"Većina predavanja na konferenciji bila je posvećena metodičkim, didaktičkim, komunikološkim i tehničkim aspektima izrade, održavanja i ocjenjivanja online tečajeva, dok su na radionicama prezentatori uglavnom prikazivali iskustva iz implementacije e-learninga u svojim okružjima i vlastite uspješne prakse."
 
"U zemljama zapadne Europe obrazovanje na daljinu znatno je raširenije nego u nas, što znači da u njima veći postotak studenata i znanstveno-nastavnog osoblja pohađa neki oblik online nastave."

Petar Jandrić: Četvrta konferencija europskih korisnika WebCT-a
Veljača 2005. / godište V / ISSN 1333-5987
Petar Jandrić i Gordana Jugo iz CARNetova edukacijskog centra Edupointa posjetili su četvrtu konferenciju europskih korisnika alata za učenja na daljinu WebCT-a koja se održala u Barceloni od 6. do 9. veljače 2005. godine. Konferenciji je prisustvovalo više od tri stotine sudionika iz 37 europskih i afričkih zemalja. Sljedeći članak donosi osvrt na teme obrađene na konferenciji i mogućnosti primjene zapadnih iskustava u hrvatskoj praksi.

Petar Jandrić

Žamor u velikoj prezentacijskoj dvorani jenjava. Pale se svjetla pozornice, a pred publiku sastavljenu mahom od sveučilišnih profesora i stručnjaka s područja edukacije izlazi predavač zarastao u trodnevnu bradu. Gumena kapa navučena na predavačevu glavu neodoljivo podsjeća na likove iz poznatog holivudskog blockbustera koji se prije nekoliko godina nalazio na vrhuncu popularnosti, a na velikom zaslonu iza njegovih leđa pojavljuje se Borg i izgovara čuveni citat »Resistance Is Futile«.

Pospani i zbunjeni pogledi prate predavača koji se užurbano kreće po pozornici. Pa on govori o sasvim ozbiljnim stvarima! Uživajući u neprekinutom nizu šaljivih digresija, publika upija podatke o uporabi e-obrazovanja u različitim dijelovima svijeta i iskustva s uspješnih i manje uspješnih projekata.

E-obrazovanje s onoga svijeta

Iz predavačeva govora razabirem da je asistent znamenitog profesora sa sveučilišta u Indiani dr. Curtisa Bonka i da trenutno slušamo uvod u njegovo predavanje Blogs, Borgs, or Just a Lot of Bonk: Online Learning from Out of this World.

Nakon nekoliko trenutaka čarobnjak s visokim šeširom penje se na pozornicu. Što čarobnjak radi na konferenciji? Zašto ne dolazi dr. Bonk? I povrh svega, čemu ta glasna rock glazba koja prožima čitavu prostoriju?

Naravno, čarobnjak koji je grmio s pozornice bio je prerušeni dr. Bonk, koji je održao najdojmljivije predavanje na čitavoj konferenciji. Nadovezavši se na iscrpan uvod svog asistenta, dr. Bonk je kroz citate poznatih filmskih i glazbenih autora iznio kratku analizu globalnih kretanja u e-obrazovanju. Analiza je izrađena na temelju istraživanja provedenih na sveučilištima širom svijeta tijekom 2003. i 2004. godine na uzorku od više od 500 ljudi izravno uključenih u obrazovni proces. Istraživanja pokazuju da upotreba e-obrazovanja posljednjih godina eksponencijalno raste, a usporedba sa srodnim pojavama iz bliske prošlosti daje jasne naznake o još snažnijem porastu tog trenda u neposrednoj budućnosti.

Kroz parodiju na kviz »Milijunaš« dr. Bonk je predavanje priveo kraju kratkim, ali korisnim preporukama iz vlastite prakse i upućivanjem na dodatne izvore. Pri tome je još jednom razotkrio neke od uvriježenih mitova o e-obrazovanju. Primjerice, statističkim je podacima dokazao kako e-obrazovanje nije jeftinije niti manje složeno od klasičnog te da kvaliteta tako vođene nastave i dalje snažno ovisi o mentoru. Dakle, uvođenjem e-obrazovanja potrebe za nastavnim osobljem ubrzano rastu, a njegova uloga postaje složenija i dinamičnija nego ikada!

