|
Neuspjesi tradicionalnog pristupa
Novi pristup obrazovanju neprestano se
inspirira svakodnevnim neuspjesima tradicionalnog pristupa. Stari
hijerarhijski i centristički način komunikacije ne može funkcionirati
ni u obrazovanju jer se relevantne informacije u tim sustavima više
ne proizvode.
Neka mi je dopušteno sebe
citirati
1998.
godina
“Kada smo bili đaci, posve spontano mrzili
smo školu. Kao profesorica sve sam činila da je ukidam, dan za danom
sve svjesnije, iznutra, postupcima (pokušajima interakcije) i sadržajima
(umjetničkim djelima) i sada se nadam da ću napokon dočekati njezin
kraj. Naime, u čemu đačka mržnja nije uspjela, a profesorska subverzivna
djelatnost samo fragmentarno, učinit će u potpunosti, u velikom
zamahu, svjetska metla informatičke revolucije – “not with a bang
but a whisper”. Stara će škola nestati tako što će je napustiti,
što će se isprazniti, a obrazovanje će se preseliti nekamo drugamo
(što se već i događa).” (Jadranka Damjanov: Opet
i iznova o vizualnom odgoju, Hrvatska revija, 48/98.)
1980.
godina
“Kriza
institucionalnog obrazovanja aktualna već pedesetak godina poprimila
je danas u velikom broju zemalja značajke potpunog sloma. Uzroke
(ostajući pri obrazovanju samom) nalazimo u tome što se tradicionalni
obrazovni sustav, pod pritiskom ogromne količine novih saznanja
akumuliranih u posljednjih stotinu do sto pedeset godina i sve većeg
broja pretendenata na ta saznanja mijenjao uglavnom samo kvantitativno.
Namjerne, planirane promjene (reforme) izvodile su se gotovo isključivo
u smjeru kvantitete: isprva stalnih proširivanja obrazovnih sadržaja,
a danas sve više njihova sužavanja. Te su tendencije, na svoj način,
izazvale razaranje i samonegaciju obrazovanja kao takvog. ...Proces
pasivnog dodavanja sadržaja okončao se vlastitim obrnućem: započela
je radikalna redukcija, “amputacija” obrazovnih sadržaja. Ona danas
ide tako daleko i poprima takve oblike da obrazovanje doista prestaje biti obrazovanjem... Danas je jasno da
obrazovanje može postati adekvatnim, da može postati uistinu obrazovanje
samo ako proširi i produbi
zahvaćanje svijeta, ako otvori kanale kreativnosti i dopusti proboj
zakočene energije u svim smjerovima; ako, dakle, razvije mogućnosti
koje su dovoljno općenite da bi svim ljudima bile zajedničke i koje
su dovoljno duboko svojstvene čovjeku (njegov specifikum) da bi
njihovo realiziranje bilo nenaporno i pružalo užitak, a da su istodobno
izvorište svih aktivnosti svijesti.” (Jadranka Damjanov, Dubravka Janda, Marcel Bačić: Jezik i umjetnost,
Pitanja, 1-2/80)
“U prošlosti su se stvarale različite proizvodno-komunikacijske
strukture, u slijedu jedna za drugom, ili su istodobno postojale,
ali nezavisno jedna od druge, što je bilo moguće zbog relativne
izoliranosti pojedinih kultura. Danas se različite proizvodno-komunikacijske
strukture, različita porijekla i različite starosti guraju u velikoj
posudi svijeta te se, zbog međusobnog ugrožavanja, uspijevaju održavati
samo reducirane u sheme. No ipak su dovoljno žilave da koče stvaranje
nove proizvodno-komunikacije strukture – interakcijske
- koja je na pomolu. Interakcijska struktura, onakva kakva se
nazire, sadrži u sebi sve vrijednosti ranijih struktura i utoliko
je povijesna. Ona osigurava izravnost – ali i složenost, samodostatnost
– ali i otvorenost. Pojedinac je struktura koja je u izravnoj interakciji
sa svim drugim strukturama i u tome je on društvenost, mnogostranost
i komunikacija sama. Istovremena prisutnost svih tih shema zastarjelih
proizvodno-komunikacijskih struktura rezultira kaosom koji se udvostručuje
u dječjoj okolini. Djetetu se iniciraju istodobno vrlo različite
okoline, a ono, u nemogućnosti da samo ostvari njihovu sveprisutnost
na novoj, višoj razini – podliježe jačoj ili lakšoj shemi ili se
gubi u kaosu. Nova bi se okolina, naime, morala u pravom smislu
proizvesti prije nego što se kao postupak može predati djeci. Ne
mogu je ona sama stvoriti! I premda se zahtjev za revolucionarnim
proširenjem okoline sviju, za novom okolinom, čini kao jedina životna
mogućnost, jer se napredak više ne može osigurati bez ravnomjernog
strukturiranja okoline kao polja mnogostranih interakcija proizvođača,
očito je da se takva struktura još ne proizvodi dovoljno snažno
da bi se efikasno mogla udvostručiti. I premda je jasno da se spoznaje
visoke informativne vrijednosti (kvalitete) danas više ne mogu proizvoditi
na stare načine, odnosno da stare strukture okamenjene u sheme proizvode
samo banalne informacije, iniciranje kvalitetne dječje okoline ostaje,
zbog spomenuta razloga, samo izuzetna i elitna pojava.” (Jadranka
Damjanov: Dijete i okolina,
časopis Umjetnost i dijete Zagreb, 1980. br. 71/72)
Znanstvena istraživanja
Novi se pristup temelji i na dostignućima znanstvenih istraživanja.
