Kao što je poznato svakom redovitijem čitatelju časopisa Edupoint, online tečajevi su obrazovna tehnologija sutrašnjice. Usporedba današnjeg stupnja razvoja metodike online obrazovanja s povijesti računalne industrije pokazuje da se metodika online obrazovanja nalazi otprilike na stupnju na kojem se računalna industrija nalazila u vrijeme pojave prvih osobnih računala. CARNet je ustanova zadužena za razvoj i promociju upravo takvih tehnologija. Iz tog razloga, CARNetov edukacijski centar Edupoint već nekoliko godina radi na različitim projektima vezanim za edukaciju putem Interneta. »Premještanje« polaznika tečaja iz predavaonice pred ekran znatno je složeniji zadatak od digitaliziranja standardnih udžbenika i korištenja računalne komunikacije s mentorom. Online obrazovanje toliko je različito od standardnoga da sa sobom nosi korjenite promjene u psihologiji obrazovanja, metodici, didaktici, komunikologiji i ostalim znanostima čija je dostignuća prijeko potrebno implementirati u uspješan edukacijski sadržaj. Sva složenost ove problematike lako je vidljiva i iz samog programa E-learning akademije koji se sastoji od znanja i vještina prikupljenih s niza različitih područja koja su do jučer smatrana nespojivim.
Ciljevi projekta
Osnovni cilj projekta nabave, izrade i implementacije online tečajeva jest omogućiti hrvatskoj akademskoj zajednici pohađanje različitih online tečajeva na temu upotrebe informacijsko-komunikacijskih tehnologija. Prva faza projekta sastojala se od proučavanja dosadašnjih iskustava vezanih za online tečajeve i ispitivanja ponude gotovih tečajeva na tržištu. Potraga za iskustvima pokazala je da su gotovo svi dosadašnji ozbiljniji projekti izrade online tečajeva u Hrvatskoj na neki način povezani s CARNetom. Svega nekoliko komercijalnih tvrtki upustilo se u izradu vlastitih tečajeva, no pomnom analizom ustanovljeno je da obujmom i kvalitetom ne zadovoljavaju standarde akademske zajednice. Zato je projektni tim odlučio proizvesti vlastite tečajeve. Kako u Hrvatskoj još uvijek ne postoje školovani ljudi koji posjeduju sva potrebna znanja - instrukcijski dizajneri, već na samom početku izrade tečajeva nametnula su se pitanja: Koje su teme najpogodnije za izradu online tečajeva? Kako sastaviti timove za izradu tečajeva? Na koji način povezati znanje tolikog broja stručnjaka u smislenu cjelinu? Jedan od temeljnih ciljeva projekta jest sustavno obraditi iskustva iz procesa izrade online tečajeva te izraditi i objaviti preporuke za izvođenje sličnih projekata u budućnosti. Na taj način projektni tim namjerava postići dvostruki učinak. Pored mogućnosti pohađanja online tečajeva pripadnici akademske zajednice dobit će i precizne upute kako organizirati njihovu izradu u vlastitoj radnoj sredini! Ciljevi projekta: - proučiti postojeće stanje u Hrvatskoj
- izraditi vlastite online tečajeve
- sustavno obraditi iskustva s projekta i izraditi preporuke za izvođenje sličnih projekata u budućnosti
O kojim se tečajevima radi?
