Eva Kaplan-Leiserson: Trend: Podcasting u akademskom i korporativnom učenju
Ožujak 2006. / godište VI / ISSN 1333-5987
Podcasting. Vjerojatno ste već čuli taj izraz i pitali se što znači. Ili ste možda već slušali podcaste i razmišljali kako bi mogli poslužiti u radu sa studentima. Ovaj će vam članak pružiti osnovno objašnjenje podcastinga, istaknuti nekoliko uporaba u učenju, ponuditi odgovore i pitanja korporativnog dobavljača te navesti linkove do podrobnijih informacija.
Eva Kaplan-Leiserson

ekaplan@astd.org

Ovaj članak nastavlja se na niz članaka o tehnološkim trendovima i njihovoj primjeni u obrazovnoj areni. Za ostale članke posjetite web stranicu E-Learning Trends & Research.

Izraz podcasting je spoj dvije riječi: iPod, popularnog Appleovog digitalnog glazbenog playera i broadcastinga (emitiranje). Ali pod nije baš najispravniji naziv. Podcasti su digitalni audioprogrami na koje se možete pretplatiti i koje možete preuzeti putem RSS-a (Really Simple Syndication), a može im se pristupiti s različitih digitalnih audiouređaja, uključujući i stolna računala.

U čemu je onda stvar? Zašto je podcasting postao takav trend? Kao što je napisao bloger Dave Jenning, podcasting je učinio za audio ono što su blogovi učinili za tekst. MP3 datoteke kakve stvaraju podcasteri jednostavno je napraviti jer ne zahtijevaju skupu opremu te omogućuju amaterima snimanje programa bez velikih ulaganja novca ili vremena. Nadalje, RSS tehnologija kojom se uz pomoć aggregator programa automatski preuzimaju novi blogovi - pri čemu čitatelji ne moraju stalno iznova posjećivati svaku pojedinačnu stranicu - omogućuje i automatsko preuzimanje novih podcasta (nakon što se slušatelji preplate na izvor "materijala"). Podcaste zatim možete preslušavati na računalu ili, što je češće, prebaciti na prijenosni digitalni audioplayer, džepni PC ili mobilni telefon koji može reproducirati audio datoteke.

Ključna je činjenica da su podcasti prenosivi i lako dostupni čime omogućuju slušateljima da budu u toku s audio sadržajem - bilo da se radi o zabavi, vijestima, učenju ili sličnom - a da pritom ne moraju sjediti za računalom i to mogu činiti dok obavljaju druge poslove. U tom smislu, podcasting možemo shvatiti kao još jednu inačicu mobilnog učenja. Vodcasting, video-ekvivalent podcastinga je nov trend na pomolu, s malim brojem korisnika ali budućim potencijalom u mobilnom učenju.

(Semantička opaska: Postavljanje snimljenih audio datoteka na web stranice tehnički se ne smatra podcastingom - izraz označava uporabu RSS-a za automatsko preuzimanje novih datoteka. Međutim, u ovom smo članku uključili primjere bez RSS sastavnice kada su demonstrirali važnu uporabu digitalnog audio materijala u učenju, a RSS sastavnica može se lako dodati.

Utjecaji na učenje

Slušanje digitalnih audio sadržaja neće zamijeniti čitanje, slušanje predavanja ili niz drugih načina na koji studenti usvajaju informacije, ali ih može poboljšati. Podcasting može pridonijeti procesu učenja na sljedeće načine:

Pomaže auditivnom tipu studenata. Zagovornici podcastinga ističu da je taj medij savršen za studente koji gradivo vole usvajati slušajući. Margaret Maag, docentica Medicinske škole Sveučilišta u San Franciscu svoja je predavanja snimala i objavila ih na zaštićenoj web stranici nakon što je čula o podcastingu na Educause web seminaru u ožujku 2005. Ona kaže da je svrha pomoći auditivnom tipu studenata zadržati informacije koje su obrađivali. Iako su kritičari isprva govorili da će studenti prestati pohađati njezina predavanja, Maag je ustanovila da se broj studenata na predavanjima nije smanjio.

Otvara novi kanal za pristupanje materijalima. I studenti s drugim stilovima učenja mogu imati koristi od podcasta. Kada se gradivo predaje usmeno, kao na predavanjima, u razrednoj nastavi ili osobnim prezentacijama, podcasting može smanjiti opterećenost studenata mišlju da su hvatajući bilješke propustili ključne informacije. Audio datoteke mogu preslušati kada žele - da bi bolje shvatili gradivo ili prije ispita. U završnoj anketi kolegija Margaret Maag, upravo je to bio glavni razlog zbog kojega su studenti snimljena predavanja označili kao jednu od prednosti kolegija.

