Uvod
O primjeni IT-a u različitim područjima ljudskoga djelovanja mnogo se piše i govori u zadnjih nekoliko desetljeća. Produkcija materijala znanstvenog, stručnog i popularnog karaktera s pojavom Interneta naglo se povećala kao i znanje o tehnologijama i njihovu utjecaju na različita područja. Znanstvenici i sveučilišni nastavnici u takvoj situaciji imaju važnu ulogu u iskorištavanju moći informacijske tehnologije pri stjecanju, kreiranju i prenošenju znanja.
Hrvatska akademska i istraživačka mreža – CARNet od trenutka svog osnivanja nastoji pomoći akademskoj zajednici razvijajući tehnološku infrastrukturu, podršku, informacijske servise i kvalitetne sadržaje. Projektom Uspostava referalnih centara za pružanje podrške sveučilišnim nastavnicima u primjeni IT-a u nastavi namjera nam je osigurati pomoć u realizaciji možda najvažnijeg i najsloženijeg oblika prenošenja znanja – nastavi.
Timski i projektni rad
Tijekom 2003. godine članovi CARNetovog projektnog i koordinacijskog tima okupili su sedam stručnih timova iz sveučilišnog miljea koji su se svojim nastojanjima i radom u tom području istaknuli stavom o potrebi i nužnosti uvođenja promjena u obrazovni sustav.
Te su promjene u najvećoj mjeri u svijetu, a tako i kod nas uvjetovane razvojem i popularizacijom informacijske tehnologije.
Društvena previranja, razvoj demokracije, otvaranje društva prema svjetskim utjecajima, buđenje građanske svijesti te razvoj novih oblika poslovanja i organizacije rada u Hrvatskoj utjecali su i na našu akademsku zajednicu. Možda još uvijek ne dovoljno i ne tako očito, međutim pojedinci unutar te zajednice pokazali su spremnost i sposobnost odgovaranja na zahtjeve projektnog i timskog rada, koji se od njih očekivao u realizaciji projekta Uspostava referalnih centara za pružanje podrške sveučilišnim nastavnicima u primjeni IT-a u nastavi.
Organizacija timova
Na realizaciji projekta radilo je ukupno 8 timova: jedan koordinacijski i sedam stručnih timova za uspostavljanje 7 referalnih centara.
Cijelim projektom upravljao je koordinacijski tim sastavljen od zaposlenika CARNeta i vanjskih suradnika. Većina članova sudjelovala je u CARNetovom programu »Obrazovni projekti«, u kojemu je jedan od rezultata bila inicijativa za pokretanjem i organizacijom referalnih centara. Koordinacijski tim referalnih centara
CARNet Daliborka Pašić – voditeljica projekta Sonja Prišćan – voditeljica projekta do travnja 2003. i voditeljica programa »Obrazovni projekti« Karolina Horvatinčić – član tima; sudjelovala i u programu »Obrazovni projekti« Danijela Horvat – član tima; sudjelovala i u programu »Obrazovni projekti« Nela Marasović – suradnica u CARNetu – sudjelovala i u programu »Obrazovni projekti« Jasminka Maravić – suradnica u CARNetu Vanjski suradnici prof. dr. sc. Vesna Vlahović Štetić, Filozofski fakultet u Zagrebu – sudjelovala i u programu »Obrazovni projekti« doc. dr. sc. Nataša Hoić Božić, Filozofski faklultet u Rijeci, - sudjelovala i u programu »Obrazovni projekti« prof. dr. sc. Petar Pervan, Institut za fiziku Zagreb – član tima do svibnja 2003. – sudjelovao i u programu »Obrazovni projekti« doc. dr. sc. Sunčana Kukolja Taradi, Medicinski fakultet, Zagreb – urednica središnjeg weba referalnih centara; voditeljica najbolje ocijenjenog projekta unutar programa »Obrazovni projekti«
