logotip carneta logotip referalnih centara
  Metodika i komunikacija e-obrazovanja english
logotip referalnog centra
 
 

Referalni centri / Metodika i komunikacija e-obrazovanja / Metodika / Povratne informacije

Povratne informacije

 

Povratne informacije
moraju biti
pravovremene

Budući da tijekom e-obrazovanja polaznici ne ostvaruju neposredni kontakt licem u lice s predavačem/instruktorom, a sinkroni načini komunikacije su u pravilu rijetki, postoje znatne poteškoće u davanju i primanju povratnih informacija od polaznika.

Mnogi polaznici on-line obrazovanja rade na dobivenim zadacima do kasno navečer ili vikendom kako bi ispunili zadane rokove. Događa se da, nakon što predaju svoje eseje, analize slučaja ili projektne zadatke, više dana trebaju čekati na povratnu informaciju predavača/instruktora. Treba istaknuti da su prekasni odgovori na upite i prespore reakcije na probleme s kojima se susreću polaznici jedan su od najčešćih razloga njihovog nezadovoljstva i odustajanja od on-line obrazovanja.

Osim od predavača/instruktora, povratne informacije polaznici dobivaju i od drugih polaznika te od LMS sustava. Također, polaznici daju povratne informacije predavaču/instruktoru i to, prije svega, o svom napredovanju u svladavanju obrazovnih sadržaja, kao i o uspješnosti načina rada predavača/instruktora.

Povratne informacije koje predavač/instruktor daje polaznicima vezane su uz sljedeća područja:
- korigiranje očekivanja neiskusnih polaznika
- rješavanja poteškoća polaznika koji nisu usvojili pravilan način rada s LMS-om
- ispravljanje pogrešnih pristupa određenim projektnim i drugim zadacima
- upozoravanje polaznika na nedovoljnu aktivnost i neizvršene obveze
- informiranje o ostvarenim rezultatima u testovima i projektnim zadacima
- upozoravanje na neadekvatno ponašanje u diskusijama ili kod suradnje u timu

Nekoliko je principa za djelotvorno davanje povratnih informacija polaznicima:
- pravovremenost (tj. feedback treba dati na vrijeme i u najpogodnije vrijeme)
- pogodan kanal komunikacije (izbor s obzirom na privatnost/javnost, brzinu itd.)
- funkcionalnost (usmjerenost na bitno i ono što polaznik može promijeniti)
- ocjena ponašanja, a ne osobe (opisati što nije i što jest poželjno ponašanje)
- vođenje računa o odnosu (izbjegavati sve što polaznika može povrijediti ili uvrijediti)
- "sačuvati obraz" polaznika (paziti na dojmove koje drugi stječu o polazniku)

U diskusijama polaznici često daju ocjene ideja, mišljenja, stavova, prijedloga, procjena i uradaka drugih polaznika, tj. mnogo povratnih informacija razmjenjuje se i između samih polaznika. Važno je da predavač/instruktor nadzire i te oblike povratnih informacija, kao i da reagira u slučaju kad je neki polaznik izložen pretjeranim kritikama i negativnim ocjenama.

Tips & tricks: Unaprijed definirajte pravila ponašanja za međusobno davanje povratnih informacija između polaznika on-line obrazovanja. Za djelotvorno davanje povratnih informacija polaznicima trebate stalno pratiti njihovu aktivnost i napredovanje te sudjelovati u diskusijama. Vrlo obzirno oblikujte poruke u povratnim informacijama koje polaznicima automatizirano upućuje LMS.

 
 

Copyright © CARNet
design: logotip kimajaka