Posljednje podatke predavači i »dobrovoljci« iz publike prikazali su svirajući na gumenim gitarama, bubnjevima i trubama dok je pomoćnik publici dijelio slatkiše iz ispuhane gumene karnevalske maske s likom Georgea Busha. Možete li zamisliti ovakvo predavanje na CUC-u 2005.?

 

Mentori se trebaju zabavljati

Nakon predavanja dr. Bonka publika se razišla na niz simultanih radionica. Ponukan zapanjujućim spojem zabave i kvalitetnog predavanja, krenuo sam prema vratima na kojima je pisalo: Andrew Quarmby - Having Fun Supporting Students .

Očekujući predavanje nalik na prethodno, na prvi pogled me razočarao klasično odjeven stariji gospodin koji je jednoličnim glasom nazalno govorio o zaabaavi... Ovdje definitivno nešto nije u redu! Kakva zabava? Prisjetivši se da se nalazim na ozbiljnoj konferenciji, prilagodio sam očekivanja i poslušao gospodina Quarmbyja.

Odijelo i nastup zaista ne čine čovjeka: na prvom dijelu radionice predavač je prikazao rezultate iznimno zanimljivog istraživanja provedenog u razdoblju od 2001. do 2004. godine na britanskom Tameside Collegeu u suradnji mentora online tečajeva i tima psihologa. Bez obzira na nedostatak izravnog kontakta mentora i polaznika (u analiziranim tečajevima jedini komunikacijski alati bili su rasprave i e-mail), pokazalo se da mentori koji su zadovoljni svojim radnim uvjetima postižu znatno bolje rezultate (primjerice, imaju manji postotak polaznika koji odustaju od tečaja) od manje zadovoljnih. Drugim riječima, iako se nigdje na raspravama i u e-mailovima ne može izravno »pročitati« koji je mentor zadovoljniji, polaznici to nekako »osjete« i na njega bolje reagiraju.

Uz ovo istraživanje radionica je prikazala i vrlo uspješna iskustva istog sveučilišta u mentoriranju velikog broja polaznika unutar jednog tečaja. Iz perspektive Edupointovih online tečajeva na kojima svaki mentor vodi maksimalno petnaest polaznika bilo je zapanjujuće vidjeti kako se engleski mentori snalaze u radu s grupama od dvije stotine i više polaznika. Toliki broj polaznika po tečaju moguće je mentorirati jedino u miješanom modelu učenja, koji podrazumijeva istodobnu uporabu klasičnog modela učenja i e-obrazovanja tijekom učenja. Naravno, radi potreba Edupointovih korisnika kao i strukture samih tečajeva ovaj model nije primjenjiv na hrvatske uvjete, ali neka od navedenih iskustava mogu nam pomoći kako bismo pojednostavnili radni proces i povećali učinkovitost.

Kvantni skok u Abu Dhabiju

Kako sam izravno uključen u izradu Edupointovih online tečajeva, neodoljivo me privukla radionica autorice Jean Fitzgerald Value-Added Content in WebCT. Iako smo se Gordana i ja uglavnom pridržavali prešutnog sporazuma da ćemo pohađati različite radionice kako bismo što više naučili, naslov se činio toliko privlačnim da smo se susreli na ulazu u predavaonicu.

Ponovno iznenađenje: umjesto očekivanog predavanja o razrađenom sustavu tečajeva i suptilnim načinima kako ih učiniti upotrebljivijim i intuitivnijim za polaznika, dočekalo nas je predavanje o prvim koracima profesorice prava u izradi online tečajeva i načinima njihova poboljšanja. Sa stajališta instrukcijskog dizajna i organizacije Edupoint kao institucija ima potpuno drugačiji pristup od pojedinca, tako da naše metode nije moguće usporediti s izloženima. Međutim, sa stajališta primjene e-obrazovanja u gotovo nemogućim uvjetima predavanje nam je zaista otvorilo oči!

Pođimo redom. Jean Fitzgerald predaje pravo na ženskom koledžu u Abu Dhabiju. Njezine su studentice prva generacija žena u povijesti Ujedinjenih Arapskih Emirata koja ima mogućnost studirati. Desetak posto studentica ima nepismene roditelje, a još veći postotak ne smije od kuće pristupati Internetu iako posjeduju sve tehničke preduvjete. Svim studenticama engleski (na kojem se odvija nastava) drugi je ili treći jezik, a čak i one koje se njime bolje služe i dalje koriste način razmišljanja naslijeđen iz arapskoga. Primjerice, iako se radi o studenticama četvrte godine studija (koje dakle koriste engleski jezik u nastavi već barem tri godine), sve i dalje ispisuju bilježnice od kraja prema početku.

