Uvod
U listopadu 2006. godine realiziran je, u suradnji s CARNetom, Edupointov jednomjesečni online tečaj „Obrada slike pomoću Gimpa“, pa su online iskustva u učenju i poučavanju pojednostavila odvijanje drugog Edupointovog online tečaja: „Izrada animacija pomoću Flasha“, koji je realiziran od veljače do travnja 2007. godine u trajanju od 14 tjedana.
Online poučavanje putem online tečaja „Izrada animacija pomoću Flasha“ bila je prilika za dodatno (drugačije) učenje programa Flash koji ovi učenici po nastavnom planu i programu uče drugo polugodište u drugoj nastavnoj godini (u drugom razredu) u okviru predmeta multimedijske tehnologije.
Praktičnost i jednostavnost Edupointovog tečaja inkorporiranog u LMS WebCT (LMS – Learning Management System je standardizirani sustav za učenje koji se odvija preko Interneta, a nalazi se na nekom web serveru) i ovaj put se pokazala, jer je tečaj bio primjenjiv bez ikakvih izmjena na srednjoškolsku populaciju. Prilagodba realizacije tečaja učenicima srednje škole bila je u produženom trajanju tečaja – 14 tjedana, dok redovno tečaj traje četiri tjedna, te u broju polaznika tečaja (koji je uglavnom limitiran do 15 polaznika, dok je ovaj tečaj istovremeno „pohađao“ cijeli 2. d razred, odnosno 30 učenika). Vremenska prilagodba je bila potrebna zbog zahtjevnosti zadataka unutar tečaja za učenike drugog razreda srednje škole i zbog velikog broja učenika u razredu. Produljenjem tečaja i učenici su bili zadovoljni.
Komunikacija unutar tečaja
Komunikacija unutar tečaja odvijala se putem standardnih alata unutar LMS-a kao što su diskusijski forum, elektronička pošta i čavrljanje (chat). Komunikacija u realnom vremenu putem alata čavrljanje (učenici i nastavnik-mentor) bila je posebno aktualna u vremenu uoči predavanja zadataka a odvijala se u sobi u kojoj se ne snima, s obzirom da izbor sobe za „čavrljanje“ učenici sami biraju. U tečaju u okviru alata čavrljanje pet je soba za komunikaciju od kojih se u četiri komunikacija snima. Nastavnik ima mogućnost naknadnog pregleda snimljene komunikacije učenika.
Bitna značajka online tečaja „Izrada animacija pomoću Flasha“ je predviđeno objavljivanje radova na web sjedištima prema zadanim zadacima u tečaju, pa je svaki učenik na serveru CARNeta dobio slobodni prostor: web-sjedište za objavu svojih radova.
Web sjedišta dodijeljena učenicima poslužila su, osim za postavljanje izrađenih zadanih zadataka u tečaju, i za komunikaciju. Problemi i pitanja koja su bila postavljena na forumu rješavana su objavljivanjem linkova na web sjedišta na kojima su napredniji učenici objavili tutorijale (primjer neobaveznog učeničkog rada) i pomogli kolegama u rješavanju problema, čime je ostvareno i kolaborativno tj. suradničko učenje.
Procjena znanja u okviru tečaja
Internet pruža mnoštvo mogućnosti putem kojih nastavnici (online mentori) na nove načine mogu izvoditi procjene znanja učenika (online testovi, kvizovi, zadaci i sl.).
Unutar ovog online tečaja predviđena su dva oblika procjene znanja: procjena teoretskog znanja putem online testova i procjena praktičnog znanja putem izrade zadataka.
Procjena teoretskog znanja sastojala se u polaganju tri online testa u učionici (osim jedne učenice, koja se u isto vrijeme kao i ostali učenici u učionici, zbog bolesti uključila u polaganje online testa od kuće). Testovi su imali od pet do sedam pitanja, a rezultati testiranja (vidljivi u grafikonima na slikama 1, 2 i 3) pokazuju da su rezultati, iz testa u test, sve bolji.
Iako je u ovom tečaju predviđena samo sumativna procjena znanja – za polaznika prolaz testa a za učenika ocjena - preporučuje se da nastavnik-mentor omogući učenicima online uvježbavanje od kuće – formativnu procjenu znanja (učenici se samotestiraju bez ocjenjivanja), tako da se u učionici na sumativnoj procjeni znanja ostvare bolji rezultati.
Osim toga, u tečaju se nakon testa kreira statistika iz koje su osim uspjeha učenika, vidljivi i postotak uspješnosti odgovora na pojedina pitanja. Na osnovu te statistike, licem u lice okružju u učionici nastavnik-mentor analizira s učenicima pitanja na koja učenici nisu uspješno odgovorili.
Slika 1. grafički prikaz rezultata 1. online testa
Slika 2. grafički prikaz rezultata 2. online testa
Slika 3. grafički prikaz rezultata 3. online testa
Procjena praktičnog znanja sastojala se u izradi tri praktična zadatka, objavi tih radova-zadataka na dodijeljenom web sjedištu ali i predaji izrađenih zadataka preko ugrađenog WebCT sučelja. To znači da je svaki učenik, osim znanja korištenja i primjene programskog alata Flash, morao imati i predznanje korištenja FTP-a (programa koji služi za postavljanje materijala na web) radi objavljivanja radova na web sjedištu.
