|
Sadržaj:
Uvod
Računala se sve više koriste u obrazovanju
i poslovanju. Računalo se smatra učinkovitim nastavnim pomagalom
kako bi prenio informaciju koja je usmjerena nekom specifičnom obrazovnom
cilju. Računala su, uz primjenu računalnih programa postala popularan
obrazovni alat koji pomaže nastavnicima da idu ukorak s informacijama
koje se brzo i stalno mijenjaju, da zadovoljavaju sve veća očekivanja
studenata (Kupsh & Rhodes, 1987.) te da unaprijede proces učenja
i poduke (Law, 1997.).
Otkad je uveden, internet ima bitan utjecaj
na obrazovni model. Primjena internetskih alata i sposobnosti pružaju
izvanredne mogućnosti za unaprjeđenje i nadopunu obrazovnom procesu
u tradicionalnom razredu. Internet se razvio u vrijedan izvor pretraživanja,
interakcije i širenja nastavnog materijala; također se koristi kao
platforma za nastavu koja omogućuje razvoj interaktivnog i kooperativnog
učenja (Paulisse i Polik, 1999.). Web stranice tečajeva, diskusijske
grupe, komunikacija putem modema (bulletin boards) i online obrazovni
model bitno su utjecali na proces poduke u svim disciplinama i na
svim razinama (McConnell et al., 1996.; Veldenz i Dennis, 1998.).
Iako se pogodnosti koje pruža internet u nastavi turizma i ugostiteljstva
sve više priznaju (Christou i Sigala, 2000.; Cho i Schmelzer, 2000.),
malo se zna o tome kako se internet primjenjuje u nastavi turizma
i ugostiteljstva u tradicionalnim razredima.
Internet je postao najvećom globalnom komunikacijskom
mrežom koja omogućuje pristup ljudima, ali i podacima, softveru,
dokumentima, grafici i audio i video zapisima. Prema tome, od velike
je važnosti da studenti turizma i ugostiteljstva, koji će uskoro
ući na globalno tržište, upoznaju online resurse informacija i menadžersku
i tehnološku uporabu interneta glede nove paradigme e-poslova (Cho
i Schmelzer, 2000.).
Međutim, tekstovi, primjeri iz prakse, domaći
zadaci, članci, inovativni nastavni formati itd. koji se koriste
tim resursima informacija u odgovarajućem pedagoškom kontekstu tečajeva
iz turizma i ugostiteljstva još su u začetku i tek se javljaju.
Isto tako, čini se da se rijetko izmjenjuju informacije glede stvarnih
obrazovnih prednosti i mana.
Cilj je ovog rada ispitivanje razine i tipa
korištenja internetskih alata (odnosno WWW-a i alata elektroničke
diskusije kao što su elektronička pošta (e-mail) i online forumi)
u nastavi turizma i ugostiteljstva, kao i ispitivanje čimbenika
koji bi mogli utjecati na to. Rad također ispituje čimbenike koji
određuju prihvaćanje i razinu korištenja internetskih alata kako
bi se iskoristila trenutačna iskustva u primjeni interneta u razredu
i u pružanju konstruktivnih preporuka za buduću praksu.
Teorijske osnove
Primjena i prednosti interneta u obrazovanju
Velik je broj istraživača i nastavnika ispitivao
probleme u vezi s korištenjem računala u nastavi turizma i ugostiteljstva.
Lambert i Lambert (1988.) ispitali su korištenje simulacija na bazi
mikroračunala kao pomoći studentima u jačanju vještine donošenja
odluka. Buergermeister (1989.) je ispitivao uporabu računala kao
nastavnog pomagala u dodiplomskim programima iz ugostiteljskog menadžmenta,
dok je Jaffeova (1989) studija dokazala učinkovitost nastave uz
pomoć računala. U ispitivanju utjecaja multimedija na obrazovanje
studenata turizma i ugostiteljstva, Sigala i Christou (2001.) također
su dokazali učinkovitost nastave uz multimedijsku podršku.
