"Kako bi e-learning projekti u obliku online kolegija ili cjelovitih studija putem Interneta dugoročno zaživjeli na visokoškolskim ustanovama, potrebno je osigurati im kontinuiranu podršku u edukacijskom, savjetodavnom, tehničkom, financijskom i organizacijskom smislu."
 
"Planirano obrazovanje u sklopu e-learning akademije sastoji se od tri programa, namijenjenih različitim ciljanim skupinama polaznika."

Dragana Kupres: Dosadašnji tijek projekta Uspostava E-learning akademije
Lipanj 2004. / godište IV / ISSN 1333-5987
U Hrvatskoj već nekoliko godina postoji određen broj obrazovnih projekata koji koriste neke od mogućnosti informacijskih tehnologija (http://www.mzt.hr/virtus). Iako se u nekim projektima koriste prednosti informacijskih tehnologija (IT) na pedagoški adekvatan način, u mnogim prilikama to nije slučaj. No, čak i u situacijama gdje je primjena IT-a u nastavnom procesu primjerena, ona je najčešće djelo pojedinca – entuzijasta, prije nego sustavne politike ustanove usmjerene prema implementaciji tehnologija u nastavu kako bi se modernizirao njezin proces i omogućilo kvalitetnije učenje studentima.

Dragana Kupres
Hrvatska akademska i istraživačka mreža - CARNet
Dragana.Kupres@CARNet.hr

Jasenka Gojšić
Hrvatska akademska i istraživačka mreža - CARNet
Jasenka.Gojsic@CARNet.hr

Jasna Tingle
Hrvatska akademska i istraživačka mreža - CARNet
Jasna.Tingle@CARNet.hr

Kristijan Zimmer
Fakultet elektrotehnike i računarstva
kristijan.zimmer@fer.hr

Predrag Pale
Fakultet elektrotehnike i računarstva
Predrag.Pale@FER.hr

1. Uvod

Sustavno obrazovanje na području primjene IT-a u nastavi nije novost. Na obrazovnom tržištu SAD-a i Kanade ono je vrlo snažno već više od 20-ak godina, a u Europi u zadnjih nekoliko godina. U Hrvatskoj za sada nismo bili svjedocima takvog obrazovanja, bilo na razini znanstvenog, stručnog ili programa u sklopu sustava cjeloživotnog obrazovanja. Unatoč tome, potrebe za njime su velike, jer osim sustavnog pristupa području, pruža pretpostavke stjecanja, širenja i dijeljenja znanja unutar akademske zajednice, zatim međusobnog učenja na iskustvima pojedinih projekata, a time i razvoja cijelog područja.

2. E-learning u CARNetu

CARNet također putem pojedinih projekata aktivno djeluje na području edukacije, podrške i informiranja o e-learningu.

Tehnologija se u obrazovanju korisnika koristi u različitim projektima CARNetova edukacijskog centra Edupoint: u trotjednom online predtečaju koji je dio Training the Trainers sustava obrazovanja predavača (Milinović, Tingle, Vrga, 2002), u edukacijskim materijalima kojima se poučava na CISCO akademiji (Bartolinčić, 2003), u pilot-projektu online tečaja HTML-a (Kupres, 2003), a trenutno Edupoint priprema online tečajeve o Internetu za krajnje korisnike.

Kako bi e-learning projekti u obliku online kolegija ili cjelovitih studija putem Interneta dugoročno zaživjeli na visokoškolskim ustanovama, potrebno je osigurati im kontinuiranu podršku u edukacijskom, savjetodavnom, tehničkom, financijskom i organizacijskom smislu. Modeli organiziranja podrške mogu biti različiti – centralizirani, decentralizirani ili koordinirano decentralizirani (izvor: radionica »Planning and Managing E-Learning in Higher Education«, dr. sc. M. Bullena). Svaki od tih modela moguće je prepoznati i u našoj okolini. Projektom Uspostave referalnih centara za podršku nastavnicima za primjenu IT-a u nastavi CARNet je proveo koordinirano decentralizirani model pružanja podrške, u kojemu je sedam neovisnih referalnih centara lociranih na različitim ustanovama koordinirano iz jednog središnjeg mjesta u CARNetu (Prišćan, 2003; Pašić, 2004). Voditelji tih centara i sami su pioniri primjene IT-a u nastavi: prof. dr. sc. Blaženka Divjak, prof. dr. sc. Goran Hudec, Kristijan Zimmer, doc. dr. sc. Goran Bubaš, prof. dr. sc. Milan Taradi, Vladimir Braus, prof. dr. sc. Karolj Skala.