Kako je uopće moguće provoditi e-obrazovanje u takvim uvjetima? Najprije, e-obrazovanje se ovdje koristi isključivo kroz miješani model učenja, dakle, kao nadopuna klasičnim nastavnim oblicima. Nadalje, sve materijale koji se mogu naći na webu studentice dobivaju i na papiru, čime se izbjegava diskriminacija studentica s otežanim pristupom Internetu. A kako je autorica tečaja riješila razlike u kulturi i logici jezika? Kako usporedivih iskustava uopće nema u literaturi, krenula je najlogičnijim i najtežim putem: metodom pokušaja i pogrešaka. Metoda se čini primitivnom, ali se u praksi pokazala iznimno uspješnom!

Ovaj je primjer očit dokaz da je e-obrazovanje moguće upotrebljavati u gotovo svim uvjetima uz odgovarajuću prilagodbu lokalnim prilikama.

"Praktične" radionice

Većina predavanja na konferenciji bila je posvećena metodičkim, didaktičkim, komunikološkim i tehničkim aspektima izrade, održavanja i ocjenjivanja online tečajeva, dok su na radionicama prezentatori uglavnom prikazivali iskustva iz implementacije e-learninga u svojim okružjima i vlastite uspješne prakse. Upravo su radionice bile pravo mjesto na kojem smo mogli naučiti nešto konkretno ili riješiti poneki problem koji nas je dugo mučio.

Ocjenjivanje i poboljšavanje online tečajeva

Na radionici Evaluating and Improving Your WebCT Course autora Richarda Standena naučili smo kako jedno veliko sveučilište procjenjuje uporabnu vrijednost svojih tečajeva. Kako u našem projektu nabave, izrade i implementacije online tečajeva upravo radimo na osmišljavanju vlastitog dugoročnog sustava praćenja online tečajeva, radionica je bila izrazito korisna i pravodobna.

Kako poučavati državne službenike?

Na radionici How to train 45.000 civil servants in 87.268 square kilometres: An experience in the Andalusian Public Administration autorice Ane Rego Blanco proučavali smo uporabu online tečajeva za velik broj polaznika. Iskustva prezentirana na ovoj radionici pokazuju da su naši rezultati potpuno usporedivi sa zapadnim: španjolski tim približno iste veličine kao i Edupointov u prvoj godini izradio je tri tečaja (baš kao i Edupoint). Međutim, već u drugoj godini izradili su 14 tečajeva, dok mi planiramo samo šest. Ovdje već dolaze do izražaja razlike u količini uloženih sredstava, koje u trećoj godini kulminiraju: u 2004. Španjolci su izradili više od pedeset tečajeva! Pitanje za milijun dolara glasi: koliko će tečajeva Edupoint izraditi u 2006. godini?

Kvaliteta prije svega

Radionica Building Your Own Rubric for Online Instruction autorice Kathy Fernandes s kalifornijskog državnog sveučilišta pokazala je kako Amerikanci rade na podizanju kvalitete online tečajeva. Rješenje je trivijalno: svaki profesor može prijaviti svoj tečaj na online natječaj i prikazati vlastita iskustva, a najuspješniji dobivaju bogate nagrade.

Kako si olakšati posao?

Nekoliko tehnički orijentiranih radionica koje sam pohađao bile su iznimno korisne za unaprjeđenje procesa izrade Edupointovih online tečajeva. Primjerice, na radionici CourseGenie - author interactive and accessible WebCT content in Microsoft Word! autor Richard Standen pokazao je način na koji je moguće najobičniji Wordov dokument pretvoriti u paket sukladan međunarodnim standardima (poput SCORM-a) i integrirati ga u WebCT. Budući da smo do sada takve stvari radili »pješke«, bilo je zanimljivo naučiti kako možemo uštedjeti vrijeme i novac prilikom izrade tečajeva.

