"Na prednosti e-learninga češće se gleda vrlo usko kao na novčanu uštedu, nego u širem i pozitivnijem kontekstu kao na nešto što će unaprijediti posao.
 
Stvaranje e-learning sadržaja ne bi trebalo biti tek bacanje literature koje inače koristite na website. Umjesto toga, razmislite kako web može nadopuniti i poboljšati sadržaj udžbenika. "
 
"Najbolje okružje za razvoj e-learninga je ono u kojem se visoko kvalitetan vanjski sadržaj može prilagoditi i nadopuniti vlastitim sadržajima. "

John Sloan: E-learning je potrebno analizirati
Prosinac 2003. / godište III / ISSN 1333-5987
Često se kaže da na World Wide Webu kraljuje sadržaj. To jednostavno znači da web može biti uzbudljiva sredina, no to je zapravo ipak samo sredina – način prenošenja sadržaja. Ako sadržaj nije koristan, web stranica se u konačnici neće koristiti unatoč blistavoj izvedbi. Vaš se izbor alata za izradu i sustav izvedbe mora temeljiti na čvrstoj sadržajnoj osnovi. Nećemo proučavati razvoj obrazovnih kurikuluma. Moramo pretpostaviti da je u tijeku ili u razvoju neki obrazovni program. Pitanje koje nas zanima jest kako e-learning tehnologija može poboljšati izradu i izvedbu sadržaja.
John  Sloan
Info-Tech Research Group
jsloan@infotech.com

Praktičan pristup stjecanju saznanja o područjima kojima je potrebno posvetiti više instruktorske energije.

Imam ideju. Umjesto da se svi u redovitim intervalima nalazimo na nekom mjestu kako bismo učili, kako bi bilo da ponudimo online učenje ili učenje putem distribuiranih CD-a? Tako bismo uštedjeli mnogo vremena, a vrijeme je novac. Neka IT odjel odmah počne raditi na tome.

Mnogo je e-learning inicijativa započelo izjavom sličnom gore navedenoj. Na prednosti e-learninga češće se gleda vrlo usko kao na novčanu uštedu, nego u širem i pozitivnijem kontekstu kao na nešto što će unaprijediti posao..

Važno je naglasiti odmah na početku da e-learning tehnologija nije potpuno rješenje. Čak će i najgorljiviji zagovornici e-learninga reći da je e-learning tehnologija tek dio paketa. Bez obzira na ciljeve koje postavite u ovoj strategiji, prednosti će vjerojatno biti i tehničke i netehničke prirode. Iako su IT odjeli na vodećem mjestu po usvajanju e-learning tehnologija, treba napomenuti da se čak 74% učenja o računalnim vještinama/IT računalnim medijima odvija u učionicama s predavačem, 18% se odvija putem računalnih medija (asinkrona tehnologija), a tek se 4% odvija tako da su predavači s polaznicima povezani s udaljenih lokacija (sinkrona tehnologija).

Pretpostavit ćemo da ste već odredili poslovne ciljeve svog e-learning projekta te odlučili kako želite mjeriti rezultate. Vaš je sljedeći korak procjena trenutne situacije u vašoj tvrtki na području obrazovanja. Potrebno je napraviti sljedeće korake:

1. Najvažniji je sadržaj: Čak i najbolje organiziran i izveden obrazovni program neće biti uspješan ako je njegov sadržaj nedovoljan. Ocijenite trenutne sadržaje svojih obrazovnih programa.
2. Pobrinite se za 'korisnike': Detaljno analizirajte svoje polaznike. Koje su njihove potrebe? Kako su opremljeni za elektroničku izvedbu sadržaja.
3. Kako sada radimo? Napravite procjenu troškova trenutnih obrazovnih programa. Kako su vođeni? Koji im je sadržaj?
4. Ocijenite svoju infrastrukturu: Kako je vaša tehnička infrastruktura pripremljena za e-learning? Što treba dodati/poboljšati kako bi došlo do e-learninga?