Osim toga, internet i računalna tehnologija
sposobne su stimulirati, angažirati i motivirati svakog studenta,
a osim toga i veće sudjelovanje studenta omogućujući nastavnicima
da podese obrazovni materijal i sadržaj prema individualnim varijantama
kao što su lokacija, vrijeme i ljudi (Law, 1997.). Nastava turizma
i ugostiteljstva pomoću interneta i multimedijskih tehnologija nadilazi
zemljopisne i vremenske barijere, opterećene budžete i konfliktne
slučajeve preklapajućih rasporeda. Studenti mogu napredovati brzinom
i udobnošću kojom žele, dok se tečajevi mogu pohađati s bilo kojeg
mjesta i u bilo koje doba koje odredi korisnik s dosljednom metodologijom
poduke, sadržaja i predavanja. Štoviše, korištenje interneta u nastavi
turizma i ugostiteljstva može obuhvaćati module i tečajeve koji
omogućuju nastavnicima da kontroliraju i prate i studente i njihov
napredak. Praćenjem i ispitivanjem korisnikova napretka i korištenja
nastavnog materijala, nastavnici u turizmu i ugostiteljstvu mogu
pružiti savjet i pažnju svakom studentu posebno, dok oni koji razvijaju
svoje e-vještine dobivaju vrijedne povratne informacije za daljnju
razmjenu i razvoj interaktivnog obrazovnog materijala. Flynn (1992.)
je ispitivao kako nastavnici mogu koristiti internet kao elektroničko
mjesto pohrane i mehanizam pružanja i primanja stalnih povratnih
informacija prema studentima i od njih.
Takva se primjena smatrala osnovnim sredstvom
stalnih poboljšanja nastavnog procesa. Hedtke (1997.) je tvrdio
da se od interneta očekuje znatno poboljšanje kvalitete, dostupnosti
i relevantnosti informacija za pripremu predavača. Međutim, rezultati
ispitivanja Hedtkea et al. (2001.) otkrili su da su frustrirajuća
iskustva tijekom online traženja nastavnog materijala uzrokovana
ili nedostatkom ili problemima u pronalaženju materijala bila glavnim
čimbenikom koji je priječio uporabu interneta u pripremi predavanja.
Prema Pedrou (2001.) primjena internetskih
alata rezultirala je dvjema promjenama u organizaciji nastave: a)
uporabom elektroničke pošte i šire, komunikacijskih alata (razgovori
- chat, forumi, komunikacija putem modema itd.); i b) objavljivanjem
i pretraživanjem nastavnog materijala u digitalnom obliku. Elektroničke
diskusijske grupe i "sobe za razgovore" (chat rooms) mogu
proširiti razred izvan fizičkog prostora fakulteta. Ispitivanja
ukazuju na to da online zajedničke platforme za učenje koje podržavaju
elektroničke diskusije pružaju snažnu okolinu za učenje, budući
da omogućuju članovima razmjenu međusobnih iskustava i suradnju
prilikom rješavanja zadataka (Sigala, 2001a). U takvim je grupama
vrlo vjerojatno da će se kod studenata razviti jak osjećaj prisutnosti
i sve veći osjećaj pripadanja zajednici.
Ciljevi obrazovanja u turizmu i ugostiteljstvu
i internet
Cilj programa menadžmenta u turizmu i ugostiteljstvu
jest priprema studenata za zanimanja u sektoru turizma i ugostiteljstva
te stvaranje gospodarskih lidera koji su iznimno motivirani, orijentirani
uslugama i brzi na idejama (Pavesic, 1993.; Christou, 1999.; LeBruto
i Murray, 1994.). Međutim, zbog raznovrsne prirode gospodarstva,
nije lako precizno definirati koje vještine i znanja diplomirani
studenti turizma i ugostiteljstva moraju razviti tijekom svog studija;
općenito je prihvaćeno da diplomanti moraju imati široke osnove,
što im omogućuje kreativnost, fleksibilnost i prilagodljivost (Baum,
1990.)
Razvoj međuljudskih vještina kod studenata
smatra se osnovnim zadatkom glede ugostiteljstva (Martin i Cumming,
1994.; Christou i Eaton, 2000.). Mann (1993.) je razmatrao budućnost
razreda turizma i ugostiteljstva 2005. godine, predvidjevši da će
u standardnom razredu svim studentima biti dostupan računalni ekran;
studenti će učiti pomoću računala i imati pristup relevantnim informacijama,
dok će predavač biti posrednik i davat će dodatno tumačenje materijala
i pomagati studentima u procesu učenja. McDonnell (2000.) je zagovarao
i ispitivao upotrebu online diskusija u studiju turizma i ugostiteljstva
analizirajući prednosti asinkrone komunikacije kao oblika mentorskog
rada u poduci iz menadžmenta turizma i relaksacije.