Osim referalnih centara, u sustavu podrške važno je spomenuti i uslugu osiguravanja licenci, podrške i pružanja edukacije o uporabi alata za učenje na daljinu WebCT, koju mogu koristiti svi profesori u hrvatskoj akademskoj zajednici (http://edupoint.carnet.hr/webct). O svim tim područjima te iskustvima hrvatskih, ali i stranih autora CARNet informira putem online časopisa Edupoint (http://www.carnet.hr/casopis), ali isto tako i nizom prezentacija o korištenju Interneta u obrazovanju u visokom školstvu. Putem pet do sada održanih e-learning radionica sa stranim predavačima ciljaju se specifične teme s područja e-learninga, namijenjene specifičnim grupama korisnika (http://edupoint.carnet.hr/e-radionica).

3. Sustavno obrazovanje o e-learningu u Hrvatskoj

Navedeni pojedini projekti koji su vođeni u akademskoj zajednici ili u CARNetu neki su od pokazatelja da je sazrelo vrijeme i potreba za sustavnim stjecanjem obrazovanja o e-learningu. Takvo sustavno obrazovanje imalo bi zadatak omogućavanja pristupa novim znanjima i vještinama, ali i strukturiranja već postojećih znanja generiranih kroz uspostavu zasebnih e-learning projekata.

Stoga je CARNet pokrenuo uspostavu e-learning akademije te izradu obrazovnih programa koji će pokriti temeljna područja e-learninga.

Planirano obrazovanje u sklopu e-learning akademije sastoji se od tri programa, namijenjenih različitim ciljanim skupinama polaznika:
1. Program za e-learning menadžere
2. Program za e-learning tutore
3. Program za instrukcijske/course dizajnere

Prvi od njih, Program za e-learning menadžere, namijenjen je upravama visokoškolskih ustanova - dekanima, prodekanima, predstojnicima odjela, odnosno osobama koje će na tim pozicijama biti za nekoliko godina. Program za e-learning tutore namijenjen je profesorima, nastavnicima i trenerima u online okružju koji pripremaju izvođenje kolegija uz pomoć tehnologija. Program za dizajnere tečajeva osmišljen je za buduće autore online edukacijskih sadržaja te za tehničko i drugo osoblje za podršku, kao što su na primjer knjižničari.

Nastava svakog od tri navedena programa organizirana je dvosemestralno. Ona se u najvećem dijelu odvija putem Interneta, s nekoliko radionica u učionici te udaljenih predavanja putem videokonferencijskog sustava. Polaznici tako znanja o e-learningu stječu kroz praktično iskustvo učenja u online okružju, susretima sa vodećim svjetskim stručnjacima iz područja te uz korištenje najnovijih tehnologija čiji je oblik primjeren zadanim obrazovnim ciljevima.

Iako Akademija u izvođenju svojih programa koristi tzv. mixed mode (metodu kombinacije nastave putem Interneta i nastave koja se održava u učionici) nastavni sadržaji e-learning akademije bave se onim dijelom e-learninga koje je osmišljeno za izvođenje putem Interneta, što spomenute sadržaje čini jednim od oblika obrazovanja na daljinu (Tingle, 2004).

Nakon završenih programa polaznici će moći pokretati, razvijati ili implementirati e-learning projekte na svojim ustanovama - nove nastavne cjeline, kolegije ili pak cjelokupne smjerove koji će se izvoditi putem Interneta, a sve ovisno o programu koji su pohađali.

