logotip carneta logotip referalnih centara
  Metodika i komunikacija e-obrazovanja english
logotip referalnog centra
 
 

Referalni centri / Metodika i komunikacija e-obrazovanja / Metodika

Metodika

 

Samoprovjera

Ciljevi moraju biti definirani

Mnoge početne primjene Interneta i weba u e-obrazovanju sastojale su se samo u tome da su se nastavni materijali učinili dostupnima on-line. Pritom u pravilu nisu bile u dovoljnoj mjeri korištene prikladne pedagoške metode u e-obrazovanju te komunikacijske i multimedijalne mogućnosti Interneta i weba.

Prije oblikovanja sustava za e-obrazovanje iz nekog predmeta ili tečaja, potrebno je detaljno definirati obrazovne uvjete i ciljeve.

Obrazovni uvjeti postavljaju određena ograničenja i pružaju mogućnosti, a definiraju ih sljedeća pitanja na koja prilikom pripreme za izvođenje on-line nastave treba odgovoriti:
- Tko su polaznici i kakve su njihove karakteristike?
- Što se on-line obrazovanjem želi postići kod polaznika?
- Koje su tehnološke, organizacijske i druge mogućnosti i ograničenja?

Polaznici su u središtu interesa kod oblikovanja on-line obrazovnog sustava te je potrebno potrebno pronaći odgovore na sljedeća pitanja:
- Kakva je razina stručnih predznanja i vještina polaznika?
- Koja su očekivanja i kakva je motivacija polaznika?
- Koliko se polaznici služe informatičkom tehnologijom?
- Koja znanja, vještine i druge sposobnosti polaznici trebaju usvojiti?
- Kako će biti mjereno znanje polaznika i koji su kriteriji njihove uspješnosti?
- Treba li izraditi kurikulum i koji će predmeti/tečajevi biti u kurikulumu?

Tehnološke mogućnosti u oblikovanju on-line obrazovnog sustava povezane su s dostupnim načinima prezentiranja obrazovnih sadržaja i komunikacije s polaznicima, kao i između polaznika, te s brzinom internetske veze kojom polaznici raspolažu.

Organizacijske mogućnosti odnose se na način i kvalitetu izrade obrazovnih materijala, kao i na broj i osposobljenost predavača, instruktora, trenera i/ili mentora koji će sudjelovati u obrazovanju na daljinu.

Tehnološke i organizacijske mogućnosti, u kombinaciji s obrazovnim uvjetima i ciljevima, određuju i načine izvođenja obrazovanja na daljinu u odnosu na klasičnu nastavu:
(a) dominira klasična nastava, a on-line obrazovanje je samo povremeno dopunjuje;
(b) klasična nastava i on-line obrazovanje izvode se u približno podjednakom opsegu;
(c) dominira on-line obrazovanje, a klasična nastava je samo povremena i manjeg opsega;
(d) nastava se gotovo potpuno izvodi on-line, s rijetkim susretima uživo;
(e) nastava se potpuno izvodi on-line bez susreta uživo s polaznicima.

Hibridno učenje je pristup kod kojeg se kombiniraju klasična nastava i on-line obrazovanje. Hibridno učenje je najpovoljniji izbor kad polaznici nisu dovoljno samostalni i motivirani za korištenje sustava za obrazovanje na daljinu, kad ih treba prethodno osposobiti i pripremiti za on-line obrazovanje, kao i u slučajevima kad nezaobilaznu/obveznu nastavu/tečaj uživo (u učionici, laboratoriju, trening centru i sl.) treba nadopuniti suvremenijim izvorima i metodama stjecanja znanja.

Idealni polaznici on-line obrazovanja su samostalni i iskusni u korištenju LMS sustava, motivirani su i imaju potrebu za stjecanjem znanja, disciplinirani su i organizirani, vole rješavati probleme on-line, osposobljeni su za korištenje računalne tehnologije i Interneta, kompetentni su u računalom posredovanoj komunikaciji, posjeduju odgovarajuće predznanje za sudjelovanje u nastavi/tečaju te imaju dovoljno vremena za on-line obrazovanje itd. Idealni polaznici će lako svladavati zahtjeve nastave ili tečaja koji se izvodi isključivo on-line. Naravno, idealni polaznici su vrlo rijetki pa obrazovne metode treba prilagoditi stvarnim polaznicima i prema potrebama u odgovarajućem opsegu koristiti hibridno učenje.

Brojni su pozitivni učinci ako su prikladno primijenjene suvremene tehnologije i pedagoške metode u on-line obrazovanju:
- veća aktivnost polaznika,
- potpunija obrazovna iskustva,
- razvijanje kritičkog mišljenja i rješavanja problema,
- mogućnost bolje pripreme odgovora polaznika zbog asinkronog rada,
- poticanje na usvajanje znanja u suradnji s drugima,
- usmjeravanje polaznika na samostalno traženje izvora informacija.

Postoji nekoliko mogućnosti za vođenje polaznika u svladavanju obrazovnih sadržaja i upravljanje obrazovnim procesom. U nekim slučajevima predavač/instruktor u velikoj mjeri upravlja radom polaznika te zadaje obrazovne teme, sadržaje i zadatke, određuje rokove i raspored rada, pomaže i usmjerava polaznike te ih ocjenjuje i s njima intenzivno komunicira. U drugim slučajevima polaznici su više samostalni i prepušteni sebi u radu s LMS sustavom te sami određuju tempo rada, redoslijed obrazovnih sadržaja koje usvajaju i intenzitet komunikacije s instruktorom/mentorom.

Pedagoške metode u e-obrazovanju vezane su uz različite vrste individualnog i grupnog rada polaznika. Kod izbora metoda usvajanja obrazovnih sadržaja treba imati u vidu broj i osobine polaznika, dostupnu tehnologiju i obrazovne ciljeve.

Tips & tricks: Pedagoški pristupi i metode važan su činitelj uspješnosti u on-line obrazovanju. Izbjegnite pogrešku vezanu uz nedovoljno planiranje obrazovnih metoda. Nemojte prvo postaviti sadržaje na web, a potom razmišljati kako primijeniti određene pedagoške metode. Barem 10-20% ukupnog vremena za izradu on-line obrazovnog sustava iz nekog predmeta/tečaja posvetite aktivnostima istraživanja i planiranja pedagoških metoda imajući u vidu osobine i obrazovne potrebe polaznika te dostupne resurse.

 
 

Copyright © CARNet
design: logotip kimajaka