škola trajala kontinuirano cijele godine, a ne samo krajem
kolovoza. Nastavnici, medijski pedagozi, pisali bi o svojim iskustvima,
problemima, uspjesima…
|