Trenutno je u tijeku razvoj sadržaja u online okružju za prvi semestar sva tri programa te planiranje drugog semestra programa za e-learning tutore i instrukcijske dizajnere.

Nastava prvog programa - e-learning menadžerzapočinje u jesen 2004., dok u proljeće 2005. počinje nastava ostalih dvaju programa (e-learning tutor i instrukcijski/course dizajner), odnosno druge generacije prvog programa (e-learning menadžer).

4. O projektu uspostave e-learning akademije

U razdoblju od 2001. do 2003. Jasna Tingle, tadašnja voditeljica CARNetova edukacijskog centra Edupoint, pokreće niz e-learning projekata (Training the Trainers, pilot HTML-a), no metoda e-learninga svoje korištenje dobiva i u drugim CARNetovim projektima (CISCO akademija). Uz iskustva koja stječe na ovim projektima, Jasna Tingle kroz niz razgovora i sastanaka s profesorima koji u svome radu već primjenjuju IT zacrtava obrise potreba za sustavnim obrazovanjem na području e-learninga u Hrvatskoj. Ključno kristaliziranje ideje započinje s prijedlogom Kristijana Zimmera o pokretanju CARNetove e-learning akademije, čemu prilaže i detaljno razrađen kurikulum. Ta ideja nailazi na plodno tlo u CARNetu - u tom se trenutku počinje nazirati obimnost projekta, kojemu ravnateljica CARNeta Jasenka Gojšić zacrtava smjernice i potiče osnivanje programskog odbora, uključivanje međunarodnih partnera i naglašava važnost ciljanja programa posebno prema osobama na vodećim pozicijama u akademskoj zajednici. U ulozi konzultanta pri zacrtavanju programa te definiranju projektnog plana uključuje se mr. sc. Predrag Pale, koji kao osnivač CARNeta, član Vijeća za informatizaciju školstva i mnogih drugih inicijativa već niz godina aktivno promiče e-learning i njegovo institucionalno uvođenje u nastavu i organizaciju hrvatskog obrazovnog sustava.

4.1. Faze u uspostavi projekta

Proces definiranja programa i organizacije projekta prolazi kroz nekoliko faza:

  1. osnivanje projektnog tima
  2. osnivanje programskog odbora
  3. definiranje kurikuluma programa
  4. odabir međunarodnog partnera
  5. međunarodna recenzija programa od strane recenzenata
  6. rad sa stranim partnerima na razvoju sadržaja
  7. uspostava organizacijskih modela