WebCT Campus Edition vs. WebCT Vista

Posljednji »veliki« zaključak s konferencije zapravo je otvoreno pitanje. Hrvatska akademska i istraživačka zajednica trenutno koristi WebCT Campus Edition, koji za sada pruža zadovoljavajuću funkcionalnost. Međutim, u ponudi tvrtke WebCT postoji i WebCT Vista, koji pruža nekoliko vrlo korisnih opcija poput uporabe objekata za učenjem i alata za upravljanje velikim brojem polaznika. Općenito se smatra da je WebCT Vista upotrebljivija za upravljanje velikim brojem polaznika, dok je WebCT Campus Edition jednostavniji. Kako je u Hrvatskoj tijekom 2004. godine broj korisnika WebCT-a porastao više od 100%, polako treba razmišljati o mogućnostima za unaprjeđenje softvera. U kojem trenutku trebamo prijeći na napredniju inačicu?

I još malo...

Usprkos pomalo iritantnom naglasku na prodaji softvera, konferencija je bila iznimno korisna za naš rad na razvoju Edupointovih online tečajeva. Na radionicama smo naučili kako pojednostavniti i ubrzati pojedine poslovne procese, a analize usporedivih iskustava daju neprocjenjivu pomoć u procesu osmišljavanja novih edukativnih sadržaja.

Usporedba Edupointovih poslovnih rezultata s iskustvima iz zapadnih zemalja za nas je vrlo povoljna. Omjer uloženih sredstava, ljudskih potencijala i rezultata u Edupointu čak je nešto efikasniji od prosjeka, tako da s ponosom možemo ustanoviti kako su CARNetovi rezultati potpuno usporedivi s uspješnijim europskim iskustvima.

Ipak, nije sve tako blistavo. U zemljama zapadne Europe obrazovanje na daljinu znatno je raširenije nego u nas, što znači da u njima veći postotak studenata i znanstveno-nastavnog osoblja pohađa neki oblik online nastave. U CARNetu imamo dugu tradiciju e-obrazovanja, Edupointove online tečajeve, e-learning akademiju, referalne centre, tehničku podršku, ovaj časopis, znanje kako izraditi nove sadržaje i tehničke predispozicije za njihovo održavanje. Iskreno se nadam da će uskoro veći broj pripadnika akademske zajednice prihvatiti e-obrazovanje, jer se od njega u modernom svijetu više ne može pobjeći!

Životopis
 
Petar Jandrić diplomirao je fiziku na Prirodoslovno-matematičkom fakultetu Sveučilišta u Zagrebu (2003) i magistrirao edukaciju na Moray House School of Education Sveučilišta u Edinburghu (2007). Od važnijih poslova radio je u poduzeću za geofizička istraživanja – Geofizici, u Hrvatskoj akademskoj i istraživačkoj mreži – CARNetu i u Nacionalnom centru za e-znanost Sveučilišta u Edinburghu. Trenutno je zaposlen na Akademiji likovnih umjetnosti Sveučilišta u Glasgowu, gdje se bavi razvojem novih obrazovnih programa i implementacijom obrazovnih tehnologija. Sudjelovao je u radu programskih odbora brojnih stručnih i znanstvenih konferencija. Redovno sudjeluje u donošenju europskih edukacijskih standarda. Vodio je brojne obrazovne projekte u Hrvatskoj i UK-u i surađivao na europskim projektima iz ciklusa FP5, FP6 i FP7. Predavao je na poslijediplomskom studiju iz distribuiranog računarstva na Fakultetu za fiziku Sveučilišta u Edinburghu. Povremeno predaje na veleučilištima diljem Hrvatske, gdje je izabran u nastavno zvanje predavača. Objavio je preko deset stručnih i znanstvenih radova iz područja obrazovanja. Uredio je tri sveučilišna udžbenika; kreirao je, uredio ili recenzirao preko deset kolegija za dodiplomske i poslijediplomske studije u Hrvatskoj i UK-u. Redovno javno govori o temama s područja obrazovanja i objavljuje znanstvene i popularne tekstove u domaćim i inozemnim časopisima.
 



 







 
  Naslov
 
  E-obrazovanje s onoga svijeta
 
  Mentori se trebaju zabavljati
 
  Kvantni skok u Abu Dhabiju
 
  "Praktične" radionice
 
  I još malo...
 
 
  Copyright © 2005. Edupoint. Sva prava zadržana.