"Povećanje broja obrazovnih materijala dostupnih online omogućava da sve veći broj ljudi sukladno svojim mogućnostima unapređuje svoje znanje i na taj način doprinosi razvoju društva u cjelini."
 
"Iako je m-learning u Hrvatskoj još u svojim povojima, čini se prilično izgledno kako će i naš obrazovni sustav s vremenom naći interesa za njegovu implementaciju, pogotovo ako se uzmu u obzir njegove prednosti."

Tihomir Katulić: Budućnost učenja – Učenje u pokretu
Prosinac 2006. / godište VI / ISSN 1333-5987
Danas se više uopće ne postavlja pitanje da li mobilno učenje izvedivo, već se razmatra na koji se način može efikasno uklopiti u neki obrazovni program. Bilo da je riječ o tehnologiji ili metodologiji, mobilno učenje istovremeno predstavlja i izazov i priliku.

Tihomir Katulić

Uvod

Iako je u posljednje vrijeme nekako učestala rasprava o negativnim aspektima i posljedicama tehnologije koju koristimo, ponekad se zaboravlja koliko je dobrog upotreba informacijskih tehnologija donijela na mnogim područjima, pogotovo na području obrazovanja. Prvenstveno ovdje mislimo na e-learning, odnosno korištenje modernih informacijskih i komunikacijskih tehnologija u procesu učenja.

Zahvaljujući e-learningu, danas je održavanje obrazovnih programa moguće na daljinu, što među ostalim omogućava pohađanje nastave onima koji nisu fizički u mogućnosti pratiti predavanja. Povećanje broja obrazovnih materijala dostupnih online omogućava da sve veći broj ljudi sukladno svojim mogućnostima unapređuje svoje znanje i na taj način doprinosi razvoju društva u cjelini. Bilo da je riječ o tečajevima ili programima koji se mogu skinuti s Interneta i pratiti u vlastito slobodno vrijeme, ili o pravim online programima koji uključuju i aktivne mentore kao i drugu vrstu podrške, e-learning je, u posljednjih desetak godina koliko je s nama, prešao put od radikalne i neprovjerene ideje do pouzdanog oruđa kojim se milijuni obrazovnih profesionalaca koriste svakodnevno u svojem radu.

Informacija na dlanu

Činjenica jest da danas gotovo milijardu i pol ljudi svakodnevno sa sobom nosi moćna računala u svojim džepovima i torbama. Možda nisu toga svjesni, budući da ih zovu drugim imenom i često koriste sasvim mali postotak njihovih mogućnosti, no današnji mobilni telefoni imaju mogućnosti pohrane i obrade podataka ekvivalentne najsnažnijim osobnim računalima iz sredine i druge polovice devedesetih godina prošlog stoljeća. Stoga smo u posljednjih nekoliko godina svjedoci brzog razvoja mobilnih telekomunikacijskih uređaja s značajnim multimedijalnim sposobnostima. Nikada dosada nije bilo moguće u jednom prijenosnom uređaju ujediniti toliko različitih funkcija kao u današnjim ručnim računalima, mobilnim telefonima ili multimedijalnim reproduktorima. Istovremeno, količina memorije za pohranu podataka kojom ovi uređaji raspolažu omogućuje njihovu najrazličitiju primjenu, a mogućnosti povezivanja ovih uređaja međusobno i prema Internetu omogućavaju brz i kvalitetan prijenos podataka putem nekoliko različitih protokola.

igre_m.jpg

Ovakve tehničke mogućnosti otvorile su vrata praktičnoj upotrebi e-learninga u pokretu - možemo slobodno reći da je pred nama doba učenja u pokretu.

Kad smo se već dotaknuli termina m-learning, o njegovoj se definiciji vode brojne rasprave. Kako bi odgovorili na pitanje što je m-learning, odnosno da li je riječ o izvedenici e-learninga ili o srodnom pojmu trebamo utvrditi što je za definiciju ovog pojma važnije – mali osobni komunikacijski uređaji, sami subjekti m-learninga ili je riječ o novom pristupu izlaganju, suradnji i drugim elementima obrazovnog procesa.

Jedan od pristupa definiciji ovog pojma bio bi da je m-learning zapravo korištenje bilo kojeg uređaja ili tehnologije koja okružuje subjekte obrazovnog procesa u nastojanju da se njihovo učenje obogati i ojača putem postojećih i novih online sadržaja.

M-learning i učenje kroz igru

Kako m-learning danas izgleda u praksi? U svijetu već postoje brojni primjeri predavača koji su svoja predavanja snimili bilo kao audio ili audio i video zapise. Reprodukcija i dohvat ovakvih sadržaja ne predstavlja posebni problem za moderne komunikacijske uređaje, a korisnici ovih sadržaja zahvalni su što mogu na svojem obrazovanju raditi dok se, primjerice, koriste javnim prijevozom ili čekaju u nekom redu ili tokom obavljanja kakve druge djelatnosti.

Isto tako, osim praćenja predavanja, putem mobilnih uređaja moguće je surađivati s kolegama iz skupine na rješavanju skupnih zadataka, odgovarati na pitanja i riješavati probleme te stvarati i dostavljati najrazličitije dokumente ispitivačima.