Pomaže neizvornim govornicima. Studenti koji još nisu uznapredovali u poznavanju jezika vjerojatno s naporom prate predavanja ili prezentacije. Mogućnost da preslušavaju predavanja onoliko puta koliko im je potrebno da ih shvate, može im biti izuzetno korisno. Podcasting može biti i izvrsna tehnologija za učenje jezika, ne samo za slušanje govora i izgovora već i u kombinaciji s uređajem za snimanje, za snimanje govora studenata te da bi ga oni sami ili nastavnik mogli preslušati. (Pogledajte Englishcaster, podcast lekcije i emisije u radijskom stilu za studente engleskog jezika).

Pruža studentima povratnu informaciju. Osim snimanja svojih predavanja, Margaret Maag koristi MP3 snimač da bi snimila komentare na grupne prezentacije svojih studenata, stvarajući manje datoteke optimizirane za postavljanje na web. Ona kaže: "Mislim da nastavnikov glas pojačava komentar, a uštedjela sam i puno vremena na kraju semestra." Ovakva se uporaba može primijeniti i na studente koji mogu snimiti podcaste komentara svojih kolega.

Omogućuje nastavnicima da preispitaju svoje poučavanje i predavanja. Dodatna korist snimanja predavanja, kaže Margaret Maag, bila je u tome što ih je mogla "kritizirati kao metodu poboljšavanja svog stila poučavanja". Spremljena događanja za učenje putem Interneta već pružaju ovu prednost nastavnicima. Sada podcasting može iste prednosti ponuditi u razrednoj nastavi i poučavanju. Nadalje, i menadžeri koji žele nadgledati rad nastavnika mogu se pretplatiti na podcaste.

Zamjenjuje razredne ili online sesije kada je važno da se sadržaj samo prenese. U mnogim slučajevima, učenje zahtijeva interakciju, ispitivanje, vježbe i slično. Međutim, kada je potrebno samo prenijeti informacije, puni razredni ili online kolegij možda neće biti potrebni. Podcasting može obavještavati studente da je stigao novi materijal kojemu mogu pristupiti te im omogućiti da mu pristupe kad god i gdje god žele.

Osigurava dodatne sadržaje ili je dio spojenog rješenja. Kada je potreban pun kolegij, možda će se dogoditi da će dodatan materijal biti koristan studentima. Intervjui s predmetnim stručnjacima tek su jedan primjer ove vrste sadržaja. Materijal može biti dostupan na dobrovoljnoj osnovi ili može biti uvjetovana sastavnica razrednog ili online kolegija u spojenom rješenju. U svakom slučaju, RSS tehnologija nastavnicima omogućava da materijali budu lako dostupni učenicima i obavještava ih kada se na webu objave novi sadržaji.

iPod uređaji na sveučilištu Duke

Godine 2004. sveučilište Duke podijelilo je iPod uređaje te snimače glasa svim studentima prve godine kao dio inicijative "poticanja kreativnih uporaba tehnologije u obrazovanju". Nastavnici su poticani da daju prijedloge za akademske iPod projekte pa se u konačnici u tehnologiju uključilo 15 jesenskih i 33 proljetna kolegija. Program je nazvan Dukeovo iPod iskustvo prve godine, a ocijenio ga je Sveučilišni centar za instrukcijske tehnologije. U izvješću objavljenom u lipnju 2005. godine, navedeno je da su iPod uređaji korišteni na sljedeće načine:

• kao alat za širenje sadržaja kolegija: kao prijenosni pristup sadržajima poput predavanja, pjesama, povijesnih govora te sadržaja na stranom jeziku koji su distribuirani na različite načine, uključujući i podcasting • kao alat za snimanje u učionici: za snimanje predavanja, razrednih rasprava, gostovanja i usmene povratne informacije
• kao alat za snimanje rada na terenu: za snimanje bilježaka s terena, intervjua, zvukova iz okruženja i audio podataka
• kao podrška učenju: ponavljano slušanje i ponavljanje audio sadržaja.

Kao korisna obilježja uporabe iPoda uočena je praktičnost prijenosnog digitalnog sadržaja, smanjena ovisnost o fizičkim materijalima i laboratorijima ili lokaciji te radnom vremenu knjižnica, veća zainteresiranost i uključenost studenata te pojačana podrška individualnim željama i potrebama učenja.

Postoje brojne mogućnosti uporabe podcastinga u učenju, a s vremenom i vodcastinga. One koje smo nabrojali u ovom članku tek su početak. Bloger Dave Jennings napisao je sljedeće: "Podcasting će postati uistinu zanimljiv kao medij kada se izvuče iz tradicionalnih… modela i pronađe jedinstvene oblike za koje je prikladan."