Učenici su u forumu objavili adrese svoga web sjedišta a na web sjedištu su objavili svoje praktične radove-zadatke. Rok odnosno vrijeme predaje zadataka je definirano.
Da bi zadaci bili ocijenjeni od strane nastavnika-mentora učenici su morali „predati“ zadatke i preko WebCT sučelja. Svi učenici mogli su javno vidjeti radove svojih kolega na web serveru (unutar foruma svaki učenik je naveo adresu svog web sjedišta), dok je ocjena i njezino obrazloženje bila dana putem ugrađenog sučelja unutar tečaja. Licem u lice okružju redovne nastave u učionici nastavnik je obrazložio elemente ocjena predanih zadataka.
Ocjenjivanje prvog i drugog zadatka bilo je standardno (od strane nastavnika), dok su pri ocjenjivanju trećeg zadatka sudjelovali i učenici.
Timsko/učeničko ocjenjivanje trećeg zadatka svakog učenika, koje se u klasičnim uvjetima vrlo teško izvodi, u tečaju „Izrada animacija pomoću Flasha“ implementirano je na vrlo jednostavan način kroz anketu koja je imala toliko pitanja koliko je učenika u razredu (vidi Sliku 4.). Svaki učenik pristupa anketiranju i kroz pitanja u anketi (a svako pitanje se odnosi na ocjenu trećeg zadatka jednog učenika) ocjenjuje radove svojih kolega, a u radove-zadatke ima uvid pristupom na web-sjedišta (radovi učenika: primjer1; primjer2; primjer3).
Slika 4. prikaz ankete kroz koju su učenici timski ocjenjivali
Anketa je bila anonimna tj. učenici ne znaju tko ih je kako ocijenio, dok nastavnik ima informacije o ocjenama koje su si učenici međusobno dodjelili te statističke prosjeke ocjena svakog učenika dobivene timskim/učeničkim ocjenjivanjem. Konačna ocjena je prosječna ocjena između prosječne ocjene dobivene timskim ocjenjivanjem učenika i nastavničke ocjene za treći zadatak.
Učenici su iskazali zadovoljstvo pruženom mogućnosću ocjenjivanja radova svojih razrednih kolegica i kolega i bili su „blaži“ u ocjenjivanju i dodijeljivali su ocjene bolje nego nastavnik iz kolegijalnih razloga.
Zaključak
Ovaj online tečaj (s kvalitetnim materijalima, odličnom literaturom, primjerenim zadanim zadacima i online testovima) omogućio je nastavniku-mentoru da na drugačiji kvalitetan način „odradi“ s učenicima osnove programa Flash te da na više različitih načina procjeni znanje učenika. Procjena znanja u tečaju omogućuje nastavniku da „skupi“ za svakog učenika po najmanje tri do devet ocjena, od ocjena za usvojenost nastavnih sadržaja (tri online testa), preko ocjena za primjenu znanja (tri praktična zadatka) do ocjena za zalaganje (učestvovanje u forumu, neobavezna objava tutorijala i dr.). To bogatstvo ocjena daje potpuniju i realniju sliku znanja i primjene znanja učenika.
Učenici su u okviru učioničke nastave izrazili zadovoljstvo online učenjem iako su izrada zadataka i online testovi dosta zahtjevni i tražili su kontinuiran rad učenika. Online poučavanje omogućilo im je stjecanje više znanja jer su učili jedni od drugih s obzirom da su imali uvid u radove svojih kolega koji su se nalazili na web sjedištima.
Značajna novina online poučavanja su različiti oblici procjene znanja (procjena teoretskog znanja i procjena sposobnosti primjene znanja) te načini ocjenjivanja. Osim nastavničkog ocjenjivanja primijenjuje se na jednom zadatku i timsko/učeničko ocjenjivanje. Učenici ocjenjuju na osnovu subjektivnih kriterija (općeg dojma, možda i odnosa s učenikom kojeg ocjenjuju i osobnog ukusa) dok nastavnik ocjenjuje zadatke učenika na osnovu zadanih elemenata koji su (i moraju biti) uključeni u zadatke. Preporuka je za ubuduće da se svakako koristi timsko ocjenjivanje ali da učenici budu upoznati s kriterijima ocjenjivanja (tj. s elementima koji moraju biti zastupljeni u zadatku) da se i kod timskog ocjenjivanja što je moguće više izbjegne subjektivnost.
Ovaj tzv. „kombinirani“ način ocjenjivanja olakšao je nastavniku ocjenjivanje i omogućio drugačije i kvalitetnije ocjenjivanje.
Ovim radom željeli smo prikazati iskustva stečena u online poučavanju (i unutar njega online procjeni znanja) u srednjoškolskoj nastavi na konkretnom razrednom odjelu.
S obzirom na pozitivna iskustva cilj nam je potaknuti i druge nastavnike da unutar srednjoškolske nastave uključe online poučavanje. Uvjet za realizaciju ove ideje je postojanje i dostupnost nastavnicima online tečajeva primjenjivih u srednjoškolskoj nastavi, tehnička podrška nastavnicima i učenicima te web server na kojem se nalazi online tečaj u nekom LMS-u.
Kako je ovaj način poučavanja zahtjevniji za nastavnika od klasičnog učioničkog načina, trebalo bi uvesti stimulativne kriterije kojima bi se bilo financijski ili na drugi način potaknula primjena online učenja.
|