Ocjenjivanjem svojih potreba i trenutne infrastrukture moći ćete uočiti tehničke propuste i mogućnosti. Ispravljanje tih propusta i iskorištavanje mogućnosti usmjeravat će vaš odabir e-learning rješenja.

Sadržaj, sadržaj, sadržaj

Često se kaže da na World Wide Webu kraljuje sadržaj. To jednostavno znači da web može biti uzbudljiva sredina, no to je zapravo ipak samo sredina – način prenošenja sadržaja. Ako sadržaj nije koristan, web stranica se u konačnici neće koristiti unatoč blistavoj izvedbi.

Vaš se izbor alata za izradu i sustav izvedbe mora temeljiti na čvrstoj sadržajnoj osnovi. Nećemo proučavati razvoj obrazovnih kurikuluma. Moramo pretpostaviti da je u tijeku ili u razvoju neki obrazovni program. Pitanje koje nas zanima jest kako e-learning tehnologija može poboljšati izradu i izvedbu sadržaja.

Stvaranje e-learning sadržaja ne bi trebalo biti tek odbacivanje literature koju inače koristite na web sjedištu. Umjesto toga razmislite kako web može nadopuniti i poboljšati sadržaj udžbenika.

Proučite ovaj slučaj:

Primjer: 'webificirati' ili poboljšati?


Situacija: Imate detaljan priručnik koji objašnjava kako radi neka nova softverska platforma. Priručnik koji je dokument u Microsoft Wordu dio je obrazovnog programa tvrtke te čini solidan i poučan dio sadržaja tečaja.

  • Mogućnost br. 1: Pomoću funkcije Microsoft Worda document-to-Web, napravljena je HTML inačica priručnika i pohranjena na intranetu tvrtke. Polaznici će biti upućeni na priručnik koji se sada nalazi na webu.
  • Mogućnost br. 2: Pomoću softvera za izradu coursewarea sadržaj je ručno udružen s animiranim objašnjenjima rada softvera popraćenih bilješkama. Dodani su i online testovi u svakoj nastavnoj jedinici tako da studenti mogu pokrenuti softver s bilo kojeg mjesta u priručniku kako bi ispitali svojstva o kojima je riječ.

Prva mogućnost ima svoje prednosti. Stavljanjem priručnika na intranet bit će ga lakše održavati i dostavljati obnovljene inačice polaznicima. Međutim, druga je mogućnost mnogo konkretnije rješenje jer koristi web za poboljšanje sadržaja i samo učenje. Druga je mogućnost i mnogo skuplja, jer je za nju potrebno i vrijeme za izradu i nabavljanje softvera za izradu tečajeva.

Vrlo je vjerojatno da vaš program koristi kombinaciju unutarnjih i vanjskih izvora sadržaja. Npr. program obuke za neki poslužiteljski softver može se sastojati od kupljenog certificiranog tečaja nadopunjenog dodatnim internim tvrtkinim materijalima.

Najbolje je okružje za razvoj e-learninga ono u kojem se visokokvalitetan vanjski sadržaj može prilagoditi i nadopuniti vlastitim sadržajima. Posljednjih je godina raspon ponuda dobavljača sadržaja na Internetu rastao geometrijskom progresijom.

Nekoliko riječi o standardima za e-learning sadržaje

Ako se vaš trud oko e-learninga proteže i dalje od jednog projekta te ako želite dugoročnu integraciju s drugim poduzetnim inicijativama kao što je upravljanje odnosima s klijentima, dobro će vam doći e-learning sadržaj u obliku koji se može razumjeti u raznim aplikacijama. Iako trenutno nema nijednog e-learning standarda, nekoliko industrijskih organizacija trenutno radi na tome. Slijedi kratak pregled zbivanja na tom polju:

  • Aviation Industry Computer (AIC): Izradio ga je Odbor za obuku pomoću AIC-a. U početku se koristio kako bi se standardizirali materijali za obuku u toj djelatnosti, ali se proširio i na mnoge druge sektore.
  • Institute of Electric and Electronic Engineers (IEEE) LTSC-a: Izradio ga je Odbor IEEE-a za standarde tehnologije učenja radi 'definiranja specifikacija metapodataka za predmet učenja, sekvenciranje nastavnih jedinica, računalno upravljano poučavanje i uređivanje sadržaja.'
  • Instructional Management System (IMS) GLC: Razvio ga je IMS Global Learning Consortium za 'specifikacije za uređivanje sadržaja, ispitivanje mehanizama i identifikaciju sadržaja'.
  • Advanced Distributed Learning (ADL) SCORM: Razvijen je kao vladina inicijativa za interoperabilnost obrazovnih sustava kroz standarde o sadržajima. Uključuje dijelove AICC-a i IMS-a.
Postupak: Pratite razvoj i primjenu ovih standarda u različitim rješenjima. Standardi će olakšati upotrebu sadržaja iz različitih izvora unutar jedne e-learning strategije.

Postojeći sustavi izvedbe

Kako biste došli do novih e-learning rješenja, neizostavno morate provesti temeljit pregled obrazovnih sustava izvedbe koje trenutno imate. To uključuje tehničke (računalne) i netehničke sustave izvedbe (učionica, tiskani materijali).

Razradite taj proces: Počnite izradom sheme procesa poučavanja. Razradite sinkrone i asinkrone dodirne točke između studenta i sadržaja učenja.

1. Analiza troškova
Napišite popis troškova za svaki dio postupka. To može uključivati:

  • troškove izrade materijala (broj sati utrošenih od strane osoba uključenih u izradu i obnavljanje materijala kao što su tekstovi, multimedija i videospotovi)
  • sate rada instruktora u face-to-face nastavi
  • sati koje polaznici utroše na prisustvovanje nastavi i mogući troškovi putovanja do mjesta učenja koje plaća tvrtka
  • troškove proizvodnje materijala (tiskanje, umnožavanje, uvezivanje itd.)
  • troškove kupnje materijala kao što su videosnimke i tekstualni materijali
  • sporedne troškovi kao što je iznajmljivanje opreme ili prostorije za odvijanje nastave

2. Analiza propusta
Sada proučite sastavnice koje imate i ispitajte troškove razvoja e-learning sastavnice koja bi mogla zamijeniti ili nadopuniti sastavnice vaših sadašnjih sustava izvedbe.

Primjer usporedbe mogućnosti izvedbe online i razrednog poučavanja
Razvoj poučavanja u učioniciRazvoj online poučavanja
Sat rada: 50-125 $ po satu, za 20-40 sati nastave (po satu poučavanja)Materijali: .10-.25 $ po straniciVideomaterijali i druga sredstva – cijena prema potrebiSat rada: 75-125 $ po satu, za 75-450 sati nastave (po satu poučavanja)Materijali: .10-.25 $ po straniciIzrada: Sati rada plus autorska prava (npr. 750 $ po slici)Oprema potrebna za razvoj i druga sredstva: Cijena prema potrebi, mogla bi biti između 5.000-30.000 $ za opremu koja se može ponovno koristiti i na drugim projektima
Razredna izvedbaOnline izvedba
Iznajmljivanje prostorije: 200-500 $ po sesijiInstruktor: 500-4.000 $ po danuUtrošeno vrijeme polaznika: Pola sata svaki dan za lokalno putovanje, pola do punog sata svaki dan za udaljeno putovanjeTroškovi putovanja: 1.000 $ za prvi dan, 200 $ svaki dodatni danSati rada polaznika: 150 $ potpuno opterećen sat, ali je potrebno tek 2/3 vremena u odnosu na klasičnu nastavuOprema: Prema potrebi, do 5.000 $ za laptope

Američko društvo za poučavanje i razvoj (American Soceity for Training and Development -ASTD) napravilo je primjer usporedbe online i razredne izvedbe. Iskoristite ga kao primjer kako bi vaša analitička shema mogla izgledati.

