"Permanentno stručno usavršavanje učitelja i nastavnika u vremenu velikih promjena odgojno-obrazovnog sustava jedna je od osnovnih karika uspješnosti zaživljavanja promjena i održavanja postignute kvalitete navedenoga sustava. "
 
"Radionica je bila prvenstveno namijenjena administratorima imenika i drugima koji rade na unosu podataka u e-Maticu i HUSO, a sudionici su dobili odgovore na niz upita vezanih uz rad e- Matice i njene sinkronizacije s ostalim sličnim bazama."
 
"Edupoint tim planira provesti pilot istraživanje implementacije online tečajeva na manjem broju škola, a tek nakon snimanja stanja i detaljne analize planira se masovnija primjena u školama. "
 
"U online okruženju mogu se izbjeći neki od nedostataka frontalne nastave u učionici."
 
"Kako bi nastavnicima olakšali poučavanje, osim uputa za polaznike tečajevi sadrže detaljne upute za mentore."

Aleksandra Mudrinić Ribić, Renata Ivanković: Online nastava i u našim školama
Listopad 2007. / godište VII / ISSN 1333-5987
Permanentno stručno usavršavanje učitelja i nastavnika u vremenu velikih promjena odgojno-obrazovnog sustava jedna je od osnovnih karika uspješnosti zaživljavanja promjena i održavanja postignute kvalitete navedenoga sustava. Vodeći brigu o tome već tradicionalno su se u Solarisu u Šibeniku okupili učitelji i nastavnici informatike/računalstva te ravnatelji osnovnih i srednjih škola na stručnome skupu u organizaciji Ministarstva znanosti, obrazovanja i športa, Agencije za odgoj i obrazovanje i Hrvatskog društva za promicanje informatičkog obrazovanja.

Aleksandra Mudrinić Ribić
Hrvatska akademska i istraživačka mreža - CARNet
Aleksandra.Mudrinic@carnet.hr

Renata Ivanković
Hrvatska akademska i istraživačka mreža - CARNet
renata.ivankovic@carnet.hr

Uvod

U vremenu od 30. rujna do 2. listopada 2007. godine sudionici su skupa, njih preko četiristo, imali prilike sudjelovati u nizu plenarnih predavanja, radionica i okruglih stolova. Glavna je tema Savjetovanja bila Digitalni nastavni sadržaji – planiranje, pripremanje, proizvodnja i primjena (DNS–P 4).

Pozvani predavači dr. Dragan Schwartz, pomoćnik ministra za informacijsko društvo, Zoran Paldi, načelnik Odjela za informacijsku infrastrukturu Ministarstva znanosti, obrazovanja i športa i Zvanimir Stanić, ravnatelj CARNeta plenarno su predstavili aktualni trenutak informatizacije hrvatskog školstva te naglasili ulogu CARNeta u umrežavanju toga zahtjevnoga sustava.

Na skupu je održana radionica na kojoj su g. Paldi (MZOŠ), Andrijana Prskalo-Maček (CARNet) te predstavnici tvrtke KING-ICT izložili aktualnosti vezane uz programsku potporu za školsku evidenciju i pedagošku dokumentaciju, pod imenom „e-Matica“ i programsku potporu za utvrđivanje „elektroničkog identiteta“ korisnika CARNet-ovih internetskih servisa HUSO. Radionica je bila prvenstveno namijenjena administratorima imenika i drugima koji rade na unosu podataka u e-Maticu i HUSO, a sudionici su dobili odgovore na niz upita vezanih uz rad e- Matice i njene sinkronizacije s ostalim sličnim bazama. Na velik broj upita imali su prilike odgovoriti i Marijana Pezelj (CARNet) te predstavnici CARNet-ovog helpdeska (Ivana Zuanović, Saša Tokić i Boris Rončević).

