Daliborka Pašić: O projektu Uspostava referalnih centara za pružanje podrške sveučilišnim nastavnicima u primjeni IT-a u nastavi
Veljača 2004. / godište IV / ISSN 1333-5987
U prošlih nekoliko brojeva časopisa Edupoint objavljeni su članci o šest CARNetovih referalnih centara namijenjenih pružanju pomoći sveučilišnim nastavnicima u primjeni IT-a u nastavi. Članke su pisali voditelji RC-ova predstavljajući rad i područje kojim se bavi svaki pojedini centar. U ovom članku željela bih opisati način na koji smo ostvarili projekt Uspostave referalnih centara i predstaviti vrijednosti koje su se tim radom afirmirale.
Daliborka Pašić

Daliborka.Pasic@CARNet.hr

Uvod

O primjeni IT-a u različitim područjima ljudskoga djelovanja mnogo se piše i govori u zadnjih nekoliko desetljeća. Produkcija materijala znanstvenog, stručnog i popularnog karaktera s pojavom Interneta naglo se povećala kao i znanje o tehnologijama i njihovu utjecaju na različita područja.

Znanstvenici i sveučilišni nastavnici u takvoj situaciji imaju važnu ulogu u iskorištavanju moći informacijske tehnologije pri stjecanju, kreiranju i prenošenju znanja.

Hrvatska akademska i istraživačka mreža – CARNet od trenutka svog osnivanja nastoji pomoći akademskoj zajednici razvijajući tehnološku infrastrukturu, podršku, informacijske servise i kvalitetne sadržaje.

Projektom Uspostava referalnih centara za pružanje podrške sveučilišnim nastavnicima u primjeni IT-a u nastavi namjera nam je osigurati pomoć u realizaciji možda najvažnijeg i najsloženijeg oblika prenošenja znanja – nastavi.

Timski i projektni rad

Tijekom 2003. godine članovi CARNetovog projektnog i koordinacijskog tima okupili su sedam stručnih timova iz sveučilišnog miljea koji su se svojim nastojanjima i radom u tom području istaknuli stavom o potrebi i nužnosti uvođenja promjena u obrazovni sustav.

Te su promjene u najvećoj mjeri u svijetu, a tako i kod nas uvjetovane razvojem i popularizacijom informacijske tehnologije.

Društvena previranja, razvoj demokracije, otvaranje društva prema svjetskim utjecajima, buđenje građanske svijesti te razvoj novih oblika poslovanja i organizacije rada u Hrvatskoj utjecali su i na našu akademsku zajednicu. Možda još uvijek ne dovoljno i ne tako očito, međutim pojedinci unutar te zajednice pokazali su spremnost i sposobnost odgovaranja na zahtjeve projektnog i timskog rada, koji se od njih očekivao u realizaciji projekta Uspostava referalnih centara za pružanje podrške sveučilišnim nastavnicima u primjeni IT-a u nastavi.

Organizacija timova


Na realizaciji projekta radilo je ukupno 8 timova: jedan koordinacijski i sedam stručnih timova za uspostavljanje 7 referalnih centara.

Cijelim projektom upravljao je koordinacijski tim sastavljen od zaposlenika CARNeta i vanjskih suradnika. Većina članova sudjelovala je u CARNetovom programu »Obrazovni projekti«, u kojemu je jedan od rezultata bila inicijativa za pokretanjem i organizacijom referalnih centara.

Koordinacijski tim referalnih centara

CARNet 
Daliborka Pašić – voditeljica projekta 
Sonja Prišćan – voditeljica projekta do travnja 2003. i voditeljica programa »Obrazovni projekti« 
Karolina Horvatinčić – član tima; sudjelovala i u programu »Obrazovni projekti« 
Danijela Horvat – član tima; sudjelovala i u programu »Obrazovni projekti«
Nela Marasović – suradnica u CARNetu – sudjelovala i u programu »Obrazovni projekti« 
Jasminka Maravić – suradnica u CARNetu 

Vanjski suradnici
prof. dr. sc. Vesna Vlahović Štetić, Filozofski fakultet u Zagrebu – sudjelovala i u programu »Obrazovni projekti«
doc. dr. sc. Nataša Hoić Božić, Filozofski faklultet u Rijeci, - sudjelovala i u programu »Obrazovni projekti«
prof. dr. sc. Petar Pervan, Institut za fiziku Zagreb – član tima do svibnja 2003. – sudjelovao i u programu »Obrazovni projekti«
 doc. dr. sc. Sunčana Kukolja Taradi, Medicinski fakultet, Zagreb – urednica središnjeg weba referalnih centara; voditeljica najbolje ocijenjenog projekta unutar programa »Obrazovni projekti«

Stručni su timovi odabrani putem dva natječaja tijekom 2003. godine. Članovi su pripadnici akademske zajednice. Većina ih sudjeluje u nastavi na fakultetima, a svi su napredni korisnici IT-a koji primjenjuju u svakodnevnom radu i komunikaciji te u radu na znanstvenim i stručnim projektima. Gotovo u svakom timu uključeni su i studenti koji izravno pridonose realizaciji projekta.

