"Web 2.0 mijenja ulogu korisnika web stranica i postavlja ga u središte aktivnosti stvaranja informacija prema vlastitim kriterijima."
 
"Andrew Keen smatra kako tehnologija koja omogućava kreiranje sadržaja od strane korisnika i produkciju neprovjerenog i često puta netočnog sadržaja donosi neopisiv rast Interneta, ali samim tim i nerelevantnost i nisku kvalitetu sadržaja."
 
"Zanimljivo je da, iako se koriste mnoštvom navedenih alata, prisutni tinejdžeri nisu znali definirati e-learning."
 
"Čini se da su vremena kada se sjedenje za računalom smatralo udaljavanjem i usamljivanjem od svijeta, ostala iza nas."
 
"Ovogodišnja je Online Educa dokazala kako je Web 2.0 došao u zrelu fazu korištenja te je dala naznake kako uskoro slijedi pomak prema novom Webu 3.0."

Jasminka Maravić, Gordana Benat: Online Educa Berlin 2007
Prosinac 2007. / godište VII / ISSN 1333-5987
U Berlinu se od 28. do 30. studenog 2007. godine održala 13. po redu Međunarodna konferencija o učenju i poučavanju potpomognutom tehnologijom. Ovogodišnja je konferencija bila najveća do sada. Sudjelovalo je 2126 stručnjaka iz 95 zemalja. U fokusu programa konferencije bio je Web 2.0, igre i simulacije u obrazovanju, obrazovanje uz pomoć ICT-a u korporativnom sektoru, školama i na fakultetima. U sklopu plenarnih predavanja, prezentacija, diskusijskih sesija i radionica nastupilo je 500 govornika iz 47 zemalja.

Gordana  Benat

gordana.benat@carnet.hr

Jasminka Maravić
Hrvatska akademska i istraživačka mreža - CARNet
Jasminka.Maravic@CARNet.hr

Uvod

Web 2.0 i primjeri njegove upotrebe u obrazovnom i korporativnom okruženju bili su okosnica cijelog događanja. Web 2.0 mijenja ulogu korisnika web stranica i postavlja ga u središte aktivnosti stvaranja informacija prema vlastitim kriterijima. Takva aktivna uloga osobito je važna u obrazovanju jer učenik više nije pasivni promatrač već postaje aktivnim stvarateljem. Cijeli je događaj bio popraćen dosad najvećom izložbom 121 ponuđača e-learning sadržaja i usluga koji su predstavili inovativna rješenja, proizvode i alate.

Konferenciju su otvorili prof. Jophus Anamuah-Mensah sa Sveučilišta edukacije u Winnebai u Gani, Patricia Ceysens - Flamanska ministrica ekonomije, gospodarstva, znanosti, inovacija i vanjske trgovine, dr. Sugata Mitra sa Sveučilišta u Newcastleu i Andrew Keen kritičar Weba 2.0 i autor knjige The Cult of the Amateur: How Today's Internet is Killing Our Culture.

Glavne zvijezde ovogodišnje konferencije bila su upravo dva plenarna govornika: dr. Sugata Mitra i Andrew Keen. Plenarnim predavanjima kojima su izazvali ovacije publike zapravo su se profilirali u dva oponenta od kojih se očekivalo sučeljavanje. Iz tog je razloga ono i izvanredno organizirano te je privuklo toliki broj sudionika da je dvorana bila premalena. S jedne je strane dr. Mitra isticao pozitivne strane tehnologije i Interneta u obrazovanju djece. Svojim je eksperimentima provedenim u Indiji dokazao kako djeca intuitivno u vrlo kratkom vremenu svladavaju osnove rada s računalom. S druge strane Andrew Keen je kritizirao amaterizam Weba 2.0 odnosno kreiranje nestručnog i neprovjerenog sadržaja od strane korisnika. Ostali su govornici uglavnom predstavljali praktične primjere upotrebe društvenog softvera (bloga, wikija, podcasta) u obrazovnom i komercijalnom sektoru i načine njihove integracije.

Od zaista iznimno velikog broja prezentacija i radova u daljnjem tekstu predstavit ćemo nama izuzetno zanimljiva. Kao članice CARNetovog Obrazovnog odjela, koji se između ostaloga bavi i promocijom upotrebe Interneta u obrazovanju, posebno su nas zaintrigirali primjeri upoznavanja sa svijetom Interneta siromašne Indijske djece dr. Mitre, kritika današnjih internetskih usluga Andrewa Keena te okrugli stol o digitalnom svijetu tinejdžera.

