|
III. dio
4.
|
|
4.1.
|
|
4.2.
|
|
4.3.
|
|
4.4.
|
|
4.5.
|
|
5.
|
|
|
|
I.
dio objavljen je u broju 1., II
dio u broju 2.
4. Korisnička sučelja inteligentnih
tutorskih sustava
Unatoč velikom napretku u
razvoju komunikacije čovjeka i računala, ograničenja transparentnosti
i upotrebljivosti još uvijek oslabljuju učinkovitost svakog sučelja
interaktivnog sustava, a samim tim i cjelokupnog sustava, budući
da većina korisnika sustav poistovjećuje s njegovim korisničkim
sučeljem. Osnovni razlog siromašne upotrebljivosti današnjih interaktivnih
računalnih sustava, pa tako i inteligentnih tutorskih sustava, jest
nedostatak razumijevanja procesa kojim se razvija upotrebljiva i
učinkovita interakcija između čovjeka i stroja.
4.1. Korisnička sučelja
Porast složenosti sustava
te razvoj višeprogramskih i višekorisničkih sustava dovode do potrebe
ugradnje funkcionalnosti i svojstava računalnog sustava koje su
dostupne krajnjem korisniku u jednu jednostavnu i lako upotrebljivu
metaforu, što dovodi do usavršavanja korisničkih sučelja računalnih
sustava.
Osnovna funkcija korisničkog
sučelja (engl. user interface) jest olakšavanje dijaloga, komunikacije
čovjeka i računala. Naime, za razliku od pisane riječi, sučelje
nije namijenjeno neprekidnom, kontinuiranom čitanju, već prije predstavlja
"okvir" predviđen neprestanim složenim kretanjima. Povećavanjem
konzistentnosti i jasnoće sučelja povećava se i njegova djelotvornost,
što je od presudne važnosti budući da “...korisničko sučelje otvara
vrata moći računalnog sustava” (Marcus i Van Dam, 1991). Najnovija
istraživanja pokazuju da su korisnička sučelja, odnosno interakcija
čovjeka i računala, i dalje visoko na listi područja s velikim “raskorakom
znanja” kojim se izražava u kojoj mjeri važnost područja nadmašuje
trenutačno znanje (Lethbridge, 2000).
4.2. Interakcija čovjeka i
računala te pitanje upotrebljivosti
Interakcija čovjeka i
računala (engl. Human-Computer Interaction, HCI) bavi se razumijevanjem,
oblikovanjem, vrednovanjem i implementiranjem interaktivnih računalnih
sustava namijenjenih čovjekovoj upotrebi (Preece i drugi, 1994),
a sve radi osiguravanja upotrebljivih i funkcionalnih računalnih
sustava. Osnovni problem nastaje prilikom oblikovanja i tehničkog
realiziranja korisničkih sučelja sustava koja će komunikaciju između
čovjeka i računala učiniti jednostavnijom i učinkovitom, usmjerenom
obavljanju željenog zadatka, a koja će ujedno istodobno posjedovati
transparentnost nužno za razvijanje korisnikove neopterećenosti
samim sučeljem. Naime, “…problem sa sučeljem nastaje iz jednostavnog
razloga što se stvarno radi o sučelju. Sučelja smetaju. Ne želim
svoju energiju usmjeravati na sučelja. Želim je usmjeriti na zadatak.”
(Norman, 1990, str. 210).
Cjelokupno područje interakcije
čovjeka i računala dijeli jedan jedinstveni cilj - postizanje i
osiguravanje korisnika s visokom upotrebljivošću računalom
podržanih sustava. Upotrebljivost (engl. usability) osnovni
je koncept interakcije čovjeka i računala, zaokupljen načinom realiziranja
sustava lakših i jednostavnijih za učenje, ali i za korištenje (Preece
i drugi, 1994; Nielsen, 1993; Shackel, 1991). Istraživanja pokazuju
da pridavanje pozornosti upotrebljivosti dramatično snižava cijenu,
a povećava produktivnost (primjerice Nielsen i Landauer, 1993; Nielsen
i Phillips, 1993). Čak i minimalna primjena vrednovanja upotrebljivosti
zajedno s poboljšanjem od 20 pogrešaka za ispravak najlakših pogrešaka,
povećava učinkovitost korisnika s 19% na čak 80% (Shneiderman, 1998).
