|
Sadržaj:
"Dobri učitelji i internet moćna su kombinacija"
http://www.onlineclass.net/
Polazišta
Uzimajući u obzir suvremene tehnološke mogućnosti
te potrebu za korjenitim mijenjanjem stava i odnosa prema obrazovanju,
u tekstu će se pokušati obraniti sljedeće tri teze:
- Koncepti učenja na daljinu i virtualnih
učilišta mogu biti obećavajućim rješenjima sve složenijeg problema
obrazovanja u budućnosti.
- Uspostavljanje i djelovanje virtualnih
učilišta iziskuje sponzorstvo onih koji bi trebali biti najzainteresiraniji
za kvalitetno obrazovanje - dakle, državne vlasti, ali i, posebice,
gospodarskih subjekata.
- Ne tako davno prepoznata potreba za cjeloživotnim
učenjem izravno je kompatibilna s konceptom sponzoriranih virtualnih
učilišta.
Slijede argumenti kojima će se nastojati
ilustrirati, a potom i obraniti navedene teze.
Učenje na daljinu
Globalizacija u kojoj internet igra važnu
ulogu imala je utjecaja na strukturiranje obrazovnih sustava i realizaciju
procesa učenja. Koncept učenja na daljinu (engl. distant
learning) danas je tema o kojoj ne samo da se naširoko raspravlja
već je to i globalni projekt na čijem se oživotvorenju intenzivno
radi. Javljaju se potpuno izmijenjeni oblici pružanja obrazovnih
usluga putem interneta i brojne nove organizacije što se time bave
kao svojom osnovnom djelatnošću. U jednoj od vodećih svjetskih informatičkih
tvrtki današnjice, Microsoftu, pokrenuta je inicijativa za osnivanjem
globalnog virtualnog sveučilišta na koje bi se mogao "upisati"
tko god želi i učiti ono što želi, metodama koje će sam izabrati
i vremenskom dinamikom koja mu najviše odgovara.
Učenje na daljinu kao koncept nudi privlačna
rješenja i za bogate i za krajnje siromašne sredine, on bitno smanjuje
potrebe za ulaganjem kapitala u obrazovnu infrastrukturu, uz istodobno
ostvarivanje boljih edukacijskih učinaka te - naposljetku - donosi
sa sobom potpuno nove elemente demokracije i zadovoljavanja jednog
od osnovnih ljudskih prava - prava na obrazovanje.
Ključnim elementima koncepta učenja na daljinu
i ishodišnim točkama njegova budućeg razvitka mogu se smatrati:
- tehnološki napredak
- promjene u obrazovnim potrebama pojedinaca
- aktivan angažman državne vlasti na svim
razinama
- uspostavljanje globalne obrazovne mreže
Tehnološki napredak
omogućuje implementaciju novih modaliteta učenja i poučavanja koji
revolucioniraju obrazovne sustave. Proces učenja se virtualizira,
baš kao što je to slučaj i s učiteljima, odnosno nastavnicima, tako
da pojedinac može "pohađati" određena predavanja pa čak
i završavati školu ili fakultet, a da nikada nije kročio u učionicu
ili fakultetsku aulu.
Promjene u obrazovnim potrebama
pojedinaca manifestiraju
se tako što obrazovanje postaje trajnim, "cjeloživotnim"
procesom za razliku od ranijeg ustroja školskih sustava i programa
koji su bili bez iznimke konačni i, mjereno životnim vijekom čovjeka,
razmjerno kratkotrajni. Učeći na daljinu zainteresirani pojedinci
mogu na prikladan i jednostavan način, kad god im to zatreba, dobivati,
odnosno prikupljati znanja stručnjaka iz cijeloga svijeta.
Aktivni angažman državne vlasti
na svim razinama proizlazi
iz rastuće svijesti političara o potrebi organizacije takva obrazovnog
procesa koji će biti raspoloživ i dostupan svakom zainteresiranom
čovjeku, a sve to zbog dobrobiti pojedinca, ali i društva u cjelini.
U suradnji državnih vlasti svih razina, obrazovnih institucija i
zainteresiranih gospodarskih subjekata treba tražiti šanse za bolje
i sveobuhvatnije obrazovanje stanovništva u budućnosti.
