|
Sadržaj:
1. Uvod
Jedan od prvih oblika učenja na daljinu zaživio je u SAD-u (McGorry,
2003) početkom 1800-ih godina kada su se pomoću poštanskog sustava
dostavljali različiti nastavni materijali ruralnim sredinama radi prenošenja
vještina koje nisu poučavane u školama. Prema navedenome može se
zaključiti kako učenje na daljinu nije izum 20. stoljeća, već je
potreba za njim postojala i prije razvoja računala, odnosno Interneta kao
medija poučavanja na daljinu. Brz razvoj i svakodnevna potreba za
prilagodbom korisnika sofisticiranim komunikacijskim tehnologijama često
apostrofira učenje na daljinu kao nedovoljno učinkovitu metodu poučavanja.
Neki autori (Sherry, 1995) naglašavaju kako zahtjevi vezani uz
komunikacijske alate mogu dovesti do fokusiranja studenata na samu
tehnologiju, umjesto na efektivnost učenja u smislu usvajanja poučavanog,
odnosno prezentiranog gradiva.
Izradom stranice predmeta Statistika želio se postići sinergijski učinak
prednosti dviju metoda poučavanja: klasične, "face-to-face"
metode poučavanja, i metode poučavanja na daljinu.
Odluku o izradi navedene web stranice inicirao je predmetni nastavnik
nakon što je Ekonomski fakultet u Osijeku omogućio svojim djelatnicima
autonoman web prostor u okviru stranica Fakulteta. Web team Ekonomskog
fakulteta u Osijeku izradio je stranice Fakulteta, tako da se svaki
nastavnik predstavlja studentima u okviru izbornika "nastavnici"
(www.efos.hr/nastavnici) sa sljedećim informacijama: životopis
nastavnika, znanstveno-nastavna djelatnost nastavnika, nastavni plan
predmeta, potrebna literatura, ispitni rokovi te navođenjem adrese mogućeg
e-mail kontakta s predmetnim nastavnikom.
Nakon što je postavljena stranica predmetnog nastavnika iz predmeta
Statistika, koja je sadržavala navedene službene informacije, zabilježeni
su brojni e-mail upiti o različitim detaljima vezanima uz nastavno
gradivo, ispitne rokove i ispitna pitanja. Kako bi se studentima omogućio
uvid u odgovore na najčešća pitanja i istodobno minimizirala e-mail
korespondencija, stranica je dorađena s terminima ispitnih rokova,
primjerima zadataka s pismenih ispita i ispitnim pitanjima za usmeni dio
ispita. Postupno, oglašavanjem operativnih informacija nametnula se ideja
o omogućavanju online dostupnih predavanja i vježbi te stvaranju
obrazovnog okružja koje će studentima biti privlačno, dinamično i
poticajno za učenje.
Oglašeni nastavni materijali na stranici predmeta Statistika
koncipirani su kao kombinacija udžbeničke građe i svojevrsnog oblika
radne bilježnice. Kako prethodno nisu recenzirani i lektorirani, stranica
se kontinuirano ažurira sukladno uočenim nedostacima te nadopunjava
novim materijalima vezanima uz predmet. Autori stranice su predmetni
nastavnik i demonstratori predmeta Statistika, izabrani prema kriteriju
vrsnosti poznavanja gradiva predmeta.
2. Nastavni proces
Ekonomski fakultet u Osijeku osim na matičnom fakultetu organizira
nastavu i na izdvojenim veleučilištima u Požegi i Varaždinu. Nadalje,
na Fakultetu su, osim redovitih studija, organizirani i izvanredni studiji
za studente koji ne mogu redovito pohađati tradicionalno organiziranu
"face-to-face" nastavu. Upravo su izvanredni studenti oni za
koje se očekivalo da će biti najzainteresiraniji za konzumiranje sadržaja
stranice predmeta Statistika, jer je višegodišnje iskustvo pokazalo kako
je predmet Statistika, kao i većina drugih kvantitativnih predmeta,
odlikovan učestalom potrebom za konzultacijam, te potrebom za što više
informacija o nastavnom gradivu u procesu izučavanja predmeta.
Obilježje tradicionalnog "face-to-face" sustava poučavanja
jest da se polaznici nalaze među sebi ravnima s obzirom na sadržaj
procesa učenja. Pri takvom obliku poučavanja polaznici dolaze u
predavaonicu kako bi se upoznali s grupom, predavačem i tehnologijom poučavanja.