Eksperiment Hole in the wall

Dr. Mitra, profesor sa Sveučilišta u Newcastleu i voditelj istraživanja u kompaniji NIIT Technologies predstavio je svoj projekt "Hole in the wall", koji je godine 1999. pokrenuo u New Delhiju u Indiji.

Dr. Mitra se bavi pronalaženjem novih, inovativnih načina uporabe računala, softvera i drugih tehnoloških sustava u obrazovanju. Jedan od najpoznatijih rezultata njegova rada je otkriće prema kojem su moderna multimedijska računala i djeca „stvoreni jedni za druge“. Prema Mitri njihovi su kognitivni procesi toliko slični da djeca trebaju malo ili gotovo nikakvu poduku kako bi svladala osnove korištenja računala.

Eksperiment "Hole in the wall" započeo je 1999. godine. Zgradu kompanije NIIT u kojoj je radio jedan je zid dijelio od sirotinjske četvrti. Iza zida svakodnevno se igralo mnoštvo siromašne, neškolovane djece. Dr. Mitra je odlučio u rupi u zidu postaviti računalo s brzim pristupom Internetu te pratiti hoće li ga itko od njih početi koristiti. U nekoliko minuta djeca su otkrila kako usmjeriti kursor i kliknuti. Do kraja dana naučila su  pretraživati internetske stranice. Nakon ovog u New Dehliju eksperimente je nastavio provoditi u raznim dijelovima Indije s djecom iz različitih socijalnih okruženja, no svaki je puta rezultat bio iznenađujuće pozitivan.

Kao voditelj istraživanja u kompaniji NIIT, dr. Mitra rezultate tog otkrića svakodnevno primjenjuje na dizajnu hardvera i softvera koji omogućava da djeca u potpunosti ovladaju računalima.

Kult amatera

Andrew Keen autor knjige The Cult of the Amateur: How Today's Internet is Killing Our Culture govorio je o dobrim i lošim utjecajima Weba 2.0 na obrazovanje. Sredinom devedesetih bio je pripadnik generacije vizionara Silicijske doline i pionir u svijetu Interneta. Godine 1997. pokrenuo je Audiocafe.com jedno od najposjećenijih web sjedišta kasnih devedesetih. Uspjeh ovog web sjedišta navodno je posljedica dobre integracije prodaje, korisnika i sadržaja te dobrog brendiranja kroz audio, glazbenu i Internet industriju.

Danas je vodeći kritičar tehnologije Weba 2.0 koji naglašava političke, obrazovne i ekonomske opasnosti Web 2.0 revolucije. Smatra kako tehnologija koja omogućava kreiranje sadržaja od strane korisnika i produkciju neprovjerenog i često puta netočnog sadržaja donosi neopisiv rast Interneta, ali samim tim i nerelevantnost i nisku kvalitetu sadržaja. Ističe kako su alati društvenog softvera poput blogova, MySpacea, Googleovih alata  i drugih ugrožavaju osnovne postulate ekspertize te da dolazi do kulturnog pomaka u korist amaterizma. Istaknuo je kako "milijuni i milijuni majmuna stvaraju beskonačnu digitalnu šumu mediokriteta".

Osim toga zastupa mišljenje kako se iza takvih otvorenih i korisniku prilagođenih aplikacija zapravo kriju ekonomski i politički interesi velikih kompanija. Publika je na takve njegove kritike iznenađeno reagirala i činilo se kako je takva oštra kritika zaintrigirala ljude, no pozitivni primjeri i stajališta dr. Mitre prema Internetu ipak su bili dominantni i bolje prihvaćeni.

Okrugli stol o digitalnom svijetu tinejdžera

Jedan od zanimljivijih okruglih stolova bio je Digitalni svijet tinejdžera, na kojem su u panel diskusiji sudjelovali tinejdžeri: Natalie Leang i Luis Hügel iz Berlin International School, Paul Homeyer iz John F. Kennedy School, Jared Meier-Klodt iz Nelson Mandela School te Lucas Deecke iz John Lennon School.

Iznoseći svoja iskustva i navike u korištenju interneta u školi i kod kuće dokazali su tezu Marca Prenskog da su današnja djeca digitalni urođenici. Za njih je upotreba Interneta svakodnevica, a koriste ga na razne načine koji su roditeljima i pedagozima često samo površno poznati.

Moderatori ovog stola bili su istraživač Guus Wijngaards s nizozemskog sveučilišta Inholland, te Gunnar Brückner, konzultant, trener i ekspert iz Kanade koji su uputili slušače da tijekom trajanja okruglog stola slobodno postavljaju pitanja u svakom trenutku. Na temelju pitanja moderatora i slušača proizašli su zanimljivi zaključci.

