Uvod
Kada govorimo o učenju i poučavanju, barem u Hrvatskom školskom sustavu, uglavnom još uvijek cijeli proces automatski smještamo u okruženje klasične učionice. Međutim, unazad nekoliko godina u klasične učionice sustavno ulazi proces obrazovanja uz pomoć informacijsko-komunikacijske tehnologije. Osim uporabe projektora u učionici, korištenja materijala na DVD-u ili sličnom mediju, neposredno prezentiranje zvučnih, tekstualnih i slikovnih materijala uz pomoć računala realizacija procesa obrazovanja se okreće prema Internetu kao mediju koji u cijelosti može podržati taj proces. E-learning jedan je od načina realizacije procesa obrazovanja putem Interneta. U 2006. godini Hrvatska akademska i istraživačka mreža - CARNet zaključila je proces umrežavanja svih srednjih i osnovnih škola te su na taj način sve škole postale punopravne članice CARNeta. Na taj način, između ostalih aktivnosti, nastavnicima i učenicima osiguran je niz edukativnih sadržaja. Neki od tih sadržaja su online udžbenici i nementorirani online tečajevi kojima nastavnici i učenici mogu pristupiti koristeći dobivenu korisničku oznaku s domenom @skole.hr. Pohađanje nementoriranih online tečajeva podržava praktično učenje koje ne ovisi o mjestu, vremenu ili tempu rada, dopušta polaznicima vlastitu organizaciju procesa učenja i kreiranja znanja. Polaznici u bilo koje vrijeme mogu pristupiti nementoriranim online tečajevima te na njima raditi.
CARNet i obrazovanje za e-learning
CARNetov edukacijski centar Edupoint osim nementoriranih online tečajeva svojim korisnicima nudi pravo pohađanja mentoriranih online tečajeva. Svi tečajevi dostupni su u obje verzije. Da bi polaznici pristupili pohađanju mentoriranih online tečajeva potrebno je izabrati iz programa željeni tečaj te se na isti prijaviti putem web obrasca. Zbog potreba LMS-a u kojemu se održavaju mentorirani online tečajevi polaznici prije nego se odluče prijaviti na neke od tečajeva trebaju imati otvoren korisnički račun na javnom računalu. Pohađanje mentoriranog online tečaja polazniku također pruža odabir vlastitog stila učenja te aktivnu ulogu polaznika u kreiranju vlastitog znanja. No, za razliku od nemetoriranog online tečaja trajanje mentoriranog ograničeno je na četiri tjedna u sklopu kojih polaznik treba izvršiti sve obveze propisane programom tečaja. Angažman polaznika predviđa se na pet do osam sati tjedno. Tijekom trajanja tečaja polaznicima je dostupan online mentor čija se uloga može usporediti s ulogom nastavnika u učionici. Vizija CARNetove E-learning akademije je osigurati kvalitetno obrazovanje za e-learning, razviti stručnjake u Hrvatskoj i regiji koji će poticati i primjenjivati e-learning u svojoj okolini. U jesen 2005. godine ELA je u svoja tri programa (E-learning Management, E-learning Tutoring i E-learning Course Design) organizirano upisala grupu srednjoškolskih i osnovnoškolskih nastavnika. Edukacija je potaknula mnoge nastavnike na pokušaj primijene stečenog znanje u okviru svoje nastave. Jedan od takvih primjera je i suradnja CARNetovog edukacijskog centra Edupoint i Krunoslava Bedija, nastavnika u Graditeljskoj školi u Čakovcu. Krunoslav je uspješno završio E-learning akademiju smijer E-learning Tutoring. Također je prošao edukaciju za CARNetovog online mentora te je trenutno online mentor na nekoliko CARNetovih online tečajeva. U sklopu nastave Krunoslav je svojim učenicima, grafičkim dizajnerima medijskih sadržaja, održao Edupointov online tečaj Obrada slike pomoću GIMP-a. U nastavku slijedi njegov osvrt.