P+O: Podcasting u korporativnoj areni

Iako se mnoge akademske primjene podcastinga istaknute u ovom članku mogu prenijeti u korporativan svijet, postoje određene potrebe i prednosti specifične samo za korporativno učenje. Na primjer, predavački oblik koji je još uvijek standardan način izvedbe poučavanja na sveučilištima, možda neće biti jednako djelotvoran u korporativnoj naobrazbi. Sljedećim pitanjima i odgovorima želimo rasvijetliti uporabu podcastinga u korporacijama.

Anders Gronstedt je predsjednik grupacije Gronstedt, konzultantske kompanije za naobrazbu koja razvija i isporučuje prilagođena rješenja za pomoć organizacijama u unaprjeđivanju prodaje, usluga i javne izvedbe. Godinama je grupacija Grondstedt razvijala CD audio snimke da bi zaposlenicima svojih klijenata omogućila učenje dok voze, šeću psa, putuju podzemnom i sl. Tvrtka je nedavno u svoju ponudu nastavnih metoda dodala i podcasting.

Za jednog je klijenta grupacija razvila audio datoteke u radijskom stilu, za naobrazbu djelatnika koji rade u prodaji i promociji novih proizvoda. Petodijelna serija osmišljena je kao talk show te uključuje humoristične promidžbene poruke, teme i šale, parodije i priče bez svršetka kako bi se zadržala pozornost slušatelja.

Kako podcasting unaprjeđuje prijašnju audio naobrazbu?
Podcasting ponekad rješava poprilične troškove snimanja i distribuiranja audio CD-a zaposlenicima širom svijeta. Audio programi mogu postati dijelom trajne naobrazbe tako da se putem osobnih računala prebace na prijenosne MP3 playere. iPod/MP3 ludilo izmijenilo je kulturu slušanja glazbe ili knjiga. Pođite do teretane i izbrojite ljude koji ne slušaju iPod uređaje ili pokušajte zamisliti u svakom europskom gradu ima mobilnih telefona s ugrađenim MP3 playerom.

Koje su prednosti podcastinga kao metode naobrazbe?
Metoda je asinkrona i mobilna te omogućuje dopiranje do ljudi bez obzira gdje se i u koje vrijeme nalaze. Podcasting je jeftin te na zahtjev dolazi izravno do korisnika. I dok propusnost mreže raste jednakom brzinom kao i ponuda MP3 datoteka, a njihova cijena strmoglavo pada, čini se da su njegove mogućnosti bezgranične.

Međutim, podcasting ima i svoja ograničenja koja su prilično jasna: podcasti su linearni i jednosmjerni pa ih zato treba integrirati s blogovima, online simulacijama i drugim interaktivnim kanalima.

Što savjetujete tvrtkama koje žele ući u podcasting?
Predlažem da započnu objavljivanjem MP3 datoteka na lokalnoj mreži ili obrazovnom portalu s kojih ih zaposlenici mogu preuzeti, slušati na računalima, prebaciti na MP3 playere ili snimiti na CD. Iako se samo objavljivanje audio datoteka za preuzimanje tehnički ne smatra podcastingom, većina naših klijenata smatra da je to najbolje za početak.

Koliko je važno uključiti humor i duhovitost u cilju zadržavanja pozornosti slušatelja?
Iznimno je važno da podcasti budu privlačni i zanimljivi. Profesionalni tutori morat će se oduprijeti porivu da ovaj medij pretvore u snimke dosadnih predavanja. Oponašanje taktike najgoreg sveučilišnog modela iz tisućljetne sveučilišne prakse reproduciranjem predavanja na način koji nikad nije zaživio u učionici odvuklo bi MP3 player u ponor bez dna. Umjesto toga, moraju razviti posve nov obrazovni oblik koji će biti konverzacijski, zabavan i zanimljiv.

Ustanovili smo da studenti s entuzijazmom prihvaćaju konverzacijsku prirodu našeg brzog i zanimljivog tzv. kazališta uma (“theater of the mind”), koje uključuje izvješća s terena, egzotične, izmišljene lokacije, humoristične "promidžbene poruke", nadahnjujuće vinjete i suptilne parodije na račun konkurencije.

Možete li nam nešto reći o integraciji podcastinga i blogova? Kako se međusobno nadopunjuju?
Podcast je proizašao iz bloga. General Motors je prvi izašao s inovativnim blogom i podcastima potpredsjednika Boba Lutza koji su dobar primjer. Njegov Fastlane Blog je redovno osvježavan online dnevnik s informacijama i mišljenjima o automobilskim novostima u GM-u. Uključuje podcaste upućene kreatorima javnog mnijenja i zaposlenicima koji mogu učiti o novim modelima automobila izravno od njihovih dizajnera.