Evidentno je zašto je inženjerstvo
upotrebljivosti (engl. usability engineering), odnosno
proces u kojem se kvantitativno specificira upotrebljivost produkta,
u širokim razmjerima postalo organiziranom disciplinom s postavljenim
principima i određenim standardima. Očito je da je za svakog pojedinca
komunikacija s računalom postala barem toliko važna koliko i sama
obrada na njemu. Međutim, mnogi siromašno dizajnirani računalni
sustavi ukazuju na poteškoće prilikom dizajniranja upotrebljivog
načina interakcije čovjeka i stroja.
4.3. Dizajn korisničkog sučelja
kao ključni segment dizajna ITS-a
Područje interakcije čovjeka
i računala također je u tijesnoj vezi s istraživanjima u području
inteligentnih tutorskih sustava. Interakcija korisnika i inteligentnog
tutorskog sustava prirodno je složena, budući da korisnici po definiciji
barataju s konceptima koje ne razumiju dobro (Miller, 1988) (ovdje
se termin koncept odnosi na područno znanje koje učenici ne poznaju).
Zbunjujuće ili siromašno dizajnirano sučelje ITS-a oslabljuje učinkovitost
cjelokupnog procesa poučavanja, dok s druge strane dobro dizajnirano,
upotrebljivo sučelje “osnažuje” mogućnosti sustava na različite
načine.
Principi i metodologija dizajniranja
interakcije čovjeka i računala namijenjeni generiranju upotrebljivih
sustava bitno utječu na dva aspekta inteligentnih tutorskih sustava:
-
način interakcije korisnika i sustava;
dobro dizajnirano korisničko sučelje s jedne strane omogućuje
jasno i direktno izražavanje područnog znanja, kao i samog odziva
sustava, dok s druge strane omogućuje korisnikovo iznošenje
skupa izražajnih tehnika namijenjenih prikazu iznesenih problema
i hipoteza;
-
način interakcije korisnika i područnog
znanja; mnogi ITS-ovi putem simulacija ili direktnim povezivanjem
omogućavaju korisnicima učenje određenog područnog znanja; navedena
je interakcija općenito usko povezana s tutorskom komponentom
sustava.
Korisničko sučelje inteligentnog
tutorskog sustava znatno utječe na korisnikov način konceptualiziranja
problema područnog znanja i na terminologiju koju korisnik upotrebljava
tijekom učenja i poučavanja. Očito je da radi realiziranja učinkovitog
i upotrebljivog sučelja dizajn sučelja treba tretirati kao ključni
segment dizajna cjelokupnog inteligentnog tutorskog sustava.
Pridavanje pozornosti upotrebljivosti
omogućuje realiziranje inteligentnih tutorskih sustava jednostavnijih
za učenje, ali i za korištenje, osiguravanjem skladnosti između
četiri osnovne komponente sustava čovjeka i računala - korisnika,
zadatka, okruženja i samog sustava - (Stankov i drugi, 1999). Osnovni
razlog siromašne upotrebljivosti korisničkih sučelja današnjih ITS-ova
jest pomanjkanje razumijevanja procesa kojim se ostvaruje upotrebljiva
interakcija korisnika (učenika ili učitelja) i stroja. Naime, "…stvarna
snaga dobro dizajniranog sučelja ITS-a jest u definiciji načina
studentova poimanja koncepata o kojima se poučava. "
(Miller, 1988, str. 144). Stoga dobro dizajnirano sučelje mora olakšati
interakciju korisnika i sustava, mora podržavati jednostavno izvršavanje
pojedinih aktivnosti u područnom znanju te sagledavanje i razumijevanje
rezultata i implikacija respektivnih akcija.