Online tečaj Obrada slike pomoću GIMP-a
Graditeljska škola Čakovec specifična je odgojno-obrazovna ustanova koja se unatrag 10-15 godina sve više mijenja u suvremenu školu sa zanimanjima koja prate informacijsko-komunikacijski tehnološki razvoj. Danas ustanova izrasta u školu graditeljskih, dizajnerskih i umjetničkih nastavnih programa. Uz financijska sredstva lokalne zajednice primjenu e-learninga potpomažu i vlastiti financijski izvori. Tomu pridonosi i sam “image” škole koja se nameće u široj okolini kao subjekt koji modernizira postojeće planove i programe te konstantno uvodi nove uz primjenu e-learninga. Prema predviđenom novom nastavnom planu i programu 30% nastave, smjer grafički dizajner multimedijskih sadržaja, predviđeno je za održavanje u virtualnoj učionici. Prema Nastavnom planu GDMS (MZOŠ, 2005.) “...GDMS - grafičar dizajner multimedijalnih sadržaja je profesionalac koji će globalnom tržištu rada ponuditi svoje usluge na polju izrade multimedijalnih sadržaja za najrazličitije ljudske djelatnosti. Stoga treba steći likovna i programerska znanja. Cilj programa je osposobiti učenike do kreativne razine u obavljanju poslova izrade multimedijskih sadržaja.” Budući da sam želio vidjeti na koji način bi se učenici, koji se po prvi puta susreću s online nastavom, snašli u online okruženju organizirao sam trideset učenika drugog razreda (2.d, GDMS) koji su tijekom mjeseca listopada 2006. godine pristupili dvjema grupama tečajeva tečaja Obrada slike pomoću GIMP-a. Tečaj se praktično implementirao uz primjenu LMS alata pod nazivom WebCT. Ekskluzivni pristup WebCT-u (broj licenci je ograničen i skup) škole imaju na osnovu članstva u CARNet zajednici. Zbog ograničenosti broja licenci WebCT-a, besplatni LMS alati (Moodle, Claroline....) mogli bi se u budućnosti pokazati kao moguća rješenja za širu populaciju srednjoškolskih učenika koji bi pohađali Edupointove tečajeve. U svojem radu učenici su se oslanjali na svoje prijašnje znanje (u prvoj godini program predviđa svladavanje i artikulaciju izraza pomoću Adobe Photoshop programa). Što se tiče usvajanja znanja – prilagodili su postojeće znanje, a pristup poučavanju je bio dominantno usmjeren na učenika s obzirom na različito predznanje i/ili postojeće individualne razlike. Predviđeno trajanje tečaja bilo je – mjesec dana. Kao i u redovitom tečaju učenici su morali izraditi šest zadataka u tijeku tri tjedna. Za uspješni završetak tečaja bilo je potrebno najmanje 50% bodova na izradi zadataka i najmanje 50% bodova rješavanjem završnog ispita. Organizacija i struktura tečaja nije mijenjana već se tečaj u potpunosti implementirao na način kao i redovni standardni mentorirani online tečaj. Završni tjedan bio je predviđen za ispunjavanje završnog testa (ispita), a dodatni tjedan iskorišten je za popunjavanje ankete (evaluacija sadržaja tečaja, rada mentora i uvjeta rada - podaci za evaluaciju u Edupointu). Standardna anketa koja se koristi u tečajevima se prilagodila učeničkoj populaciji srednjoškolskih učenika. Implementiranje tečaja u proces nastave je jednostavno jer većina učenika (zbog prirode samog zanimanja odnosno programa) ima pristup Internetu kod kuće. Za učenike koji imaju modemski pristup (T-Com usluga) Internetu osigurane su besplatne minute (sati). Slijedom toga, tečaj je bio zamišljen da se održi u potpunosti online gdje učenici dolaze na predmet u školsku učionicu (informatika), ali sve rade kod