Snimljeni razgovor FastLane radio voditelja s glavnim inženjerima o novim modelima automobila i izvještajima sa sajmova je audiocasting s vremenskim odmakom koji daje proizvođaču auta mogućnost da informira zainteresirane strane unutar i izvan tvrtke uz minimalne troškove. Slušatelji podcasta mogu objaviti komentare na blogu, čime stvaraju obrazovnu zajednicu i pretvaraju podcaste u interaktivan medij.

Podcasti omogućuju zaposlenicima da uče dok putuju na posao, šetaju psa i sl. Ali protivnici će reći da je to tek još jedan oblik zapošljavanja djelatnika 24 sata na dan. Što mislite o tome?
Ne zavaravajmo se, većina obrazovnih odjela tvrtki nema moć smanjiti radno opterećenje zaposlenika da bi se napravilo prostora za naobrazbu. Imaju posla sa zaposlenicima koji su svakodnevnim radom već rastegnuti do krajnjih granica. Mogu natjerati zaposlenike da ostaju u uredu navečer radi online naobrazbe ili ih iz ureda dovući u učionicu, što opet rezultira nadoknađivanjem posla u kasnim večernjim satima. Velik broj zaposlenika radije će se obrazovati na putu do posla ili u teretani. Nadalje, mnogi naši klijenti su trgovačke i uslužne tvrtke s predstavnicima koji mogu slušati programe tijekom radnog dana, u automobilu dok se voze svojim klijentima ili na računalu u vrijeme kad imaju manje posla ili između poziva.

Možete li objasniti zašto mislite da bi podcasting mogao biti od izuzetne važnosti za naobrazbu?
To je ostvarenje menadžerskog sna: Možete govoriti izravno svim zaposlenicima a da ih pritom ne odvajate od posla. To je konačno mobilno rješenje učenja koje ima smisla. Mi smo ondje gdje je prije deset godina bio Internet, imali smo milijun računala i netko je rekao, hajdemo ih povezati, i rodio se Internet. Sada imamo milijune iPoda koji će uskoro biti povezani.

Želite li još nešto dodati?
Potencijal podcasta i drugih oblika mobilne naobrazbe još je veći u Aziji i Europi. Ondje se MP3 playeri sve češće ugrađuju u mobilne telefone, a prisutnost mobilnih telefona se približava, a u nekim zemljama i nadmašuje 100%. Osim toga, 3G mreža dovodi brzopropusnu vezu do svakog mobilnog uređaja.

Prema projektu Pew Internet i American Life, više od 22 milijuna Amerikanaca ima iPod ili MP3 player, a 29% njih preuzimalo je podcaste.

Dodatne informacije i resursi

Kako početi

Želite započeti podcasting? Ovi vam resursi mogu pomoći da napravite svoje programe.
● Podcasting and Vodcasting: Definitions, Discussions, and Implications: Priručnik sveučilišta Missouri uključuje upute za stvaranje pod- ili vodcasta te rasprave na temu njihovog utjecaja na učenje.
How to Build a 10-Minute Podcast: Dobar priručnik koji pokriva tijek i sadržaj, bez tehničkih zahtjeva.
Podcasting-Education: Ovaj Yahoo Groups diskusijski forum usredotočuje se na podcasting u učionicama.
iPodcast Producer and iPodcast Creator: Industrial Audio Software nudi mogućnost vremenski ograničenog besplatnog iskušavanja njihovog podcasting softvera te besplatne online tečajeve.

Podcast izvori
Želite poslušati podcaste? Navodimo nekoliko mjesta na kojima možete naći obrazovne podcaste.
iPodder.org, educational section: Ovo područje podcast direktorija nudi različite materijale; uglavnom za osnovnu i srednju školu te visoko obrazovanje.
LearninginHand podcasting page: Ova web stranica sadrži linkove prema obrazovnim podcastima kao i informacije i resurse za obrazovno osoblje.

Osnovne informacije
Daljnje osnovne informacije o podcastingu možete naći na sljedećim web stranicama.
Podcasting for Education: Bloger i nastavnik, D'Arcy Norman piše o mogućim uporabama podcasta u obrazovanju, a čitatelji daju svoje komentare i dodaju resurse.
● Podcasts: New Twist on Net Audio: Wired News objavio je članak o ovom trendu 2004. godine.

Životopis
 

 

ekaplan@astd.org

 







 
  Naslov
 
  Utjecaji na učenje
 
  iPod uređaji na sveučilištu Duke
 
  P+O: Podcasting u korporativnoj areni
 
  Dodatne informacije i resursi
 
 
  Copyright © 2005. Edupoint. Sva prava zadržana.