Gordana Jugo: Syllabus 2004
Rujan 2004. / godište IV / ISSN 1333-5987
Jedanaesta po redu, ovogodišnja konferencija Syllabus 2004 pod naslovom "A Bridge to the Future: Technologies to Connect the Campus" održana je od 18. do 22. srpnja u San Franciscu. Veći dio konferencije održan je u hotelu Hyatt Regency, a jedan se dan konferencija preselila na lokaciju kampusa University of California, Berkeley. Konferencija je privukla više od 500 sudionika uglavnom iz SAD-a.

Gordana Jugo
Hrvatska akademska i istraživačka mreža - CARNet
Gordana.Jugo@CARNet.hr

Syllabus je konferencija namijenjena administratorima, IT profesionalcima i nastavnom osoblju, svima koji se bave primjenom informacijske tehnologije u visokom školstvu i integracijom novih medija u proces učenja i poučavanja. Na konferenciji sam doista imala prilike upoznati mnoge nastavnike koji vode online kolegije, voditelje odjela informacijske tehnologije na fakultetima, voditelje programa udaljenog učenja, dekane i druge.

Prvi su dan posjetitelji konferencije mogli izabrati jednu ili više od jedanaest ponuđenih seminara. Ja sam se odlučila za seminar “Instructional Design in the Web Space”, koji je vodila Judith Boettcher s University of Florida, ujedno i članica savjetodavnog odbora konferencije. Seminar je obrađivao osnove planiranja, razvoja i upravljanja e-learning programima. Posebno je težište bilo stavljeno na upravljanje administrativnim pitanjima uključujući troškove, vrijeme i infrastrukturne potrebe za online programe. Polaznici seminara međusobno su izmjenjivali iskustva i postavljali konkretna pitanja vezana uz aktualne e-learning projekte.

Seminar je bio i prilika za upoznavanje s dvadesetak posjetitelja konferencije s kojima sam i kasnije komunicirala, a s nekima od njih i vrlo intenzivno. Organizatori konferencije mnogo pozornosti poklanjaju upravo networkingu, tako da je tijekom cijele konferencije bilo puno prilika za razgovor s različitim ljudima, što je bilo još lakše obzirom na otvorenost i razgovorljivost Amerikanaca.

Konferenciju je otvorio Clifford A. Lynch s University of California, Berkeley, s temom “Digital Learning Cultures in the Information Landscape”. On je dao pregled distinktivnih “kultura” (kako ih je on nazvao) vezanih uz različite aspekte učenja podržanog informacijskom tehnologijom. Tako je govorio o razvoju learning objects i repozitorija koji su u Sjedinjenim Državama dosegnuli visok stupanj razvoja, o LMS-ovima, digitalnim kolekcijama i knjižnicama, institucionalnim i disciplinarnim repozitorijima. Te su ”kulture” u SAD-u pojedinačno visoko razvijene, međutim još uvijek nisu riješeni svi problemi nastali tijekom njihova razvoja. Odnosi među njima su vrlo složeni, katkad su u sukobu, a u novije vrijeme sve su češći pokušaji njihove suradnje i integracije, pri čemu nastaju brojni novi problemi. Neki od problema su: brži razvoj novih tehnologija od standardizacije, integracija digitalnih materijala u LMS-ove koja povlači pitanja autorstva i pristupa, pitanje arhiviranja različitih verzija tečajeva u LMS-u itd. Clifford A. Lynch naglašava kako te promjene idu usporedo s brisanjem granice između učenja i poučavanja.

Nakon uvodnog predavanja, otputovali smo do kampusa Berkeleyja, gdje smo proveli ostatak dana. Uz brojna predavanja i seminare, bilo je osigurano dovoljno vremena za obilazak kampusa. Bila sam fascinirana sveučilištem na kojem studira oko 33.000 studenata (otprilike jedna trećina studenata u Hrvatskoj). Studentima i profesorima su na raspolaganju različiti oblici podrške u radu i učenju. Posebno bih izdvojila sistem podrške za profesore pod imenom “Educational Technology Services” koji uključuje podršku za: LMS-ove, informacijsku tehnologiju u učionicama, događanja, video prijenose, videokonferencije, multimediju i drugo. Studentima i profesorima na jednom su mjestu na raspolaganju knjižnica, predavaonice opremljene informacijskom i edukacijskom opremom, videokonferencijska dvorana, multimedijalni arhiv, informacijski centri i drugi sadržaji.

Sljedeća su tri dana na konferenciji bila održana pozvana predavanja, brojne prezentacije radova, prezentacije postera i radionice, a bio je otvoren i izložbeni prostor.