Relativno je jednostavno
govoriti o tome kako bi trebalo izgledati funkcionalno i upotrebljivo
korisničko sučelje ITS-a, ali je mnogo teže realizirati jedno takvo.
Sa stanovišta korisnika većina se inteligentnog tutorskog sustava
može smatrati korisničkim sučeljem pa je stoga važno naglasiti one
aspekte sustava koji se odnose na interakciju korisnika i područnog
znanja. Primjećuje se da su počevši od početnih dana razvoja ITS-ova
neadekvatna i nedovoljna razmatranja posvećena interakciji učenika,
učitelja i znanja te su sučelja još uvijek Ahilova peta većine inteligentnih
tutorskih sustava (Rickel, 1989).
Grafička korisnička sučelja,
tzv. WIMP (engl. Windows, Icons, Menus and Pointing devices) sučelja
(primjerice Preece et al., 1994; Schneiderman, 1998), predstavljaju
suvremene odgovore na probleme interakcije općenito, pa tako i u
računalom podržanim sustavima obrazovanja, a rezultat su tehnološke
zrelosti sadašnjih računalnih sustava. Važnost grafičkih sučelja
u računalom podržanim sustavima obrazovanja najbolje se može opisati
sljedećim citatom: "Ljudi zadržavaju oko 25% onoga što čuju,
oko 45% onoga što vide i čuju, te oko 70% onoga što vide, čuju i
rade. To je jak argument u prilog korisničkim sučeljima, koja uključuju
ne samo tekst već i vizualno atraktivnu grafiku..." (Rickel,
1989, str. 54).
4.4. Korisničko sučelje sustava
TEx-Sys
Korisničko sučelje sustava
TEx-Sys pripada kategoriji WIMP sučelja pa stoga podržava prikaz
informacija putem grafičkih objekata kao što su prozori, ikone,
izbornici. Interakcija je realizirana kombinacijom direktne manipulacije
i odabira izbornikom, ali je ujedno obogaćena i funkcijskim tipkama,
obrascima za popunjavanje i okvirima za dijalog.
U biti je sučelje sustava
TEx-Sys temeljeno na hijerarhiji izbornika, pri čemu prva hijerarhijska
razina (glavni izbornik) uključuje mogućnosti izbora: (i) izgradnje
proizvoljne baze znanja, (ii) učenja i poučavanja u izabranom područnom
znanju, (iii) testiranja te (iv) ocjenjivanja stečenog znanja, vidi
sliku 4.1.
Slika 4.1: Glavni izbornik sustava
TEx-Sys
Primjerice, druga razina izbornika
(izbornik modula T-Expert, koji podržava izgradnju proizvoljne
baze znanja) relativno je široka, ali ne i duboka. Između osam mogućnosti
odabira prve razine ističemo: opciju file za rad s bazom
znanja, opciju node za kreiranje objekata i njihovih strukturnih
atributa, opciju link za kreiranje novih veza i povezivanje/raskidanje
objekata baze znanja te opciju hypermedia za unošenje
hiperteksta, kao i za prikaz strukturnih atributa objekta baze znanja,
vidi sliku 4.2. Druga razina izbornika modula T-Expert, kao
i ostalih modula, obogaćena je i osnažena prikladnom alatnom trakom.
Slika 4.2: Sučelje modula T-Expert
Razmotre li se stilovi interakcije
implementirani u korisničkom sučelju sustava TEx-Sys, tada se vidi
da se radi o kombinaciji hijerarhijskih izbornika, obrazaca za popunjavanje
i direktne manipulacije. Osnovni stilovi interakcije obogaćeni su
i funkcijskim tipkama za dio funkcija koje sučelje osigurava, budući
da ekspertni korisnici preferiraju takvu interakciju u odnosu na
direktnu manipulaciju. Očito je da svaki stil interakcije posjeduje
prednosti za određene zadatke, kao i za raznovrsne korisnike (učenike
ili učitelje) i njihove sposobnosti.