  1. Osniva se projektni tim na čelu s Jasnom Tingle, kojemu je zadatak odabrati međunarodnog ekspertnog partnera. Jedan od prvih poslova projektnog tima jest pronalaženje informacija na Internetu o obrazovnim programima koji se nude u svijetu, a koji pripremaju buduće stručnjake za e-learning. Pronađeno je više akademskih dodiplomskih i poslijediplomskih studija te nekoliko komercijalnih programa. Sastavljen je usporedan prikaz predmeta koji su sastavni dio tih programa te diploma i certifikata kojima završavaju.
  2. Osniva se programski odbor na čelu s prof. dr. sc. Slavkom Krajcarom, predstojnikom Zavoda za visoki napon i energetiku na Fakultetu za elektrotehniku i računarstvo (FER) i voditeljem škole Diploma Study in Management. Profesor Krajcar izabran je kao predsjednik programskog odbora kojim se osniva Akademija iz razloga njegovih dugogodišnjih iznimnih doprinosa na području uvođenja i upravljanja promjenama na zagrebačkom FER-u i Sveučilištu, ali i neprestane promocije IT-a na službenim pozicijama, ali i kroz vlastiti primjer pionira na različitim područjima modernizacije obrazovnog sustava.
    Članovi programskog odbora koji zacrtavaju program e-learning akademije i definiraju pojedine kurikulume su: dr. sc. Petar Pervan, viši znanstveni suradnik i pomoćnik ravnatelja Instituta za fiziku, Jasna Tingle, voditeljica edukacijskih projekata u CARNetu, Kristijan Zimmer, voditelj odjeljka informacijskih usluga FER-a i referalnog centra za
    odabir alata za e-obrazovanje, i Mart Laanpere, direktor Centra za obrazovnu tehnologiju Sveučilišta u Talinu, Estonija.
  3. Programski odbor u svom je djelovanju:
    · definirao oblik i program obrazovanja za e-learning u Hrvatskoj vodeći računa o globalnom i hrvatskom tržištu, postojećim programima u svijetu i mogućnostima lokalnog tržišta
    · predložio kurikulume triju e-learning programa, odnosno znanja i vještine za svaki pojedini program
    · identificirao ciljane polaznike svakog od programa
    · izradio zahtjev za prijedloge potencijalnim međunarodnim partnerima vodeći računa o zahtjevima lokalnog tržišta
    · analizirao prijedloge i preporučio potencijalne međunarodne partnere za razvoj i izvođenje programa u Hrvatskoj
  4. Nakon odluke Programskog odbora da se za izradu hrvatskog programa potraži strani partner i da to bude akademska ustanova, projektni tim kontaktira ukupno 7 sveučilišta u Australiji, Kanadi, SAD-u i Velikoj Britaniji te nudi suradnju. Korespondencija je nastavljena s tri ustanove koje su izrazile interes za suradnju (University of British Columbia iz Kanade, Virginia Polytechnic Institute and State University (Virginia Tech) iz SAD-a i University of Hull iz Velike Britanije).
  5. Upravno vijeće CARNeta predlaže recenzente programa zacrtanog od strane programskog odbora – prof. dr. sc. Leo Budin, akademik, profesor na Zavodu za elektroniku, mikroelektroniku, računalne i inteligentne sustave FER-a; dr. sc. Damir Boras, izvanredni profesor na Odsjeku za informacijske znanosti Filozofskog fakulteta u Zagrebu, te dr. sc. Jacek Gajewski, generalni tajnik CEENET-a (Central and Eastern European Networking Association). Program u travnju 2004. godine dobiva pozitivno mišljenje recenzenata te naglašava važnost i korisnost razvoja takvog programa u Hrvatskoj, uz zahtjeve za određenim doradama koje provodi programski odbor i projektni tim.
  6. Projektni tim u CARNetu, čije vođenje zbog slobodne godine J. Tingle preuzima D. Kupres, sada aktivno surađuje na planiranju i razvoju kurikuluma pojedinih programa s partnerskim ekspertnim timom sa Sveučilišta British Columbia, predvođenim dr. sc. Markom Bullenom, direktorom sveučilišne Jedinice za obrazovanje na daljinu i tehnologiju (Distance Education and Technology Unit). Udaljeni timovi zajedničkom suradnjom izrađuju program utemeljen na vrhunskim svjetskim dostignućima na području e-learninga koji je aktualiziran primjenom u hrvatskom akademskom i školskom okružju.
    Sa strane kanadskog partnera osniva se nekoliko timova: tim instrukcijskih dizajnera na čelu s projektnim menadžerom Jeffom Millerom, koji rade na planiranju i izradi sadržaja u skladu s pedagoškim standardima, te tim tehničara – programera, grafičkih dizajnera i proizvođača multimedije koji rade na prilagodbi sadržaja za online okruženje.
  7. U istom trenutku CARNetov projektni tim u sastavu J. Tingle, D. Kupres, K. Zimmer, D. Pašić, B. Vuk, uz mentoriranje J. Gojšić i ekspertizu mr. sc. P. Palea zacrtava organizacijske pretpostavke za ostvarenje navedenih programa. U CARNetu se tako pokreće te priprema pokretanje niza projekata, a sve radi uspostave e-learning akademije, što uključuje projekte razvoja sadržaja pojedinih programa zajedno s međunarodnim partnerom, osmišljavanje i uspostavu sustava podrške studentima, tutorima i predavačima, sustava odabira i osposobljavanja hrvatskih tutora, izvedbu nastave pilot-projekta prvog programa te drugih potrebnih za cjelovito funkcioniranje opisanog obrazovnog sustava.