Štoviše, sve se više priznaje važnost učenja
na temelju iskustava ili obuke u stvarnom okružju, a u vezi s programima
ugostiteljskog i turističkog menadžmenta. Uistinu, od studenata
turizma i ugostiteljstva očekuje se da ovladaju tehničkim vještinama
i sposobnostima prije nego dođu na početničke položaje. Stoga studenti
trebaju steći iskustva iz prve ruke i upoznati stvarno radno okružje.
Nastava putem interneta postupno se uvodi u obrazovanje turizma
i ugostiteljstva jer upoznaje studente s tehnološkim primjenama
ujedno im pružajući mogućnost stjecanja tehničkih vještina i sposobnosti
koje su i danas potrebne u turizmu i ugostiteljstvu (Sigala, 2001b).
Također se očekuje da će tehnologije kao što su VRML i Java uskoro
omogućiti uvođenje interaktivnih virtualnih putovanja koja organiziraju
turistička i ugostiteljska poduzeća u nastavni softver.
Također je utvrđeno da korištenje računala
i virtualnih mreža može uvelike pomoći u stjecanju znanja i razvoju
"mekih" vještina studenata (kao što su komunikacijske
i društvene vještine). Ostale prednosti korištenja interneta i multimedijalne
nastave pred tradicionalnom razrednom nastavom u studiju turizma
i ugostiteljstva obuhvaćaju: bolja predavanja, povećanu učinkovitost,
veći interes studenata, veći angažman studenata, lakše učenje, manji
ukupni troškovi nastave i kraće vrijeme nastave (Anyanwu, 1996.;
Kasavana, 1999.; Cho i Schmelzer, 2000.).
Obrazovni resursi na temelju interneta
U posljednje se dvije godine proširuje raznolikost
nastavnih resursa temeljenih na internetu za studij turizma i ugostiteljstva.
Velik broj udžbenika koji obrađuju razne teme turizma i ugostiteljstva
imaju danas svoju stranicu na internetu s vježbama, zadacima, materijalom
za čitanje i linkovima na daljnje resurse dostupne studentima (kao
www.myphilip.com Pearson Education Publishinga i www.pageout.net
McGraw-Hilla). Autori i izdavači navode nekoliko popisa internetskih
adresa i brojne adrese stranica menadžera turizma i ugostiteljstva.
Osim toga, autori daju svoje internetske stranice čitateljima; koristeći
taj medij oni mogu odgovarati na pitanja, razmjenjivati mišljenja
i informacije o nastavi i širiti nove pedagoške ideje raspravljajući
o prijedlozima glede njihove pedagoške primjene. Neke internetske
adrese kao što su te navedene, sadrže stranice i web adrese s vježbama,
virtualnim kružnim putovanjima, predavanja po poglavljima, interaktivne
kolokvije, studentske projekte kao uzorke, sažete programe tečajeva,
nastavne dijapozitive i ostali materijal koji se ne nalazi u tekstu.
Osim stranica udžbenika, nastavnici mogu
koristiti web adrese profesionalnih i visokoškolskih organizacija
za turizam i ugostiteljstvo (kao npr. Europske udruge studija turizma
i rekreacije, Međunarodne udruge za hotelski i ugostiteljski menadžment,
Europskog vijeća studija hotelijerstva, ugostiteljstva i institucija,
Svjetske turističke organizacije, Mreže turističkih informacija
i LTSN centra za turizam, ugostiteljstvo, šport i rekreacijske resurse).
Neke od tih web adresa sadrže studije slučajeva iz stvarnog života,
tablične datoteke, pitanja iz testova, interaktivne simulacije,
kolokvije i virtualna putovanja agencija za turizam i ugostiteljstvo.
Na taj način korisnici weba mogu imati trenutačan pristup tim stranicama
bez velikih napora.
