godište III   |   broj 15  |   Zagreb |   28.5.2003. | ISSN 1333-5987

Doc. dr. sc. Jasna Horvat, Dajana Fodora, studentica, Josipa Forjan, student, Martina Mikrut, poslijediplomantica

 

Online nastavna građa "Statistike" u funkciji dinamizacije procesa učenja

 

Sadržaj:

1. Uvod

Jedan od prvih oblika učenja na daljinu zaživio je u SAD-u (McGorry, 2003) početkom 1800-ih godina kada su se pomoću poštanskog sustava dostavljali različiti nastavni materijali ruralnim sredinama radi prenošenja vještina koje nisu poučavane u školama. Prema navedenome može se zaključiti kako učenje na daljinu nije izum 20. stoljeća, već je potreba za njim postojala i prije razvoja računala, odnosno Interneta kao medija poučavanja na daljinu. Brz razvoj i svakodnevna potreba za prilagodbom korisnika sofisticiranim komunikacijskim tehnologijama često apostrofira učenje na daljinu kao nedovoljno učinkovitu metodu poučavanja. Neki autori (Sherry, 1995) naglašavaju kako zahtjevi vezani uz komunikacijske alate mogu dovesti do fokusiranja studenata na samu tehnologiju, umjesto na efektivnost učenja u smislu usvajanja poučavanog, odnosno prezentiranog gradiva.

Izradom stranice predmeta Statistika želio se postići sinergijski učinak prednosti dviju metoda poučavanja: klasične, "face-to-face" metode poučavanja, i metode poučavanja na daljinu.
Odluku o izradi navedene web stranice inicirao je predmetni nastavnik nakon što je Ekonomski fakultet u Osijeku omogućio svojim djelatnicima autonoman web prostor u okviru stranica Fakulteta. Web team Ekonomskog fakulteta u Osijeku izradio je stranice Fakulteta, tako da se svaki nastavnik predstavlja studentima u okviru izbornika "nastavnici" (www.efos.hr/nastavnici) sa sljedećim informacijama: životopis nastavnika, znanstveno-nastavna djelatnost nastavnika, nastavni plan predmeta, potrebna literatura, ispitni rokovi te navođenjem adrese mogućeg e-mail kontakta s predmetnim nastavnikom.

Nakon što je postavljena stranica predmetnog nastavnika iz predmeta Statistika, koja je sadržavala navedene službene informacije, zabilježeni su brojni e-mail upiti o različitim detaljima vezanima uz nastavno gradivo, ispitne rokove i ispitna pitanja. Kako bi se studentima omogućio uvid u odgovore na najčešća pitanja i istodobno minimizirala e-mail korespondencija, stranica je dorađena s terminima ispitnih rokova, primjerima zadataka s pismenih ispita i ispitnim pitanjima za usmeni dio ispita. Postupno, oglašavanjem operativnih informacija nametnula se ideja o omogućavanju online dostupnih predavanja i vježbi te stvaranju obrazovnog okružja koje će studentima biti privlačno, dinamično i poticajno za učenje.

Oglašeni nastavni materijali na stranici predmeta Statistika koncipirani su kao kombinacija udžbeničke građe i svojevrsnog oblika radne bilježnice. Kako prethodno nisu recenzirani i lektorirani, stranica se kontinuirano ažurira sukladno uočenim nedostacima te nadopunjava novim materijalima vezanima uz predmet. Autori stranice su predmetni nastavnik i demonstratori predmeta Statistika, izabrani prema kriteriju vrsnosti poznavanja gradiva predmeta.

2. Nastavni proces

Ekonomski fakultet u Osijeku osim na matičnom fakultetu organizira nastavu i na izdvojenim veleučilištima u Požegi i Varaždinu. Nadalje, na Fakultetu su, osim redovitih studija, organizirani i izvanredni studiji za studente koji ne mogu redovito pohađati tradicionalno organiziranu "face-to-face" nastavu. Upravo su izvanredni studenti oni za koje se očekivalo da će biti najzainteresiraniji za konzumiranje sadržaja stranice predmeta Statistika, jer je višegodišnje iskustvo pokazalo kako je predmet Statistika, kao i većina drugih kvantitativnih predmeta, odlikovan učestalom potrebom za konzultacijam, te potrebom za što više informacija o nastavnom gradivu u procesu izučavanja predmeta.

