logotip carneta logotip referalnih centara
  Metodika i komunikacija e-obrazovanja english
logotip referalnog centra
 
 

Referalni centri / Metodika i komunikacija e-obrazovanja / Česta pitanja

ČESTA PITANJA

 

 

1. Koje sve usluge pruža Referalni centar za metodiku i komunikaciju e-obrazovanja?

- Odgovor: Osim sadržaja web stranice, Referalni centar omogućuje konzultantske usluge za potrebe unapređenja komunikacije s polaznicima i primjene odgovarajućih pedagoških metoda u e-obrazovanju. Također su za korisnike izrađene tri radionice u trajanju od 3-6 sati, kao i on-line tečaj iz instrukcijskog dizajna.

 

2. Koji će sve sadržaji biti na web stranicama referalnog centra za metodiku i komunikaciju e-obrazovanja?

- Odgovor: Stranice referalnog centra obuhvatit će sadržaje iz nekoliko područja: pedagogija i metodika u obrazovanju na daljinu, procesi komunikacije i motiviranja polaznika, alati za komunikaciju u e-obrazovanju, utjecaj tehnologije na proces obrazovanja, marketing i promocija sustava za učenje na daljinu. Većina sadržaja bit će iz područja pedagogije i komunikacije u obrazovanju na daljinu, kao i internetske komunikacijske tehnologije.

 

3. Što je metodika u e-obrazovanju?

- Odgovor: Metodika u e-obrazovanju odnosi se na načela, tehnike i organizaciju provođenja nastavnog procesa putem sustava za on-line obrazovanje. Konkretnije, misli se na pristupe nastavi (individualni ili grupni), vremensku organizaciju nastavnih procesa (sinkrona ili asinkrona nastava), načine ispitivanja i procjene znanja (npr. testiranje), mentorsku komunikaciju i oblikovanje interakcije između polaznika (brbljaonice, forumi i sl.), kao i druge teme. Pritom se podrazumijeva uporaba Interneta i Weba za e-obrazovanje jer postoje i sustavi koji se zasnivaju na drugačijim oblicima i tehnologijama za komunikaciju i izlaganje obrazovnog sadržaja.

 

4. Zašto nije dovoljno samo postaviti obrazovne materijale na web za djelotvorno e-obrazovanje?

- Odgovor: Na primjer, samo objavljivanje neke stručne knjige neće osigurati da učenici i studenti svladaju gradivo koje se u njoj nalazi. Potrebno je organizirati, provoditi i kontrolirati proces svladavanja nekog obrazovnog sadržaja. Kao i kod (visoko)školske nastave, to je suština sustava za e-obrazovanje.

 

5. U čemu je razlika između sinkronog i asinkronog učenja?

- Odgovor: Kod sinkronog učenja slanje i primanje informacija je praktički istovremeno između predavača i polaznika nastave, tj. u istom (npr. "realnom") vremenu. Kod asinkronog učenja svaki polaznik nastave koristi nastavne materijale i provjere znanja u osobno najpogodnije vrijeme, tj. proces usvajanja znanja odvija se kao neistovremeni proces za različite polaznike.

 

6. Tko upravlja procesom učenja kod sustava za e-obrazovanje: voditelj/instruktor ili polaznik/student?

- Odgovor: Sudjelovanje voditelja i polaznika nastave u upravljanju procesom e-obrazovanja može varirati od dominantne uloge voditelja, kao kod emitiranja predavanja na Webu ili webcastinga, do dominantne uloge polaznika,  kao kod uporabe tečajeva poput onih na CD-ROM mediju. Između te dvije krajnosti ima i drugih mogućnosti, poput predavanja s pitanjima i odgovorima te npr. sustava kod kojeg polaznik sam određuje brzinu svladavanja gradiva, a instruktor prati njegovo napredovanje.

 

7. Da li su sustavi za e-obrazovanje pogodniji za poslovne organizacije ili za visoka učilišta?

- Odgovor: Sve više poslovnih organizacija koristi sustave za e-obrazovanje, a procjene pokazuju da je i do 50% obrazovanja u suvremenim korporacijama zasnovano na takvim sustavima. Također, suvremeno organizirana sveučilišta u svijetu osiguravaju polaznicima mnoge nastavne predmete on-line, a poneka su razvila i jednogodišnje ili višegodišnje studije zasnovane uglavnom na e-obrazovanju. Međutim, poslovne organizacije su više usmjerene asinkronim oblicima obrazovanja, dok se za studente na sveučilištima preferiraju više ili manje sinkroni sustavi kod kojih studenti u određeni sat, dan ili tjedan započinju i/ili završavaju određene on-line tematske blokove i ispite.

 

8. Može li se ubrzati proces svladavanja gradiva u nekom sustavu za e-obrazovanje ukoliko je polazniku određeno gradivo već poznato?