Dok ti članci, knjige i kompjuterizirani
resursi predstavljaju izvrsne temelje, ostalo je još dovoljno prostora
za dodatne priloge koji učinkovitije povezuju "superautocestu"
informacija, njezine resurse i alate za učinkovitiju i bolju nastavu
i uvažavanje studija turizma i ugostiteljstva. To znači da potpuno
korištenje alata i pogodnosti interneta rezultira upotrebom ne samo
njegovih automatiziranih i informacijskih aspekata. Inovativno korištenje
interneta može potaknuti i omogućiti potpunu transformaciju obrazovnih
iskustava. U tom smislu, Harasim (1996.) se zalagao da internet
promiče novu paradigmu u učenju, rezultirajući novim metodama prenošenja
znanja, domenama učenja, procesima i rezultatima učenja, kao i novim
ulogama i jedinicama u obrazovanju. Sigala (2001b) također tvrdi
da internet potiče reinženjering i restrukturiranje čitavog obrazovnog
procesa važnim izmjenama definicije, strukture i predavanja studija
turizma i ugostiteljstva. Stoga je ovim radom ispitano kako se internetski
alati (tj. WWW i elektroničke diskusijske grupe) koriste za promicanje
i nadopunu nastavnog materijala, procesa poduke i njezinih rezultata.
Štoviše, ispituje se i učinak pojedinih čimbenika na usvajanje i
načine korištenja internetskih alata kako bi se dali prijedlozi
za uspješnu primjenu nastave pomoću interneta.
Čimbenici koji utječu na prihvaćanje i korištenje
internetskih alata
Mnoga su istraživanja provedena glede čimbenika
koji predviđaju hoće li pojedinci prihvatiti i dragovoljno koristiti
informacijske tehnologije (IT). Jedan od najpriznatijih i cijenjenih
istraživanja čimbenika koji određuju prihvaćanje i uporabu IT-a
proveo je Davis (1989.) u studiji o utjecaju uočene koristi i lakoće
korištenja stvarne uporabe sustava. Davis (1989.) je razvio instrument
mjerenja za procjenu korisnikova prihvaćanja IT-a nazvanog Model
prihvaćanja tehnologije (Technology Acceptance Model - TAM). Uočena
lakoća primjene definirana je kao "stupanj do kojeg korisnik
očekuje da ciljni sustav ne predstavlja nikakav napor", dok
je uočena korisnost korisnikova "subjektivna vjerojatnost da
će služeći se određenim sustavom aplikacija poboljšati svoj rad
unutar organizacijskog konteksta", (Davis et al., 1989., str.
985). Na uočenu korisnost utječe uočena lakoća primjene (npr. Hendrickson
i Collins, 1996.), dok oba elementa utječu na razinu korištenja
IT-a. TAM ima mnoge jake strane, uključujući specifičan naglasak
na korištenje IT-a, temelj u teoriji socijalne psihologije, valjanost
i pouzdanost svojih instrumenata i štedljivost (Mathieson et al,
2001.). Model se također dobro ponaša empirijski. Koristeći analizu
regresije Davis (1989.) i Davis et al. (1989.) mogli su odrediti
odnose unutar TAM-a i predvidjeti uporabu sustava. Nekoliko je drugih
ispitivanja pružilo pozitivnu podršku potpunom kauzalnom modelu
(npr. Adams et al., 1992.; Hendrickson i Collins, 1996.; Igbaria
et al., 1997.).
Međutim, ograničenje TAM-a leži u tome
što pretpostavlja da korištenje ovisi o volji, što znači da ne postoje
nikakve zapreke koje bi spriječile da pojedinac koristi IT ako se
na to odluči. Međutim, prošla su ispitivanja pokazala da pristup
pojedinca resursima ipak utječe na korištenje (Mathieson, 1991.;
Taylor i Todd, 1995.). U tom smislu, Mathieson et al. (2001.) proširili
su model TAM-a tako da obuhvati utjecaj uočenih resursa na korištenje
IT-a. Element uočenih resursa definiran je kao "stupanj do
kojeg pojedinac vjeruje da ima osobne i organizacijske resurse potrebne
za korištenje IT-a" (Mathieson et al., 2001., str. 90) pa ga
treba konceptualizirati ne kao atribut same tehnologije nego i pojedinčeve
okoline. Uistinu, njihovi su zaključci potvrdili da su uočeni korisnikovi
resursi vrijedan dodatak modelu, budući da je zaključeno da sljedeće
kategorije kojima se mjere uočeni resursi bitno utječu na
uočenu lakoću korištenja, uočenu korisnost i primjenu IT-a:
- atributi korisnika; karakteristike korisnika
IT-a koje odražavaju aspekte korisnikove ekspertize sa zadacima
i sustavima kao i druge aspekte u vezi s korisnikovom situacijom
i prirodom zadatka;
- podrška od strane IT osoblja neke organizacije;
- atributi sustava; karakteristike samog
sustava, uključujući dostupnost, trošak pristupa.
