"Temeljno polazište koje nam omogućuje da napravimo od vrijednosti, između ostalog, i edukacijski sadržaj jest: vrijednosti su kompetencije, odnosno kombinacije znanja, vještina, osobina ličnosti i predodžbi o nama samima koje se mogu usvajati, učiti i razvijati."

Sandra Antišić, PLIVA: Elektronički tečajevi u funkciji boljeg razumijevanja organizacijskih vrijednosti
Svibanj 2005. / godište V / ISSN 1333-5987
Posljednjih nekoliko godina trend je mnogih kompanija da, uz definiranje misije, vizije i strategije, izraze i vrijednosti. Iako se na vrijednosti najviše utječe putem internih sustava, da bi zaposlenici bolje razumjeli što se od njih očekuje, poželjno je razložiti koja se specifična znanja i vještine nalaze u njihovoj osnovi. Upravo nam stav o vrijednostima kao o kompetencijama koje se mogu učiti i razvijati omogućuje da od njih napravimo edukacijski sadržaj. Inovativnost i kreativnost, usmjerenost na korisnika, integritet, timski rad i dijeljenje znanja, PLIVINE su korporativne vrijednosti. Šest elektroničkih tečajeva koje smo razvili do sada, pružaju, kako opće informacije, tako i specifičnosti izražavanja pojedine vrijednosti u PLIVI te otklanjaju uvriježene predrasude i stereotipe koje prate pojedinu vrijednost. Tečajevi sadrže interaktivne module poput upitnika za samo-procjenu, a prolaskom „Završnog modula“ stječe se pravo na certifikat. Do sada je ovo pravo ostvarilo oko 250 zaposlenika, koji su, u prosjeku, prošli po tri tečaja. Razvoj tečajeva u smjeru veće interaktivnosti te veća promocija i korištenje globalne interne mreže, na kojoj se tečajevi nalaze, moglo bi u budućnosti utjecati na broj njihovih korisnika.

Sandra Antišić
Pliva
Sandra.Antisic@pliva.hr

Pojam kulture već desetljećima zanima organizacijske psihologe i druge stručnjake u kompanijama koji žele bolje razumjeti zašto se nešto događa i što kompanija drži da bi trebalo biti. Kultura bi se najkraće bi se mogla opisati kao sistem vrijednosti i uvjerenja koji su zajednički članovima neke kompanije. Iz tog razloga, posljednjih nekoliko godina trend je mnogih kompanija da, uz definiranje misije, vizije i strategije, izraze i vrijednosti. Izražene vrijednosti trebale bi biti odraz kulture kojoj se teži, onoga „kako bi trebalo biti“ te predstavljati jasne smjernice zaposlenicima o tome što se od njih očekuje.

Organizacijske vrijednosti: kompetencije koje se uče i razvijaju

Primjeri često spominjanih vrijednosti su: integritet, kreativnost, poštivanje, usmjerenost na korisnika i drugo. U PLIVI to su: inovativnost i kreativnost, usmjerenost na korisnika, integritet, timski rad i dijeljenje znanja. Osim ovih vrijednosti, u PLIVI je definirano je i sedam takozvanih načela poslovanja koji odražavaju kulturu na ponešto operativnijoj razini (pr. „Težimo jednostavnosti i usmjereni smo cilju“; „Omogućavamo i potičemo osobni razvoj“)

Temeljno polazište koje nam omogućuje da napravimo od vrijednosti, između ostalog, i edukacijski sadržaj jest: vrijednosti su kompetencije, odnosno kombinacije znanja, vještina, osobina ličnosti i predodžbi o nama samima koje se mogu usvajati, učiti i razvijati.

Iako se na vrijednosti u prvom redu utječe putem organizacijskih sustava poput nagrađivanja i promocije, edukacija na temu vrijednosti, odnosno opisivanje konkretnih stavova, osjećaja i ponašanja koji se nalaze u osnovi svake vrijednosti, trebalo bi pridonijeti njihovom boljem razumijevanju.