Naziv referalnog centra - Ustanova nositelj - Voditelj
Referalni centar za prijavljivanje projekata obrazovanja na daljinu - Fakultet organizacije i informatike, Varaždin - doc. dr. sc. Blaženka Divjak, voditeljica

Referalni centar za izradu obrazovnih materijala - Tekstilno-tehnološki fakultet, Zagreb - prof. dr. sc. Goran Hudec, voditelj

Referalni centar za odabir courseware alata - Fakultet elektrotehnike i računarstva, Zagreb - Kristijan Zimmer, voditelj

Referalni centar za metodiku i komunikaciju u obrazovanju na daljinu - Fakultet organizacije i informatike, Varaždin - doc. dr. sc. Goran Bubaš, voditelj

Referalni centar za samoprocjenu i procjenu znanja uz primjenu IT-a - Medicinski fakultet, Zagreb - prof. dr. sc. Milan Taradi, voditelj

Referalni centar za odabir računalne i programske podrške - Sveučilišni računski centar, Zagreb - Vladimir Braus, voditelj

Referalni centar za izradu multimedijalnih elemenata i njihovu prilagodbu za WWW - Grafički fakultet, Zagreb - prof. dr. sc. Karolj Skala, voditelj

Područja referalnih centara

Nastojeći razumjeti i zadovoljiti potrebe sveučilišnih nastavnika (analizirane putem spomenutog programa »Obrazovni projekti«) generalno područje primjene IT-a u nastavi podijelili smo u nekoliko grupa sa svrhom pokrivanja što većeg broja tema, pitanja i problema.

To su:

  • izrada obrazovnih materijala potrebnih u realizaciji obrazovanja na daljinu
  • pitanje odabira računalne i programske podrške za potrebe svih oblika računalno podržane nastave
  • problem odabira adekvatnog courseware alata, odnosno LMS-a (Learning management system) za izvođenje nastave na daljinu
  • mogućnost pronalaženja sredstava prijavljivanjem projekata obrazovanja na daljinu u međunarodnim linijama financiranja
  • metodika i komunikacija u obrazovanju na daljinu
  • problem samoprocjene i procjene znanja uz pomoć IT-a
  • izrada multimedijalnih elemenata i njihova prilagodba za WWW.

Idejno rješenje i ciljevi

Koordinacijski tim izradio je idejno rješenje za uspostavljanje referalnih centara te raspisao projektne zadatke za svaki pojedini centar.

Unutar idejnog rješenja utvrđeni su zajednički ciljevi svih referalnih centara, a to su:

  • prikupiti, objaviti, trajno ažurirati i nadopunjavati informacije o području koje pokriva
  • izraditi, trajno ažurirati i nadopunjavati preporuke i primjere za nastavnike za područje koje pokriva
  • davati pomoć korisnicima bez obzira na to je li upit postavljen putem weba, telefona ili osobnim dolaskom.


Utvrđeni su i elementi od kojih se sastoji svaki pojedini centar:

  • Web sjedište koje sadrži:
    o web stranice s informacijama o području koje pokriva
    o preporuke za nastavnike u području koje pokriva
    o linkovi na slične web stranice, na radove, časopise i konferencije koje se bave tom tematikom
    o odgovori na najčešća pitanja
    o kontakti s korisnicima: e-pošta, telefon, forum
  • Podrška korisnicima
    o odgovaranje na e-poštu, telefonske pozive te konzultacije osobnim dolaskom
  • Forum
    o održavanje i moderiranje foruma.

Web stranice

Uloga je referalnih centara pronalaženje, strukturiranje i objavljivanje informacija relevantnih za područje kojim se bave prema gore spomenutoj podjeli. Taj je sadržaj objavljen na web stranicama svakog pojedinog referalnog centra koje su objedinjene usklađenim grafičkim sučeljem i prepoznatljivim vizualnim identitetom. Središnji web s osnovnim informacijama, vijestima, čitaonicom i forumom predstavlja ulaz u pojedine referalne centre, a nalazi se na adresi http://www.carnet.hr/referalni/obrazovni.html.

Forum

Na središnjem webu nalazi se forum namijenjen javnim diskusijama iz područja koja pokrivaju referalni centri. Forum je podijeljen na podforume prema tematici referalnih centara, a moderiranje, odnosno vođenje diskusija obavljaju voditelji referalnih centara.

