"Učenje na daljinu od nas zahtijeva samostalnost i neovisnost u radu, preciznost u izvršavanju zadataka, upornost i strpljivost u učenju sadržaja te neprekidnu komunikaciju s online nastavnikom."
 
"Učinkovita online nastava zahtijeva temeljite pripreme obrazovnog materijala i tehničke podrške te detaljnu studiju o profilima i značajkama polaznika."

Aleksandra Mudrinić Ribić: Uloga online nastavnika u e-obrazovanju
Studeni 2005. / godište V / ISSN 1333-5987
Postajemo sve svjesniji da je prošlo vrijeme kada smo sjedili i čekali da nam netko ulije znanje u glavu. Trendovi života se mijenjaju pa samim tim i naša svijest o znanju mora prostrijeti puteve novim metodama učenja. No prije svega trebamo si priznati da je upravo znanje moć, a naša jaka volja je bitno sredstvo do cilja. Dakle, ono na čemu istinski trebamo poraditi je ojačati volju za učenjem.

Aleksandra Mudrinić Ribić
Hrvatska akademska i istraživačka mreža - CARNet
Aleksandra.Mudrinic@carnet.hr

Računalna tehnologija omogućila je razvoj novih načina učenja koji su elegantno izbjegli dimenziju vremena i prostora u obrazovnom smislu. Na tisuće ljudi koji su isto tako tisućama kilometara daleko povezuju se u virtualnu učionicu kojoj mogu pristupiti svaki put kada uključe svoje računalo. Prepoznaje se već da je riječ o učenju na daljinu, e-learningu, online učenju… kako ga god nazvali, cilj je isti. Problemi udaljenosti i financija, potreba za jednostavnijim pristupom čak jednim dijelom i naša volja, znatiželja i hrabrost za učenje na daljinu potaknule su cijelu vojsku ljudi da marljivo grade i usavršavaju tehnike i metode tog načina učenja. Stoga je jasno da nije dovoljno samo publicirati materijal na web koji bismo inače koristili u standardnoj učionici i očekivati navalu znanja željnih polaznika. Online okruženje je jedinstveno te zahtijeva sposobnost djelovanja u takvom okruženju. U većini slučajeva online nastava je koncipirana na način da polaznici imaju online mentora koji tijekom izvođenja nastave preuzima ulogu nastavnika.

Zainteresira li nas neka od ponuđenih tema te ju odlučimo savladati učenjem na daljinu, moramo se prilagoditi novim načinima učenja. Učenje na daljinu od nas zahtijeva samostalnost i neovisnost u radu, preciznost u izvršavanju zadataka, upornost i strpljivost u učenju sadržaja te neprekidnu komunikaciju s online nastavnikom. Neka nas ne zavara tehnički simpatična okolina jer uspjeh je dijelom zajamčen i u onoj količini u kojoj mi ulažemo sebe, iskažemo svoju volju za učenjem i želju za znanjem. Ipak, tijekom našeg online obrazovanja vrlo bitnu ulogu ima online nastavnik koji nas vodi, pomaže i bodri do cilja.

Pedagogija u online nastavi

U online nastavi, kao i u klasičnoj nastavi koja se odvija u učionici, nastavnika prije svega vidimo kao posrednika između sadržaja i polaznika. Cilj mu je u oba slučaja polaznicima uspješno prenijeti znanja i vještine na određenim poljima. Međutim, metode i načini podučavanja s obzirom na uvjete u kojima se odvijaju ne mogu biti jednaki.