Obilježje tradicionalnog "face-to-face" sustava poučavanja jest da se polaznici nalaze među sebi ravnima s obzirom na sadržaj procesa učenja. Pri takvom obliku poučavanja polaznici dolaze u predavaonicu kako bi se upoznali s grupom, predavačem i tehnologijom poučavanja. Oni uče vlastitim ritmom, koristeći pomoć ostalih studenata i predmetnog nastavnika. Ipak, neka osnovna ograničenja takva oblika poučavanja (1) , otežavaju koordinaciju i organizaciju poučavanja, a samim tim i učinkovitosti samog nastavnog procesa (Low, 2002).

Osnovna ograničenja klasičnog izvođenja nastave iz predmeta Statistika prije izrade web stranice bila su:

  • prioritetna koncentracija studenata na prepisivanje gradiva zapisanoga na ploči, prozirnicima ili s drugih sredstava prezentacije gradiva

  • učestalo krivo zapisivanje, tj. "hvatanje" bilježaka karakterizirano brojnim pogreškama

  • prenošenje iskustva s pismenog i usmenog dijela ispita po načelu "rekla-kazala", s velikim udjelom netočnih informacija

  • kreiranje "studentskih inačica nastavnih materijala", koji obiluju netočnim ili pogrešnim zapisima

  • nedostatak vremena za individualnu komunikaciju na relaciji nastavnik-student zbog jednosmjernosti nastavnoga procesa.

Stoga se pri uvođenju Interneta u nastavni proces računalo na njegovu dvojaku ulogu: razvijanje sklonosti prema računalnim tehnologijama te omogućavanje učenja na daljinu, odnosno omogućavanja dinamičkog nastavnog procesa redovitim, ali i izvanrednim studentima (koji u najvećoj mjeri predmet Statistika svladavaju samo metodom učenja na daljinu). Nakon objavljivanja svih nastavnih cjelina na Internetu, od redovitih je studenata predmetni nastavnik zahtijevao da pri dolasku na "face-to-face" organizirane sate nastave pred sobom imaju isprintane (i proučene) nastavne materijale. Dakle, navedena skupina studenata podvrgnuta je "dinamiziranom nastavnom procesu poučavanja", u kojemu dinamičnost izmjena informacija omogućuje interaktivna uporaba Interneta, i "face-to-face" predavanja rasterećena nedostataka metode klasičnoga poučavanja. S druge strane, onom dijelu izvanrednih studenata koji ne sudjeluju u satima "face-to-face" predavanja iz Statistike, omogućeno je izučavanje predmeta na daljinu.

Tradicionalni sati "face-to-face" nastave također su evoluirali te ih nakon izrade stranice predmeta Statistika odlikuju sljedeće karakteristike:

  • studenti tijekom cijele školske godine imaju mogućnost 24-satnog pristupa stranici predmeta i svim informacijama vezanim uz predmet

  • u predavaonicu dolaze s isprintanim predavanjima/vježbama čiju identičnu projekciju prate na ekranu za prezentaciju

  • u procesu predavanja bilježe samo nastavnikove komentare te sudjeluju u raspravi o pojedinom dijelu gradiva

  • prethodna upoznatost s predavanjem/vježbom proučenom prije dolaska na "face-to-face" nastavu studentima omogućuje aktivno sudjelovanje u nastavnom procesu

  • o ispitnim pitanjima oglašenim na webu mogu raspravljati za vrijeme nastave, jer gubitkom tajnosti ispitnih pitanja ona postaju metodom dubinskog izučavanja gradiva.

Iako tako dinamiziran proces nastave predmetnom nastavniku omogućuje kvalitetno poučavanje velikog broja studenata, istodobno pred predmetnog nastavnika postavlja nove zahtjeve:

  • nastavni sat može trajati kraće od klasičnog školskog sata jer se "face-to-face" dio procesa dinamizirane nastave svodi na koncentriranu raspravu izučavanog pojma

  • kako bi studentska pozornost pri izlaganju bila na ujednačeno visokoj razini, predmetni nastavnik mora imati pripremljene ilustrativne primjere i dodatna pojašnjena koja nisu upisana na prezentacijskim materijalima, koji su postavljeni na Internetu