Ove je godine na navedenom Savjetovanju CARNet odlučio predstaviti tri nova tečaja Edupoint tima: Logo – online učenje programiranja (autorice Lidija Kralj i Gordana Sokol urednica Gordana Benat), Uvod u programiranje u Pascalu (autorica Tatjana Stranjak urednica Aleksandra Mudrinić Ribić,) i Uvod u programiranje u C-u (autorica Vesna Tomić, urednica Aleksandra Mudrinić Ribić). Iako se pretpostavljao velik interes za uvid u navedene sadržaje, nakon najave ravnatelja CARNeta g. Stanića o održavanju radionica, tražilo se mjesto više u pravom smislu riječi.

Radionice je, uz autorice i urednicu, vodila i modelirala Renata Ivanković (CARNet) koja je istaknula osnovne ciljeve, moguće oblike te metode rada i provođenja ovih online tečajeva u nastavi. Kako su ovakvi sadržaji i općenito e-learning prilično novo područje u edukaciji osnovnoškolske i srednjoškolske populacije, pred učiteljima, nastavnicima i djelatnicima CARNeta predstoji velik posao implementacije istih u nastavu informatike i računalstva. Iz istoga razloga, Edupoint tim planira provesti pilot istraživanje implementacije online tečajeva na manjem broju škola, a tek nakon snimanja stanja i detaljne analize planira se masovnija primjena u školama. Učitelji i nastavnici – mentori učenika u ovim tečajevima imat će mogućnost izbora oblika provođenja sukladno provedivosti pojedinog oblika u njihovom okruženju. Istovremeno je CARNet pokrenuo i proces ishođenja suglasnosti MZOŠ-a za primjenu ovih tečajeva u nastavi.

Radionice će se, u proširenom obliku, održati i na ovogodišnjem CUC-u tako da će svi zainteresirani imati još jednu priliku za uvid u tečajeve i iznošenje svojih stavova i razmišljanja o načinima i mogućnostima njihove primjene u nastavi.

Ciljevi tečajeva

Jedan od ciljeva koji se često pojavljuje u okviru predmeta nastave informatike u hrvatskom školskom sustavu je osposobljavanje učenika za razvijanje logičkih i kreativnih sposobnosti pri odabiru i oblikovanju algoritamskog načina razmišljanja u rješavanju svakodnevnih problema.

Upravo su tri nova CARNetova tečaja o programiranju (Logo – online učenje programiranja, Uvod u programiranje u Pascalu i Uvod u programiranje u C-u ) koncipirana na način da se učenicima kroz primjere, vježbe, diskusije i problemske zadatke omogući ovladavanje vještinom oblikovanja algoritama pri kodiranju, testiranju, popravljanju i dokumentiranju programa pisanih u konkretnom programskom jeziku. Problemski zadaci u tečaju, uglavnom smisleno vezani uz različite aspekte života učenika, potiču razvijanje logičkih i kreativnih sposobnosti učenika.

Načini provedbe i oblici rada

Svi materijali i sve nastavne aktivnosti tečaja izrađeni su u elektroničkom obliku i trenutno smješteni u WebCT Learning Management System-u te za njihovo korištenje i primjenu nije nužno okupljanje polaznika/učenika u klasičnoj učionici.

Materijali su rađeni prema SCORM standardu što znači da kvalitetna objava materijala tečaja ne ovisi isključivo o trenutnom LMS-u u kojem se nalaze već se tečaj može prebaciti i koristiti u bilo kojem LMS-u koji podržava te standarde.

Oblici rada u tečajevima zadovoljavaju kriterije propisanih oblika rada u nastavi informatike koji se održavaju u klasičnoj učionici. Oni se očituju u samostalnim vježbama u kojima učenik/polaznik samostalno rješava zadani zadatak kao i radom s praktičnim zadacima u skupini. Metode rada definirane u tečaju obuhvaćaju demonstarcije (prikazivanja) potkrijepljena mnogim animacijskim i simulacijskim elementima, zatim metoda izrade praktičnih radova kroz zadatke te metoda pisanja pismenih radova koje se očituju kroz pisana izviješća na zadanu temu. Razlika u odnosu na rad u učionici je u metodama razgovora i usmenog izlaganja koje su u online okruženju zamijenjene metodom pisane komunikacije. Nastavnici i učenici pri tome sudjeluju u tematskim diskusijama koje potiču misaone aktivnost učenika  Kroz tematske diskusije učenici mogu javno komunicirati međusobno i s nastavnikom koristeći alat za komunikaciju integriran u LMS.