Jedan od zadataka menadžmenta i odjela koji se bave ljudskim potencijalima, stoga jest, osigurati zajedničko razumijevanje organizacijske kulture i vrijednosti. Ovo je pogotovo izazov u globalnim kompanijama koje se sastoje od raznorodnih supkultura, kao što je PLIVA.

Prednosti elektroničkih tečajeva u edukaciji o vrijednostima

Vrijednosti se kao edukacijski sadržaj tiču svih zaposlenika kompanije. Potreba da se uključi što veći broj zaposlenika jedna je od osnovnih razloga zbog kojih bi elektronički tečajevi, kao vrsta e-learninga, predstavljali pogodan medij za ovu vrstu sadržaja. Zemsky i Massy (2004) navode najčešće uzroke uvođenja e-learninga u kompanije. Najvažniji bi, u kontekstu PLIVE bili:

  • veća dostupnost edukacijskog sadržaja zaposlenicima na svim tržištima na kojima PLIVA posluje
  • iniciranje komunikacije i suradnje među zaposlenicima
  • tehnološki imperativ, odnosno, kreiranje alata koji će biti sadržajno i funkcionalno inovativno rješenje i na taj način privući zaposlenike.

Odgovarajuća informatička infrastruktura bila je preduvjet je za uvođenje elektroničkih tečajeva. Minimalni informatički zahtjevi bi uključivali da:

  • većina zaposlenika posjeduje osobno računalo, komunicira putem elektroničke pošte i koristi prezentacijske alate poput PowerPoint-a
  • postoji lokalna mreža i većini zaposlenika je omogućen pristup.

Drugi preduvjet za uvođenje elektroničkih tečajeva jest svijest zaposlenika o važnosti učenja i profesionalnog razvoja, odnosno:

  • motiviranost zaposlenika da na dobrovoljnoj bazi koriste ponuđene edukacijske alate
  • spremnost za primjenu naučenih sadržaja u radnoj sredini.

Razvoj elektroničkih tečajeva u PLIVI

Od sredine 2004. razvili smo i sukcesivno objavili na internoj mreži šest elektroničkih tečajeva koji pokrivaju sljedeće teme:

  • Učinkovita komunikacija
  • Povratna poruka
  • Dijeljenje ideja
  • Poslovna kreativnost
  • Plan osobnog razvoja
  • Bit inovativnosti.

Svaka od ovih tema u osnovi je jedne ili, češće, nekoliko PLIVINIH vrijednosti i operativnih principa. Kroz tečajeve se:

  • pružaju opće informacije o tome kako je „življenje neke vrijednosti“ povezano s učinkom kompanije (pr. „14 % četrdesetosatnog radnog tjedna potrati se u lošoj komunikaciji između osoblja i menadžera)
  • ukazuje na specifičnosti izražavanja pojedine vrijednosti u konkretnoj kompaniji tj. branši (pr. odgovor na pitanje što je inovativnost u kontekstu poslovanja generičke farmaceutske organizacije)
  • otklanjaju uvriježene predrasude i stereotipi koje prate pojedinu vrijednost (pr. „Samo su pojedinci kreativni.“)
  • pruža mogućnost pojedincu da procjeni razvijenost ili napravi svoj profil neke komponente pojedine vrijednosti (pr. procjena uobičajenog načina komunikacije).