Istraživanje koje sam provela 1994./95. s 210 ispitanika različite
dobi, spola i obrazovanja, a rezultate objavila 1996. pod naslovom Pogled i slika, Eye movements and pictures, Hermes, Zagreb, 1996.,
dalo je zaprepašćujuće rezultate (vidi
o tome: J. Damjanov, R. Slavečki:
Umjetnost pod povećalom znanosti, Vidi 3/95,
G. Bosanac: Fizika i metafizika pogleda, Filozofska istraživanja 1/98, M.V.,
Guardare un quadro, L’Arca
118/97, T. Deme: Tudjuk-e
mit látunk?,
Magyar Iparművészet, 1/97, Investigation
of the Eye Movements and Investigation of Pictures, http://doxy.phy.hr/rpezer).
Pokazalo se, naime, da su već posve mala djeca, svi prvoškolci u
stanju pogledom rekonstruirati u trajanju od 1’ kompoziciju vrlo
složenih djela (zrcalnu simetričnost, odnos zlatnog reza) i to svako
dijete na svoj vlastiti način, a da o tome na svjesnoj razini ništa
ne zna. Pitanje koje se nakon istraživanja nametalo: hoćemo li prihvatiti
implikacije činjenice da velika većina ispitanika na osobit, vlastit,
ali relevantan način rekonstruira vizualni fenomen pred sobom, dakle
i umjetničko djelo, ili ćemo dalje do apsurdnosti tjerati stoljetne
neuspjehe. Prihvaćanje rezultata istraživanja mijenja svijest pa
potreba korjenite preobrazbe našeg stajališta prema odgoju/obrazovanju,
školskom sustavu, postaje urgentni zadatak. U čemu se sastoji ili
se treba sastojati odgoj, obrazovanje ako prvoškolac jednako uspješno
rekonstruira vrhunsko umjetničko djelo u vremenu od jedne minute,
kao što to čini odrastao stručnjak, možda čak uspješnije? Čemu ga
mi možemo ili trebamo učiti nakon te spoznaje? Gomili činjenica?
Nipošto! Rezultati istraživanja
impliciraju da obrazovanje ne treba biti ništa drugo nego osvještavanje
onoga što se opaža, a priprema nastavnika iznalaženje
putova i sredstava kako se to nenaporno i učinkovito postiže.
U ovome je trenutku važno uputiti i na to da je istraživanje
pokazalo nedvojbeno kako je rješavanje vizualne zagonetke u usmjeravanju
pozornosti maksimalno učinkovito, dok su verbalne upute u tome ambivalentno
sredstvo.
Slobodna
škola radioničkog tipa
U Centru za kulturu i obrazovanje “Zagreb”
(cekao@cekao.hr) u Zagrebu već
od 1992. godine djeluje slobodna škola radioničkog tipa za svestrano
upoznavanje umjetničkih djela. Temeljna
je ideja/praksa: svako se počelo, svako načelo, svaka bitna osobitost
djela, svaka umjetnička pojava u radionicama pretvara u događaj/vježbu/igru,
sve postaje višeosjetilno iskustvo prebacivanjem iz medija u medij.
Uvijek je riječ o individualnom angažmanu sudionika (različite dobi,
obrazovanja) i voditelja, da bi sve zajedno bilo “otvoreno vanjskim
utjecajima i vlastitim suptilnim unutarnjim fluktuacijama”, što
su značajke “dinamičkog sustava”.
Studenti povijesti umjetnosti FF i ALU
uvode se u ovaj novi pristup u vremenu predviđenom za metodiku predmeta
likovne umjetnosti. Novi je pristup objelodanjen u Jadranka Damjanov:
Umjetnost Avantura, bilježnica,
Art Adventure, notebook,
Hermes, Zagreb 1999. J.D., Vizualni
jezik i likovna umjetnost,
ŠK, Zagreb, 1991. te u brojnim člancima, od kojih spominjemo samo
nekoliko J. D.: Opet i iznova
o vizualnom odgoju, Hrvatska revija, 48/98, G. Bosanac: Umjetnički
samoodgoj čovječanstva,
Zarez, 1/18 2000, G. Bosanac: Umjetnost
– avantura, traganje za
smislom ŠN 30/01.