Više informacija o CARNetovoj E-learning akademiji potražite na web stranici http://www.carnet.hr/ela

Životopis
 
Obrazovanje: 2001. završila Master of Business Administration (Presidents' Executive MBA Program), Poslovne škole IEDC, Bled, Slovenija 1999. pohađala "Program for senior managers in government", Kennedy School of Government, Harvard University (SAD) 1991. diplomirala na Fakultetu elektrotehnike i računarstva Sveučilišta u Zagrebu Profesionalno djelovanje: 2002. reimenovana ravnateljem Hrvatske akademske i istraživačke mreže - CARNet 1998. imenovana ravnateljem Hrvatske akademske i istraživačke mreže - CARNet 1995. godišnja nagrada za doprinos pri uspostavi CARNet ustanove 1995.-1998. pomoćnica ravnatelja za posebne projekte Hrvatske akademske i istraživačke mreže - CARNet 1993.-1995. voditelj Odsjeka za informatizaciju znanosti i visokog školstva u Ministarstvu znanosti i tehnologije 1991.-1993. sistem inženjer za videotekst sustav u Hrvatskoj pošti i telekomunikacijama Veći projekti: 2000. spajanje CARNet mreže u GEANT 2000. član CARNetovog tima za izradu Elemenata Strategije izgradnje informacijskog društva u Hrvatskoj, kao priloga za Strategiju razvitka Republike Hrvatske "Hrvatska u 21. stoljeću" 1999. uvođenje projektnog rada u CARNet sustav 1995. osnivanje CARNet ustanove 1994. vođenje nabave informatičke opreme za ustanove visokog školstva i znanosti
 
Hrvatska akademska i istraživačka mreža - CARNet

Jasenka.Gojsic@CARNet.hr

 

 
Hrvatska akademska i istraživačka mreža - CARNet

Dragana.Kupres@CARNet.hr

 
Predrag Pale je diplomirao i magistrirao na Elektrotehničkom fakultetu Sveučilišta u Zagrebu. Iako se bavio i bazičnim tehnologijama u računarstvu projektirajući i izvodeći računalni hardver i softver, operacijske sustave i računalne mreže, najveći dio dvadesetogodišnjeg profesionalnog rada je u području primjena informacijskih i komunikacijskih tehnologija. Namjerno i ciljano je stjecao široko područje iskustva od građevinarstva i medicine, preko bibliotekarstva i državne uprave, poslovnih i novčarskih primjena do medija i obrazovanja. Radeći u industriji stekao je važna iskustva u proizvodnji i primjeni u građevinarstvu i medicini. Jedan je od glavnih arhitekata Hrvatske akademske i istraživačke mreže - CARNet početkom devedesetih te prve nacionalne širokopojasne mreže računalne mreže u svijetu, zasnovane na ATM tehnologiji na prijenosnim brzinama od 155 i 622 Mbps putem svjetlovoda, koja je još 1996. godine obuhvatila 12 gradova. Nastavnik je Fakulteta elektrotehnike i računarstva Sveučilišta u Zagrebu i član nekoliko nacionalnih skupina za primjenu informacijskih tehnologija u javnim sustavima. Znanstveni interes mu je danas u području primjena informacijskih tehnologija u obrazovanju, korisničkim sučeljima te sigurnosti informacijskih sustava. Pokrenuo je projekt Hrvatske akademske i istraživačke mreže - CARNet 1991., Sustava znanstvenih informacija - SZI 1994. i Nacionalnog informacijskog sustava knjižnica - NISKA 1998. godine. Od 1993. do 2000. bio je pomoćnik ministra znanosti i tehnologije zadužen za informatiku. Suosnivač je Central and Eastern European Networking Association - CEENet, regionalne udruge nacionalnih akademskih računalnih mreža. U devedesetima održao je desetak pozvanih i keynote predavanja na međunarodnim skupovima na temu privatnosti i sigurnosti informacijskih sustava, posljednje keynote predavanje na NATO "Open Road 99" konferenciji na temu informacijskog ratovanja.
 