Analiza korisnika

Pomno proučite potrebe svojih učenika te kvantitativne podatke kao što je broj osoba koje očekujete uslužiti tom tehnologijom te kakvu pristupnu opremu oni posjeduju. Evo nekoliko podataka koje trebate znati o polaznicima:

  • Je li trenutna pouka zadovoljila njihova očekivanja?
  • Kakvu pristupnu opremu imaju?
  • Koja je razina njihove tehničke pismenosti? Koriste li redovito web?
  • Koliko ćete učenika imati godišnje?
  • Koje su prijedloge za poboljšanje programa iznijeli prijašnji polaznici?


Primjer:
Tvrtka je postigla umjeren uspjeh u e-learningu kao alatu za učenje o PC vještinama za administrativno osoblje. Vaš je cilj napraviti e-learning medije kao pomoć u poučavanju novog trgovačkog osoblja. Vaša će analiza korisnika otkriti sljedeće:

  • Novozaposleni timovi bit će obrazovani u skupinama od 6 ljudi, svaki mjesec jedna skupina
  • Trgovačko osoblje nema računala na radnim stolovima, a više od polovice novih ljudi iz nema niti pristup Internetu putem svojih računala kod kuće. Međutim, imaju pristup PC labu s četiri radne stanice.
  • U istraživanjima feedbacka/povratnih informacija novozaposleni timovi vrlo su visoko ocijenili team building vježbe

Analiza: Iako postoji mogućnost da se dodatni materijali za učenje ponude u web obliku na tvrtkinom intranetu, relativno mali broj polaznika (osim toga tu je i važnost poučavanja jedan na jedan kod team buildinga) ukazuje na to da možda nema osnove za veliki projekt. Međutim, možda će biti prilike za opsežniji e-learning kao dio buduće tehnološke inicijative za upravljanje odnosima s klijentima.

Ocjenite svoju infrastrukturu

Na vašu će sposobnost da započnete e-learning inicijativu utjecati – negativno i pozitivno – vaša trenutna infrastruktura i vještine koje posjedujete. Evo nekoliko segmenata na koje biste trebali obratiti pozornost:

  • Vaša mreža: Kakav pristup webu trenutno nudite u svojoj tvrtki? Postoje li trenutno u vašoj organizaciji projekti (kao što su web konferencije) koji mogu poboljšati infrastrukturu virtualne učionice?
  • Učionica: Imate li učionicu ili prostoriju koja se može koristiti za e-learning inicijative? Iako e-learning ima potencijal da se odvija bilo gdje i bilo kada, neka istraživanja pokazuju da sudionici postižu bolje rezultate ako materijalima za učenje ne pristupaju s uobičajenog radnog mjesta.
  • Osnovne kompetencije: Postoje li u vašoj tvrtci vještine i sposobnosti koje bi olakšale pribavljanje e-learning rješenja? Npr. postoji li već jaka jedinica za izrađivanje vaših web stranica i e-business inicijativa na webu?

Svijest o vašim trenutnim mogućnostima i osnovnim kompetencijama omogućit će vam donošenje upućenih odluka o izboru rješenja i uvid u nedostatke koje treba ispraviti.

Primjer: Vaša tvrtka ima program obuke za određenu in-house aplikaciju koja se inače poučava u učionici. Vaš je cilj ostvariti program obuke kao web tečaj koji će sam sobom upravljati.

  • Vaša IT infrastruktura već uključuje jak intranet, kojemu zaposlenici mogu pristupiti i interno i od kuće putem Virtualne privatne mreže (Virtual Private Network Connection)
  • Pri izradi intraneta korišten je Macromedia Dreamweaver i slični proizvodi, a za ovaj i druge projekte vezane uz web među osobljem imate stručnjake za izradu materijala u Dreamweaveru.

