Web je važan medij u obrazovanju na daljinu |
|
U on-line obrazovanju većinom se koriste računalni medij i Internet/web kao tehnički posredovani oblici komuniciranja. Međutim, treba istaknuti da se u mnogim slučajevima predavač/instruktor barem povremeno susreće s polaznicima licem-u-lice i takve prilike treba iskoristiti za nadoknađivanje nedostataka Interneta/weba kao obrazovnog medija.
Komunikacija licem-u-lice mnogo je fleksibilnija i neposrednija te omogućuje brzo i lako iznošenje uputa, dobivanje povratnih informacija, dogovaranje, podjelu zadataka i surađivanje, kao i važne društvene procese koji su vezani uz međusobno upoznavanje, razumijevanje drugih osoba, podržavanje, razvoj povjerenja, stvaranje osjećaja zajedništva, uspostavljanje normi za ponašanje u skupini, vodstvo i sljedbeništvo te socijalne nagrade.
U obrazovnoj komunikaciji preporučuje se kombinirati medije na način koji dobro koristi njihove prednosti i kompenzira nedostatke. Jedan od najboljih načina kombiniranja medija u e-obrazovanju je tzv. hibridno učenje kod kojeg se jedan dio obrazovne interkacije odvija u učionici (tj. u skupini u kojoj su predavač i polaznici u neposrednom međusobnom kontaktu licem-u-lice), dok se drugi dio obrazovne komunikacije odvija on-line.
Mediji simulirani novim tehnologijama |
|
U obrazovanju na daljinu korišteni su različiti mediji: knjige, pošta, radio, gramofonske ploče i audiokasete, film, televizija, kabelska i satelitska televizija, video, multimedijalni sustavi, CD-ROM mediji, elektronička pošta, Internet/web. Također su za komunikaciju između predavača/instruktora i polaznika korišteni dvosmjerni radio, telefon, glasovna pošta, istovremene poruke, elektroničko čavrljanje, distribucijske liste, diskusijske skupine i forumi na webu. Svaki od navedenih medija ima određene specifične prednosti i nedostatke. Budući da su multimedijalna računala u kombinaciji s tehnologijom Interneta/weba i brzom internetskom vezom u mogućnosti simulirati/emulirati većinu drugih medija, preporučuje se razmotriti na koji način je prednosti drugih obrazovnih i komunikacijskih medija moguće uključiti u oblikovanje sustava za obrazovanje na daljinu.Sljedeće osobine medija treba imati u vidu kod izbora pojedinih medija i načina njihove uporabe u obrazovanju na daljinu:
- Sinkronicitet je osobina koja se odnosi na mogućnost više ili manje istovremene razmjene poruka između pošiljatelja i primatelja. Kod uporabe telefona sinkronicitet je u potpunosti prisutan jer je slanje i primanje poruka praktički trenutačno. Kod istovremenih poruka (engl. instant messaging) i elektroničkog čavrljanja obično je prisutan zastoj od jedne ili više sekundi u primanju poruka. Za asinkronu komunikaciju nije potrebno da primatelj(i) i pošiljatelj(i) u isto vrijeme budu s druge strane komunikacijskog kanala. Primjerice, kod uporabe SMS poruka u mobilnoj telefoniji moguće je veće kašnjenje u primanju i slanju poruke, kao i u slučaju elektroničke pošte ili foruma na webu koji su dobri primjeri asinkrone komunikacije.
- Punoća ili bogatstvo medija (engl. media richness) je karakteristika koja je povezana s brojem različitih komunikacijskih kanala koji mogu biti prisutni u određenom mediju (npr. tekst, slika, zvuk). Elektronička pošta bez audiovizualnih sadržaja i privitka primjer je komunikacijskog kanala male punoće/bogatstva jer se razmjenjuju samo tekstualne poruke, dok je dvosmjerna videokonferencija karakterističan primjer komunikacijskog kanala visoke razine punoće/bogatstva. Kod medija veće punoće/bogatstva uspješnije se privlači pozornost i prenose neverbalne poruke (poput izraza lica i boje glasa), a verbalni sadržaj je upotpunjen slikom, zvukom, pokretom, animacijom ili drugim dodatnim obilježjima pa uporaba takvih medija omoguće oblikovanje kompleksnijih poruka.
- Interaktivnost je obilježje komunikacijskog medija koje je vezano uz mogućnost dvosmjerne razmjene poruka. Primjerice, tisak, radio i televizija su mediji vrlo male razine interaktivnosti, dok su telefon, videokonferencije, elektronička pošta i web interaktivni mediji. Kod interaktivnih medija mnogo su više prisutne i uspješnije se koriste povratne informacije te je komunikacijski i obrazovni proces fleksibilniji i bolje prilagođen potrebama i osobinama korisnika (personaliziran).
- Stupanj socijalne prisutnosti kao karakteristika medija odnosi se na mogućnost uživljavanja pojedinca koji koristi određeni medij u interakciju s drugim osobama o kojima prima informacije putem tog medija. Naime, razmjena tekstualnih poruka omogućuje relativno nizak stupanj doživljavanja socijalne prisutnosti druge osobe, dok videokonferencija stvara dojam njene neposredne prisutnosti. Tako će tekstualna poruka predavača/instruktora na webu izazvati mnogo manji stupanj doživljavanja njegove socijalne prisutnosti nego audiovizualni zapis ili emitiranje na webu usmeno izrečene poruke s vidljivim prikazima izraza lica i gestikulacije.
- Privatnost medija povezana je s mogućnošću da sadržajima poruka, osim pošiljatelja i namjeravanih primatelja, ovlašteno ili neovlašteno pristupe i druge osobe koje nisu uključene u komunikaciju. Primjeri privatnih komunikacijskih medija su poštansko pismo i telefonski pozivi upućeni na direktan broj telefona druge osobe, dok su distribucijske liste i forumi na webu primjeri javnih medija. Privatnost komunikacije Internetom relativno je niska jer postoji mogućnost praćenja aktivnosti pošiljatelja i primatelja poruka, zlouporabe lozinki i neovlaštog korištenja tuđih informacijskih resursa, kao i lake distribucije privatnih informacija. Osim toga, diskusije u forumima na webu često ostaju pohranjene mjesecima i godinama, a ponekad ih indeksiraju i pohranjuju internetske tražilice poput Googlea.
Za djelotvorno korištenje elektroničkih medija u komunikaciji važna je vještina osjetljivost za medije. Ovu se vještinu povezuje sa sposobnošću izbora prikladnog komunikacijskog medija imajući u vidu ciljeve pošiljatelja, sadržaj poruke i razinu odnosa između pošiljatelja i primatelja. Obilježja medija kao što su sinkronicitet, punoća i prisutnost neverbalnih znakova, razina interaktivnosti, socijalna prisutnost i dostupnost medija primatelju poruke te razina privatnosti u komunikaciji, utječu na pravilnost izbora i uspješnost u korištenju komunikacijskih medija u obrazovanju na daljinu.
Tips & tricks: Imajući u vidu različite vrste medija, dostupne oblike korištenja pojedinih medija za komunikaciju s polaznicima on-line nastave/tečaja (elektronička pošta, forumi itd.) te prethodno spomenuta obilježja medija isplanirajte optimalnu kombinaciju i način korištenja on-line medija za unapređenje e-obrazovanja i komunikaciju s polaznicima.