"Online poučavanje putem online tečaja Izrada animacija pomoću Flasha bila je prilika za dodatno (drugačije) učenje programa Flash koji ovi učenici po nastavnom planu i programu uče drugo polugodište u drugoj nastavnoj godini u okviru predmeta multimedijske tehnologije."
 
"Problemi i pitanja koja su bila postavljena na forumu rješavana su objavljivanjem linkova na web sjedišta na kojima su napredniji učenici objavili tutorijale i pomogli kolegama u rješavanju problema, čime je ostvareno i kolaborativno tj. suradničko učenje."
 
"Kako je ovaj način poučavanja zahtjevniji za nastavnika od klasičnog učioničkog načina, trebalo bi uvesti stimulativne kriterije kojima bi se bilo financijski ili na drugi način potaknula primjena online učenja."

Vlasta Abramić, Krunoslav Bedi: Procjena znanja unutar online tečaja u srednjoškolskoj nastavi
Lipanj 2007. / godište VII / ISSN 1333-5987
Po drugi puta se u klasičnu učioničku nastavu u Graditeljskoj školi Čakovec, u drugom razredu zanimanja medijski tehničar, u okviru dvogodišnjeg općeobrazovnog predmeta informatika, implementirao online tečaj, pa je tako nastavljena suradnja CARNeta i Graditeljske škole Čakovec.

Krunoslav Bedi
Graditeljska škola Čakovec
krunoslav.bedi@ck.t-com.hr

Vlasta Abramić
Graditeljska škola Čakovec
vlasta.abramic@vz.t-com.hr

Uvod

U listopadu 2006. godine realiziran je, u suradnji s CARNetom, Edupointov jednomjesečni online tečaj „Obrada slike pomoću Gimpa“, pa su online iskustva u učenju i poučavanju  pojednostavila odvijanje drugog Edupointovog online tečaja: „Izrada animacija pomoću Flasha“, koji je realiziran od veljače do travnja 2007. godine u trajanju od 14 tjedana.

Online poučavanje putem online tečaja „Izrada animacija pomoću Flasha“ bila je prilika za dodatno (drugačije) učenje programa Flash koji ovi učenici po nastavnom planu i programu uče drugo polugodište u drugoj nastavnoj godini (u drugom razredu) u okviru predmeta multimedijske tehnologije.

Praktičnost i jednostavnost Edupointovog tečaja inkorporiranog u LMS WebCT (LMS – Learning Management System je standardizirani sustav za učenje koji se odvija preko Interneta, a nalazi se na nekom web serveru) i ovaj put  se pokazala, jer je tečaj bio  primjenjiv bez ikakvih izmjena na srednjoškolsku populaciju. Prilagodba realizacije tečaja učenicima srednje škole bila je u produženom trajanju tečaja – 14 tjedana, dok redovno tečaj traje četiri tjedna,  te u broju polaznika tečaja (koji je uglavnom limitiran do 15 polaznika, dok je ovaj tečaj istovremeno „pohađao“  cijeli 2. d razred, odnosno 30 učenika). Vremenska  prilagodba je bila potrebna zbog zahtjevnosti zadataka unutar tečaja za učenike drugog razreda srednje škole  i zbog velikog broja učenika u razredu. Produljenjem tečaja i učenici su bili zadovoljni.

Komunikacija unutar tečaja

Komunikacija unutar tečaja odvijala se putem standardnih alata unutar LMS-a kao što su diskusijski forum, elektronička pošta i čavrljanje (chat). Komunikacija u realnom vremenu putem alata čavrljanje (učenici i nastavnik-mentor) bila je posebno aktualna u vremenu uoči predavanja zadataka a odvijala se u sobi u kojoj se ne snima,  s obzirom da izbor sobe za „čavrljanje“ učenici sami biraju. U tečaju u okviru alata čavrljanje pet je soba za komunikaciju od kojih se u četiri  komunikacija snima. Nastavnik ima mogućnost naknadnog pregleda snimljene komunikacije učenika.