Moguće rješenje: Povežite osobu odgovornu za razvoj tečajeva sa stručnjakom za Dreamweaver. Koristite Dreamweaver e-learning studio (2.999 USD) kako biste napravili online inačicu obrazovnog programa. Osim poboljšanja vaših osnovnih kompetencija, Dreamweaver proizvod stvara i sadržaje u skladu s ADL, AICC i IMS standardima. To ostavlja mogućnost za buduća proširenja vaših e-learning inicijativa.

Vježbe

Analiza sadržaja: Napravite popis sastavnih dijelova obrazovnog programa koji trenutno koristite (Opaska: Načinite zaseban popis za svaki obrazovni program ako postoji više od jednoga). Neka popis sadrži podatke poput vremena potrebnog za poučavanje u učionici, pomagala pri poučavanju (kao što su PowerPoint prezentacije koje koristite pri predavanju), udžbenika i drugih materijala.
1.
2.
3. ...


Popis vanjskih izvora sadržaja: Ako koristite već postojeće kurikulume na tržištu, navedite sadržaj i tko ga izrađuje/prodaje. Npr. certificirani tečaj za određenu softversku platformu.
1.
2.
3. ...

Analiza korisnika: Odgovorite na sljedeća pitanja. Da biste dobili odgovore, možda ćete se morati poslužiti pomoćnim istraživanjima (kao što su ispitivanja feedbacka).

  • Koga poučavamo (uključujući i broj polaznika)?
  • Koga bismo voljeli poučavati (odredite dodatne skupine, kao što su klijenti, određene kroz poslovne ciljeve)?
  • Gdje polaznici uče?
  • Gdje bi polaznici mogli učiti (da im je na raspolaganju prikladna tehnologija)?
  • Što polaznici smatraju najjačom točkom sadašnjih programa?
  • Što polaznici smatraju najvećom slabošću?

IT analiza: Naoružani znanjem o trenutnim obrazovnim programima i očekivanjima korisnika, okrenite se svom IT odjelu i analizirajte njegovu sposobnost da se nosi s tim izazovima.

Prednosti: Koje prednosti (kompetencije, infrastruktura) posjeduje IT koje će pomoći e-learning inicijativi.
Slabosti: U kojim segmentima IT treba nadopuniti sposobnosti, infrastrukturu itd.
Prilike: Koje mogućnosti postoje da IT razvije e-learning rješenja (Kako možemo pojačati snagu IT-a? Koje su mogućnosti da se riješe nedostaci IT-a kao što je outsourcing, nadopunjavanje osoblja ili nabava aplikacija?)?
Prijetnje: Koje su prijetnje (tehničke, psihološke, financijske, političke...) tom projektu i kako ih IT može svesti na minimum?

Popis željenih rješenja: Preispitajte analizu poslovnih ciljeva i potreba i sastavite popis željenih e-learning rješenja koja će zadovoljiti sva pitanja koja se pojavljuju u oba segmenta.
1.
2.
3. ...

Životopis
 
John Sloan je viši istraživač analitičar u Info-Tech istraživačkoj grupi. O njemu možete saznati više na jsloan@infotech.com. Info-Tech Research Group (www.infotech.com) tvrtka je koja nudi vrhunske istraživačke i profesionalne usluge te savjete prilagođene specifičnim potrebama IT menadžera u tvrtkama srednje veličine.
 
Info-Tech Research Group

jsloan@infotech.com
http://www.infotech.com/

 







 
  Naslov
 
  Sadržaj, sadržaj, sadržaj
 
  Nekoliko riječi o standardima za e-learning sadržaje
 
  Postojeći sustavi izvedbe
 
  Analiza korisnika
 
  Ocjenite svoju infrastrukturu
 
  Vježbe
 
 
  Copyright © 2005. Edupoint. Sva prava zadržana.