Oni uče vlastitim ritmom, koristeći pomoć ostalih studenata i
predmetnog nastavnika. Ipak, neka osnovna ograničenja takva oblika poučavanja
(1) , otežavaju koordinaciju i organizaciju poučavanja, a samim tim i učinkovitosti
samog nastavnog procesa (Low, 2002).
Osnovna ograničenja klasičnog izvođenja nastave iz predmeta
Statistika prije izrade web stranice bila su:
-
prioritetna koncentracija studenata na prepisivanje gradiva zapisanoga
na ploči, prozirnicima ili s drugih sredstava prezentacije gradiva
-
učestalo krivo zapisivanje, tj. "hvatanje" bilježaka
karakterizirano brojnim pogreškama
-
prenošenje iskustva s pismenog i usmenog dijela ispita po načelu
"rekla-kazala", s velikim udjelom netočnih informacija
-
kreiranje "studentskih inačica nastavnih materijala", koji
obiluju netočnim ili pogrešnim zapisima
-
nedostatak vremena za individualnu komunikaciju na relaciji
nastavnik-student zbog jednosmjernosti nastavnoga procesa.
Stoga se pri uvođenju Interneta u nastavni proces računalo na njegovu
dvojaku ulogu: razvijanje sklonosti prema računalnim tehnologijama te
omogućavanje učenja na daljinu, odnosno omogućavanja dinamičkog
nastavnog procesa redovitim, ali i izvanrednim studentima (koji u najvećoj
mjeri predmet Statistika svladavaju samo metodom učenja na daljinu).
Nakon objavljivanja svih nastavnih cjelina na Internetu, od redovitih je
studenata predmetni nastavnik zahtijevao da pri dolasku na
"face-to-face" organizirane sate nastave pred sobom imaju
isprintane (i proučene) nastavne materijale. Dakle, navedena skupina
studenata podvrgnuta je "dinamiziranom nastavnom procesu poučavanja",
u kojemu dinamičnost izmjena informacija omogućuje interaktivna uporaba
Interneta, i "face-to-face" predavanja rasterećena nedostataka
metode klasičnoga poučavanja. S druge strane, onom dijelu izvanrednih
studenata koji ne sudjeluju u satima "face-to-face" predavanja
iz Statistike, omogućeno je izučavanje predmeta na daljinu.
Tradicionalni sati "face-to-face" nastave također su
evoluirali te ih nakon izrade stranice predmeta Statistika odlikuju sljedeće
karakteristike:
-
studenti tijekom cijele školske godine imaju mogućnost 24-satnog
pristupa stranici predmeta i svim informacijama vezanim uz predmet
-
u predavaonicu dolaze s isprintanim predavanjima/vježbama čiju identičnu
projekciju prate na ekranu za prezentaciju
-
u procesu predavanja bilježe samo nastavnikove komentare te sudjeluju
u raspravi o pojedinom dijelu gradiva
-
prethodna upoznatost s predavanjem/vježbom proučenom prije dolaska na
"face-to-face" nastavu studentima omogućuje aktivno
sudjelovanje u nastavnom procesu
-
o ispitnim pitanjima oglašenim na webu mogu raspravljati za vrijeme
nastave, jer gubitkom tajnosti ispitnih pitanja ona postaju metodom
dubinskog izučavanja gradiva.
Iako tako dinamiziran proces nastave predmetnom nastavniku omogućuje
kvalitetno poučavanje velikog broja studenata, istodobno pred predmetnog
nastavnika postavlja nove zahtjeve:
-
nastavni sat može trajati kraće od klasičnog školskog sata jer se
"face-to-face" dio procesa dinamizirane nastave svodi na
koncentriranu raspravu izučavanog pojma
-
kako bi studentska pozornost pri izlaganju bila na ujednačeno visokoj
razini, predmetni nastavnik mora imati pripremljene ilustrativne primjere
i dodatna pojašnjena koja nisu upisana na prezentacijskim materijalima,
koji su postavljeni na Internetu
-
nastavnik mora biti u stanju bitne dijelove gradiva naglašavati na
zanimljiv način upotrebljavajući definicije koje se ne nalaze na oglašenim
prezentacijskim materijalima
-
tako organizirana predavanja vrlo često poprimaju oblik svojevrsnog
performansa u kojemu slušateljima (studentima) izlagani tekst nije
nepoznanica, ali ga njegova prezentacija čini novim i atraktivnim
-
najvažnija nastavnikova uloga za uspješno održavanje pozornosti
auditorija jest u nalaženju načina motivacije studenata za otklon od
tradicionalnog poučavanja
-
kako oglašene vježbe nude i rješenja, "face-to-face"
raspravljanje o njima svodi se na individualnu/grupnu raspravu o
nedoumicama i nejasnoćama, što zahtijeva izvrsnu pripremljenost
nastavnika na različita pitanja studenata.