Pedagogija klasične nastave je temelj u razvoju pedagogije online obrazovanja kao samostalne discipline. Ciljevi i zadaci u online obrazovanju za svaku pojedinu cjelinu koja se obrađuje precizno su definirani i polaznici su u svakom trenutku upoznati s materijom koju će naučiti ili s vještinama koje će usvojiti. Metode podučavanja kojima će polaznici lakše i kvalitetnije steći znanja i vještine zasigurno ćemo potražiti u suvremenoj pedagogiji , ali s obzirom na online okolinu u kojoj ne postoji izravna interakcija nastavnika i polaznika te polaznika međusobno, mnoge metode i ideje moraju se prilagoditi uvijetima online nastave. Prvenstveno se misli na komunikaciju u online obrazovnom procesu. Ona se, ukoliko izuzmemo videokonferencijske prijenose koji još uvijek nisu u velikoj mjeri zastupljeni, uglavnom provodi u pisanoj formi, odnosno tekstu. Dakle, pristup nastavi uglavnom se temelji na tekstualnoj interakciji, što od nastavnika i polaznika online nastave iziskuje veliku usredotočenost i fleksibilnost u radu. Polaznici online nastave mogu u svakom trenutku pristupiti sadržaju i na njemu raditi, međutim dinamika online obrazovnog procesa zahtijeva precizno definirana pravila. Velik dio online nastave temelji se na aktivnosti polaznika te njihovom prikupljanu i organizaciji obrazovnog sadržaja. Online nastavnici ih u tom procesu vode, usmjeravaju te neovisno o ponuđenom sadržaju upućuju na dodatne izvore informacija. Uz takav način rada i učenja, gdje polaznici imaju veliku slobodu, ali i odgovornost, nezaobilazno je konkretno definirati vremenske rokove za pojedine sadržaje, teme, zadatke i ispite.

Načine djelotvornog podučavanja određenog sadržaja u online obrazovanju zasigurno ćemo potražiti u metodici klasične nastave. Isto tako je jasno da ne mogu postojati opći metodički standardi za cjelokupno online obrazovanje, već se oni razlikuju od sadržaja do sadržaja koje obuhvaća online nastava.

3. Kompetencija i zadaci online nastavnika

Filozofija obrazovanja na daljinu iziskuje veliku stručnost i sposobnost ljudi koji se njom bave. Učinkovita online nastava zahtijeva temeljite pripreme obrazovnog materijala i tehničke podrške te detaljnu studiju o profilima i značajkama polaznika. Kompentencija online nastavnika uvjetovana je znanjem i iskustvom na mnogim poljima. On pomaže polaznicima u odabiru, prikupljanju i organizaciji sadržaja, usmjerava ih i evaluira tijekom učenja te ih potiče na ostvarenje što boljih rezultata. Očito da takva osoba mora imati pedagoške, komunikacijske i organizacijske vještine te visoku stručnu kompetentnost.

Početak online nastave

Iako se nastava u potpunosti izvodi online, poneke institucije i akademije prije službenog početka nastave organiziraju za polaznike radionice u učionici . Cilj tih radionica je međusobno upoznavanje polaznika, upoznavanje radne online okoline u kojoj će se odvijati nastava te upoznavanje budućih online nastavnika. Radionice su organizirane na način da se razmjenjuju postojeća iskustava, stavovi i promišljanja tema koje će biti zastupljene tijekom online nastave. Takav početak dopušta nastavniku, u trenutku kada krene online nastava, potpunu orijentaciju na nastavni sadržaj i njegovu problematiku. Uloga nastavnika na početku online nastave koja se ne kombinira sa susretima uživo temeljena je na pisanoj riječi, odnosno tekstu. Prije svih aktivnosti vezanih uz sadržaj, zadatak nastavnika je u potpunosti upoznati polaznike sa Sustavom upravljanja online obrazovanja (Learning Management System - LMS), riješiti eventualne nedoumice ili tehničke poteškoće s kojima se polaznici mogu susresti prije početka nastave, uputiti ih na načine korištenja radne okoline te strategije rada u elektroničkom okruženju. Isto tako nastoji ih upoznati s alatima i tehnikama koje će koristiti tijekom izvođenja online nastave da ne bi imali tehničkih poteškoća u trenutku kada su koncentrirani na sadržaj i učenje. Često se za različte sadržaje u online obrazovanju koriste isti Sustavi upravljanja online obrazovanja što nastavniku bitno olakšava rad. Međutim, neovisno kakav je početak online nastave, tijekom početne koordinacije online nastavnik potiče međusobnu komunikaciju polaznika, ohrabljuje ih, motivira, usmjerava te ih postupno privikava na novonastalo okruženje i načine rada u toj okolini.

Komunikacija u online okruženju

Od samog početka nastave, iznimna važnost pridodaje se intenzitetu i kakvoći komunikacije. Načinom i frekvencijom komunikacije online nastavnik polaznicima daje do znanja da ne razgovaraju s elektroničkim sklopovljem, već da je on stvarna osoba koja ih vodi i pomaže pri učenju. Tijekom online nastave komunikacija nastavnika i polaznika je raznolika. U početku je najčešće temeljena na uputama, pozdravima i upoznavanjima. Kako nastava kulminira i sadržajno se proširuje, komunikacija se orijentira na pojašnjenje zadataka, upute o rješenjima, podršci i motivaciji za uspjeh. U online obrazovanju nastavnici pridaju veliku pozornost povratnim informacijma (feedback). Na taj način održavaju stalnu vezu s polaznicima te dobivaju odgovarajuće informacije o njihovom snalaženju u online nastavi, uspjesima, načinu učenja, upitima. Tako im pomažu i omogućuju da u skladu sa svojim sposobnostima što uspješnije završe online obrazovanje.