Uspostavljanje globalne obrazovne
mreže nepovratan je proces
koji je već otpočeo i koji teži stvaranju "virtualne obrazovne
zajednice" u kojoj se čitav svijet neraskidivo integrira. Uz
postojanje mogućnosti učenja na daljinu djeca iz najzabitijih sela
mogu pohađati najelitnije škole, a mladež, ali i odrasli, ugledne
fakultete, te komunicirati s najkompetentnijim stručnjacima iz bilo
kojeg dijela svijeta. Prema već prikupljenim iskustvima o dosadašnjem
razvitku tog trenda, može se predvidjeti da će naglasak biti sve
više na "učenju", a sve manje na "udaljenosti".
Sve raspoloživo znanje čovječanstva koncentrira se sada u jednoj
jedinoj točki - na zaslonu korisničkog (učeničkog, studentskog)
računala.
Prilagođavanje dinamičnim i raznovrsnim razvojnim
procesima, svojstvenima aktualnom trenutku suvremenog svijeta, iziskuje
neprestano usvajanje novih znanja, sposobnosti i vještina pojedinaca.
Kapaciteti postojeće tradicionalne obrazovne infrastrukture tom
izazovu naprosto ne mogu udovoljiti, a ulaganja u nove infrastrukturne
objekte te vrste iziskivala bi puno vremena i golema financijska
sredstva. Zato se koncept učenja na daljinu može bez dvojbe smatrati
i ekonomski opravdanim [1].
Programi za učenje na daljinu stavljaju svojim
korisnicima na raspolaganje brojne opcije tehničke izvedbe i sadržajnog
oblikovanja obrazovnih aktivnosti. Nastavni se materijali mogu distribuirati
kao elektroničke publikacije, a predavanja organizirati uživo, uz
mogućnost interakcije učenika i učitelja.
Učenje na daljinu nadasve je demokratičan
oblik obrazovanja, jer ono stvara sve pretpostavke ravnopravnosti
pristupa informacijama, odnosno znanju, uz istodobno osjetno sniženje
troškova i rizika od "prisilnog" angažiranja neodgovarajućeg
obrazovnog osoblja, jer su kvalificirani učitelji ipak razmjerno
malobrojni u odnosu na broj potencijalnih učenika.
Napokon, telekomunikacijska i ponajprije
internetska infrastruktura što se koristi za potrebe učenja na daljinu
može uvelike pridonijeti i općem razvoju društva, odnosno sredine
u kojoj se koristi. Ona ima i izravnog i neizravnog pozitivnog utjecaja
na gospodarske tokove, a u izoliranim i zabačenim dijelovima svijeta
možda je čak i jedina prilika za opstanak domicilne autohtone ljudske
zajednice.
Model virtualnog učilišta
Najopćenitije rečeno, virtualno je učilište
edukacijska sredina koja se stvara u krilu računalo posredovanog
komunikacijskog sustava. Umjesto da bude izgrađeno od "cigle
i žbuke", virtualno se učilište sastoji od niza komunikacijskih
i radnih "prostora", čiji su materijalni elementi u najvećoj
mjeri zamijenjeni nematerijalnima - računalnim programima i podacima
pohranjenima u računalnim memorijama. Komunikacija sudionika
u nastavnom procesu zbiva se, dakle, u virtualnom (prividnom), a
ne fizičkom prostoru.
Komunikacija je najčešće asinkrona, što znači
da ne iziskuje istodobnu fizičku nazočnost svih koji u njoj sudjeluju.
Svaki od učenika može se uključiti u komunikaciju, odnosno obrazovni
proces kada zaželi i s bilo koje lokacije u svijetu s koje ima pristup
internetu. Budući da je komunikacija asinkrona, svatko može sam
prilagođavati tempo svladavanja obrazovnih sadržaja prema vlastitom
nahođenju.
Internetski servis putem kojega se uspostavlja
virtualno učilište je World Wide Web (WWW) servis. On podržava
razmjenu informacija između davatelja obrazovne usluge (fakulteta,
škole, sveučilišta itd.) i korisnika (učenikâ, studenata, polaznikâ)
priključenih putem vlastitog računala na internet na bilo kojoj
lokaciji - u vlastitoj kući, u studentskom domu, pa čak, ako raspolaže
uređajem za bežični pristup internetu, i u vlaku, zrakoplovu, na
brodu, u autobusu ili bilo kojem prijevoznom sredstvu kojim ne upravlja
on sam [2].