Stručni su timovi odabrani putem dva natječaja tijekom 2003. godine. Članovi su pripadnici akademske zajednice. Većina ih sudjeluje u nastavi na fakultetima, a svi su napredni korisnici IT-a koji primjenjuju u svakodnevnom radu i komunikaciji te u radu na znanstvenim i stručnim projektima. Gotovo u svakom timu uključeni su i studenti koji izravno pridonose realizaciji projekta. Naziv referalnog centra - Ustanova nositelj - Voditelj Referalni centar za prijavljivanje projekata obrazovanja na daljinu - Fakultet organizacije i informatike, Varaždin - doc. dr. sc. Blaženka Divjak, voditeljica Referalni centar za izradu obrazovnih materijala - Tekstilno-tehnološki fakultet, Zagreb - prof. dr. sc. Goran Hudec, voditelj Referalni centar za odabir courseware alata - Fakultet elektrotehnike i računarstva, Zagreb - Kristijan Zimmer, voditelj Referalni centar za metodiku i komunikaciju u obrazovanju na daljinu - Fakultet organizacije i informatike, Varaždin - doc. dr. sc. Goran Bubaš, voditelj Referalni centar za samoprocjenu i procjenu znanja uz primjenu IT-a - Medicinski fakultet, Zagreb - prof. dr. sc. Milan Taradi, voditelj Referalni centar za odabir računalne i programske podrške - Sveučilišni računski centar, Zagreb - Vladimir Braus, voditelj Referalni centar za izradu multimedijalnih elemenata i njihovu prilagodbu za WWW - Grafički fakultet, Zagreb - prof. dr. sc. Karolj Skala, voditelj
Područja referalnih centara
Nastojeći razumjeti i zadovoljiti potrebe sveučilišnih nastavnika (analizirane putem spomenutog programa »Obrazovni projekti«) generalno područje primjene IT-a u nastavi podijelili smo u nekoliko grupa sa svrhom pokrivanja što većeg broja tema, pitanja i problema.
To su: - izrada obrazovnih materijala potrebnih u realizaciji obrazovanja na daljinu
- pitanje odabira računalne i programske podrške za potrebe svih oblika računalno podržane nastave
- problem odabira adekvatnog courseware alata, odnosno LMS-a (Learning management system) za izvođenje nastave na daljinu
- mogućnost pronalaženja sredstava prijavljivanjem projekata obrazovanja na daljinu u međunarodnim linijama financiranja
- metodika i komunikacija u obrazovanju na daljinu
- problem samoprocjene i procjene znanja uz pomoć IT-a
- izrada multimedijalnih elemenata i njihova prilagodba za WWW.
Idejno rješenje i ciljevi
Koordinacijski tim izradio je idejno rješenje za uspostavljanje referalnih centara te raspisao projektne zadatke za svaki pojedini centar.
Unutar idejnog rješenja utvrđeni su zajednički ciljevi svih referalnih centara, a to su: - prikupiti, objaviti, trajno ažurirati i nadopunjavati informacije o području koje pokriva
- izraditi, trajno ažurirati i nadopunjavati preporuke i primjere za nastavnike za područje koje pokriva
- davati pomoć korisnicima bez obzira na to je li upit postavljen putem weba, telefona ili osobnim dolaskom.
Utvrđeni su i elementi od kojih se sastoji svaki pojedini centar:
- Web sjedište koje sadrži:
o web stranice s informacijama o području koje pokriva o preporuke za nastavnike u području koje pokriva o linkovi na slične web stranice, na radove, časopise i konferencije koje se bave tom tematikom o odgovori na najčešća pitanja o kontakti s korisnicima: e-pošta, telefon, forum - Podrška korisnicima
o odgovaranje na e-poštu, telefonske pozive te konzultacije osobnim dolaskom - Forum
o održavanje i moderiranje foruma.
Web stranice
Uloga je referalnih centara pronalaženje, strukturiranje i objavljivanje informacija relevantnih za područje kojim se bave prema gore spomenutoj podjeli. Taj je sadržaj objavljen na web stranicama svakog pojedinog referalnog centra koje su objedinjene usklađenim grafičkim sučeljem i prepoznatljivim vizualnim identitetom. Središnji web s osnovnim informacijama, vijestima, čitaonicom i forumom predstavlja ulaz u pojedine referalne centre, a nalazi se na adresi http://www.carnet.hr/referalni/obrazovni.html.