Organizacija online nastave

Ponekad su mentori ujedno i autori sadržaja online obrazovanja. Odlično poznavanje tehnologije omogućuje im organiziranje, dizajniranje i implementiranje nastavnog materijala prije početka poučavanja polaznika. U slučaju kada sadržaj dolazi od drugih autora usvajaju ga do najmanje sitnice, razrađuju zadatke i predviđaju moguća pitanja polaznika. U korist odgovarajućeg funkcioniranja online nastave mentor nerijetko preuzima ulogu menadžera; organizira aktivnosti kojima bi što bolje pojasnio nedoumice vezane uz sadržaj ili zadatke; okuplja polaznike u grupe, inicira interakciju među njima, nastoji što više polaznika motivirati da online nastavu završe sa što boljim uspjehom. Uspjeh polaznika na kraju online nastave uvelike ovisi o njegovoj motivaciji tijekom nastave. Online nastavnik na samom početku mora stvoriti pozitivan stav i prenijeti ga na polaznike. Preciznim definiranjem ciljeva i zahtjeva tijekom rada na nastavnom sadržaju pomaže polaznicima jasno snalaženje i sagledavanje u nastavi te održavanje zanimanja polaznika do njezinog kraja.

Evaluacija u online okruženju

Evaluacija znanja polaznika u online obrazovanju sastoji se od nekoliko indikatora koji se na kraju online obrazovanja zaokružuju u jedinstvenu cjelinu. Tijekom online nastave nastavnik bilježi polaznikovu aktivnost. Ona najviše dolazi do izražaja u interakciji polaznika i nastavnika te polaznika međusobno. Naravno, to se odnosi na informacije koje su usko vezane uz sadržaj i problematiku pojedinh vježbi, zadataka i seminara. Osim toga mentor vrednuje i komunikaciju među polaznicima koja sadrži razmjenu iskustava, ideja i podrške vezane uz online nastavu. Osim aktivnosti, ovisno o sadržaju online nastave, u sustav evaluacije ulaze i seminari, problemski zadaci i završni ispiti. Mentori u tom slučaju savjetuju svakom polazniku način na koji bi trebali sagledati zadatke, definirati problematiku i uspješno ih riješiti.

4. Iskustva online nastavnika

U svijetu trenutno postoje stotine sveučilišta, državnih institucija i suvremenih korporacija koje imaju svoje online tečajeve, dodiplomske i poslijediplomske online studije, specijalizirane online tečajeve za stručna usavršavanja. U Hrvatskoj se isto tako prepoznala ideja online nastave i obrazovanja. Sve su učestalije kombinacije klasične i online nastave na sveučilištima te različiti tematski sadržaji online tečajeva koje proizvode suvremene tvrtke. Hrvatska akademska i istraživačka mreža – CARNet putem E-learning akademije i Edupointovih tečajeva omogućuje članovima akademske zajednice kvalitetno online obrazovanje uz stalnu podršku online nastavnika.

Da bi se lakše upoznali s metodologijom online nastave, korisno je promatrati online nastavu i s gledišta online nastavnika.

Za ovaj članak, prikupili smo mišljenja i iskustva nekih od Edupoinovih mentora koja bismo željeli podijeliti s vama.

Tomislav Stipančić – mentor CARNetovih online tečajeva

«Jako je važno da polaznici dobiju povratnu informaciju (feedback) o svome radu i osobno i javno (na razini grupe). Time se pojačava kohezija grupe i vrlo često ljudi počnu javno razgovarati i o općenitim problemima koji nemaju puno veze s tečajem. Također, puno lakše pristupaju izradi i predaji zadataka.

I definirani rokovi imaju značajnu ulogu za motivaciju. Mentor bi trebao biti fleksibilan i susretljiv ako polaznici nisu na vrijeme predali zadatke. Nemaju svi ljudi isti tempo života i iste prioritete. Stoga, ako im se iziđe u susret, polaznici će najčešće cijeniti i nagraditi fleksibilnost.

