Postupak
Koraci pri odabiru vrste medija za postizanje ishoda učenja su sljedeći: Utvrđivanje ishoda. Što učenik mora učiniti/pokazati/stvoriti na kraju poduke/modul/nastavne jedinice Procjena ishoda prema Bloomovoj taksonomiji (ili sličnoj taksonomiji koja detaljno navodi stupnjeve razumijevanja) Utvrđivanje značajki medija (vidjeti u nastavku) Odabir medija na temelju dostupnosti, troška, vremena, stručnosti i općenitih uvjeta (širina frekvencijskog pojasa, tehnologija (tj. imaju li učenici video/zvučne kartice)).
Značajke medija moraju odgovarati na zahtjeve ishoda učenja. U nekim slučajevima okolnosti (vrijeme, trošak) možda ne dopuštaju odabir najpoželjnijeg formata, ali jasno shvaćanje ishoda učenja i osobina medija ipak mogu osigurati kvalitetno učenje. Učinkovito učenje više je povezano sa značajkama medija i kontekstom učenja. Ponekad je učenje iz tekstualnih materijala i najbolji način učenja. Ne postoji alat savršeno prikladan za svaku situaciju.
Formati medija
- Video – digitalni (CD, DVD), VHS, video prijenos
- Auditivni – MP3, kazeta, CD
- Tekstualni – web-stranice, udžbenici, prospekti
- Vizualni – slike, dijagrami, jednostavne animacije
- Uživo/F2F – učionica, sinkronizirano online učenje
- Softver – simulacije, složene interaktivne animacije
- Namijenjen zajedničkom radu – zajednički digitalni prostori
- Integracija medija – korištenje kombinacija (po mogućnosti u jedinstvenom sučelju).
Tekstualni mediji
Tekst je kamen temeljac učenja. Papirnati materijali, digitalni materijali, priručnici, online diskusije, pitanja za raspravu i pisanje blogova učinkoviti su oblici korištenja teksta. Većini je učenika još uvijek najugodnije koristiti takve materijale (vjerojatno zbog toga što su proveli desetljeća učeći iz tekstualnih formata). Kod e-učenja tekst i dalje ostaje ključan ... ali lako se može nadopuniti jednostavnom grafičkim i zvučnim materijalima. Najveće prednosti teksta su njegova preglednost i prenosivost. Nedostatak je pretjerano korištenje i iskorištavanje. Pozitivne strane | Negativne strane | Primjena | - Preglednost - Jednostavna izrada - Ne zahtijeva brzu vezu na Internet - Poznati medij - Mnogo čitatelja - Ne zahtijeva veliku stručnost | - Pretjerano korištenje - Pasivnost - Potrebna stopostotna motivacija učenika - Vremenski odmak | - Od jednostavnog prema složenom - Prikladan za sintezu/vrednovanje - Promišljanje zbog vremenskog odmaka |
Auditivni mediji
Auditivni mediji već su desetljećima sastavni dio obrazovanja na daljinu. Većina fakulteta/sveučilišta ima odjele usmjerene isključivo na umnožavanje auditivnih medija za učenje na daljinu. Auditivni su mediji učinkoviti – osobniji su od tekstualnih. Internetske tehnologije poput VoIP-a (vidjeti PalTalk) nastavnicima prilično pojednostavljuju održavanje dvosmjerne nastave temeljene na auditivnom sadržaju. Programi za pretvaranje glasa u tekst omogućavaju učenicima koji nemaju dovoljno razvijenu vještinu tipkanja da uspješnije sudjeluju u tekstualnoj komunikaicji. Snimka izgovora (npr. pojmova na stranom jeziku) također može biti vrlo korisna za učenike. Najveću korist iz ovakve vrste nastave ostvaruju auditivni tipovi učenika koji s brzinom usvajaju gradivo. Nedostatak je što se učenici mogu isključiti. Pozitivne strane | Negativne strane | Primjena | - Dvosmjerna interakcija - Upotpunjavanje nastave utemeljene samo na tekstu - Korisno za objašnjenja, veću dostupnost, izgovaranje - Odlično za auditivne tipove učenika - Brzina - brže od tipkanja (i manje inhibirajuće) | - Učenici se mogu isključiti - Čitanje teksta ograničava tempo - korisnik mora imati mogućnost deaktiviranja - Potreban je "glas" profesionalca - Dulje audio datoteke potrebno je indeksirati - vrijeme/trošak | - Kroz čitav spektar - Prezentacija - Objašenja - Dijalog - Analiza - Sinteza |
Vizualni mediji
Internet je vizualni medij, a ta će njegova značajka sve više rasti s povećavanjem širine frekvencijskog pojasa. Jedna od najvećih vrijednosti vizualnih medija je mogućnost oživljavanja postojećeg teksta grafikom, dijagramima (“slika vrijedi tisuću riječi”) i digitalnim slikama. Prednost ovoga pristupa je vizualno učenje. Nedostatak je nepovoljan odnos između troškova i kvalitete. Pozitivne strane | Negativne strane | Primjena | - Bogatstvo sadržaja - Mali troškovi (ako se koriste crteži/digitalne kamere) - Svestranost - koristan za sve zadatke učenja - Ne zahtijeva brzu vezu na Internet (ako je sve ispravno n apravljeno) Upotpunjava materijale za učenje | - Moguća loša kvaliteta - Pokretne slike/animacije mogu biti skupi - Oduzimaju dosta vremena - Zahtjevno u slučaju korištenja grafičkog dizajnera | - Digitalne slike - Grafika - Internet - Grafičar - dizajniranje - Obogaćivanje teksta - "slika" vrijedi tisuću riječi - Animacije |