Analizirajući rezultate anketa koje su ispunjavali polaznici postojećih Edupointovih tečajeva kao i rezultate Istraživanja CARNetovih korisnika, članovi projektnog tima odabrali su najtraženije teme. Na temelju tih podataka pokrenuta je izrada triju tečaja pod radnim nazivima: - Izrada i publiciranje web stranica pomoću FrontPagea
- Pretraživanje online baza podataka
- Izrada online tečaja pomoću WebCT-a
Tečaj Izrada i publiciranje web stranica pomoću FrontPagea namijenjen je ponajprije studentskoj populaciji, tečaj Pretraživanje online baza podataka namijenjen je svem znanstvenom osoblju koje ima potrebu za pretraživanjem znanstvenih publikacija, dok je tečaj Izrada online tečaja pomoću WebCT-a namijenjen prije svega predavačima u visokoškolskim ustanovama koji žele izraditi i voditi vlastiti online tečaj. Izrađeni tečajevi: - Izrada i publiciranje web stranica pomoću FrontPagea
- Pretraživanje online baza podataka
- Izrada online tečaja pomoću WebCT-a
Izrada tečajeva
Jedan od najraširenijih i najprihvaćenijih modela izrade online tečajeva, popularni model ADDIE, pokazao se najpogodnijim i za hrvatske uvjete. Ipak, zbog specifičnosti hrvatskog visokoškolskog sustava kao i kulturnog kruga općenito bilo ga je potrebno temeljito prilagoditi.
Slika 1. prikazuje standardni model ADDIE u interpretaciji instrukcijskog dizajnera Dhala Anglade. Više o primjeni ovog modela možete saznati na adresi http://www.pace.edu/ctlt/newsletter/articles/idm.htm. Najprije su izrađene metodičke upute i tehnički standardi. Ti dokumenti predstavljaju odličan sažetak dosadašnjih teorijskih i praktičnih znanja o izradi online tečajeva, a svim suradnicima na projektu služe kao uputa za rad. Zatim su pronađeni autori i recenzenti, čija je uloga na projektu važnija nego što je uobičajeno. Naposljetku je sastavljen i ostatak tima, koji se uglavnom sastoji od pojedinaca koji već imaju iskustva s online obrazovanjem. U radu su korištena iskustva prikupljena na pilot-projektu izvršenom u suradnji s Učilištem Algebra, u kojem je provedeno ispitivanje uspješnosti dvaju online tečaja na studentskoj populaciji. Opća svojstva tečajeva određena su u skladu s Istraživanjem CARNetovih korisnika koje je proveo Institut za društvene znanosti Ivo Pilar, a velika pomoć u predviđanju tijeka projekta bila su ranija iskustva CARNetova edukacijskog centra Edupointa. Tijek projekta, broj suradnika i njihova zaduženja kao i sama koncepcija izrade (faze koje tečaj mora proći prije objavljivanja) prikazani su na slici 2.
Slika 2. predstavlja modificirani ADDIE model (Jugo, Jandrić), koji se uz predvidiva odstupanja pokazao iznimno pogodnim za hrvatske prilike.
Praćenje i poboljšavanje tečajeva
Usprkos brojnim recenzijama, lekturi, korekturi i ostalim kontrolnim mehanizmima, proces izrade tečajeva ne završava s početkom nastave. Projektom je predviđena tromjesečna faza pokusnog izvođenja tečajeva, u kojoj će projektni tim pomno pratiti njihovo odvijanje i zadovoljstvo polaznika. Tek nakon unošenja posljednjih izmjena i potpune prilagodbe tečajeva realnim uvjetima, tečajevi će biti u potpunosti dovršeni. Nadzor nad tečajevima niti tada ne prestaje. Kako su teme svih tečajeva usko povezane s modernim informatičkim tehnologijama, projektni će tim redovito nadzirati njihovu usklađenost s tehnološkim napretkom i unositi nadolazeće promjene. Takav način rada znatno je dulji i zamorniji od klasičnog pristupa izradi i održavanju edukacijskih materijala, u kojem autor gubi nadzor nad nastavnim sadržajem u času kada ga preda na izvođenje. Bez obzira na povećane napore članova tima, razlika u kvaliteti tečajeva dobivenih sustavnim usavršavanjem prema ADDIE modelu višestruko nadmašuje financijsko i vremensko ulaganje.
Objavljivanje tečajeva
Prijave za ove tečajeve CARNetov edukacijski centar Edupoint zaprimat će od sredine studenoga, dok će prva grupa polaznika otpočeti s pohađanjem početkom prosinca. Želite li saznati nešto više o projektu ili se prijaviti na online tečaj, obratite se na adresu edupoint@CARNet.hr.
|