Sa stajališta implementacije modela virtualnog
učilišta od presudne su važnosti izražajni oblici informacija
što se pomoću njega mogu razmjenjivati. Osnovu komunikacije
u okvirima tog internetskog servisa čine multimedijske (ili
hipermedijske) informacije, što je pojam kojim se obuhvaćaju svi
do sada poznati oblici iskazivanja informacija, kao što su [3]:
- tekstualne informacije
- računalom generirane (binarne) informacije
- zvučne informacije
- grafičke (slikovne) informacije
- informacije u obliku pokretnih slika (videozapis,
TV slika, film)
Držimo da ne treba posebno argumentirati
kako je podrška svim navedenim izražajnim oblicima edukativnih informacija
neprocjenjivo vrijedna sa stajališta načina provođenja i kvalitete
obrazovnog procesa.
Uz "klasične" nastavne aktivnosti
(predavanja, prezentacije, seminari, vježbe, demonstracije, projekcije
itd.), putem WWW-a i nekih daljnjih internetskih servisa moguće
je organizirati i konzultativan oblik nastave. Konzultacije se mogu
realizirati asinkrono, u obliku brzog i jednostavnog dopisivanja
nastavnika i učenika putem servisa elektroničke pošte, ali isto
tako i u realnom vremenu, sinkrono, tj. u izravnom, neposrednom
dijalogu nastavnika i učenika [4].
Putem interneta mogu se, doduše s određenom
dozom opreza, obavljati i provjere znanja, odnosno ispiti. Realna
opasnost pritom je mogućnost da stvarnog učenika ili studenta, koji
je nastavniku "nevidljiv", zamijeni netko drugi. Određenim
zahvatima i kontrolama taj se rizik ipak može smanjiti.
Popratne, odnosno administrativne aktivnosti
(pružanje općih informacija, objava ispitnih rokova, prijavljivanje
ispita, objava rezultata ispita, upute za polaganje ispita, izdavanje
odgovarajućih potvrda itd.) mogu se praktički u potpunosti depersonalizirati,
tj. obavljati putem web servisa.
"Telegrafski" iskazane, najvažnije
koristi od implementacije modela virtualnog učilišta bile bi sljedeće:
- Povećanje kvalitete nastave.
Nastavnicima je na raspolaganju najsuvremenija tehnologija, a
polaznici mogu uživati u komforu slobodnog izbora obrazovnih sadržaja,
utvrđivanja dinamike svladavanja tih sadržaja te izbora vremena
i lokacije na kojoj će učiti [5].
- Mogućnost obuhvaćanja ("upisivanja")
praktički neograničenog broja polaznika.
Budući da nema nikakvih fizičkih ograničenja, broj polaznika određenih
tečajeva ne treba biti ničim ograničen. Veći broj njih može istodobno
pratiti ista ili različita predavanja, po načelu 24/7 (24 sata
na dan, sedam dana u tjednu).
- Povećana konkurentnost na tržištu
znanja i obrazovanja. Jednom
kad se tržište znanja i obrazovanja razvije, subjekti se na njemu
moraju ponašati kao na svim drugim tržištima - nametnuti se kvalitetom
ponude. U virtualnom se prostoru, poput onog internetskog, lakše
ostvaruje povratna veza, što onda može poslužiti kao osnova za
unaprjeđenje usluga i pridobivanje novih klijenata (studenata,
učenika, odnosno polaznika tečajeva).
- Koncentracija napora na ostvarivanje
glavnih zadataka. Nastavnici
i ostali djelatnici učilišta mogu se usredotočiti na što bolje
izvršavanje primarnog zadatka - obrazovnog procesa, jer su oslobođeni
nepotrebnog administriranja i obavljanja sporednih, rutinskih
poslova.
- Brzina i jednostavnost unošenja
promjena u nastavne sadržaje.
Inovacije i promjene lako su provedive jednostavnim ažuriranjem
obrazovnih računalnih aplikacija. To posebice dolazi do izražaja
pri ažuriranju nastavne literature, uputa, priručnika, pisanih,
računskih i ostalih zadataka, crteža, grafikona, fotografija,
zemljovida, bibliografija, dokumentacije itd.
