Sustav za učenje - LMS pokriva veliko područje od registracije novih korisnika, isporuke sadržaja, udaljene komunikacije i suradnje, brige o sigurnosti, pa sve do automatizirane provjere znanja. Tijekom vremena stvoreno je mnogo takvih sustava, a zbog velike složenosti, a dijelom i želje da se što brže izađe na tržište nije oformljen niti jedan standard kojeg bi se takvi sustavi morali pridržavati kako bi se mogli nazvati LMS-om. Velik dio, uglavnom manjih rješenja temelji se na zatvorenosti i podržavanju samo vlastitog oblika zapisa podataka bez mogućnosti komunikacije s drugim sustavima.
| |
| Zašto su važni standardi? | Kako biste mogli materijal koji ste izradili u jednom alatu za e-obrazovanje prebaciti u neki drugi alat za e-obrazovanje potrebno je da ta dva alata razumiju isti standard. Zato je važno obratiti pozornost koje sve standarde razumije alat kojeg namjeravate koristiti. |
|
|
Budući da takvi sustavi postaju sve važniji, a potreba za standardom sve veća, oformljeno je nekoliko komiteta kojima je cilj stvoriti standard. Trenutno postoje četiri organizacije s ciljem stvaranja standarda, nažalost ne jedinstvenog, već svaka stvara svoj standard, a vrijeme će pokazati koji će prevladati. Uz njih postoje i drugi napori standardizacije, ali ovi su trenutno tržišno najprihvaćeniji. U Hrvatskoj postoji tendencija prihvaćanja ADL/SCORM standarda, većinom zbog uspješnog lobiranja nekoliko proizvođača odnosno distributera alata za e-obrazovanje u tom smjeru.
AICC (Aviation Industry CBT Comitee) - www.aicc.org Aviation Industry CBT (Computer-Based Training) Comitee (AICC) međunarodno je udruženje koje se bavi standardizacijom na području učenja pomoću računala. AICC definira smjernice za avioindustriju u razvoju, dostavi i procjeni računalnog učenja i srodnih tehnologija, što čine od 1988. godine. Budući da AICC standardi nisu vezani usko uz avioindustriju, mogu se primijeniti i šire na sve oblike učenja pomoću računala. To je ujedno i jedini otvoreni standard, a usko surađuje na doradi standarda s drugim organizacijama za standardizaciju kao što su IMS, ADL, i IEEE/LTSC. Trenutno se smatra standardom budući da ga podržava velik broj tvrtki koje su ključne u učenju pomoću računala.
IMS (Instructional Management System) - www.imsproject.org IMS (Instructional Management System) svjetski je konzorcij s velikim brojem članova iz obrazovnih institucija, organizacija koje se bave poučavanjem, ponuđačima usluga i vladinih organizacijama. IMS je u procesu izrade i promocije otvorenih specifikacija za davanje podrške za aktivnosti vezane uz distribuirano online učenje kao što su lociranje materijala, praćenje aktivnosti rada studenta i razmjena podataka o studentima. Sve IMS specifikacije bazirane su na XML-u, koji je otvoreni standard i kao takav jednostavan za implementaciju. IMS i AICC koordiniraju svoje akcije s IEEE-om i ti će se standardi vjerojatno prihvatiti kao jedan.
IEEE/LTSC (Learning Technology Standards Comitee) - ltsc.ieee.org Ova IEEE grupa zadužena je za definiranje standarda, smjernica i preporuka na području učenja pomoću računala. Cilj grupe je definiranjem standarda omogućiti komunikaciju između programa za izradu sadržaja, i usluga vezanih uz njih. U izradi surađuje s IMS-om i AICC-om.
ADL/SCORM (Advanced Distributed Learning Initiative) - www.adlnet.org ADL je inicijativa koju su pokrenuli Američko ministarstvo obrane (U.S. Department of Defense) i White House Office of Technology Policy (OSTP). Ciljevi te inicijative su ubrzavanje standardizacije u toj industriji kako bi se stvorili učinkovitiji sustavi za učenje za vojne potrebe. Rezultat te inicijative je SCORM (Shareable Courseware Reference Model), koji uključuje niz primjera kako implementirati danu specifikaciju. SCORM je temeljen na naporima AICC-a, IMS-a i IEEE-a radi stvaranja jednog standarda.