Najprije trebate donijeti nekoliko osnovnih odluka.
Prva i najvažnije odluka je opravdanost potrebe za takvim sustavom, tj. ukupan broj studenata (polaznika) godišnje i broj nastavnika (kolegija, tečajeva) koji su voljni prihvatiti nove IT-a. Za uhodavanje velikog sustava za završne ispite treba početni napor i sredstva, koja će se mnogostruko vratiti samo ako se sustavom koristite. Imate li oko tridesetak polaznika i desetak tečajeva godišnje sustav je vrlo isplativ. Možete razmišljati i o iznajmljivanju udomljenog servisa na tuđem serveru (hosting). Ako odustanete od završnih ispita i provodite jedino samoprocjenu znanja online sustav je jednostavan i može biti besplatan.
|
|
Trebate znati koje su Vam sve vrste pitanja potrebne (v. Vrste pismenih pitanja). Pitanja koja traže unos teksta, a pogotovo eseji nisu prikladni za obradu upotrebom IT-a.
Odlučite hoćete li samo olakšati pripremu i obradu klasičnih papirnatih testova, hoćete li provoditi procjene znanja izravnim unosom točnih odgovora u računalo (lokalno, intrane, internet) ili želite jedno i drugo. Imajte u vidu da za pripravu i obradu papirnatih pismenih ispita trebate uz standardnu računalnu opremu i optički čitač formulara (ili skener).
Trebate odlučiti želite li provoditi jedino samoprocjene znanja u materijalima za učenje na webu ili i formalne završne testove (v. Pismena procjena znanja). Glavni čimbenik odluke je dostupnost računala studentima. Za provođenje završnih ispita online trebate uhodanu kompjutersku učionicu s najmanje petnaestak umreženih računala s pouzdanim poslužiteljem i administratorom. Naravno da je uvijek moguće upotrebljavati samoprocjenu znanja u obrazovnim materijalima.
Trebate znati da li ćete raditi uglavnom samostalno ili u timu.
Odlučite koliko ste sredstava spremni investirati u procjenu znanja uz primjenu IT-a. Uz postojeću mrežu računala u provođenju procjene znanja online možete proći potpuno besplatno!
Odlučite li se na izradu web-testova pred vama su četiri moguća pristupa:
1. možete izabrati neki od mnogobrojnih alata (besplatnih ili komercijalnih),
2. možete ih programirati sami uporabom skriptnih jezika (npr. Java, Pearl, PHP, ASP),
3. postoji i međuvarijanta da kopirate skriptu koju je netko drugi napravio, te je prilagodite svojim potrebama.
4. možete iznajmiti servis koji je već uhodan na tuđem serveru (hosting) (v. Udomjeni testovi).
Najjednostavniji je način uzeti već gotove skripte (po mogućnosti besplatne) i nakon jednostavne instalacije na poslužitelj, koja traje desetak minuta, dobro ih proučiti. Zatim ih prilagoditi svojim potrebama.
Odlučite li se za komercijalni program, naravno da ga trebate prvo temeljito proučiti na web sjedištu proizvođača ili na svom poslužitelju nakon instalacije probne, vremenski ograničene, besplatne verzije.
Ako se ipak odlučite na samostalnu izradu skripog koda, tada Vam preporučamo da pogledate već gotove skripte. Neki autori testova daju svoj kod na uvid i dozvoljavaju slobodnu uporabu svim zainteresiranima. Takve skripte smijete kopirati i editirati po vlastitoj volji (uz poštovanje licence, obično GNU), te ih prilagoditi svojim potrebama.
Hosting može biti neprilagodljivih mogućnosti i nepouzdane budućnosti (posebno ako je besplatan).
Odabir alata za web-testove ovisi i o sljedećim čimbenicima:
1. o broju, razolikosti i svrsi pitanja i testova (v. Pismena procjena znanja)
2. o tome kako želite test integrirati u postojeće web-stranice
3. o tome želite li provoditi samotestiranje ili i završno testiranje
4. o tome radite li u timu ili samostalno
5. o poznavanju i iskustvu s programskim jezicima i radu na kompjuteru i na poslužitelju
6. o materijalnim sredstvima koja Vam stoje na raspolaganju za financiranje softvera ili programerskog tima.
ad 1. Svakako trebate znati koji su Vam sve oblici pitanja potrebni i da li ih podržava odabrani alat. Naknadno dodavanje neke vrste pitanja u već postojeći alat je potpuno neisplativ proces.
ad 2. Neki su alati pogodniji za integriraciju u postojeće web-stranice, drugi su dio cjelovitog alata za učenje na daljinu, dok su treći potpuno izdvojeni. Posebno je važno pitanje kako se alat uklapa u postojeću autorizaciju (npr. centralizirani LDAP).
ad 3. Želite li provoditi formalne završne ispite morate obratiti pažnju kako određeni alat rješava pitanje sigurnosti, pouzdanosti u radu, autorizacije i prevencije varanja. Za sigurnu identifikaciju student (polaznik) mora pristupiti završnom ispitu u nadziranom prostoru (primjerice kompjuterskoj učionioci). "Zaključavanje" kompjutera i "sigurni preglednik" se svakako preporučuju za završne ispite. Vrlo je korisna mogućnost i nadgledanja pristupnikovih monitora! Testovi pisani u HTML ili JavaScript su neupotrebljivi za završne testove, jer se uz pitanje klijentu moraju poslati i točni odgovori! Za to se trebate koristiti programima koji tijekom testa ni u jednom trenutku ne šalju točan odgovor, niti dozvoljavaju pristup na poslužitelj (CGI, PHP). Također su dobri programi koji odmah spremaju svaki odgovor u bazu (ili tekstualnu datoteku) na poslužitelju i koji vode računa o nastavljanju nakon eventualne prekida veze.
ad 4. Provjerite da li odabrani alat na zadovoljavajući način rješava korisnike baza i administratore, ako radite u timu.
ad 5. Što manje iskustva imate s programskim jezicima to se više usredotočite na programe koji sve obavljaju preko web sučelja. Pri tom se koristite SSL (htps) da izbjegnete krađu sadržaja neovlaštenim "snifanjem" mreže.
ad 6. očekivano i ovdje vrijedi pravilo "što više para više muzike", ali razmislite da li takve skupe programe Vi baš trebate i da li su oni isplativi. Besplatni, "open source" programi nisu ni loši, niti nepouzdani!