Bitna značajka online tečaja „Izrada animacija pomoću Flasha“ je predviđeno objavljivanje radova na web sjedištima prema zadanim zadacima u tečaju, pa je  svaki učenik na serveru CARNeta dobio slobodni prostor: web-sjedište za objavu svojih radova.

Web sjedišta dodijeljena učenicima poslužila su, osim za postavljanje izrađenih zadanih zadataka u tečaju, i za komunikaciju. Problemi i pitanja koja su bila postavljena na forumu rješavana su objavljivanjem linkova  na web sjedišta na kojima  su napredniji učenici objavili tutorijale (primjer neobaveznog učeničkog rada)  i pomogli kolegama u rješavanju problema, čime je ostvareno i kolaborativno tj. suradničko učenje.

Procjena znanja u okviru tečaja

Internet pruža mnoštvo mogućnosti putem kojih nastavnici (online mentori) na nove načine mogu izvoditi procjene znanja učenika (online testovi, kvizovi, zadaci i sl.).

Unutar ovog online tečaja predviđena su dva oblika procjene znanja: procjena teoretskog znanja putem online testova i procjena praktičnog znanja putem izrade zadataka.

Procjena teoretskog znanja sastojala se u polaganju tri online testa u  učionici (osim jedne učenice, koja se u isto vrijeme kao i ostali učenici u učionici,  zbog bolesti uključila u polaganje online testa od kuće). Testovi su imali od pet do sedam pitanja, a rezultati testiranja (vidljivi u grafikonima na slikama 1, 2 i 3) pokazuju da su  rezultati, iz testa u test, sve bolji.

Iako je u ovom tečaju predviđena samo sumativna procjena znanja – za polaznika  prolaz testa a za učenika ocjena - preporučuje se da nastavnik-mentor omogući učenicima online uvježbavanje od kuće – formativnu procjenu znanja (učenici se samotestiraju bez ocjenjivanja),  tako da se u učionici  na sumativnoj procjeni znanja ostvare bolji rezultati.

Osim toga, u tečaju se nakon testa kreira statistika iz koje su osim uspjeha učenika, vidljivi i postotak uspješnosti  odgovora na pojedina pitanja. Na osnovu te statistike,  licem u lice okružju u učionici nastavnik-mentor analizira s učenicima pitanja na koja učenici nisu uspješno odgovorili.


 
 Slika 1. grafički prikaz rezultata 1. online testa

 

Slika 2.  grafički prikaz rezultata 2. online testa

 

Slika 3.  grafički prikaz rezultata 3. online testa


Procjena praktičnog znanja sastojala se u izradi tri praktična zadatka, objavi tih radova-zadataka na dodijeljenom web sjedištu ali i predaji izrađenih zadataka preko ugrađenog WebCT sučelja.  To znači da je svaki učenik, osim znanja korištenja i primjene programskog alata Flash,  morao imati i  predznanje korištenja FTP-a (programa koji služi za postavljanje materijala na web) radi  objavljivanja radova na web sjedištu.

Učenici su  u forumu objavili adrese svoga web sjedišta a na web sjedištu su objavili svoje praktične radove-zadatke. Rok odnosno vrijeme predaje zadataka je definirano.

Da bi zadaci bili ocijenjeni od strane nastavnika-mentora učenici su morali „predati“ zadatke i preko WebCT sučelja. Svi učenici mogli su javno vidjeti radove svojih kolega na web serveru (unutar foruma svaki učenik je naveo adresu svog web sjedišta), dok je  ocjena i njezino obrazloženje bila dana putem ugrađenog sučelja unutar tečaja. Licem u lice okružju redovne nastave u učionici nastavnik je obrazložio elemente ocjena predanih zadataka.  

Ocjenjivanje prvog i drugog zadatka bilo je standardno (od strane nastavnika), dok su pri ocjenjivanju trećeg zadatka sudjelovali i učenici. 