Neka su iskustva o poučavanju predmeta Statistika na netradicionalan
način preuzeta s Ekonomskog fakulteta u Ljubljani (Bregar, Ograjenšek,
Bavdaž, 2000). Predmetni nastavnici iz predmeta Statistika na navedenom
fakultetu razvijaju online proces poučavanja te u svojim radovima ukazuju
na karakteristike novog oblika poučavanja, posebice pri izmjeni
tradicionalnih uloga nastavnika i studenata.
3. Analiza stranice
Kako izgradnja stranice s detaljnim informacijama o predmetu Statistika
i nastavnim materijalima nije bila samoj sebi svrha, 18. veljače 2002.
godine postavljen je brojač pristupa stranici. Uvidom u tablice brojača
utvrđeno je kako stranicu posjećuju (iako u malom udjelu) i pristupnici
inozemnih domena.
Tablica 1: Analiza domena posjetitelja stranice (18. 2. 2002. - 6. 5.
2003.)
Domena posjetitelja |
Oznaka domene |
Broj posjetitelja |
% posjetitelja |
Hrvatska |
.hr |
4.960 |
49,79 |
- |
4.578 |
45,96 |
Old style Arpanet(2) |
.arpa |
253 |
2,40 |
Slovenija |
.si |
69 |
0,69 |
Network |
.net |
28 |
0,28 |
Switzerland |
.ch |
27 |
0,27 |
US Commercial |
.com |
16 |
0,16 |
Austria |
.at |
9 |
0,09 |
Ostale domene |
- |
20 |
0,20 |
Analiza 431 dana stranice, koja se postupno dograđivala i mijenjala,
ukazuje na to da je u navedenim danima stranicu posjetilo:
Unique vistors |
9.960 (64.14%) |
Visits incl. Reloads |
15.523 |
Reloads |
5.563 (35.83%) |
Average Daily Unique |
23 |
Highest Day |
192 |
Average Weekly Unique |
150 |
Average Montlhly unique |
585 |
|
Stranica je zabilježila najučestaliju posjetu "unique
visitors" početkom zimskog semestra 2002./2003., i to u studenome
2002., kada je imala 2.289 posjetitelja, što čini najučestaliji posjet
(22,98% od mjesečnog udjela svih analiziranih mjeseci).
Razlog tako visokoj posjećenosti stranice početkom školske godine
jest to što su studenti usvojili činjenicu kako organizacija nastave
zahtijeva redovito "downloadanje" nastavnih materijala, kao i
svih obavijesti vezanih uz izvođenje nastave.
Dinamika posjećenosti stranice predmeta Statistika prikazana je
grafikonom 1.
Grafikon 1: Dinamika posjećenosti stranice predmeta Statistika.
Osim nastavnih materijala i informacija usko vezanih uz predmet
Statistika, pri kreiranju stranice ugrađeni su i dodatni izbornici koji
studentima omogućuju proširivanje spoznaja o predmetu. Primjerice,
izbornik "korisni linkovi" studente upućuje na statističke
online rječnike(3), na kojima studenti mogu provjeriti
svaki izučavani pojam. Nadalje, izbornik "motivacije studenata
EFO" nudi informacije o statističkim rezultatima istraživanja
provedenoga aktualne školske godine sa studentima koji su u procesu izučavanja
predmeta Statistika. Navedeni izbornik omogućuje uvid u aplikaciju poučavanih
statističkih metoda, kao i testiranje usvojenih znanja iz predmeta
Statistika na konkretnom istraživanju.