- Uvođenje sofisticiranijih nastavnih
metoda. Multimedijskom
prezentacijom obrazovnih sadržaja, simulacijskim tehnikama, računalnom
animacijom, organiziranjem rasprava, konferencija i foruma, eksperimentima
"uživo" te brojnim drugim načinima mogu se djelotvorno
koristiti prednosti suvremenih nastavnih tehnika, sredstava i
sustava, poboljšati metodika nastave te osigurati aktivniji angažman
učenika u nastavnom procesu [6].
Navedeno čini tek dio najvažnijih i "najopipljivijih"
koristi ostvarivih implementacijom modela virtualnog učilišta.
Financiranje provedbe modela virtualnog učilišta
Problem financiranja obrazovanja na neki
je način "vječni problem". Desetljećima, a možda i stoljećima
lome se koplja u traženju odgovora na pitanje koji je mehanizam
financiranja najbolji. Kao što je poznato, tradicionalni mehanizmi
su:
- neizravno (proračunsko, budžetsko) financiranje
- izravno financiranje, odnosno plaćanje
pojedinaca za usluge obrazovanja
Kombiniranjem tih mehanizama nastaju različiti
hibridni i izvedeni modeli, poput, primjerice, američkog
kreditnog sustava, raznih oblika stipendiranja učenika, odnosno
studenata, fondova za stimuliranje nadarenih učenika (studenata)
itd.
Svi su navedeni modeli, sa svim njihovim
prednostima i nedostacima, uglavnom dobro poznati, pa na njihovu
deskripciju i analizu nećemo trošiti riječi.
No, pod utjecajem koncepta učenja na daljinu
i razvitka tehnoloških mogućnosti za uspostavljanje virtualnih učilišta
javljaju se - doduše još uvijek prilično stidljivo i "maglovito"
- i zamisli o primjeni modela sponzoriranog obrazovanja,
odnosno, konkretnije, modela sponzoriranih virtualnih učilišta.
Ovdje bi se kao sponzori imali javljati upravo oni koji bi trebali
biti najzainteresiraniji za kvalitetno obrazovanje i vrsnoću obrazovnog
"proizvoda" - dakle, gospodarski subjekti.
Na prvi se pogled može učiniti kako model
sponzoriranja virtualnih učilišta i nije ništa radikalno novo, već
samo suvremenija inačica modela stipendiranja učenika. Međutim,
između ta dva modela ipak postoje neke bitne razlike.
Naime, kod primjene modela stipendiranja
financijer ulaže u konkretnog čovjeka, čovjeka s imenom i prezimenom,
očekujući da će nakon završenog obrazovanja dobiti stručnjaka onih
kvaliteta i kvalifikacija kakve su mu (financijeru, tj. poduzeću,
banci, ustanovi itd.) potrebne. No, tu se nailazi na "kvaku
22": kako procijeniti u koga ulagati, s nadom da će se ulaganje
vratiti u obliku stručnjaka željenih kvalifikacija?
Poteškoće u donošenju odluka o stipendiranju
konkretnog čovjeka nastaju iz više razloga, među kojima su vjerojatno
najvažniji sljedeći:
- Odluke o stipendiranju moraju se zasnivati
ili na slučajnom odabiru ili na određenoj prognostici potencijala
stipendista. Danas je, međutim, i jedno i drugo još uvijek vrlo
nezahvalno i nesigurno, pa je vjerojatnost donošenja pogrešnih
odluka ovoga tipa razmjerno visoka.
- U tradicionalnim je uvjetima formalno
obrazovanje dugotrajan proces, a ljudi se, dakako, vremenom mijenjaju
- katkad, nažalost, i na gore. To pak znači da svojedobno čak
i dobro odabrani stipendist iz raznih razloga može iznevjeriti
očekivanja, jer neće stasati u kvalitetnog stručnjaka.
- Stipendist ima prilično sigurne perspektive,
pa se razina njegove motiviranosti za učenje nerijetko snizuje
jer izostaje ili biva manje važnim jedan od ključnih čimbenika
pozitivne motivacije - konkurencija, dok istodobno raste
važnost čimbenika negativne motivacije, poput inercije, ležernosti,
neodgovornosti, linije manjeg otpora itd.
Kada se primijeni model sponzoriranja virtualnih
učilišta, stvari se drastično mijenjaju:
- Nesigurnost financijera (sponzora)
uvelike se smanjuje, jer ne ulaže u čovjeka nego u instituciju.