4.5. Jedan od smjerova daljnjih istraživanja
U posljednje se vrijeme javlja
potreba za oblikovanjem korisničkih sučelja koja će podržavati ne
samo upotrebljivu korisnikovu interakciju, već koja će voditi računa
o individualnim potrebama krajnjeg korisnika, njegovim zahtjevima,
vještinama i očekivanjima, a sve to kroz različite stupnjeve “inteligentnog”
ponašanja. Osnovni problemi i zahtjevi prilikom dizajniranja korisničkih
sučelja proizlaze iz želje i potrebe udovoljavanja kontradiktornim
zahtjevima ne samo različitih korisnika već i različitih sustava,
zadataka i okruženja.
Stoga prilagodljiva korisnička
sučelja (engl. adaptive user interfaces) predstavljaju jedno
od rješenja problema upotrebljivosti sustava koja iskorištavaju
sposobnosti računala radi udovoljavanja navedenoj raznolikosti,
bilo pomažući korisnicima prilikom prilagođivanja sučelja vlastitim
potrebama, bilo njegovim prilagođivanjem neovisno o eksplicitnom
korisnikovom zahtjevu. Današnja tehnologija omogućuje oblikovanje
sustava i alata koji omogućavaju rafiniranje i proširivanje najnovijih
dostignuća u oblikovanju sučelja te mogu podržati razvoj korisnički
usmjerenih i tehnološki nezavisnih sučelja.
Razmatranjem inteligentnih
tutorskih sustava zaključuje se da bi se ugradnjom prilagodljivosti
u respektivno korisničko sučelje zasigurno povećala učinkovitost
i posebno upotrebljivost sustava. Naime, postojeća sučelja ograničavaju
rad s inteligentnim tutorskim sustavom, kao i interakciju učenika,
kao primarnog korisnika ITS-a, te samog sustava (Murray, 1999).
Potrebno je uočiti da inteligentni tutorski sustavi sami po sebi
predstavljaju prilagodljive sustave budući da posjeduju dovoljno
inteligencije za prikladno reagiranje na korisnikove ulaze, krojeći
proces poučavanja njihovim individualnim potrebama.
Iako su navedene činjenice
općenito već poznate, ipak se čini da se prilagodljivosti u samom
dizajnu ITS-a još uvijek nije posvetilo dovoljno pozornosti. To
se uglavnom odnosi na komunikaciju učenika, učitelja i područnog
znanja. Ipak se čini da razvoj aplikacijske tehnologije u računalom
podržanom procesu učenja i poučavanja nije popraćen prikladnim dizajnom
korisničkog sučelja, što vjerojatno rezultira siromašnom podrškom
interakcije, posebno neprikladnom prilikom podržavanja komunikacije
između učenika i ITS-a.
5. Umjesto zaključka
Izloženi rezultati istraživanja
u proteklom razdoblju su djelomično ugrađeni u nastavne planove
i programe studenata Fakulteta prirodoslovno-matematičkih znanosti
i odgojnih područja i Visoke učiteljske škole Sveučilišta u Splitu,
kao i Fakulteta elektrotehnike i računarstva Sveučilišta u Zagrebu,
pa s tim u vezi ističemo sljedeće:
-
Na Fakultetu prirodoslovno-matematičkih
znanosti i odgojnih područja i Visokoj učiteljskoj školi Sveučilišta
u Splitu uveden je novi kolegij Primjena računala u nastavi.