Video mediji
Video je tehnologija koja ima veliku mogućnost usavršavanja učenja. Digitalni video, videoprijenos i dvosmjerni video preko Interneta omogućuju odjelima za obrazovanje na daljinu da poboljšaju kvalitetu i osobni doživljaj učenika. Kombinacija moćnih medija poput videa i Interneta također otvara mogućnosti za učenje na zahtjev (eng. „on-demand learning“). Prednosti videomedija su vizualnost i osobnost. Nedostatak su razmjerno veliki troškovi. Pozitivne strane | Negativne strane | Primjena | - Vizualnost - Osobni medij - Mnogo gledatelji/velik broj polaznika - Detaljno prikazani složeni zadaci - Mogućnost ponovljenog pregleda i promišljanja - Povećana raznolikost - CD, videoprijenos | - Specijalizirani tim - tj. producent, urednik, kamera - Visoka cijena proizvoda - Nije ga lako modificirati - Sekvencijalan, teško pregledan - Pasivan | - Demonstracije - Objašnjenja - Predavanja - Rješavanje složenih Whiteboard - problema iz fizike - Dvosmjernost (skupocjeno) - nastavnik promatra učenika |
Softver
Softver je ključan za učenje – od jednostavnih alata poput Hot Potatoes, do onih naprednijih, kao što su Flash, Authorware, TLM, i WebCT. Igre i simulacije novo su područje koje obećava učinkovito, realistično učenje koje potiče na sudjelovanje. Prednosti su višekratna upotrebljivost i mogućnost određivanja tempa prema vlastitim mogućnostima. Negativna strana su visoka cijena i složenost. Pozitivne strane | Negativne strane | Primjena | - Simulacija - Vlastiti tempo - Višekratna upotrebljivost - Temelji se na timskom radu - Pamtljiv - "Obrazovanje i zabava" u obliku igre (eng. edutainment) | - Visoka cijena proizvoda - Oduzima mnogo vremena - Složenost izrade - Temelji se na timskom radu - Dodatno opterećuju učenike zbog složenosti | - Demonstracije - Znanje - Široko znanje - Vježbanje složenih vještina u sigurnoj okolini - Sinteza |
Uživo/F2F
Predavanja u učionici u posljednjih su stotinu godina bila prevladavajući model učenja. Srž modela je osobna interakcija između nastavnika i učenika. Sada se, zahvaljujući razvoju alata kao što su Centra i HorizonLive, slična interakcija može odvijati putem Interneta. Prednosti ovoga pristupa su učinkovitost i izravni kontakt sudionika. Nedostatak mu je visoka cijena. Pozitivne strane | Negativne strane | Primjena | - Visok stupanj interaktivnosti - Poznati model - učenici i nastavnici - Učinkovitost - Dokazana povijest - Može uključiti i druge medije | - Isključivo sinkronizirana aktivnost - Visoka cijena - Nema "praćenja znanja" (učionice) - Ograničen broj polaznika - Nepregledno | - Sve - Glavna odrednica uspjeha je stručnost nastavnika |
Mediji namijenjeni suradničkom radu
Suradnički se rad može opisati kao format medija – to je kombinacija postupaka i alata koji pretvaraju "mrtvo" izolirano e-učenje u dinamično i interaktivno iskustvo učenja. Međutim, suradnički se rad često sporo prihvaća u društvu jer je mnogima nepoznat. Više se o njemu govori nego što ga se primjenjuje. Mlađi su učenici odrasli u okruženjima u kojima se više koristi suradnički rad i njima će prijelaz vjerojatno biti laganiji. Pozitivan rezultat suradničkog rada je prenošenje kontrole s nastavnika na učenike. Prednosti su učinkovitost i odražavanje stvarnoga života. Nedostatak je što je njime teško upravljati. Pozitivne strane | Negativne strane | Primjena | - Izgradnja znanja - Zajednice - Učenik učeniku - Trajanje zadatka - Idealan za online okruženje - Nadopunjava druge medije | - Dugotrajnost - nije idealan za kratke tečajeve - Zahtjevna izvedba - Zahtijeva promjene kod učenika i nastavnika | - Objašnjenje/demonstracija - Viši red - Sinteza, vrednovanje - Dubinsko, a ne površno učenje - Višestruka perspektiva |
Objedinjavanje medija
Svaka vrsta i format medija imaju svoje prednosti i nedostatke. Mnoštvo raspoloživih mogućnosti predstavlja izazov i priliku. Nastavnicima je na raspolaganju iznimno bogatstvo sredstava za unaprjeđenje učeničkih iskustava. Ipak, korištenje krivog medija za postizanje ishoda (pokušati naučiti kako pripremiti omlet samo uz pomoć teksta ... ili učiti kritički razmišljati pomoću auditivnog alata koji ne pruža dovoljno vremena za razmišljanje) frustrirajuće je iskustvo i za učenika i za nastavnika. Pravilno objedinjavanje raznih formata medija omogućuje učenicima stjecanje bogatog i raznolikog znanja ... i smanjuje nedostatke zasebnih formata. Pozitivne strane | Negativne strane | Primjena | - Kombiniranje najboljih svojstava, minimiziranje nedostataka - Upotpunjavanje učenja - Nesinkroniziranost - Sinkroniziranost | - Nastavnici moraju kombinirati alate u cilju postizanja ishoda - "Idealan" alat za e-učenje još ne postoji - Složenost - Zahtijeva se velika vještina | - Sve |
|