Zadatak se odnosi na karakteristike i prirodu
zadataka koje valja izvršiti. Iako neki znanstvenici (npr. Eierman
et al., 1995.) razlikuju zadatke od okoline kao dva odvojena elementa,
tradicionalniji se pristup koristi u ovoj studiji, pri čemu se zadatak
smatra jednim od nekoliko dimenzija situacijske okoline (npr. Sanders
i Courtney, 1985.; Wierenga i Ophuis, 1997.). Za potrebe ove studije
osobito su korišteni kompleksnost/jednostavnost kao i priroda i
naglasak na disciplini poučavanog modula kao varijable situacijske
okoline, nakon čega je McDonnell (2000.) pokazao da asinkrona komunikacija
bitno poboljšava poduku orijentiranu pitanjima problema i prakse
u nastavi turizma i ugostiteljstva.
Christou i Sigala (2000.) također su zaključili
da na turizam i namjeru predavača da koristemultimedijalan pristup
u nastavi utječe njihovo poimanje lakoće korištenja i koristi od
multimedije te razina tehničke podrške koju dobivaju.
Metodologija istraživanja
Razvoj i mjerenje elemenata
Ispitanici su se morali izjasniti o tome
za što i kako često koriste www i elektroničke diskusijske grupe
(tablice 2 i 3).
Razina korištenja www-a i elektroničkih diskusijskih grupa mjerena
je za svakog ispitanika zbrajanjem rezultata odgovora za svaku aktivnost.
Kao što je prije analizirano, odabrano je pet čimbenika kao potencijalnih
utjecaja na razine korištenja, a to su: uočena lakoća korištenja,
uočena korisnost, podrška korisniku, atributi sustava i atributi
korisnika koji su mjereni na sljedeći način (tablica
1):
- Uočena lakoća korištenja interneta mjerena
je elementom koji je nazvan funkcionalnost interneta, a ocijenjen
je Likertovom skalom od 5 točaka za 10 pitanja;
- Uočena korisnost interneta kao obrazovnog
alata mjerena je Likertovom skalom od pet točaka za četiri pitanja;
- IT podrška mjerena je Likertovom skalom
od pet točaka za četiri pitanja;
- Atributi interneta mjereni su Likertovom
skalom od pet točaka za 13 pitanja glede tehnologije interneta
te raspoloživosti i dostupnosti informacija kao i ograničenja
zbog troškova;
- Atributi korisnika mjereni su s dva elementa,
odnosno kompetencijom korisnika što se tiče tehnologije (Likertova
skala sa 6 pitanja) i prirodom zadatka koji se ocjenjivao višestrukom
semantičkom diferencijalnom skalom sa šest pitanja koja odražavaju
prirodu i kompleksnost/jednostavnost poučavanih modula.
Cronbachov koeficijent korišten je kako bi
se ocijenila pouzdanost svih skala s više pitanja. Budući da su
sve skale pokazale razumnu pouzdanost (npr. >0,70), test pouzdanosti
je položen. Podaci u vezi s demografskim profilom predavača (tj.
dob, broj godina rada u nastavi, spol, polje poučavanog modula,
akademski položaj) također su prikupljeni kako bi se ocijenilo utječu
li ti kontekstualni čimbenici na stupanj korištenja interneta, uočenu
korisnost i lakoću korištenja.
Prikupljanje podataka
Izrađena je anketa kako bi se dobili odgovori
na pogodan, ekonomičan i anoniman način od predavača turizma i ugostiteljstva
iz mnogo zemalja; ciljna istraživačka populacija bili su predavači
iz nekoliko institucija iz cijelog svijeta. Međutim, zbog objektivnog
pomanjkanja dostupnih podataka o točnom broju članova te populacije
nije bilo moguće provesti strukturiranu metodu vjerojatnosti uzorkovanja.
Umjesto toga odabrana je metoda uzorkovanja ne-vjerojatnosti, koja
se temelji na specifičnim parametrima i okvirima uzorkovanja. Osnovni
parametri uzorkovanja (koji su također korišteni kao okviri uzorkovanja)
bilo je članstvo u akademskim popisima adresa elektroničke pošte.
Popisi koji su korišteni (putem kojih su i distribuirani upitnici)
bili su: U.K. tourism education listserv (tourism@jiscmail.ac.uk
), TRINET (trinet-l@hawaii.edu
), International CHRIE listserv (members@chrielist.org
), ATLAS listserv (atlasdisc@yahoogroups.com
) i Euro-CHRIE listserv (e-eurochrie@yahoogroups.com
).