Interni forum služi diskusijama o temama koje se tiču realizacije projekta, tekućih aktivnosti, razmjene iskustava među timovima. Pristup internom forumu moguć je samo koordinacijskom i timovima referalnih centara.

Konzultacije

Stručni timovi odgovaraju na upite korisnika postavljene putem e-pošte, besplatnog telefona ili čak osobnim dolaskom. Informacije o kontaktima i vremenu rada s korisnicima nalaze se na web stranicama svakog pojedinog centra kao i na ulaznoj stranici.

Upiti korisnika evidentiraju se i služe osluškivanju potreba korisnika, kao informacija o korisnosti sadržaja te za usmjeravanje objavljenih sadržaja u smjeru potrebnom korisnicima.

Korisnici

Referalni su centri ponajprije namijenjeni korisnicima iz akademske zajednice. Posebno se obraćaju sveučilišnim nastavnicima i onima koji sudjeluju ili će sudjelovati u ostvarivanju i razvoju novih oblika sveučilišne nastave potpomognutih informacijskim tehnologijama (osobito internetom i internetskim servisima).

Također vjerujemo da su informacije i usluge koje referalni centri nude korisne srednjoškolskim i osnovnoškolskim nastavnicima, pedagozima te djelatnicima odjela za upravljanje ljudskim resursima u državnim, javnim i ostalim ustanovama.

U CARNetu se nadamo da će se u Hrvatskoj uskoro prepoznati i važnost cjeloživotnog obrazovanja koje je u svijetu dobilo novi zamah učenjem organiziranim na daljinu putem Interneta. Zbog toga su potencijalni korisnici referalnih centara i zaposlenici pučkih učilišta, strukovna, interesna i znanstvenička udruženja.

Promidžbene aktivnosti

U drugoj polovici 2003. godine timovi referalnih centara počeli su s promidžbenim aktivnostima nastojeći privući što veći broj korisnika. Izrađene su informativne brošure o referalnim centrima koje su se dijelile prilikom održavanja prezentacija te su poslane svim knjižnicama na fakultetima u Hrvatskoj. Prezentacija referalnih centara održana je na međunarodnoj konferenciji IIS 2003. na Fakultetu organizacije i informatike u Varaždinu.

Na sajmu INFO 2003. referalni centri davali su konzultacije posjetiteljima CARNetova izložbenog prostora organiziranog oko teme obrazovanja na daljinu. Ondje su voditelji referalnih centara održali i kratke prezentacije.

U 2004. godini planiramo pojačati promidžbene aktivnosti sudjelujući na znanstvenim i stručnim skupovima, predstavljajući rad referalnih centara u sveučilišnim gradovima Hrvatske putem videokonferencije te održavajući predavanja i radionice iz područja referalnih centara. U planu i izrada online tečaja.

Cilj nam je ne samo promicati referalne centre nego i potaknuti primjenu IT-a u obrazovanju, a osobito razvoj nastave na daljinu.

Dinamika rada

Projekt Uspostava referalnih centara za primjenu IT-a u nastavi započet je u 2002. Tijekom 2003. stručni su timovi radili na prikupljanju i stvaranju sadržaja te na izradi web stranica. Web stranice su objavljene, redovito se ažuriraju i dopunjavaju, a u planu je prevođenje sadržaja weba na engleski jezik. Putem telefona i e-pošte stručni su timovi trajno na raspolaganju svojim korisnicima.
Putem adrese http://www.carnet.hr/RC-obrazovni moguće je vidjeti dinamiku rada svakog pojedinog referalnog centra kako bi svi zainteresirani mogli pratiti što je planirano i ostvareno.

Projekt pokretanja i uspostave referalnih centara je pri kraju, a referalni centri nastavljaju s radom i u 2004. godini.

Životopis
 
Diplomirala je na Filozofskom fakultetu u Zagrebu filozofiju i povijest umjetnosti. Trenutno uz rad studira dodiplomski studij bibliotekarstva. Nakon diplome 1999. godine zaposlila se u Hrvatskoj akademskoj i istraživačkoj mreži – CARNetu, gdje i danas radi. Voditeljica je knjižnično-informacijskog servisa CARNeta i SRCA, servisa referalni centri te kluba Akadeus. Sudjeluje i vodi projekte iz područja primjene ICT-a u obrazovanju i podrške korisnicima.
 

Daliborka.Pasic@CARNet.hr

 







 
  Naslov
 
  Uvod
 
  Timski i projektni rad
 
  Organizacija timova
 
  Područja referalnih centara
 
  Idejno rješenje i ciljevi
 
  Web stranice
 
  Forum
 
  Konzultacije
 
  Korisnici
 
  Promidžbene aktivnosti
 
  Dinamika rada
 
 
  Copyright © 2005. Edupoint. Sva prava zadržana.