Timsko/učeničko ocjenjivanje trećeg zadatka svakog učenika, koje se u klasičnim uvjetima vrlo teško izvodi,  u tečaju „Izrada animacija pomoću Flasha“  implementirano je na vrlo jednostavan  način kroz anketu koja je imala toliko pitanja koliko je učenika u razredu (vidi Sliku 4.). Svaki učenik pristupa anketiranju i kroz pitanja u anketi (a svako pitanje se odnosi na ocjenu trećeg zadatka jednog učenika) ocjenjuje radove svojih kolega, a u radove-zadatke  ima uvid pristupom na web-sjedišta  (radovi učenika: primjer1; primjer2; primjer3).

Slika 4.  prikaz ankete kroz koju su učenici timski ocjenjivali

Anketa je bila anonimna tj. učenici ne znaju tko ih je kako ocijenio,  dok nastavnik ima informacije o ocjenama koje su si učenici međusobno dodjelili te statističke prosjeke ocjena svakog učenika dobivene timskim/učeničkim ocjenjivanjem. Konačna ocjena je prosječna ocjena između prosječne ocjene dobivene  timskim ocjenjivanjem učenika i nastavničke ocjene za treći zadatak.

Učenici su iskazali zadovoljstvo pruženom mogućnosću ocjenjivanja radova svojih razrednih kolegica i kolega i bili su „blaži“ u ocjenjivanju i dodijeljivali su ocjene bolje nego nastavnik iz kolegijalnih razloga.

 

Zaključak

Ovaj online tečaj (s kvalitetnim materijalima, odličnom literaturom, primjerenim zadanim zadacima i online testovima) omogućio je nastavniku-mentoru da na drugačiji kvalitetan način „odradi“ s učenicima osnove programa Flash te da na više različitih načina procjeni znanje učenika. Procjena znanja u tečaju omogućuje nastavniku  da „skupi“ za svakog učenika  po najmanje tri do devet ocjena, od ocjena za usvojenost nastavnih sadržaja (tri online testa), preko ocjena za primjenu znanja (tri praktična zadatka) do ocjena za zalaganje (učestvovanje u forumu, neobavezna objava tutorijala i dr.).  To bogatstvo ocjena daje potpuniju i realniju sliku znanja i primjene znanja učenika.

Učenici su u okviru učioničke nastave izrazili zadovoljstvo online učenjem  iako su izrada zadataka i online testovi dosta zahtjevni  i tražili su kontinuiran rad učenika. Online poučavanje omogućilo im je stjecanje više znanja jer su učili jedni od drugih s obzirom da su imali uvid u radove svojih kolega koji su se nalazili na web sjedištima. 

Značajna novina online poučavanja su različiti oblici procjene znanja (procjena teoretskog znanja  i procjena sposobnosti primjene znanja) te načini ocjenjivanja.  Osim nastavničkog ocjenjivanja primijenjuje se na jednom zadatku i timsko/učeničko ocjenjivanje. Učenici ocjenjuju na osnovu subjektivnih kriterija (općeg dojma, možda i odnosa s učenikom kojeg ocjenjuju i osobnog ukusa) dok nastavnik ocjenjuje zadatke učenika na osnovu zadanih elemenata koji su (i moraju biti) uključeni u zadatke. Preporuka je za ubuduće da se svakako koristi timsko ocjenjivanje ali da učenici budu upoznati s kriterijima ocjenjivanja (tj. s elementima koji moraju biti zastupljeni u zadatku) da se i kod timskog ocjenjivanja što je moguće više izbjegne subjektivnost.

Ovaj tzv. „kombinirani“ način ocjenjivanja olakšao je nastavniku ocjenjivanje i omogućio drugačije i kvalitetnije ocjenjivanje.

Ovim radom željeli smo prikazati iskustva stečena u online poučavanju (i unutar njega online procjeni znanja) u srednjoškolskoj nastavi na konkretnom razrednom odjelu.

S obzirom na pozitivna iskustva cilj nam je potaknuti i druge nastavnike da unutar srednjoškolske nastave  uključe  online poučavanje. Uvjet za realizaciju ove ideje je postojanje i dostupnost nastavnicima online tečajeva primjenjivih u srednjoškolskoj nastavi, tehnička podrška  nastavnicima i učenicima te web server na kojem se nalazi online tečaj u nekom LMS-u. 