Svaki tečaj je podijeljen u nekoliko modula, zajedničkog imena Učimo o..., a sadrži i Završni modul u kojemu zaposlenici testiraju poznavanje naučenog sadržaja, uz neposrednu povratnu informaciju o točnim i netočnim odgovorima. Svaki modul može biti prezentacija, upitnik ili interaktivna igra. Nakon podnošenja Završnog modula, zaposlenik se može upisati u bazu podataka i ostvariti pravo na certifikat iz pojedinog tečaja. Do sada je pravo na certifikat ostvarilo oko 250 zaposlenika, koji su, u prosjeku, prošli po tri tečaja. Svi tečajevi su dvojezični, na engleskom jeziku, koji je službeni jezik organizacije te na hrvatskom jeziku. Certificirani zaposlenici procjenjuju tečajeve kao visoko kvalitetne, zanimljive i uočavaju vezu između edukacijskog sadržaja i svakodnevne prakse.

Tempo objavljivanja je aproksimativno jednom u dva mjeseca, a samo objavljivanje je popraćeno internim marketingom (lecima i slanjem elektronskih poruka na osobne adrese).

S obzirom na to da ne postoji tutorstvo, niti interakcija među sudionicima, prema Batesu (1995) bi se ovakva vrsta edukacijskih sadržaja prije svrstala u kategoriju „Computer based learning“ negoli u kategoriju „E-learning“. Stoga bi idući korak u razvoju ovih elektroničkih tečajeva mogao biti omogućiti interakciju kroz otvaranje diskusija i foruma te kombiniranjem tečajeva s ostalim, „standardnim“ edukacijama.

Prema Everettu Rogersu (1962) prihvaćanje tehnoloških inovacija se događa u nekoliko faza. Prema toj klasifikaciji, elektronički tečajevi u PLIVI su u fazi „ranih usvojitelja“, koji predstavljaju prvih desetak posto populacije koja aktivno sudjeluje u edukaciji. Broj se računa prema konačnom broju certificiranih zaposlenika, dok je ukupan broj posjetitelja tečajeva nešto veći.

S obzirom da su elektronički tečajevi o kojima je riječ, dio globalne interne mreže („globalnog Intraneta“; PLIV@web-a), njihovo korištenje ovisi djelomično o navikama korištenja te mreže. PLIV@web je u funkciji je od 1. siječnja 2004. i broj njegovih korisnika je u porastu (lokalne verzije pojedinih kompanija kćeri i dalje su u funkciji) . Veća promocija i korištenje globalne interne mreže u budućnosti, mogli bi imati utjecaja i na broj korisnika elektroničkih tečajeva u PLIVI.

Zaključak

Iako se organizacijske vrijednosti promiču u prvom redu putem nagrađivanja i ostalih organizacijskih sustava, edukacija na ovu temu može pridonijeti boljem razumijevanju toga koje se kombinacije znanja, vještina, osobina ličnosti i predodžbi o nama samima nalaze u osnovi vrijednosti. Elektronički tečajevi koje smo razvili u PLIVI pokazatelj su da ovakva vrsta edukacija ima velik potencijal, u prvom redu jer omogućuje da se edukacijski sadržaj učini dostupnim velikom broju zaposlenika, na moderan i zanimljiv način.

Životopis
 
Sandra Antišić, prof. psihologije, zaposlena je od 2001. u PLIVI d.d. Karijeru je započela kao suradnik za inovativnost, nakon čega je prešla u Learning Centar, korporativni entitet koji se bavi razvojem vodećih menadžera PLIVA grupe. Između ostalog, zadužena je za promoviranje filozofije učenja, u sklopu čega surađuje na kreiranju i implementaciji elektroničkih tečajeva u PLIVI. Polaznih je CARNetove E-learning akademije.
 
Pliva

Sandra.Antisic@pliva.hr

 

Literatura
 
[1]
 Thwarted Innovation. What happened to e-learning and Why 
Autori:Zemsky, R., & Massy, W.
Godina:2004







 
  Naslov
 
  Organizacijske vrijednosti: kompetencije koje se uče i razvijaju
 
  Prednosti elektroničkih tečajeva u edukaciji o vrijednostima
 
  Razvoj elektroničkih tečajeva u PLIVI
 
  Zaključak
 
 
  Copyright © 2005. Edupoint. Sva prava zadržana.