Između pozvanih govornika izdvojila bih Jeffreyja Schillera s MIT-a s temom “Can the Internet Survive” i Annie Stunden s University of Wisconsin, Madison. Jeffrey Schiller je govorio o razvoju Interneta kao “peer-to-peer” mreže u kojoj svi sudionici mogu međusobno komunicirati, objavljivati i konzumirati informacije. Nažalost, virusi, crvi, spam i drugi sigurnosni incidenti kompromitiraju njezinu prirodu i stavljaju u pitanje njezin opstanak. Velike korporacije često koriste vrlo restriktivne mjere da bi zaštitili mrežu, čime uništavaju njezinu originalnu namjenu. Schiller smatra da Internet može opstati kao “peer-to-peer” mreža samo ako se počnu koristiti alternativne, manje invazivne sigurnosne mjere. Annie Stunden je vrlo slikovito i s puno entuzijazma govorila na temu “Wandering the Technology Universe” uspoređujući informacijsku infrastrukturu, middleware i aplikacije sa slojevima Zemljine kore. U tom svijetu internetski portal ima ulogu rijeke koja povezuje sve te slojeve. Anny Stunden smatra da svijet informacijske tehnologije skriva još brojne do sada nerealizirane mogućnosti.

Uz pozvane govornike, bilo je prezentirano i šezdesetak radova organiziranih u pet trackova: “New Technology and Trends”, “Interactive Media”, “IT Implementation and Support”, “Strategic Planning/Administrative Issues” i “Teaching with Technology”.

Za mene je bilo iznimno dragocjeno čuti iskustva govornika u području e-learninga. O bogatstvu tih iskustava govore činjenice: oko 1,6 milijuna studenata u jesen 2002. godine pohađalo je barem jedan online kolegij, što čini oko 13% sveukupne studentske populacije u SAD-u.

Jedan od fascinantnih primjera je Center for New Media na Berkeleyju koji je pokrenuo interdisciplinarni program za učenje, poučavanje i istraživanje iz područja umjetnosti, dizajna i humanističkih nauka. U program su uključeni umjetnici, znanstvenici, studenti, profesori... Kao podrška programu koristi se web i multimedijalna arhiva. Tako studenti imaju priliku slušati uživo i putem weba predavanja recentnih umjetnika, a u arhivi mogu doživjeti njihova djela, od kojih su mnoga multimedijalna.

Drugi je primjer University of Georgia, koje je 2003. godine otvorilo Student Learning Center, u koji je uloženo 43 milijuna dolara. To je zajednički projekt University Libraries, Enterprise Information Technology Services i Office of Instructional Support and Development, a bilo je potrebno 7 godina od trenutka odobrenja projekta do otvaranja centra. Centar sadrži 26 vrhunski opremljenih predavaonica, 96 prostorija za grupno učenje i 500 mjesta za individualno učenje, knjižnicu, helpdesk, centar za podršku, kafić. Cijeli je prostor opremljen vrhunskom tehnologijom kao i kvalitetnim i udobnim namještajem. Studenti su iznimno dobro prihvatili tu novu integriranu okolinu za učenje (learning environment).

Konferencija me fascinirala najviše zbog iskustava u primjeni informacijske tehnologije u nastavi koje su prezentirali voditelji projekata i članovi projektnih timova te vjerujem da se neka od iskustava mogu primijeniti i u Hrvatskoj.

Sljedeće će se godine konferencija Syllabus 2005 održati u Hollywoodu te na kampusu University of California, Los Angeles.

Životopis
 
Gordana Jugo, profesor ruskog jezika i književnosti te povijesti umjetnosti po vokaciji, voditeljica je CARNetovog edukacijskog centra Edupoint. Radi u Hrvatskoj akademskoj i istraživačkoj mreži - CARNet od 2002. godine, gdje se najviše bavila razvojem i implementacijom edukacijskih programa za članove hrvatske akademske i istraživačke zajednice iz područja informacijsko-komunikacijske tehnologije. U posljednje vrijeme posebnu pažnju je posvetila implementaciji e-learninga, pri čemu je vodila projekte uspostave usluge Edulab te razvoja i implementacije online tečajeva. Trenutno radi i kao online tutor za četvrtu generaciju polaznika CARNetove E-learning akademije. Druga područja njenog profesionalnog interesa su implementacija sustava kvalitete i podrška korisnicima.
 
Hrvatska akademska i istraživačka mreža - CARNet

Gordana.Jugo@CARNet.hr

 







 
  Naslov
 
 
  Copyright © 2005. Edupoint. Sva prava zadržana.