Instrument ankete bio je posebno izrađen
upitnik sa zatvorenim pitanjima višestrukog izbora odgovora i izjavama
koje je trebalo stupnjevati prema Likertovoj skali. Sva su pitanja
bila na engleskom jeziku. Upitnik je poslan ispitanicima u elektroničkom
obliku; poslan je kao Word2000 dodatak elektroničkoj poruci pomoću
Outlook Expressa 5.5. Svaki je priloženi upitnik pratila e-mail
poruka s pojašnjenjem. Potencijalni su ispitanici zamoljeni da vrate
ispunjeni upitnik također kao Word dodatak e-mail poruci. Ispunjene
je upitnike vratio 91 fakultetski član; a od vraćenih upitnika 82
(90,1%) su bili važeći.
Rezultati
Profil ispitanika
Što se tiče profila ispitanika, većina su
bili predavači (47%), manji je broj bio viših predavača (34%), mali
je broj bio profesora (12%), a samo 7% su bili lektori. To je u
skladu s profilom dobne starosti i nastavnim iskustvom ispitanika.
Tako je većina ispitanika (43%) imala između 31 i 40 godina, nešto
manje njih (36%) između 23 i 30 godina, a ostali (21%) bili su stariji
od 40 godina. Veliki je postotak (56%) ispitanika predavao u turizmu
i/ili ugostiteljstvu 5 do 10 godina, manji broj (34%) manje od pet
godina, a 10% više od 15 godina. Muški i ženski ispitanici bili
su podjednako predstavljeni u uzorku (bilo je 54% muških ispitanika).
Ispitanici su također predstavljali raznovrstan uzorak u smislu
generičkih disciplina koje su predavali.
Najviše se ispitanika bavilo istraživačkim
metodama (42%) i strateškim menadžmentom (30%), manji je broj ispitanika
predavao module operacijskog menadžmenta (21%) i marketing (14%),
dok je još manji broj predavao financije i računovodstvo (7%), HRM
(menadžment ljudskim resursima - 11%), menadžment IT (3%), marketing
(3%) i organizacijsko ponašanje (1%), dok je samo jedan ispitanik
predavao ekonomiju.
Tip i stupnjevi korištenja WWW-a i elektroničkih
diskusijskih grupa
Tablica 2
ilustrira podatke u vezi s ispitanikovim korištenjem weba. "Pretraživanje
informacija/podataka", "traženje primjera stvarnih slučajeva
iz prakse", "traženje i čitanje akademskih članaka"
i "omogućavanje studentima pristup linkovima na novosti iz
gospodarstva" najviše su korištene aktivnosti velikog dijela
ispitanika. Za razliku od toga, velika je većina ispitanika izjavila
da vrlo rijetko ili gotovo nikada ne koriste web za "objavljivanje
nastavnog materijala", "objavljivanje informacija u vezi
s nastavnim modulom", "održavanje ispita i ocjenjivanje
studenata", "prikupljanje povratnih informacija od studenata"
i "provođenje ocjenjivanja studija". Izračunat je stupanj
korištenja svakog ispitanika koji je upotrijebljen kako bi se ispitalo
ima li tip modula koji se poučava ikakav značajan učinak na stupanj
korištenja weba. ANOVA i Scheffe post hoc testovi pokazali su (2,823,
p=0,01) da se rezultati ispitanika koji se bave predavanjem strateškog
menadžmenta bitno razlikuju u korištenju weba od onih koji predaju
istraživačke metode i operacijski menadžment. Zbog malog istraživačkog
uzorka mogao je biti ispitan učinak samo ta tri tipa modula, ali
zbog bitnih razlika koje su ustanovljene daljnja bi istraživanja
morala ispitati razloge ovakvih razlika (npr. pomanjkanje portala
za pretraživanje informacija u vezi s određenim modulima i problemima
kao što je operacijski menadžment), kako bi se ustanovila područja
na koja treba usredotočiti resurse i napore.
Također je ustanovljeno da ispitanici vrlo
ograničeno koriste elektroničke grupe za diskusiju (tablica
3).