Studenti.jpg

U ovom kontekstu valja kazati i par riječi o jednoj učenju bliskoj pojavi. S raširenošću korištenja mobilnih uređaja među studentima i učenicima po popularnosti može se mjeriti jedino raširenost igranja kompjutorskih igara i njihovih mobilnih izvedenica. Računalne igre važan su dio života današnje učeničke i studentske populacije, a sama ideja kako bi bilo zgodno spojiti ugodno s korisnim i pokušati iskoristiti privlačnost igara za olakšavanje i ubrzavanje učenja stara je kao i igre na računalima.

Kako smo nedavno mogli pročitati u domaćim medijima, upravo se time bavi europski project Mobile Game Based Learning odnosno mGBL, u čijem radu sudjeluje desetak europskih fakulteta i obrazovnih ustanova među kojima su i dva hrvatska, Filozofski i Pomorski fakultet Sveučilišta u Rijeci. U prvoj godini trajanja ovog projekta razvijeno je neokoliko igara koje se trenutno testiraju kako bi se primila povratna informacija od ciljane grupe korisnika – studenata.

Među rezultatima ovog projekta posebno privlače pažnju oni koji govore o studentskim navikama vezanima za učenje. Dobiveni podaci kažu da preko 80% domaćih studenata uče sami, bez dodira sa svojim kolegama odnosno grupama, dok je kod njihovih stranih kolega, primjerice britanskih, suradnja i korištenje Interneta mnogo češće.

Budućnost je svijetla?

Ipak, postoje određene okolnosti zbog kojih m-learning još nije do kraja zaživio. Prvenstveno, riječ je o nedostatku sadržaja koji bi omogućili širu primjenu i potvrdu mogućnosti m-learninga kao principa. Kao i kod e-learninga, a vjerojatno i više, izrada m-learning sadržaja oslanja se, osim na pedagoške i predmetne, pogotovo na programerske vještine kako bi se postojeći ili novi sadržaji prilagodili mobilnim platformama na kojima će se reproducirati. Neki oblici e-learning sadržaja koji funkcioniraju u okružju standardnog računala teško ili nikako ne funkcioniraju na današnjem nivou tehnologije mobilnih uređaja, prvenstveno zbog drugačijeg principa unosa podataka.

S druge strane, neke tehnologije, poput Instant Messaginga, odlično podnose prelazak na manje uređaje i mogu se koristiti uz bok pouzdanih i široko raširenih tehnologija, poput SMS-a, koje su dostupne i poznate svim korisnicima ovih uređaja.

Iako je m-learning u Hrvatskoj još u svojim povojima, čini se prilično izgledno kako će i naš obrazovni sustav s vremenom naći interesa za njegovu implementaciju, pogotovo ako se uzmu u obzir njegove prednosti. Ipak, za njegovu potpunu primjenu valjati će omogućiti nastavnicima i studentima da dodatno omekšaju čvrste formalne okvire obrazovnog procesa, što je zadatak koji bi se mogao pokazati zahtjevnijim od ovladavanja potrebnom tehnologijom i stvaranja odgovarajućih sadržaja.

Životopis
 
• Tihomir Katulić rođen je 25. veljače 1979. u Zagrebu. Od 1993. do 1997. Pohađao je zagrebačku Prirodoslovno-matematičku V. gimnaziju u Klaićevoj 1, te završio i maturirao s odličnim uspjehom. • U ljeto 1997. uspješno je položio prijemne ispite na Pravnom fakultetu i Fakultetu elektrotehnike i računarstva. Upisao je Pravni fakultet u Zagrebu na kojem je s vrlo dobrim uspjehom diplomirao u ljeto 2003. • Tokom studija aktivno je sudjelovao u radu Informatičke učionice i kao demonstrator pri Katedri Pravne Informatike. Tokom studija imenovan je i CARNet CMU administratorom od strane CARNeta. • Sudjelovao je u radu Hrvatskog društva za autorsko pravo, na čijoj je konferenciji u Zagrebu 2001. održao referat o novim trendovima u autorsko-pravnoj zaštiti softvera, koji je i objavljen u zborniku tog društva. • U ljeto 2003. postao je suradnik u CARNetu, gdje je radio na nekoliko projekata vezanih uz računalnu sigurnost (CARNet CERT). Tada mu je objavljen i rad "Usporedni prikaz kaznenih zakonodavstava država u pogledu kompjutorskog kriminaliteta s osvrtom na odgovornost tvrtki pružatelja usluga". Rad je objavljen i na Internetu na stranicama CERT servisa, a 2005. korišten je za donošenje Nacionalnog programa informacijske sigurnosti. • Stalni je suradnik časopisa Mreža, te Privrednog vjesnika na temama računalne sigurnosti, elektroničkog poslovanja i računalnog kriminaliteta, a u tom svojstvu pisao je i za Poslovni dnevnik. • U jesen 2003. upisao je poslijediplomski studij Trgovačkog prava na Pravnom fakultetu u Zagrebu. Tokom studija objavio je dva rada, "Pravna priroda elektroničkih agenata" i "Odgovornost pružatelja Internet usluga", objavljena u časopisu Informator krajem 2004. i početkom 2005. godine.
 



 







 
  Naslov
 
  Uvod
 
  Informacija na dlanu
 
  M-learning i učenje kroz igru
 
  Budućnost je svijetla?
 
 
  Copyright © 2005. Edupoint. Sva prava zadržana.