Istaknuli smo mjesto, ulogu i značenje primjene računala u nastavi
definirane pomoću suvremenih obrazovnih tehnologija te primjene
novih znanja. Kolegij je uveden na studijskim grupama matematike
i informatike, kao i biologije i kemije te na učiteljskom studiju
na Visokoj učiteljskoj školi. Na taj je način u proteklim akademskim
godinama više desetaka studenata upoznato s tehnologijom projektiranja
inteligentnih tutorskih sustava i autorskih ljuski za izgradnju
inteligentnih tutorskih sustava.
-
Pri realizaciji kolegija Uvod u računarstvo
u zimskom semestru akademske godine 2000./2001. na studijskim
grupama matematika i informatika, matematika, informatika i
tehnička kultura te fizika i tehnička kultura korišten je sustav
TEx-Sys radi učenja i poučavanja ukupno triju nastavnih tema
(računalo kao sustav, osnove operacijskog sustava MS-Windows,
osnove programiranja). Osim toga, provedeno je i testiranje
znanja putem kviza.
-
Sustav TEx-Sys korišten je pri izradi
diplomskih radova studenata studijske grupe matematike i informatike
Fakulteta prirodoslovno-matematičkih znanosti i odgojnih područja
Sveučilišta u Splitu i učiteljskog studija na Visokoj učiteljskoj
školi Sveučilišta u Splitu za sljedeća područna znanja: pravokutnici
i trokuti, osnovne konstrukcije i izračunavanje opsega četverokuta,
poliedri, nastavna tema moj grad - posebno grad Split, osam
nastavnih jedinica o poznavanju anatomije čovjeka, područno
znanje o prometnim znakovima za učenike u prva četiri razreda
osnovne škole s prikazom coursewarea za nastavnu temu “Promet"
te područno znanje s nastavnim sadržajima poznavanja likovnog
jezika. Sve su baze znanja izgrađene za potrebe priprema nastavnika
u izlaganju nastavnih sadržaja učenicima osnovne škole.
-
Intenzivno se provodi istraživanje na
poboljšanju korisničkog sučelja ljuske TEx-Sys, pa u tom smislu:
-
Tijekom ljetnog polugodišta školske godine
1999./2000. ispitni korisnici prilikom mjerenja upotrebljivosti
sustava bili su učenici I. gimnazije u Splitu.
-
Tijekom zimskog semestra akademske 2000./2001.
godine provodilo se paralelno istraživanje – suradnički rad
(engl. colaboration work) sa (i) studentima studijske grupe
matematike i informatike Fakulteta prirodoslovno–matematičkih
znanosti i odgojnih područja Sveučilišta u Splitu na kolegiju
Primjena računala u nastavi i (ii) studentima Fakulteta
elektrotehnike i računarstva Sveučilišta u Zagrebu na kolegiju
Projektiranje korisničkih sučelja i interaktivnih sustava.
Istraživanje je u ovoj fazi zaključeno analizom provedenog s
kritičkim osvrtom na urađeno, i to putem videokonferencije (Split
- Zagreb 12. 1. 2001.).
-
Sustav TEx-Sys bio je podlogom za pisanje
više od četrdeset znanstvenih radova objavljivanih u zemlji
i inozemstvu.
-
Ljuska TEx-Sys korištena je u izradi
magistarskog rada mr. sc. Marka Rosića (Rosić, 2000) U radu
je realizirana distribuirana verzija DTEx-Sys jednog dijela
sustava TEx-Sys.
-
Analiza i mjerenje upotrebljivosti te
prijedlog poboljšanja korisničkog sučelja ljuske TEx-Sys predstavlja
jedan dio istraživanja u izradi doktorske disertacije mr. sc.
Andrine Granić.
Zahvala
Rad je rezultat istraživanja
u okviru projekta 177-010 Osamostaljivanje učenika pomoću novih
informacijskih tehnologija i djelomično unutar projekta 036033
Elementi arhitektura za regionalne informacijske infrastrukture
koje financira Ministarstvo znanosti i tehnologije Republike Hrvatske.
|