Tečajevi su rađeni  na način da je svako poglavlje, odnosno svaka lekcija zaseban objekt za učenje (eng. Learning Object) koji se može izdvojiti i pojedinačno koristiti tako da u svim oblicima provođenja nastave nastavnik ne mora koristiti tečaj u potpunosti već po potrebi, može koristiti samo određene dijelove tečaja.

Navedene tečajeve u nastavi informatike možemo koristiti u potpunosti online, metodom kombinirane nastave ili isključivo u učionici informatike u sklopu klasične nastave. U svim navedenim slučajevima oblici rada u nastavi mogu obuhvatit, skupnu nastavu kao i individualni oblik nastave. 

U provođenju nastave u potpunosti u online okruženju frontalni oblik nastave koji se koristi prilikom poučavanja u učionici u kome je nastavnik voditelj nastavnog procesa prelazi u virtualno okruženje gdje se prenošenje obavijesti odvija putem pisanih poruka upućenih polaznicima tečaja. Koristeći alate za diskusiju, kao što su forum ili integrirana elektronička pošta, učenici mogu izmjenjivati informacije međusobno i sa svojim nastavnikom . U online nastavi, za razliku od frontalne nastave u učionici, nastavnik se ne mora ograničiti na brzo iznošenje velikog broja informacija cijeloj grupi polaznika već usvajanje informacija može prilagoditi svakom polazniku ponaosob.

Upravo je i to jedan od mnogih čimbenika koji nastavnika predavača stavlja u ulogu mentora, koordinatora ili savjetnika učenicima koji samostalno prolaze nastavne sadržaje. U online okruženju mogu se izbjeći neki od nedostataka frontalne nastave u učionici. Prvenstveno,  kako svaki nastavnik ima spoznaju o predznanju svojih učenika (u online tečaju informacije može dobiti primjenjivanjem inicijalnog ispita i kasnijeg praćenja i vrednovanja rada učenika pomoću niza alata za vrednovanje znanja) može se izbjeći tempo obrađivanja nastavnog gradiva prema prosjeku znanja cijelog razreda i ostvariti primjeren individualni rad. Brzina učenja i usvajanje nastavnog sadržaja može se individualizirati bez bojazni da bi to moglo utjecati na kvalitetu učenja ostalih učenika.

Uloga nastavnika je kao i u klasičnoj učionici da odabire sadržaje, priprema učenike, vodi ih tijekom njihovog rada te na kraju vrednuje. Nedostaci provođenja nastave u potpunosti online mogu biti u eventualnom velikom broju prijavljenih učenika po tečaju i po nastavniku što može zahtijevati povećanje broja potrebnih nastavnih sati za kvalitetnu provedbu tečaja.  U slučaju rada s darovitim učenicima, tj. provođenja dodatne nastave informatike tečaj bi se mogao odvijati u potpunosti online.

Ukoliko je programiranje u programskim jezicima Logo, C i Pascal dio redovnog plana i programa nastave informatike propisanog od Ministarstva znanosti obrazovanja i športa, tečajeve se preporuča provoditi metodom blended learning–a odnosno metodom kombinirane nastave koji uključuje kombinaciju klasične i online nastave. Upravo iz razloga što učenici u tom slučaju, bilo da se radi o redovnoj ili izbornoj nastavi, imaju obvezu pohađati određeni broj sati informatike u školskoj učionici, tečajeve se preporuča provoditi metodom kombinirane nastave.