Forum
Na središnjem webu nalazi se forum namijenjen javnim diskusijama iz područja koja pokrivaju referalni centri. Forum je podijeljen na podforume prema tematici referalnih centara, a moderiranje, odnosno vođenje diskusija obavljaju voditelji referalnih centara.
Interni forum služi diskusijama o temama koje se tiču realizacije projekta, tekućih aktivnosti, razmjene iskustava među timovima. Pristup internom forumu moguć je samo koordinacijskom i timovima referalnih centara.
Konzultacije
Stručni timovi odgovaraju na upite korisnika postavljene putem e-pošte, besplatnog telefona ili čak osobnim dolaskom. Informacije o kontaktima i vremenu rada s korisnicima nalaze se na web stranicama svakog pojedinog centra kao i na ulaznoj stranici.
Upiti korisnika evidentiraju se i služe osluškivanju potreba korisnika, kao informacija o korisnosti sadržaja te za usmjeravanje objavljenih sadržaja u smjeru potrebnom korisnicima.
Korisnici
Referalni su centri ponajprije namijenjeni korisnicima iz akademske zajednice. Posebno se obraćaju sveučilišnim nastavnicima i onima koji sudjeluju ili će sudjelovati u ostvarivanju i razvoju novih oblika sveučilišne nastave potpomognutih informacijskim tehnologijama (osobito internetom i internetskim servisima).
Također vjerujemo da su informacije i usluge koje referalni centri nude korisne srednjoškolskim i osnovnoškolskim nastavnicima, pedagozima te djelatnicima odjela za upravljanje ljudskim resursima u državnim, javnim i ostalim ustanovama.
U CARNetu se nadamo da će se u Hrvatskoj uskoro prepoznati i važnost cjeloživotnog obrazovanja koje je u svijetu dobilo novi zamah učenjem organiziranim na daljinu putem Interneta. Zbog toga su potencijalni korisnici referalnih centara i zaposlenici pučkih učilišta, strukovna, interesna i znanstvenička udruženja.
Promidžbene aktivnosti
U drugoj polovici 2003. godine timovi referalnih centara počeli su s promidžbenim aktivnostima nastojeći privući što veći broj korisnika. Izrađene su informativne brošure o referalnim centrima koje su se dijelile prilikom održavanja prezentacija te su poslane svim knjižnicama na fakultetima u Hrvatskoj. Prezentacija referalnih centara održana je na međunarodnoj konferenciji IIS 2003. na Fakultetu organizacije i informatike u Varaždinu.
Na sajmu INFO 2003. referalni centri davali su konzultacije posjetiteljima CARNetova izložbenog prostora organiziranog oko teme obrazovanja na daljinu. Ondje su voditelji referalnih centara održali i kratke prezentacije.
U 2004. godini planiramo pojačati promidžbene aktivnosti sudjelujući na znanstvenim i stručnim skupovima, predstavljajući rad referalnih centara u sveučilišnim gradovima Hrvatske putem videokonferencije te održavajući predavanja i radionice iz područja referalnih centara. U planu i izrada online tečaja.
Cilj nam je ne samo promicati referalne centre nego i potaknuti primjenu IT-a u obrazovanju, a osobito razvoj nastave na daljinu.
Dinamika rada
Projekt Uspostava referalnih centara za primjenu IT-a u nastavi započet je u 2002. Tijekom 2003. stručni su timovi radili na prikupljanju i stvaranju sadržaja te na izradi web stranica. Web stranice su objavljene, redovito se ažuriraju i dopunjavaju, a u planu je prevođenje sadržaja weba na engleski jezik. Putem telefona i e-pošte stručni su timovi trajno na raspolaganju svojim korisnicima. Putem adrese http://www.carnet.hr/RC-obrazovni moguće je vidjeti dinamiku rada svakog pojedinog referalnog centra kako bi svi zainteresirani mogli pratiti što je planirano i ostvareno.
Projekt pokretanja i uspostave referalnih centara je pri kraju, a referalni centri nastavljaju s radom i u 2004. godini.
|