U organizaciji agencije Europske unije, European Training Foundation (ETF), koja prati napredovanje pojedinih zemalja prema pridruživanju EU-u, 17. i 18. veljače 2005. godine održana je u Zagrebu konferencija posvećena strukovnom obrazovanju i usavršavanju u Jugoistočnoj Europi. Na konferenciji koju je otvorio ministar znanosti i obrazovanja Republike Hrvatske dr. Dragan Primorac sudjelovali su ministri, međunarodni stručnjaci i predstavnici osamnaest zemalja JI Europe koji su razmatrali napredak učinjen u reformi strukovnog obrazovanja i osposobljavanja u zemljama koje se žele pridružiti Europskoj uniji te o diseminaciji Kopenhaškog procesa. Prvog dana konferencije sudionici su procijenili učinke ETF-ovih Peer Review projekata za provođenje politike strukovnog obrazovanja i osposobljavanja u JI Europi. ETF je Peer Review projekte proveo u Albaniji, Hrvatskoj, na Kosovu, Srbiji i Crnoj Gori 2002. godine, a u Bosni i Hercegovini, Bugarskoj, Bivšoj Jugoslavenskoj Republici Makedoniji, Rumunjskoj i Turskoj 2003. godine. - Peer Review projekte ne treba shvatiti kao jednokratno događanje, već kao trajni ciklus tijekom kojega će ETF pružati doprinose procesima reformi sustava strukovnog obrazovanja i osposobljavanja – rekla je dr. Muriel Dunbar, ravnateljica ETF-a. Prema izvješću Evelyn Viertel, Country Managera za Hrvatsku iz Odjela za proširenje i Jugoistočnu Europu, Hrvatska se u području strukovnog obrazovanja nalazi ispred zemalja JI Europe koje nisu kandidati za ulazak u EU, a ima i više resursa od Albanije i Bosne i Hercegovine. Međutim, naprednije od Hrvatske su zemlje poput Rumunjske i Bugarske, koje na tom području rade petnaestak godina, što ne znači da im se Hrvatska ne može približiti – istaknula je Viertel. Osim procjene učinaka ETF-ovih Peer Review projekata sudionici su se usredotočili na praktične korake za pospješivanje reformi u strukovnom obrazovanju. Naime, u EU postoji 25 različitih modela strukovnog obrazovanja. Prema ETF-u zemlje ne trebaju kopirati jedne od drugih pojedine modele, već modele trebaju prilagoditi vlastitom okružju – tradiciji, gospodarskoj situaciji i sl. Na susretima, poput konferencije u Zagrebu, mogu učiti jedna od druge te podijeliti iskustva o poduzetim koracima prema uspješnoj reformi. Drugog dana konferencije raspravljalo se o diseminaciji Kopenhaškog procesa, koji je u području strukovnog obrazovanja ekvivalent Bolonjskoj deklaraciji. Cilj je tog procesa da Europa do 2010. godine postane najkonkurentnije i najdinamičnije tržište na svijetu pod motom Gospodarstvo zasnovano na znanju (Knowledge Based Economy). Prema tom načelu djeluje i Hrvatska, koja nastoji uskladiti obrazovni sustav s tržištem, osposobljavanjem za nova zanimanja i ukidanjem onih koja nisu konkurentna – zaključio je ministar Primorac.
|