Metoda kombinirane nastave podrazumijeva da nastavnik svojim učenicima organizira (kombinira) provođenje nastave koja ne mora u potpunosti ovisiti o mjestu održavanja. Tako se na primjer učenici mogu uputiti da određene zadatke, vježbe ili nastavno gradivo odrade izvan termina održavanja nastave u učionici. Oblici rada u kombiniranoj nastavi također obuhvaćaju frontalnu nastavu gdje nastavnik kao voditelj nastavnog procesa u učionici prenosi obavijesti ili dio obavijesti učenicima. Kod kombinirane nastave prijenos informacija može se podijeliti tako da učenici dio gradiva obrade samostalno kod kuće, dok se za to vrijeme mogu organizirati drugi oblici rada u učionici. To može bit grupni ili individualni rad učenika prilikom rješavanja određenih problemskih zadataka gdje je potrebna fizička prisutnost nastavnika u elementima pripreme, pomaganja ili vrednovanja.

Sadržajno, sva tri tečaja prate nastavna načela odnosno zakonitosti i pravila kojima se vodi nastavnik tijekom održavanja nastave kako bi što uspješnije ostvario nastavne ciljeve i zadatke. Nastavne lekcije složene su sistematično, svi zadaci i vježbe su iz učenicima poznatih područja. Prilikom stvaranja zadataka težilo se da je što više zadataka tematski povezano sa situacijama iz svakodnevnog života učenika. Načelo zornosti i načelo mogućnosti samostalnog napredovanja učenika koji svojim tempom obrađuje nastavno gradivo odlično dolazi do izražaja u individualnom radu nastavnika i učenika u modelu kombinirane nastave.

Tečajevi se također mogu koristiti isključivo za stjecanje znanja u informatičkoj učionici. Što bi značilo da se tečajevi koriste kao izvor sadržaja i vježbi samo u trenutku kada se učenici nalaze na nastavi informatike. Učenici se ne susreću s njima izvan učionice.

Tečajevi imaju mogućnost ispisa svih nastavnih materijala koji su u njemu obrađeni dok je korištenje simulacija i animacija moguće jedino u samim tečajevima. Iako su sadržajno koncipirani na način da podržavaju sve već navedene oblike rada u nastavi koji se odvijaju u učionici preporuča se da se barem dio nastave odvija kombinirano.

Prvenstveno se misli da učenici kombiniraju usvajanje propisanog nastavnog sadržaja u učionici i od kuće, da pri tome rješavaju zadatke, koji bi inače bili za domaći rad, koristeći online tečajeve te da svoje rasprave o rezultatima grupnog ili individualnog rada također objavljuju koristeći alate online tečajeva. Na taj način bi preostalo vrijeme u učionici nastavnik mogao iskoristiti za davanje konkretnih odgovora i rješenja te uklanjanje eventualnih nedoumica kod učenika.

Stručni uvjeti za mentoriranje tečajeva

Tečajeve Uvod u programiranje u Pascalu i Uvod u programiranje u C-u također mogu iskoristiti i studenti na fakultetima prirodnih smjerova koji slušaju osnove programiranja za savladavanje osnova ili ponavljanje gradiva stečenog u srednjoj školi.

Tečaj će održavati nastavnici informatike u osnovnim i srednjim školama, odnosno nastavnici odgovarajućih kolegija u visokoškolskim ustanovama. Kako bi uspješno koristili tečaj u nastavi, osim stručnog znanja nastavnog materijala obrađenog u tečaju, znanja i iskustva na području učenja i poučavanja u nastavi informatike, nastavnici trebaju imati pojedina stručna i tehnička znanja vezana za učenje potpomognuto računalom.

Uz pretpostavku i preporuku da će se tečaj koristiti uglavnom u kombiniranom načinu učenja za uspješno i kvalitetno mentoriranje/vođenje tečaja potrebno je:

  • Osnovno poznavanje rada na računalu - rad s datotekama i mapama, instalacije programa
  • Napredno snalaženje na Internetu – napredno pretraživanje, komunikacija elektroničkom  poštom
  • Poznavanje metodologije rada u online i kombiniranoj nastavi informatike
  • Napredno poznavanje LMS-a u kojem se održava tečaj – trenutno se tečaj odvija u WebCT-u.

Znanja iz prva dva navedena područja učitelji i nastavnici mogu potvrditi i uspješno položenim ECDL modulima.