Uostalom, učilište je virtualno, što znači da "iza njega"
može stajati bilo tko, a to potencijalno znači i najkvalitetniji
edukatori, teoretski iz cijelog svijeta. Financijer, dakle,
ulaže u program na čiji sadržaj može sam utjecati i u nastavnike
koji su se već dokazali, odnosno čiju je kompetenciju razmjerno
lako provjeriti.
- Praćenjem polaznika (učenika, studenata)
i njihova napredovanja financijer (poduzeće, ustanova itd.)
može lako utvrditi tko bi od njih mogao biti pravi izbor.
Dovoljno je postaviti odgovarajuće kriterije zasnovane na očekivanjima
ili, još bolje, stvarnim potrebama te primijeniti primjerene metode
praćenja polaznika. A ni jedno niti drugo nije osobito težak zadatak.
- U usporedbi s tradicionalnim obrazovnim
sustavima (školama, fakultetima itd.) virtualna su učilišta
izrazito jeftina. Njihovi su fiksni troškovi bitno manji (zgrade,
oprema, energija, održavanje itd.), a slično je i s varijabilnima
(troškovi rada nastavnika, potrošnog materijala itd.).
- Virtualna su učilišta praktički
neograničenog kapaciteta,
pa je polaznička (učenička, studentska) baza iz koje financijer
može birati one koji svojim sposobnostima odgovaraju njegovim
potrebama daleko veća negoli u slučaju tradicionalnih učilišta.
Dakako, ne treba posebno obrazlagati kako je u većoj količini
lakše pronaći ono što se želi.
- Nastavni se programi mogu učiniti
daleko fleksibilnijima
negoli u uvjetima tradicionalnog obrazovanja, mogu se brzo mijenjati
i modificirati, "krojiti" prema specifičnim ili trenutačnim
potrebama financijera, diverzificirati, integrirati i agregirati
ili pak raslojavati i specijalizirati, dinamizirati na različite
načine itd.
Financiranjem (sponzoriranjem) učilišta,
a ne učenika potrebna se ulaganja, čak i ako nisu manja (što, u
pravilu, ipak jesu), mogu objektivizirati, odnosno mogu se
u dobroj mjeri spriječiti namjerni ili nenamjerni promašaji. To
će, pak, izrečeno "tvrdim" ekonomskim rječnikom, pridonijeti
unaprjeđenju famoznog ROI-a (engl. Return-On-Investment), dakle,
povrata ulaganja, što je cilj svakog razvojnog posla [7].
Kao popratni učinak koji ne treba zanemarivati
može se spomenuti i poticanje upravljačkih struktura u poduzećima
na ozbiljnije promišljanje i unaprjeđenje metoda upravljanja ljudskim
potencijalima i znanjem kao sve važnijim poslovnim resursima. Dobro
koncipirano i planirano sponzoriranje jednog ili više virtualnih
učilišta pokazuje se tako kao mogućnost ostvarivanja povećane konkurentske
sposobnosti sponzora, jer će na razmjerno jeftin i jednostavan način
moći doći do - ne samo danas nego uvijek - najvažnijeg poslovnog
resursa - kvalitetnih stručnjaka.
Koncept virtualnih učilišta i potreba za cjeloživotnim
učenjem
Potreba za učenjem "od kolijevke do
groba" vjerojatno se oduvijek intuitivno osjećala, ali ona
postaje posebno izraženom usporedo s rastućim tehnološkim razvitkom
i stvaranjem globaliziranog informacijskog društva u drugoj polovici
20. stoljeća. Sve kvalitetnija i dostupnija tehnološka rješenja
mijenjaju radne, poslovne, društvene, pa čak i obiteljske odnose.
Od čovjeka koji želi biti aktivnim članom društvene zajednice očekuje
se kontinuirano praćenje sve češćih promjena, iskorištavanje ponuđenih
novih mogućnosti, anticipativno mišljenje i stvaralačko ponašanje.
Da bi mogao udovoljiti takvim pooštrenim
zahtjevima, čovjek mora trajno učiti. Razvija se opća svijest o
potrebi učenja tijekom cijeloga života, a ne samo u jednom njegovu
manjem razdoblju. Demaskiraju se zablude o "biološkoj predodređenosti"
određene (mladenačke) životne dobi za učenje. Predzadnji predsjednik
SAD-a, Bill Clinton, inače iznimno "tehnološki osviješten"
političar, tu je potrebu vrlo efektno imenovao potrebom za cjeloživotnim
učenjem (engl. Life-Long Learning).
