Princip rada MPEG Layer3-a
MP3 (MPEG Layer-3) zapis je kodirani digitalni audio zapis koji pri kodiranju spaja šire frekvencijske pojaseve u jedan signal te tako smanjuje veličinu datoteke. Kako ljudsko uho čuje ''logaritamski'' svoj frekvencijski pojas tako i MPEG Layer-3 kodira po logaritamskoj skali. Uzimajući iz prva od početka čujnog frekvencijskog pojasa manji broj frekvencija koji onda spaja u jedinstveni signal, prelazi prema kraju čujnog frekvencijskog pojasa gdje uzima sve veće (po logaritamskoj skali) grupe frekvencija koje spaja u jedinstveni signal. Tako da na kraju procesa rezultat je mnogo manji zapis od originalnog wav digitalnog audio zapisa.
Tablica2; Tipične performanse digitalnog audio zapisa MPEG3 Layer-a
Kvaliteta zvuka | bandwidth | Mod | Bitrate | Odnos veličina |
Zvuk telefona | 2,5 kHz | Mono | 8 kbps | 96:1 |
Slaba AM radio kvaliteta | 4,5 kHz | Mono | 16 kbps | 48:1 |
Bolje od AM radio kvalitete | 7,5 kHz | Mono | 32 kbps | 24:1 |
Slično FM kvaliteti | 11 kHz | Stereo | 56-64 kbps | 26-23:1 |
Približno cd kvaliteta | 15 kHz | Stereo | 96 kbps | 16:1 |
Cd kvaliteta | >15 kHz | Stereo | 112-128 kbps | 14-12:1 |
MP3 Audio primjeri, govor, primjeri ukazuju na odnos kvalitete i veličine datoteke, odnos je proporcionalan (original je veličine 1,054kb)
MP3 Audio primjeri, glazba, primjeri ukazuju na odnos bitrate-a i veličine datoteke, odnos je proporcionalan (veličina originalog zvuka 2,668kb)
Kodiranje
Kod primjene audio zapisa u izradi web sadržaja ključna stavka primjene jest veličina pojedine datoteke u smislu potrebnog bandwidtha za nesmetanu reprodukciju. Wav zapis u cd kvaliteti treba 1.400 Mbit - a za jednu sekundu audio zapisa što ga čini krajnje neprimjenjivim načinom zapisa za ovakvu primjenu. Primjereni audio zapis je taj koji će se ponašati u skladu sa bandwidthom mreže za koju se radi. Najrašireniji način korištenja interneta u Hrvatskoj je preko modema, a najrašireniji su modemi brzine 56k. To znači da je potrebno koristiti kodirane audio zapise koji će kvalitetnije smanjivati veličinu digitalnog audio zapisa i imati što veću kvalitetu.
Optimizacija audio zapisa za primjenu u izradi web stranica
Pri kodiranju digitalnog audio zapisa za primjenu u izradi web stranica potrebno je pridržavati se pravila koje nam nameće bandwidth mreže za koju se web stranica radi. Pretpostavka je da se web stranica izrađuje za Hrvatsku mrežu i da je bandwith 56kbps. Audio zapis koji bi bio zvučna kulisa web stranice se kodira tako da se maksimalno kodira po postavkama za MPEG-Layer3 sa 56kbps bitrateom, sve ispod ove kvalitete je poželjnije jer se radi ipak o zahtjevnom bitrateu za takav site. Dakle pri odabiru bitrate-a je optimalno izabrati 56kbps ili niže.
Audio zapis koji nije namijenjen da bude glazbena podloga već zvučni efekt (gumbi, događaji itd.) ima prednost jer je najvjerojatnije puno kraćeg trajanja od glazbene podloge te je stoga puno i manji. Kod kodiranja je potrebno obratiti pozornost na veličinu i kvalitetu MPEG-Layer3 audio zapisa sa izabranim postavkama. Preporučljivo je da cijeli zvučni zapisi namijenjeni za takvu web stranicu ne prelaze par desetaka kb ili pak stotinjak kb kako bi korisnik mogao nesmetano koristiti stranicu.
Kod kodiranja bilo kojeg audio zapisa treba naglasiti da kod konvertiranja stereo digitalnog audio zapisa u mono digitalni audio zapis postoje više opcija i riješenja. Moguće je ukloniti lijevi ili desni kanal stereo zapisa i preostali kanal sačuvati kao mono varijantu konvertiranog zvuka. Tu je moguća greška jer se stereo zvuk može bitno razlikovati po svom lijevom i desnom kanalu te ako uklonimo jedan od kanala postoji velika vjerojatnost da ne postignete traženi rezultat. Bolja opcija je spajanje dvaju kanala u jedan miksanjem. Kod takvog miksanja se uzimaju oba kanala i miksaju pod uvjetom da su oba na 50% glasnoće kako bi se izbjeglo distorziranje zvuka. Takav ''stereo na mono'' miks je najidealnije rješenje jer se njime dobije mono zvuk koji sadrži 50% lijevog i 50% desnog kanala i time rješavamo mogući problem gubitka zvučnog zapisa pojedinog kanala. Ipak, postoji mogućnost da kod takvog miksa izgubite dio zvuka zbog fazne razlike dvaju zvukova, a ukoliko su lijevi i desni kanal međusobno fazno invertirani dolazi do gubitka cijelog ili dijela zvučnog zapisa kod ''stereo na mono'' miksa.