Metodologiju rada u kombiniranoj nastavi usvojili su nastavnici koji su pohađali i završili CARNetovu E-learning akademiju . Međutim, u Republici Hrvatskoj je samo 57 nastavnika s barem jednim završenim programom akademije, od kojih nisu svi nastavnici informatike. Za ostale nastavnike koji još nisu imali priliku pohađati E-learning akademiju, a kako bi mogli uspješno koristiti CARNetove tečajeve u nastavi, CARNetov edukacijski centar Edupoint izradit će petotjedni praktični online tečaj za online mentore.

Kako bi nastavnicima olakšali poučavanje, osim uputa za polaznike tečajevi sadrže detaljne upute za mentore. U njima je opisana namjena, organizacija tečaja prema nastavnim poglavljima, definirani su zadaci te su opisani načini bodovanja. U sklopu tečaja definiran je i prijedlog kalendara rada koji nastavnici mogu prilagođavati svom načinu i dinamici rada. Osim inicijalnog testa za nastavnike je pripremljen rječnik pojmova, popis dodatne korisne literature te vanjski linkovi na pojedine pojmove koji se pojavljuju u tečaju.

Uz zadovoljene stručne uvijete za mentoriranje tečaja nastavnicima, budućim mentorima prije uporabe tečaja u nastavi preporuča se detaljno upoznavanje sa sadržajem tečaja i svim njegovim dodatnim elementima.

Životopis
 
Renata Ivanković rođena je 1970. godine u Osijeku. Kao profesorica matematike i informatike stekla je dugogodišnje nastavničko iskustvo rada s učenicima i roditeljima. Od 2005. godine viša je savjetnica za informatiku u Zavodu za školstvo RH, danas Agencija za odgoj i obrazovanje gdje je stekla bogato iskustvo rada s uciteljima i nastavnicima kako u nastavi tako i na brojnim projektima. Organizirala je i vodila savjetovanja i stručne skupove za učitelje i nastavnike informatike/računalstva županijske i državne razine te je održala stručna predavanja na svim razinama stručnih skupova. Niz je godina članica županijskih i državnih povjerenstava za natjecanja učenika iz matematike i informatike, stručni recenzent udžbenika i materijala za Nacionalni ispit iz informatike, predsjednica je stručnoga povjerenstva za izradu nastavnoga plana i programa iz računalstva za srednje škole, članica je povjerenstva za nabavu digitalnih nastavnih sadržaja za potrebe MZOŠa. Uspješno je završila E-learning akademiju smjer E-learning Management. Članica je ocjenjivačkog suda natjecanja Primjena računala u obrazovanju, koje se u Republici Hrvatskoj odvija u sklopu projekta Innovative Teachers Forum (ITF). Od 2007. godine radi u Hrvatskoj akademskoj i istraživačkoj mreži – CARNet na projektima implementacije ICTa, e-learninga i digitalnih obrazovnih sadržaja u odgojno-obrazovne ustanove.
 
Hrvatska akademska i istraživačka mreža - CARNet

renata.ivankovic@carnet.hr

 
Aleksandra Mudrinić Ribić, profesorica matematike i informatike specijalist je u CARNetovom edukacijskom centru Edupoint. Prije CARNeta radila je na mjestu profesora matematike i informatike te stekla višegodišnje iskustvo rada u nastavi. Od 2005 godine, otkada je uposlena u CARNetu, sudjeluje u izradi i implementaciji online nastavnog materijala za potrebe članova akademske zajednice.Vodila je projekt odabira i obrazovanja online mentora za potrebe mentoriranja CARNetovih online tečajeva. Završila je E-learning akademiju smjer Course Design. Trenutno pohađa CCNA (Cisco Certified Network Associate).
 
Hrvatska akademska i istraživačka mreža - CARNet

Aleksandra.Mudrinic@carnet.hr

 







 
  Naslov
 
  Uvod
 
  Ciljevi tečajeva
 
  Načini provedbe i oblici rada
 
  Stručni uvjeti za mentoriranje tečajeva
 
 
  Copyright © 2005. Edupoint. Sva prava zadržana.