Fakultet elektrotehnike i računarstva

Predrag.Pale@FER.hr

 
Jasna Tingle rođena je u Zagrebu 1963. Diplomirala je etnologiju i povijest na Filozofskom fakultetu u Zagrebu. Početkom 2007. godine završila je poslijediplomski online program pod nazivom Master of Distance Education na Athabasca University u Kanadi, o čemu je i pisala u ovom časopisu. Jasna radi u CARNetu od 1997. godine, te je sudjelovala u mnogim projektima vezanim uz obrazovanje. Trenutno je voditeljica CARNetove E-learning akademije. Područje e-learninga prati od 1999. godine te je sudjelovala u više međunarodnih i domaćih konferencija na tu temu kao i u pripremi i izvođenju više online tečajeva i programa.
 
Hrvatska akademska i istraživačka mreža - CARNet

Jasna.Tingle@CARNet.hr

 
Kristijan Zimmer, dipl. inž. elektrotehnike, voditelj je odjeljka informacijskih usluga Fakulteta elektrotehnike i računarstva, gdje vodi tim studenata u izgradnji dinamičkog web portala, s elementima internetske zajednice i asinkronog sustava udaljenog učenja. Voditelj je CARNetova Referalnog centra za odabir courseware alata. Trenutno je predsjednik HrOpena – Hrvatske udruge za otvorene sustave i Internet te aktivni član HULK-a – Hrvatske udruge Linux korisnika. Posljednjih je godina održao mnogo radionica i seminara s temama izgradnje web aplikacija i dizajna, programiranja u PHP-u i Javi, vizualizacije procesa, Linuxa, VoIP, m-commercea (WML, WMLScript), Interneta 2, Interneta nove generacije (NGI), Content management sustava (CMS) i protočne multimedije. Član je programskih odbora nekoliko informatičkih manifestacija, poput Dana otvorenih računarskih sustava (DORS), Metoda i alata za izgradnju informacijskih sustava (CASE), Komunikacijskih tehnologija i normi u informatici (KOM) i Međunarodne konferencije za administriranje sustava i mreža (SANE, Maastricht, Nizozemska).
 
Fakultet elektrotehnike i računarstva

kristijan.zimmer@fer.hr

 

Literatura
 
[1]
E-learning; Edupoint 24, 2004, http://www.carnet.hr/casopis/24/clanci/1
Autori:Tingle, Jasna
 
[2]
(9) URL: o E-learning radionicama, http://edupoint.carnet.hr/e-radionica
 
[3]
URL: o WebCT usluzi, http://edupoint.carnet.hr/webct
 
[4]
O projektu Uspostava referalnih centara za pružanje podrške sveučilišnim nastavnicima u primjeni IT-a u nastavi; http://www.carnet.hr/casopis/22/clanci/2
Autori:Pašić, Daliborka
Izdavač:Edupoint 22, 2004
Godina:2004
 
[5]
Obrazovani projekti i referalni centri
Autori:Prišćan, Sonja
Izdavač:tiskani Edupoint 1, 2003
Godina:2003
 
[6]
radionica »Planning and Managing E-Learning in Higher Education« (održana 5. travnja 2004. u Zagrebu)
Autori:Bullen, Mark
 
[7]
E-learning u CARNetu
Autori:Kupres, Dragana
Izdavač:CASE, 2003
Godina:2003
 
[8]
Program obrazovanja Cisco akademije
Autori:Bartolinčić, Nevenko
Izdavač:tiskani Edupoint broj 1
Godina:2003
 
[9]
CARNet: educated users for effective utilisation of information technology
Autori:(2) Milinović, Miroslav, Tingle, J., Vrga, V.
Izdavač:Computer communications 26
Godina:2002
 
[10]
URL: popis kolegija http://www.mzt.hr/virtus







 
  Naslov
 
  1. Uvod
 
  2. E-learning u CARNetu
 
  3. Sustavno obrazovanje o e-learningu u Hrvatskoj
 
  4. O projektu uspostave e-learning akademije
 
  4.1. Faze u uspostavi projekta
 
 
  Copyright © 2005. Edupoint. Sva prava zadržana.