kuće. Naravno, bio je osiguran i rezervni pristup WebCT-u odnosno GIMP-u u školi (tri učionice i knjižnica s računalima s pristupom u bilo kojem slobodnom trenutku) u slučaju problema u radu kod kuće. Za pristup tečaju potrebno je računalo s mogućnošću spajanja na Internet, te neki od web preglednika. Pristup WebCT-u omogućuje LDAP korisničko ime CARNeta. Iako su od ove školske godine i srednje škole postale pridružene članice CARNeta, potrebno je naglasiti važnost postojanja CARNetove infrastrukture za pomoć glede poteškoća u pristupima (Helpdesk CARNeta). Tečaj je započeo klasičnim predstavljanjem učenika/polaznika. U diskusijskom forumu (prema broju poruka) najzanimljivije su bile teme iznošenja poteškoća u svezi instalacije, rada na zadacima, pitanja u vezi ispita i sl. Zanimljiva je bila i interna anketa koja su na diskusijama proveli sami učenici o uspoređivanju korisnosti i kvalitete GIMP-a i Photoshopa. Učenici su sudjelovali u diskusiji o prednostima i nedostacima ovakvog tipa edukacije u virtualnim učionicama. Moram priznati da su se pokazali vrlo zahtjevnima i motiviranima, pa čak i kritičnima prema određenim dijelovima tečaja. Težište ispita je postavljeno na predaju zadataka izrađenih u GIMP-u. Naime, mentor prema unaprijed definiranim rokovima ocjenjuje zadatke koje učenici predaju putem ugrađenog WebCT sučelja. U ovakvom načinu rada učenici koji su u klasičnoj učionici inače povučeni pokazali su veću angažiranost, budući je postojao jaki natjecateljski duh, ali i duh suradnje. „Sve mi se ovo čini jako zabavno“…..jedna je od poruka na diskusijskom forumu. Manji dio poruka učenika i mentora činile su poruke putem elektroničke pošte integrirane unutar WebCT-a. Uz instalaciju Java programa učenici su mogli pristupiti chatu (čavrljanje). Takav oblik komunikacije nije u definiran standardnoj postavi tečaja, a postavio sam ga u tečaj jer sam smatrao da su učenici općenito vrlo skloni takvom tipu komunikacije na Internetu. U nekoliko prilika su u dogovoreno vrijeme bili na chatu i izmijenili poruke na zabavni način. Kao motivacijski faktor, u proces ocjenjivanja uključena je i ocjena kakvoće i brojnosti diskusija u raspravama (forumu). Naime, putem ugrađenog sučelja WebCT-a mentor može pratiti broj pristupa kao i vrijeme pristupa te na klasični način ocijeniti zalaganje učenika. Pristup ispitu je ograničen rokom i trajanjem ispita kojeg definira mentor. Za razliku od klasične provjere znanja - WebCT pruža automatsko ispravljanje ispita, bodovanje i statistiku po polazniku i pitanjima. U virtualnom načinu rada postoji veća mogućnosti plagijarizma vezanih uz izradu zadataka i testova, zbog čega mogu zaključiti da je s učenicima još uvijek korisnije izvoditi kombinirani oblik izvođenja nastave i dodatno provjeravati znanje u klasičnoj učionici. Provođenje tečaja Obrada slike pomoću GIMP-a dodatno je obogatilo klasičnu nastavu smjera GDMS s gotovim isprobanim sustavom (bitni moment za srednjoškolsko obrazovanje i sustav koji trenutačno funkcionira). Zapravo, ovo iskustvo temelj je novog znanja. Potpuni «online» bilo je moguće ostvariti s učenicima koji su skloniji takvom načinu rada, onima koji žele znati više i vrlo su motivirani za rad. Novim pristupima, značaj pojma “promašaj” nestaje. Učenicima je sudjelovanje u tečaju pomoglo u otkrivanju novih načina učenja, dok poučavatelji jednostavnije prate rad učenika, pripremaju nastavu i ocjenjuju ... u bilo kojem trenutku.
|