Od 1998. godine jedan od izbornih predmeta
na Odsjeku za povijest umjetnosti Filozofskog fakulteta izvodi se
radionički. Riječ je o mojim kolegijima, do sada: Crtež, Romaničko
slikarstvo, i ove godine Paleolitsko slikarstvo i Moderna (ovo potonje
se paralelno odvija i u Slobodnoj školi – Centru za kulturu i obrazovanje
“Zagreb”). Grupu čini uvijek maksimalno 20 studenata, rad se odvija
radionički a rezultati su izvanredni.
Metodičko usavršavanje srednjoškolskih nastavnika
likovne umjetnosti u web prostoru
Najnovije dostignuće
u području novog pristupa jest u započetom projektu Metodičke
sintagme i paradigme. Metodičko usavršavanje srednjoškolskih
nastavnika likovne umjetnosti u web prostoru: http://msp.fsb.hr.
Grupa nastavnika (11 srednjoškolskih nastavnika,
jedan sveučilišni asistent i jedan sveučilišni profesor) koja sebe
zove Avangardom započela
je s metodičkim opremanjem
predmeta likovne umjetnosti (Projekt metodičko usavršavanje
srednjoškolskih nastavnika).
Krenulo se od vježbi, igara, zagonetki iz zbornika Umjetnost
Avantura. Na mreži je već 230 vježbi i 2.250 slika. To je samo
početak, a rad se nastavlja. Sve su te vježbe ponuđene za korištenje
u I. razredu gimnazije, a ove se godine radi na sličnom opremanju
II. razreda. Stranica ima i pojmovnik
i otvorenu vezu surađujte
s nama, gdje se očekuju primjedbe, iskustva, prijedlozi svakog tko osjeti
potrebu za suradnjom, odnosno originalne vježbe nastavnika, studenata
iz cijele Hrvatske koji žele svoja iskustva podijeliti s ostalima
(Napomena: cijeli je pothvat izveden vlastitim radom i na vlastiti
trošak sudionika.).
Ove godine prvi put krenula je i priprema
studenata za radionice, koje izvode u sklopu svoje metodičke prakse
u školama, uz pomoć http://msp.fsb.hr
koristeći vježbe Metodičkih sintagmi i paradigmi, ne više iz knjige,
nego s ekrana.
Jasno nam je da su sva dosadašnja nastojanja,
istraživanja, iskušavanja novog pristupa bila neka vrsta pripreme
za ovo što je danas i nadamo se toga što slijedi.
Naime, novi informatički instrumentarij,
čini nam se, može doista revolucionirati obrazovanje samo ako je
manufakturno pripremljen. Maksimalna individualizacija i maksimalno
aktiviranje s jedne strane i interakcijska komunikacija s druge
ona su “manufakturna dostignuća” radioničkog pristupa koja iako
funkcioniraju po sebi, dobrodošla su informatičkoj revoluciji i
nadamo se da će se ugraditi u nju.
Metodičke
sintagme i paradigme trebale bi intenzivirati rad svih nastavnika
likovne umjetnosti i postupno dovoditi do, od dosadašnjeg
drugačijeg, novijeg, učinkovitijeg obrazovanja u školi i izvan nje.
Vježbe koje su posve opremljene uvijek samo iznova i iznova traže
komponiranje sintagme jednog sata, sintagme jedne teme, sintagme
godišnjeg rada u cjelini, uvijek drugačije, uz pomoć već sada velikog
broja ponuđenih paradigmi.
Da
se ne radi o ishitrenoj modi nego o uzorku koji stoji iza svih pojedinačnih
paradigmi (varijanti vježbi, igara, zagonetaka itd.), pokušao je
Ivan Bogavčić pokazati u svom magistarskom radu: Radionički pristup
nastavi povijesti umjetnosti.
Nastavnici
iz grupe Avangarda, uz financijsku pomoć Ministarstva znanosti i
tehnologije, djelomično su se već opremili za svoj svakodnevni školski
rad izradivši velik broj dijapozitiva. Svaki je nastavnik (11) sebi
izradio oko 2.500 dijapozitiva. Riječ je o vizualnom materijalu
koji je potreban za izvođenje vježbi s našeg web prostora, ako se
ne raspolaže opremom za izravno projiciranje iz računla, što je
slučaj za sada u vrlo u malom broju škola. Potrebno je znati da
studenti FF i ALU upravo hospitiraju kod tih nastavnika pa je tako
suradnja čvrsto uspostavljena između srednjih i visokih škola i
ne može se više dogoditi da student upoznaje novi pristup na fakultetu,
a da pri odlasku na hospitacije ondje nalazi situaciju 19. st.,
bilo u neopremljenosti bilo u zastarjelom pristupu.
Htjeli
bismo uputiti na, našim nastojanjima srodna Miroslava Huzjaka, asistenta
na Učiteljskoj akademiji u Zagrebu. Njegov materijal na webu namijenjen
je u prvom redu učiteljima: http://sokrat.uciteljska-akademija.hr/likovna-kultura/
|