Zaključci okruglog stola

  • Svih pet sudionika panel diskusije se svakodnevno koristi društvenim softverima MySpace i Facebook
  • U  svakodnevnoj sinkronoj komunikaciji koriste mobilne telefone, Skype i Windows Live Messenger
  • Osim za komunikaciju, mobilnim telefonima se koriste i za snimanje video isječaka te snimanje fotografija
  • Za istraživanja novih pojmova koriste Wikipediju, ali pronađene informacije uzimaju s rezervom svjesni nepouzdanosti sadržaja slobodne enciklopedije. Stoga pronađene informacije kombiniraju s rezultatima pretrage općepoznatog pretraživača Google.

Jedan od tinejdžera je dio svog srednjoškolskog obrazovanja proveo u Velikoj Britaniji gdje su učenici koristili prijenosna računala tijekom nastave.  Na prijenosnim računalima instalirane su web kamere putem kojih su učenici međusobno povezani te imaju mogućnost diskusije o nastavnoj temi ili o drugim temama dok slušaju nastavnikovo predavanje.

Zanimljivo je da, iako se koriste mnoštvom navedenih alata, prisutni tinejdžeri nisu znali definirati e-learning.

Aktivnim uključivanjem u digitalni svijet tinejdžeri nesvjesno razvijaju vještine i stječu znanja iz raznih područja koje su sastavni dio života suvremenog društva. Prvenstveno razvijaju informatičke vještine, od kreiranja direktorija i mapa, umnožavanja dokumenata, instaliranja raznih softvera do obrade slika, audio i video zapisa, kreiranja web stranica, obrada teksta, korištenje elektroničke pošte. Takve vještine predstavljaju vrlo dobar temelj za upoznavanje s radom i korištenje aplikacija koje su propisane nastavnim planom i programom u školama.

Čini se da su vremena kada se 'sjedenje za računalom' smatralo udaljavanjem i usamljivanjem od svijeta, ostala iza nas. Tinejdžeri u digitalnom svijetu stječu socijalne vještine, kreativnost, brže procesiraju nove informacije, stječu osjećaj odgovornosti te sklapaju nova prijateljstva.

Zaključak

Ovogodišnja je Online Educa dokazala kako je Web 2.0 došao u zrelu fazu korištenja te je dala naznake kako uskoro slijedi pomak prema novom Webu 3.0. Web 3.0 predstavlja sljedeću fazu u evoluciji weba u smislu načina korištenja i mogućnosti interakcije. Predviđa se nekoliko smjerova transformacije weba: web kao baza podataka, iskorištavanje tehnologije umjetne inteligencije, semantički web, 3 D web itd.

Životopis
 
Gordana Benat je djelatnik CARNetovog edukacijskog centra Edupoint od 2005. godine. U CARNetu je angažirana na brojnim projektima iz područja informacijsko komunikacijske tehnologije, a od 2007. godine je i član uredništva CARNetovog Portala za škole. Rođena je 1977. godine u Stuttgartu u Njemačkoj. Srednju Ekonomsku školu je završila u Zagrebu gdje je 2003. godine na Filozofskom fakultetu diplomirala kao profesor informatike i diplomirani lingvist.
 

gordana.benat@carnet.hr

 
Jasminka Maravić radi u CARNetu kao stručni suradnik u posljednje četiri godine. Surađivala je u brojnim projektima iz područja obrazovanja na daljinu, uključujući Referalne centre za e-obrazovanje i E-learning akademiju. Danas je dio tima Portala za škole u kojem uređuje dio namijenjen školskim nastavnicima. Rođena je 9. siječnja 1975. godine u Zagrebu. Završila je pedagogiju na Filozofskom fakultetu i sociologiju na Hrvatskim studijima Sveučilišta u Zagrebu. Njeno iskustvo u e-learningu sastoji se od pohađanja E-learning akademije, smjer E-learning Tutoring, tromjesečnog CEENtovog tečaja “Online Tutoring”, pohađanja radionica kao što su "Instructional Design", "Evaluation of e-learning courses" and "Facilitation of Online Learning" te sudjelovanja na domaćim i međunarodnim konferencijama.
 
Hrvatska akademska i istraživačka mreža - CARNet

Jasminka.Maravic@CARNet.hr

 







 
  Naslov
 
  Uvod
 
  Eksperiment Hole in the wall
 
  Kult amatera
 
  Okrugli stol o digitalnom svijetu tinejdžera
 
  Zaključak
 
 
  Copyright © 2005. Edupoint. Sva prava zadržana.