Kod grupa za diskusiju ustanovljeno je da
se često koriste samo za "komunikaciju s nekim" i "odašiljanje
informacija studentima". Manji je broj ispitanika koristio
elektroničke grupe za diskusiju za "dobivanje povratnih informacija
od studenata", dok je preostali broj aktivnosti privukao vrlo
ograničeno korištenje kod velike većine ispitanika. Opet su izračunati
stupnjevi korištenja elektroničke diskusije, te je na temelju njih
ispitano razlikuju li se ispitanici koji se bave predavanjem različitih
modula bitno u stupnju korištenja. Međutim, ANOVA testom ustanovljeno
je da tip poučavanog modula (tj. strateški menadžment, operacijski
menadžment i istraživačke metode) nisu značajno utjecale na stupanj
korištenja elektroničkih grupa za diskusiju od strane ispitanika
Čimbenici koji utječu na stupanj korištenja internetskih
alata
Radi ispitivanja utjecaja ovih pet elemenata
na stupanj korištenja interneta i elektroničkih grupa za diskusiju,
provedeni su sljedeći koraci. Rezultati svakog elementa izračunati
su za svakog ispitanika zbrajanjem rezultata prema svim pitanjima,
a zatim su izračunate Pearson korelacije (tablica 5). Podaci u vezi
s deskriptivnom statistikom četiriju elemenata prikazani su u
tablici 4.
Niske srednje vrijednosti uočene lakoće korištenja,
korisnosti, korisnikovih kompetencija i podrške koja se odnosi na
maksimalni potencijal koji se mogao postići ukazuju na to da ispitanici
imaju relativno ograničene sposobnosti i podršku za korištenje interneta,
što bi također moglo utjecati na njihovo slabo poimanje lakoće korištenja
i korisnosti internetskih alata.
Značajne korelacije prikazane u
tablici 5 (na značajnoj razini od p=0,001) između elemenata
označene su zvjezdicom. Ustanovljene su značajne pozitivne korelacije
između uočene korisnosti interneta i stupnja korištenja weba (......=
0,721) kao i između uočene lakoće korištenja interneta i stupnja
korištenja weba (......= 0,541) i stupnja korištenja elektroničkih
diskusija (......= 0,672). Također je ustanovljeno da uočena IT
podrška znatno utječe na stupanj korištenja i weba i elektroničkih
grupa za diskusiju (......= 0,590, odnosno . = 762). Međutim, budući
da je ustanovljena značajna korelacija između uočene IT podrške
i uočene lakoće korištenja interneta, učinak stupnja korištenja
IT podrške i lakoće korištenja internetskih alata možda je napuhan
zbog zbunjujućih učinaka između ta dva prethodna elementa. Ustanovljeno
je također da uočena IT kompetencija korisnika značajno utječe na
razine korištenja weba i elektroničkih diskusija, ali bi i ovdje
utjecaj mogao biti napuhan zbog svoje značajne korelacije s uočenom
lakoćom korištenja interneta i uočenom korisnosti interneta. Element
uočenih atributa interneta (koji odražavaju raspoloživost i dostupnost
internetskih tehnologija i informacija) značajno koreliraju samo
sa stupnjem korištenja weba, što nije začuđujuće. Nije ustanovljeno
da priroda poučavanih modula ima bilo kakav značajniji utjecaj na
elemente.
Iako se snaga značajnog utjecaja četiriju
navedenih elemenata na web i elektroničke diskusijske grupe može
sastaviti na temelju njihovih međusobnih korelacija, rezultati istraživanja
ključni su za daljnje planove i strategije s ciljem uvođenja interneta
u obrazovanje. Budući bi planovi i strategije trebale imati za cilj
povećanje razine svijesti, kompetencije i podrške nastavnika u korištenju
interneta u nastavne svrhe kako bi prevladali sve realne prepreke
koje sprječavaju ili odbijaju nastavnike od uvođenja interneta u
nastavni proces. Štoviše, takva bi praksa poboljšala i podržala
korisnikovo poimanje korisnosti i lakoće korištenja interneta, za
koje je isto tako ustanovljeno da znatno utječu na stupanj korištenja.
Stoga su obuka i podrška nastavnicima vitalna pitanja koje institucije
moraju uzeti u razmatranje žele li učinkovito uvesti internet u
sadašnju obrazovnu praksu. Osim toga, budući da priroda modula nije
znatno utjecala na stupanj korištenja weba i elektroničkih diskusijskih
grupa, može se zaključiti da se internetski alati smatraju isto
tako pogodnima za predavanja i bolju poduku bilo koje nastave turizma
i ugostiteljstva bez obzira na pojedinačnu kompleksnost, praktičnost
i/ili specifičnost.