- Odgovor: Nefleksibilni sustavi za e-obrazovanje traže obvezan prolazak polaznika kroz sve nastavne sadržaje i oblike. Međutim, neki sustavi vrše provjeru predznanja prije prolaska kroz određenu "lekciju" ili tematski blok. Ukoliko polaznik prilikom ispitivanja predznanja pokaže da većinu gradiva već poznaje, omogućuje mu se "preskakanje" određene "lekcije" te prelazak na sljedeću "lekciju" ili tematski blok. Potom se može ponoviti ispitivanje predznanja prije izlaganja obrazovnih sadržaja nove lekcije i opet omogućiti "preskakanje" do sljedećeg tematskog bloka. Na opisani način znatno se ubrzava proces prolaska kroz sustav za e-obrazovanje za one korisnike koji već poznaju dio nastavnih sadržaja. Naravno, potrebno je istaknuti da postoje i sustavi za e-obrazovanje kod kojih polaznik sam bira i prolazi samo one nastavne sadržaje i oblike koje želi.

 

9. Da li je važna komunikacija s voditeljem ili mentorom kod uporabe sustava za e-obrazovanje?

- Odgovor: Rijetko je koji sustav za e-obrazovanje u toj mjeri riješio moguće nejasnoće za korisnike u pogledu tehnologije koju treba usvojiti, organizacije obrazovnog procesa kojeg treba proći i nastavnog sadržaja kojeg treba svladati da ga svi polaznici bez dodatnih uputa mogu uspješno koristiti. Zato je izuzetno važna mogućnost komunikacije s mentorom ili voditeljem koji će, prema potrebi, polaznicima objasniti sve što je potrebno i dodatno ih motivirati.

 

10. Koja je namjena foruma za komunikaciju između polaznika nekog sustava za e-obrazovanje?

- Odgovor: Forumi služe za razmjenu ideja i mišljenja između polaznika sustava za e-obrazovanja, za pomoć u rješavanju različitih problema ili dvojbi, za druženje i ispunjavanje socijalnih potreba, kao i za podržavanje osjećaja zajedništva kod polaznika. Forumi omogućuju i dvosmjernu komunikaciju s voditeljem ili mentorom u kojoj potencijano sudjeluju svi polaznici.

 

11. Da li polaznici vole sustave za e-obrazovanje?

- Odgovor: Samostalni, tehnološki pripremljeni i motivirani polaznici, kojima više odgovara asinkrono usvajanje obrazovnih sadržaja i manji utrošak resursa za prijevoz do mjesta održavanja nastave, u pravilu preferiraju sustave za on-line obrazovanje. Međutim, mnogi polaznici koji nemaju potrebne računalne resurse i dostatnu informatičku pismenost, kao i oni kojima je bitan socijalni kontakt te mogućnost komunikacije licem u lice s mentorom, obično imaju negativna iskustva sa sustavima za e-obrazovanje. Ponekad i više od 60-70% korisnika iz različitih razloga odustaje od uporabe nekog sustava za e-obrazovanje.

 

12. Koje su preporuke u vezi postojećih linkova na alate za komunikaciju i druge sadržaje na Webu?

- Odgovor: Jedan od najvećih nedostataka sustava za e-obrazovanje u odnosu na klasičnu nastavu je pomanjkanje socijalne interakcije. Alati za komunikaciju omogućuju više socijalnog kontakta s mentorom, kao i između korisnika sustava za obrazovanje na daljinu. Njihovom uporabom korisnici će u međusobnoj interakciji i u kontaktima s mentorom riješiti različite probleme te dobiti pomoć kod poteškoća u svladavanju sadržaja ili tehnologije. Ponuđena je detaljna analiza alata za komunikaciju, a preporučuje se odabrati one koji zahtijevaju mala ulaganja i jednostavni su za korištenje. Drugim riječima, odaberite one alate koji podjednako odgovaraju tehničkom predznanju voditelja/mentora i polaznika/studenata, a pritom ispunjavaju osnovne ciljeve uz prihvatljivu cijenu nabave, postavljanja i održavanja. Kontaktirajte nas ako trebate detaljniju preporuku ili ako ste nesigurni prilikom izbora. Nadalje, preporučujemo da pregledate predložene linkove na sadržaje na webu koji omogućuju pristup odabranim web sjedištima sa znanstvenim, stručnim i primijenjenim sadržajima iz područja pedagogije u e-obrazovanju. Najkorisniji su linkovi s praktičnim savjetima postavljeni na vrh stranice, dok je znanstvene i stručne sadržaje moguće pronaći na stranicama on-line časopisa.

 

13. Na koji je način najbrže i najlakše uspostaviti kontakt s članovima tima referalnog centra za metodiku i komunikaciju u obrazovanju na daljinu?

- Odgovor: Kontaktirajte nas izravno elektroničkom poštom ili telefonom na fakultetu (kliknite na link O nama za adrese elektroničke pošte i linkove na naše osobne web stranica).

 

14. Koju stručnu literaturu preporučujete?

- Odgovor: Osim postavljenih linkova na sadržaje na webu, preporučujemo i knjige iz e-obrazovanja koje smo pregledali i za koje smo napravili kratak opis sadržaja i ocjenu (na skali od 1-10).

 
 

Copyright © CARNet
design: logotip kimajaka