logotip carneta logotip referalnih centara
  Odabir alata za e-obrazovanje english
logotip referalnog centra
 
 

Referalni centri / Odabir alata za e-obrazovanje / Metoda ocjenjivanja / Broj kriterija

Broj kriterija

 

O čemu ovisi broj kriterija?

 

Ako se raspolaže skromnim novčanim sredstvima, na raspolaganju je kratko vrijeme za odabir ili je na raspolaganju vrlo mali broj ljudi nije moguće analizirati veliki broj kriterija. U takvim slučajevima najbolji je izbor mali broj kriterija. Ako raspolažete većim resursima i trebate detaljnu analizu pojedinog programa odaberite više kriterija.

Mali broj kriterija

Kod malih resursa, kada neka institucija ima skromna novčana sredstva, ograničena je kratkim vremenom za odabir ili raspolaže sa vrlo malim brojem ljudi, nije moguće analizirati velik broj kriterija. Upravo zato je iznimno važno jako dobro odabrati baš one kriterije koji se žele analizirati. Ti kriteriji ne smiju biti previše općeniti jer tada neće dati više odgovora od onog što smo mogli znati i samo čitanjem promotivnih materijala autora softvera.

Potrebno je dobro osmisliti pitanja kako bi softver koji se odabere bio onaj koji najbolje odgovara potrebama. Loš odabir kriterija bi kao odgovor mogao nametnuti softver koji će zadovoljiti baš sve ono što zapravo i nije toliko važno, ali ne i ono zbog čega ga se kupuje.

Srednji broj kriterija

Ovo je najčešći način ocjenjivanja. Zahtijeva umjerene resurse, a još uvijek se može oslanjati na eksperte. Ne razlikuje se previše od ocjenjivanja uz mali broj kriterija, ali ipak ima nekih promjena. Uz dobar odabir kriterija moguće je napraviti vrlo kvalitetnu specijaliziranu analizu nekog softvera. Ovakva analiza bi trebala zadovoljiti većinu korisnika analize za koje je ona rađena. Zbog njihovog malog broja nije jednostavno definirati dovoljan broj kriterija kojima bi se dao prikaz softvera koji bi zadovoljavao velik broj različitih korisnika analize.

Linkovi

Odabrana metoda

Opisne ocjene
Numeričke ocjene
Opisne i numeričke
Ispunjenje kriterija

Broj kriterija

Tekstualni prikazi
Tablični prikazi
Grafički prikazi

Ostali prikazi

U slučaju odabira nekoliko nepotrebnih kriterija još uvijek bi se trebala dobiti kvalitetna analiza onih potreba koje nas stvarno zanimaju iako ćemo dobiti i nekoliko odgovora koji nam nisu toliko neophodni.

Veliki broj kriterija

Ovaj način analize se provodi ako se raspolaže većim resursima i potrebna je detaljna analiza pojedinog programa. Ova analiza bi trebala dati vrlo objektivnu sliku budući da čak i u slučaju da nam neki kriteriji nisu toliko važni ili ne daju točan odgovor na pitanje koje smo htjeli, neki drugi će dati taj odgovor. Ovdje je puno manja vjerojatnost da će se propustiti neki važan detalj, ali je i ovdje dobra priprema iznimno važna.

Kod velikog broja kriterija najveći problem je prikaz rezultata. Nekoliko A4 papira ispunjenih nulama i jedinicama prije bi nekog podsjetilo na film Matrix, nego na rezultate nekog ozbiljnog istraživanja. Upravo to je jedan od velikih problema ovog broja kriterija. Te kriterija svakako treba dobro grupirati. Najčešće čak nije dovoljno kriterije grupirati u grupe, već ponekad i te grupe imaju podgrupe koje opet imaju svoje podgrupe.

Velik je problem i kod definiranja velikog broja kriterija. Iako se čini vrlo jednostavnim izmisliti veliku količinu pitanja, problem nastaje kada se tako nešto treba prenijeti na računalo. Već nakon malog broja polako nema više ideja. Kako bi se to spriječilo najbolje je prvo definirati osnovne grupe kriterija koje nas najviše zanimaju. Potom se definiraju podgrupe, i zatim dalje redom.

Jedan od primjera za grupiranje kod velikog broja kriterija namijenjen za naše tržište je dan u Dodatku. U njemu su ispušteni sami kriteriji, a dane su glavne grupe kriterija i njihove podgrupe. Kriteriji koji se analiziraju nalaze se u podkriterijima.

 
 

Copyright © CARNet
design: logotip kimajaka