Daljnja razmatranja
Nastavnici koriste internetske alate (www
i elektroničke diskusijske grupe) više za unaprjeđenje nastavnog
materijala, tj. traženje članaka, prikupljanje podataka o djelatnosti
i objavljivanje bilježaka s predavanja, a manje kao nadopunu i poboljšanje
nastavnih metoda, tj. za promicanje suradnje i interaktivne komunikacije
putem virtualnih zajednica, za provođenje ispita i ocjenjivanje,
za objavljivanje multimedijalnog obrazovnog materijala. Uzorci stupnjeva
korištenja internetskih alata razlikovali su se ovisno o tipu, ali
ne i prirodi poučavanog modula, što znači da su drugi razlozi, a
ne specifične obrazovne potrebe i zahtjevi za poučavanje nekog modula
(npr. dostupnost online resursa), odgovorni za trenutačan stupanj
korištenja. Velik utjecaj ostalih četiriju elemenata na stupanj
korištenja weba i elektroničkih diskusija ukazuje na to da bi institucije
trebale i dalje nastojati povećati stupanj svijesti nastavnika,
njihovu tehničku kompetenciju i pružiti veću podršku kako bi potaknule
uspješnu primjenu internetskih alata u nastavi.
Štoviše, budući da se internet trenutačno
uglavnom koristi kao mehanizam za distribuciju i prikupljanje informacija,
postoji potreba za punim iskorištenjem interaktivnih i mrežnih sposobnosti
interneta kako bi se proširila njegova uloga na vitalni alat stalnih
pedagoških inovacija i unaprjeđenja u procesima poučavanja i učenja.
Osim toga, s obzirom na sadašnje iako ograničeno objavljivanje nastavnog
materijala u digitalnom obliku zajedno s ograničenošću raspoloživom
tehničkom kompetencijom i podrškom, postavlja se važno pitanje glede
prikladnosti oblika digitalnog materijala. Postoji potreba da se
osigura materijal koji je dostupan studentima koji nije samo obična
digitalna fotokopija sadašnjih tekstova te da on uistinu koristi
prednosti potencijala interneta (tj. interaktivnost, personalizaciju,
korištenje multimedijalnih izvora). U tom smislu valja nadvladati
sadašnje teškoće zbog pomanjkanja tehničkih resursa, podrške i vještina.
Zaključak
Svrha ovog ispitivanja bila je ispitati trenutačan
stupanj korištenja i čimbenike koji utječu na prihvaćanje internetskih
alata, tj. weba i elektroničkih diskusijskih grupa za unaprjeđenje
i nadopunu tradicionalnih načina održavanja nastave u turizmu i
ugostiteljstvu. Rezultati ispitivanja su otkrili da je korištenje
i istraživanje internetskih alata i mogućnosti u nastavne svrhe
ograničeno. Nastavnici tretiraju internet kao jednostavno sredstvo
razmjene i traženja informacija, ali su rezultati otkrili da su
uočena korisnost interneta, lakoća korištenja i atributi kao i uočena
IT podrška i korisnikova IT kompetencija značajno utjecali na ustanovljene
načine primjene interneta u obrazovanju. U tom smislu, a kako bi
nastavnici i dalje sve više i bolje koristili internetske alate
u svom pedagoškom procesu, institucije bi morale prevladati prepreke
glede svijesti nastavnika o tehničkim sposobnostima, tehničkoj kompetenciji
i podršci.
Sve u svemu, ne uzimajući u obzir problem
resursa, poticanje fakulteta na korištenje interneta u pedagoškoj
nastavi turizma i ugostiteljstva mogao bi biti proces u dva koraka.
Prvo, prednosti učenja, raspoloživost resursa i lakoća korištenja
moraju biti očiti kako bi potaknuli fakultet da eksperimentira s
nastavom pomoću interneta. Međutim, eksperimentiranje ne jamči i
nastavak. Radi promicanja stalnog korištenja, web resursni direktoriji
i nastavne web stranice moraju biti dovoljno opsežne, dobro organizirane,
dobro reklamirane i lako dostupne te stalno ažurirane kako bi ukorak
pratile djelatnost turističkog i ugostiteljskog menadžmenta podložnog
neprestanim promjenama.
|