Koncept virtualnih učilišta izravno je kompatibilan
s nužnošću cjeloživotnog učenja. Ponuda obrazovnih sadržaja putem
interneta, odnosno WWW-a i ostalih standardnih internetskih servisa,
omogućuje zadovoljenje te potrebe na jednostavan, fleksibilan, pa
i razmjerno jeftin način. Sponzoriranjem virtualnog učilišta određena
tvrtka može doći u kontakt s ljudima koji već imaju stanovitog radnog
iskustva, ali svoja znanja žele osvježiti i nadopuniti. Na taj način
pronaći će osobe koji su već kvalificirane za obavljanje nekih poslova,
ali imaju ambicija činiti to još i bolje, a takvi su stručnjaci
osobito vrijedni. Stupajući s njima u kontakt tvrtka ih može, putem
virtualnog učilišta, usmjeriti upravo prema specijalizaciji za obavljanje
one vrste zadataka za koje je ona sama zainteresirana te tako u
razmjerno kratkom vremenu popuniti svoje "kadrovske rupe".
Sponzorirana virtualna učilišta usmjerena
cjeloživotnom obrazovanju polaznika mogu biti prividno neprofitabilna,
odnosno neizravno profitabilna, ili pak djelovati na potpuno jasnim
ekonomskim osnovama.
Primjer je naizgled neprofitabilnog, a zapravo
neizravno profitabilnog virtualnog učilišta velika virtualna internetska
zajednica SeniorNet (http://www.seniornet.org
), koja okuplja ljude tzv. treće životne dobi i nudi im, između
ostaloga, brojne obrazovne programe iz onih tematskih područja koja
posebno zanimaju upravo taj segment populacije (zdravstveno savjetovanje
i prosvjećivanje, osobno financijsko upravljanje i investiranje,
rekreacija, hobiji itd.). "Pohađanje" takvih programa,
odnosno tečajeva obično je besplatno, ali se profitabilnost ostvaruje
neizravno, prodajom određenih proizvoda i usluga o kojima su informacije
vještim marketingom inkorporirane u obrazovne sadržaje.
Izravno profitabilnih učilišta daleko je
više, a radi se o svim onima čije "pohađanje" polaznici,
koji mogu biti svih starosnih skupina, plaćaju.
Sa stajališta potrebe za cjeloživotnim učenjem
koncept sponzoriranih virtualnih učilišta, dakle, nudi koristi
svim stranama - polaznicima tako što mogu dobro i razmjerno
jednostavno zadovoljiti svoje potrebe, sponzorima zato što
im omogućuje izravno ili neizravno ostvarivanje profita, a društvenoj
zajednici time što njezini članovi postaju obrazovaniji, što
onda opet nužno rezultira povećanom ekonomskom snagom takve zajednice
i kvalitetom života u njoj.
Zaključak
Koncept virtualnih učilišta nudi izglednu
opciju rješenja problema obrazovanja, posebice u svjetlu rastuće
potrebe za cjeloživotnim obrazovanjem. Gospodarski subjekti trebali
bi svojim sponzorstvom podupirati taj koncept, jer će si time osigurati
kontinuiran priljev novih, kvalitetnih i stručnih djelatnika. Sponzoriranjem
virtualnog učilišta otklanja se rizik od ulaganja u obrazovanje
pojedinaca koji možda i neće stasati u dobre stručnjake, što je
rizik svojstven već odavna razvijenom i prakticiranom sustavu stipendiranja
učenika, odnosno studenata.
Sponzoriranjem virtualnih učilišta gospodarski
subjekti ostvaruju bolji uvid u stanje i tendencije na tržištu radne
snage, na koje onda mogu izravno i utjecati, usmjeravajući polaznike
upravo u one programe i struke za koje su sami sponzori zainteresirani.
Time će u praksi primijeniti načela dobrog upravljanja ljudskim
potencijalima, što je jedan od najvažnijih zadataka menadžmenta
svakog "zdravog" gospodarskog subjekta.
Sponzorirana virtualna učilišta mogu biti
neizravno, ali i izravno profitabilna, što znači da ulaganje u njih
ne predstavlja nikakav oblik voluntarizma ili karitativnog djelovanja,
već, upravo suprotno, oblik racionalnog ekonomskog ponašanja, čiji
je konačan cilj uvijek - ne treba to skrivati - profit.
|