  • nastavnik mora biti u stanju bitne dijelove gradiva naglašavati na zanimljiv način upotrebljavajući definicije koje se ne nalaze na oglašenim prezentacijskim materijalima

  • tako organizirana predavanja vrlo često poprimaju oblik svojevrsnog performansa u kojemu slušateljima (studentima) izlagani tekst nije nepoznanica, ali ga njegova prezentacija čini novim i atraktivnim

  • najvažnija nastavnikova uloga za uspješno održavanje pozornosti auditorija jest u nalaženju načina motivacije studenata za otklon od tradicionalnog poučavanja

  • kako oglašene vježbe nude i rješenja, "face-to-face" raspravljanje o njima svodi se na individualnu/grupnu raspravu o nedoumicama i nejasnoćama, što zahtijeva izvrsnu pripremljenost nastavnika na različita pitanja studenata.

Neka su iskustva o poučavanju predmeta Statistika na netradicionalan način preuzeta s Ekonomskog fakulteta u Ljubljani (Bregar, Ograjenšek, Bavdaž, 2000). Predmetni nastavnici iz predmeta Statistika na navedenom fakultetu razvijaju online proces poučavanja te u svojim radovima ukazuju na karakteristike novog oblika poučavanja, posebice pri izmjeni tradicionalnih uloga nastavnika i studenata.

3. Analiza stranice

Kako izgradnja stranice s detaljnim informacijama o predmetu Statistika i nastavnim materijalima nije bila samoj sebi svrha, 18. veljače 2002. godine postavljen je brojač pristupa stranici. Uvidom u tablice brojača utvrđeno je kako stranicu posjećuju (iako u malom udjelu) i pristupnici inozemnih domena.

Tablica 1: Analiza domena posjetitelja stranice (18. 2. 2002. - 6. 5. 2003.)

Domena posjetitelja

Oznaka domene

Broj posjetitelja

% posjetitelja

Hrvatska

.hr

4.960

49,79

-

4.578

45,96

Old style Arpanet(2)

.arpa

253

2,40

Slovenija

.si

69

0,69

Network

.net

28

0,28

Switzerland

.ch

27

0,27

US Commercial

.com

16

0,16

Austria

.at

9

0,09

Ostale domene

-

20

0,20

Analiza 431 dana stranice, koja se postupno dograđivala i mijenjala, ukazuje na to da je u navedenim danima stranicu posjetilo:

Unique vistors

9.960 (64.14%)

Visits incl. Reloads

15.523

Reloads

5.563 (35.83%)

Average Daily Unique

23

Highest Day

192

Average Weekly Unique

150

Average Montlhly unique

585

Stranica je zabilježila najučestaliju posjetu "unique visitors" početkom zimskog semestra 2002./2003., i to u studenome 2002., kada je imala 2.289 posjetitelja, što čini najučestaliji posjet (22,98% od mjesečnog udjela svih analiziranih mjeseci).

Razlog tako visokoj posjećenosti stranice početkom školske godine jest to što su studenti usvojili činjenicu kako organizacija nastave zahtijeva redovito "downloadanje" nastavnih materijala, kao i svih obavijesti vezanih uz izvođenje nastave.

Dinamika posjećenosti stranice predmeta Statistika prikazana je grafikonom 1.

Grafikon 1: Dinamika posjećenosti stranice predmeta Statistika.

Osim nastavnih materijala i informacija usko vezanih uz predmet Statistika, pri kreiranju stranice ugrađeni su i dodatni izbornici koji studentima omogućuju proširivanje spoznaja o predmetu. Primjerice, izbornik "korisni linkovi" studente upućuje na statističke online rječnike(3), na kojima studenti mogu provjeriti svaki izučavani pojam. Nadalje, izbornik "motivacije studenata EFO" nudi informacije o statističkim rezultatima istraživanja provedenoga aktualne školske godine sa studentima koji su u procesu izučavanja predmeta Statistika. Navedeni izbornik omogućuje uvid u aplikaciju poučavanih statističkih metoda, kao i testiranje usvojenih znanja iz predmeta Statistika na konkretnom istraživanju.