Stranica predmeta Statistika izgrađivala se tijekom dvije školske
godine i još uvijek je u postupku izgradnje. Kako je primarni cilj
izgradnje stranice bio uspostavljanje dinamičkog procesa poučavanja,
autori stranice svjesni su kako je zanemarena vizualna koncepcija
stranice. Prvi korak nakon sadržajnog oblikovanja stranice bit će
aktivnosti vezane uz njezinu što atraktivniju vizualizaciju. Pri tome će
se nastojati stranicu zadržati lako učitljivom, neopterećenu brojnim
slikama i "flashovima" kako bi se omogućilo brzo učitavanje
stranice te na taj način štedjelo vrijeme studenata i drugih
zainteresiranih posjetitelja stranice.
Planira se uvesti izbornik u kojemu bi se nalazili sažeci diplomskih i
magistarskih radova, kao i informacije vezane uz njihovu izradu. Naime,
analiza ključnih termina definiranih u tražilicama ukazuje na to da
"slučajni posjetitelji stranice" učestalo navode sljedeće
ključne riječi: fakultet, ekonomski, magisterij, diplomski te se
procjenjuje kako uključivanje navedenih termina može rezultirati
dodatnom zanimljivošću stranice.
Kako bi se omogućilo evaluiranje stranice predmeta Statistika od
strane studenata, u planu je postavljanje web upitnika, tj. provođenja
CAWI (4) istraživanja radi detektiranja zahtjeva
studenata za buduće izmjene same stranice, ali i "dinamičkog
procesa poučavanja". Upitnik će biti konstruiran sukladno
rezultatima istraživanja provedenog 2003. godine (McGorry, 2003), a
rezultati istraživanja planiraju se kontinuirano objavljivati na webu.
Također se planira u terminima "face-to-face" vježbi
komentirati statističke pokazatelje istraživanja, čiji će sudionici
biti upravo studenti koji pohađaju nastavu iz predmeta Statistika.
4. Rasprava
Web stranica predmeta Statistika samoinicijativan je autorski pokušaj
predmetnog nastavnika i demonstratora tog predmeta da dinamiziraju
nastavni proces i da podignu kvalitetu procesa poučavanja predmeta
Statistika. Pri izradi stranice autori su pokušali pomiriti i zadovoljiti
sve elemente dinamičkog procesa poučavanja (McGorry, 2003):
U prilog uspješnosti zadovoljavanja navedenih elemenata govori činjenica
kako posjećenost nastave oglašavanjem svih nastavnih materijala nije
opala. Naime, kako stranica omogućuje svladavanje nastavnog gradiva iz
predmeta Statistika i bez osobne prisutnosti studenta na nastavi, moglo se
očekivati da sate "face-to-face" nastave studenti više neće
pohađati. Međutim, studenti i dalje dolaze na nastavu u velikom broju, a
svojim sudjelovanjem u nastavnom procesu ukazuju na to da predstavljaju
one studente koji od Fakulteta (kao uslužne ustanove koja pruža uslugu
višeg/visokog obrazovanja) očekuju podizanje individualne razine znanja.
Iako bi se primijenjeni model poučavanja mogao nazvati "hibridnim
modelom" poučavanja (Low, 2002), koji čini kombinaciju
tradicionalnog i uobičajenog poučavanja na daljinu, mišljenja smo kako
ga točnije određuje naziv "dinamizirani proces poučavanja",
jer omogućuje (pomoću primjene dvaju modela poučavanja), dinamičnost i
fleksibilnost nastavnog procesa. Može se očekivati da će sam nastavni
proces, kao i opisana stranica, doživljavati još brojne transformacije i
izmjene.
1 Neki od osnovnih nedostataka su: nužnost osobnog
kontakta polaznika s predavačem; prethodna neupoznatost polaznika s izučavanim
gradivom; opadanje koncentracije polaznika pri istodobnom zapisivanju izloženog
gradiva i slušanje predavača.
2 ARPA je mreža koja je postojala prije
Interneta u današnjem obliku.
3 Primjeri nekih zanimljivih linkova:
http://www.animatedsoftware.com/statglos/statglos.htm
http://www.statsoftinc.com/textbook/glosfra.html
http://davidmlane.com/hyperstat/glossary_contents.html
4 CAWI (computer assisted web
interviewing) istraživanje je podvrsta CADAC istraživanja, a
podrazumijeva svako web ispitivanje podržano računalom. |