Kako je ovaj način poučavanja zahtjevniji za nastavnika od klasičnog učioničkog načina, trebalo bi uvesti stimulativne kriterije kojima bi se bilo financijski ili na drugi način potaknula primjena online učenja.

Životopis
 
Vlasta Abramić, od 1986. godine nastavnica je informatike, računalstva i računalstva u graditeljstvu u Graditeljskoj školi Čakovec, a od 2006/07. školske godine međužupanijski voditelj nastavnika informatike za tehničke škole. 2003. na MIPRO u okviru CE prezentira stručni rad uporabu ICT- a u Graditeljskoj školi Čakovec. Sudjelovala u izradi nastavnog plana i programa za informatiku u području grafike: za zanimanje web dizajner. 2006. godine je završila E-learning akademiju smjer Tutoring, a stekla je i diplomu ECDL eksperta i ovlaštenog ispitivača za osnovni i napredni ECDL. Obrazovala nastavnike, u okviru projekata MZOS, za primjenu ICT-a u nastavi i za stjecanje ECDL start diplome. 2007. godine kao član tima radila na projektu „E-learning“, te 10. i 11.04.2007. putem videokonferencija prezentirala svoj rad na tom projektu (nastavnicima informatike) s temama „Iskustva virtualnog tima“ u radu na projektu „e-Learning“ i „ Primjer proizvodnje obrazovnih sadržaja“ na projektu „e-Learning“. Na međužupanijskom aktivu nastavnika grafike održala predavanje „E-learning – uvod i osnovne informacije“, a na međužupanijskom aktivu nastavnika informatike održala radionicu „Online procjena znanja pomoću ampyx-a (pomoću računala)“.
 
Graditeljska škola Čakovec

vlasta.abramic@vz.t-com.hr

 
Krunoslav Bedi je rođen 24. studenog 1968. godine u Čakovcu, gdje je završio osnovnoškolsko i srednjoškolsko obrazovanje s odličnim uspjehom, oslobođen polaganja završnog ispita odnosno mature. Nakon odsluženja vojnog roka 1987. godine upisuje Fakultet organizacije i informatike u Varaždinu - smjer projektiranje informacijskih sustava (PIS). Diplomirajući 1992. godine stekao je zvanje diplomiranog informatičara. Završetkom studija, 1992. godine zapošljava se u renomiranoj informatičkoj tvrtki "Međimurje" Informacijsko-projektantski centar d.d. Čakovec na komercijalno-marketinškim poslovima (prodaja i nabava informatičke opreme, sklapanje ugovora o korištenju računalnog sustava, izrada kataloga softverskih i hardverskih proizvoda, statistika), a kasnije radi na poslovima projektanta (izrada softverskih aplikacija za hotele, banke, kao i programska rješenja obračuna plaća - baza Oracle, SQL). Od 1. rujna 1994. godine radi u Graditeljskoj školi Čakovec na radnom mjestu profesora računalstva/informatike. Godine 2006. završio je E-learning akademiju smjer Tutoring. Iste godine počinje s online mentoriranjem CARNetovih tečajeva: Obrada slike pomoću GIMP-a, Izrada animacija pomoću Flasha i Obrada audio/video zapisa. Tečajeve implementira u online okruženje i za učenike. Paralelno, sudjeluje u projektu udruge "Kneja": Lokalni resursi za globalne mogućnosti, zamišljen kao ciklus pažljivo pripremljenih e-learning sadržaja koji mogu biti nadopuna postojećoj nastavnoj jedinici ili pak mogu biti samostalni nastavni programi predmeta geografije u osnovnim i/ili srednjim školama.
 
Graditeljska škola Čakovec

krunoslav.bedi@ck.t-com.hr

 







 
  Naslov
 
  Uvod
 
  Komunikacija unutar tečaja
 
  Procjena znanja u okviru tečaja
 
  Zaključak
 
 
  Copyright © 2005. Edupoint. Sva prava zadržana.