Stranica predmeta Statistika izgrađivala se tijekom dvije školske godine i još uvijek je u postupku izgradnje. Kako je primarni cilj izgradnje stranice bio uspostavljanje dinamičkog procesa poučavanja, autori stranice svjesni su kako je zanemarena vizualna koncepcija stranice. Prvi korak nakon sadržajnog oblikovanja stranice bit će aktivnosti vezane uz njezinu što atraktivniju vizualizaciju. Pri tome će se nastojati stranicu zadržati lako učitljivom, neopterećenu brojnim slikama i "flashovima" kako bi se omogućilo brzo učitavanje stranice te na taj način štedjelo vrijeme studenata i drugih zainteresiranih posjetitelja stranice.

Planira se uvesti izbornik u kojemu bi se nalazili sažeci diplomskih i magistarskih radova, kao i informacije vezane uz njihovu izradu. Naime, analiza ključnih termina definiranih u tražilicama ukazuje na to da "slučajni posjetitelji stranice" učestalo navode sljedeće ključne riječi: fakultet, ekonomski, magisterij, diplomski te se procjenjuje kako uključivanje navedenih termina može rezultirati dodatnom zanimljivošću stranice.

Kako bi se omogućilo evaluiranje stranice predmeta Statistika od strane studenata, u planu je postavljanje web upitnika, tj. provođenja CAWI (4) istraživanja radi detektiranja zahtjeva studenata za buduće izmjene same stranice, ali i "dinamičkog procesa poučavanja". Upitnik će biti konstruiran sukladno rezultatima istraživanja provedenog 2003. godine (McGorry, 2003), a rezultati istraživanja planiraju se kontinuirano objavljivati na webu. Također se planira u terminima "face-to-face" vježbi komentirati statističke pokazatelje istraživanja, čiji će sudionici biti upravo studenti koji pohađaju nastavu iz predmeta Statistika.

4. Rasprava

Web stranica predmeta Statistika samoinicijativan je autorski pokušaj predmetnog nastavnika i demonstratora tog predmeta da dinamiziraju nastavni proces i da podignu kvalitetu procesa poučavanja predmeta Statistika. Pri izradi stranice autori su pokušali pomiriti i zadovoljiti sve elemente dinamičkog procesa poučavanja (McGorry, 2003):

  • Inovacija u učenju

  • Angažiranost studenta

  • Interaktivnost profesora i studenta

  • Tehnička podrška

  • Dinamičnost i promjene u funkcioniranju nastavnog procesa

U prilog uspješnosti zadovoljavanja navedenih elemenata govori činjenica kako posjećenost nastave oglašavanjem svih nastavnih materijala nije opala. Naime, kako stranica omogućuje svladavanje nastavnog gradiva iz predmeta Statistika i bez osobne prisutnosti studenta na nastavi, moglo se očekivati da sate "face-to-face" nastave studenti više neće pohađati. Međutim, studenti i dalje dolaze na nastavu u velikom broju, a svojim sudjelovanjem u nastavnom procesu ukazuju na to da predstavljaju one studente koji od Fakulteta (kao uslužne ustanove koja pruža uslugu višeg/visokog obrazovanja) očekuju podizanje individualne razine znanja.

Iako bi se primijenjeni model poučavanja mogao nazvati "hibridnim modelom" poučavanja (Low, 2002), koji čini kombinaciju tradicionalnog i uobičajenog poučavanja na daljinu, mišljenja smo kako ga točnije određuje naziv "dinamizirani proces poučavanja", jer omogućuje (pomoću primjene dvaju modela poučavanja), dinamičnost i fleksibilnost nastavnog procesa. Može se očekivati da će sam nastavni proces, kao i opisana stranica, doživljavati još brojne transformacije i izmjene.


1 Neki od osnovnih nedostataka su: nužnost osobnog kontakta polaznika s predavačem; prethodna neupoznatost polaznika s izučavanim gradivom; opadanje koncentracije polaznika pri istodobnom zapisivanju izloženog gradiva i slušanje predavača.

2 ARPA je mreža koja je postojala prije Interneta u današnjem obliku.

3 Primjeri nekih zanimljivih linkova:
http://www.animatedsoftware.com/statglos/statglos.htm 
http://www.statsoftinc.com/textbook/glosfra.html 
http://davidmlane.com/hyperstat/glossary_contents.html

4 CAWI (computer assisted web interviewing) istraživanje je podvrsta CADAC istraživanja, a podrazumijeva svako web ispitivanje podržano računalom.

 

autori | cijeli članak | literatura | sažetak| abstract | pdf inačica | naslovnica