Najvažnija konstatacija u svemu tome je da se ljude ne smije ni na što prisiljavati, nego treba imati puno razumijevanja i dobre volje. Mentor redovito treba poticati komunikaciju prilazeći polazniku s pažnjom te istom mjerom odgovarati i na ona najtrivijalnija pitanja.»

Maja Cvitković - dipl. ing. matematike, Športska gimnazija Zagreb, mentor CARNetovih online tečajeva

Očekivanja

Što polaznici očekuju od povratne informacije? U redovnom školovanju i na face to face tečajevima se, unatoč svim naporima da težište bude na samostalnom i praktičnom radu, najčešće provjerava može li polaznik izvesti određenu operaciju ili riješiti konkretni zadatak. U tim slučajevima najčešće ima smisla govoriti o točnom i netočnom rješenju pa polaznici očekuju broj bodova koji će ih svrstati na skalu uspješnosti.

Na online tečaju polaznik je sâm s materijalima za učenje i svojim idejama. Čak i u situacijama kad polaznici u tečaju raspravljaju o svojim radovima, svakom je lako razmišljati o tuđim idejama kao o tuđim, zadržavajući svoj problem kao najvažniji problem kojeg treba riješiti (u učionici se u tom slučaju svi okreću zadatku najglasnijeg polaznika). No, kad se govori o povratnoj informaciji, polaznici često zaboravljaju taj detalj i ponovno očekuju klasično vrednovanje.

Što mentor očekuje pišući povratnu informaciju? To je vrlo jednostavno pitanje – očekujemo radove koji sve bolje ispunjavaju svoju svrhu i, s tim u vezi, sve zadovoljnije polaznike!

Tibor Skala - dipl. ing, asistent pri Katedri za multimediju i informacijske sustave Grafičkog fakulteta, Voditelj Multimedijalno edukativnog centra, mentor CARNetovih online tečajeva

Student mora osjetiti pripadnost grupi. Njegova funkcija mora biti definirana i on se u njoj mora ugodno osjećati. Ne smije biti sputan, pitanje koje postavlja mora moći postaviti na način da zna da ga grupa neće ismijati, da će se većina potruditi dati odgovor s kojim će biti zadovoljan.

Odgovori mentora moraju biti ozbiljni ali u njima se mora osjetiti duh i ljudska prisutnost. Taj način dat će dodatnu motivaciju polazniku, jer će u odgovoru naći dio koji će biti upućen njemu osobno. To će ga ujedno stimulirati da postavi novo pitanje, da pomogne nekome od polaznika. Također time će i mentor dobiti povratnu informaciju da je na dobrom putu i da komunikacija ide u dobrom smjeru.

Na mentoru je da osmisli model kojim će grupu voditi kroz tečaj. Ukoliko je grupa sastavljena od većeg broja polaznika može se podijeliti u manje grupe od kojih svaka rješava određen problem i nakon toga stvara se diskusija. Po aktivnosti u diskusiji može se vršiti i valorizacija pri ocjenjivanju. Ponekad nije loše postaviti pitanje ili iznijeti neko stajalište za koje unaprijed znamo da će izazvati polemiku. Čim se ljudi oslobode unutarnjeg straha i počnu iznositi svoja mišljenja te glasno zastupati svoja stajalište možete reći sami sebi da ste uspjeli.

Životopis
 
Aleksandra Mudrinić Ribić, profesorica matematike i informatike specijalist je u CARNetovom edukacijskom centru Edupoint. Prije CARNeta radila je na mjestu profesora matematike i informatike te stekla višegodišnje iskustvo rada u nastavi. Od 2005 godine, otkada je uposlena u CARNetu, sudjeluje u izradi i implementaciji online nastavnog materijala za potrebe članova akademske zajednice.Vodila je projekt odabira i obrazovanja online mentora za potrebe mentoriranja CARNetovih online tečajeva. Završila je E-learning akademiju smjer Course Design. Trenutno pohađa CCNA (Cisco Certified Network Associate).
 
Hrvatska akademska i istraživačka mreža - CARNet

Aleksandra.Mudrinic@carnet.hr

 







 
  Naslov
 
  Pedagogija u online nastavi
 
  3. Kompetencija i zadaci online nastavnika
 
  4. Iskustva online nastavnika
 
 
  Copyright © 2005. Edupoint. Sva prava zadržana.