logotip carneta logotip referalnih centara
  Metodika i komunikacija e-obrazovanja english
logotip referalnog centra
 
 

Referalni centri / Metodika i komunikacija e-obrazovanja / Metodika / Kako biti mentor?

Kako biti mentor?

 

Motivacija je važna za
uspješno mentorstvo

U prelasku s nastave u učionici na vođenje procesa nastave u e-obrazovanju predavači/instruktori ponekad doživljavaju znatne poteškoće.

Zahtjevi vezani uz prilagodbu predavača/instruktora na nove on-line uvjete obrazovanja vrlo su brojni:
- dobro poznavanje tehnologije za pripremu i on-line prezentiranje obrazovnih sadržaja;
- kompetencija u računalom posredovanoj komunikaciji (elektronička pošta, istovremene poruke, diskusijske skupine i forumi, videokonferencije itd.);
- vještine pisane komunikacije (pravopis, gramatika, književni jezik) i verbalnog izražavanja;
- organizacijske sposobnosti i upravljanje vremenom zbog sinkronih aktivnosti i pravovremenog feedbacka polaznicima;
- prilagodljivost različitim vrstama studenata i situacijama bez kontakta licem u lice;
- prihvaćanje i realizacija novih uloga: moderator, mentor, poticatelj, tehnički savjetnik itd.

U e-obrazovanju mogući su različiti zadaci predavača/instruktora:
- primanje prijava polaznika i potvrda uključivanja u on-line predmet/tečaj;
- pripremanje polaznika za rad s LMS-om, posebice manje iskusnih polaznika;
- izrada rasporeda različitih aktivnosti i rokova te objavljivanje kalendara aktivnosti;
- informiranje polaznika o planiranim aktivnostima, obrazovnim sadržajima i rokovima;
- prezentiranje sadržaja putem videokonferencije ili snimljenog predavanja (webcast, video-on-demand);
- objašnjavanje načina rada kod različitih zadataka, analiza slučaja, problema, projekata;
- organiziranje skupina i timova koji će raditi na određenim zadacima ili projektima;
- planiranje, tematsko usmjeravanje, poticanje i moderiranje diskusija;
- izrada testova, kvizova i upitnika te načina njihovog bodovanja i procjene rezultata;
- davanje povratnih informacija polaznicima o njihovoj aktivnosti i uspješnosti;
- evaluacija i pisanje komentara za različite projektne zadatke, eseje i kritičke osvrte;
- vođenje različitih dijaloga i sudjelovanje u raspravama koje su potaknuli polaznici.

U svakom slučaju, za uspješno vođenje obrazovnog procesa u on-line obrazovanju predavač/instruktor treba vrlo mnogo raditi na sebi, svojim znanjima i vještinama, organiziranosti i savjesnosti u odnosu na potrebe polaznika i njihovo ispunjavanje.

Ponekad mentor nije autor i dizajner obrazovnih sadržaja, već je samo zadužen za organizaciju i provođenje obrazovnih aktivnosti, evidentiranje i usmjeravanje polaznika, testiranje i ocjenjivanje te poticanje polaznika i sudjelovanje u diskusijama. Tada je potrebno da prethodno vrlo dobro svlada stručno ili znanstveno područje on-line predmeta/tečaja, kao i da tijekom obrazovnog procesa prema potrebi dopunjuje svoje znanje ako se pojave pitanja polaznika na koja nema spreman stručni odgovor.

Za uspješno mentorstvo treba ne samo posjedovati odgovarajuće komunikacijske vještine, već i biti motiviran za što uspješniju komunikaciju s polaznicima te osigurati dovoljno osobnog vremena za različite vrste kontakta s njima i što češću međusobnu interakciju.

Tips & tricks: Dobro promislite prije nego se odlučite na mentorstvo u nekom predmetu/tečaju koji se uglavnom ili u potpunosti izvodi on-line. Hoćete li imati dovoljno vremena za kontakte s polaznicima ukoliko tečaj traje duže vrijeme (nekoliko tjedana ili mjeseci)? Ako je vaša odluka pozitivna, prije nego započnete mentorske aktivnosti, uključite se u nekoliko on-line edukacija kao polaznik i analizirajte situacije koje se pojavljuju te odgovore instruktora/mentora, a potom procijenite kako biste i koliko uspješno vi reagirali u takvim situacijama. Nakon toga ćete vidjeti da vam proučavanje nekoliko kvalitetnih udžbenika iz područja mentoriranja u on-line obrazovanju i pohađanje odgovarajućih tečajeva vjerojatno neće naškoditi.

 
 

Copyright © CARNet
design: logotip kimajaka