logotip carneta logotip referalnih centara
  Izrada obrazovnih materijala english
logotip referalnog centra
 
 

Referalni centri / Izrada obrazovnih materijala / Izrada obrazovnog materijala / Autorska prava i linkovi

Autorska prava i linkovi

 

 

Za materijale koji su objavljeni na webu vrijede isti običaji i zakoni kao i za ostali publicirani autorski materijal. Zna se tko je autor i tko potpisuje (a time u načelu i odgovara) publicirani sadržaj. No što to znači u praksi? Smiju li se u vlastitom autorskom djelu koristiti materijali publicirani na webu?  

Na kraju krajeva, linkovi su ono što hipertekstualni materijal i čini posebno sadržajnim i atraktivnim, pogotovo mogućnost da se koriste linkovi na materijale koje je već ranije izradio netko drugi. Sve linkove potrebno je provjeriti prije povezivanja. Link u hipermedijima odgovara citiranju literature u klasičnom načinu pripreme obrazovnih materijala. Danas već postoji čitav niz elektronskih inačica časopisa koji svoje članke recenziraju na način uobičajen u znanstvenim krugovima. Takvi se izvori  mogu smatrati pouzdanima. No na webu se može pronaći izobilje materijala koji nigdje nije recenziran niti provjeren i sasvim općenito rečeno: web je nepouzdan izvor informacija. Ako sjedište uvrštava članke koji nisu recenzirani ili se radi o materijalima na osobnim stranicama, koristite svoje stručno znanje za provjeru sadržaja i preuzmite odgovornost za citiranje.

Isti je slučaj i s autorskim pravima. Potrebno je poštivati autorska prava svakog autora materijala na webu. Materijal koji je publiciran na webu javan je i lako se kopira. Sva ozbiljnija sjedišta sadrže i uvjete korištenja publiciranog materijala.

Autori na webu žele da se njihov materijal što češće posjećuje i svaki link na njihove stranice dobro je pozdravljen. Postavljanjem linka na neko sjedište, njemu se odaje priznanje i izravno se reklamira njegov sadržaj, za što se inače pokreću posebne promidžbene akcije. Može se smatrati da je potpuno slobodno postavljati linkove iz svog materijala na  tuđa sjedišta.

Situacija je drugačija kod kopiranja sadržaja. Ako se želi kopirati sadržaj neke stranice u svoj materijal, potrebno je proučiti uvjete korištenja publiciranog materijala. Dobra je praksa da se kopiranje u nekomercijalne svrhe, ili za neke kategorije korisnika, dopušta i bez prethodne dozvole vlasnika materijala. Neki od autora  zahtijevat će pismeno dopuštenje za kopiranje, npr. crteža sa svog sjedišta, naplatiti korištenje ili će na zahtjev dati na raspolaganje kopiju crteža/slike visoke kvalitete.

Internet je medij na kojem se još uvijek dosta olako shvaćaju autorska prava. To je dobrim dijelom zato što se korištenje Interneta želi promovirati nizom besplatnih usluga i treba očekivati da će se uvjeti korištenja publiciranih materijala zaoštravati.

Ako prethodno nije dobiveno dopuštenje za kopiranje materijala, preporučuje se publiciranje materijala s predavanja koji sadrži izvorni link. Time je vlasnik autorskih prava dobio svoju autorsku zadovoljštinu, a istodobno je osigurano kontinuirano održavanje predavanja bez obzira na moguće probleme s opremom.

 

 

Linkovi korištenih primjera

Costumegallery (naplaćuju korištenje slika)

Applications of H NMR Spectroskopy  (korištenje dozvoljeno uz konzultacije s autorima)

 

 
 

Copyright © CARNet
design: logotip kimajaka