logotip carneta logotip referalnih centara
  Metodika i komunikacija e-obrazovanja english
logotip referalnog centra
 
 

Referalni centri / Metodika i komunikacija e-obrazovanja / Pedagogija / Biheviorizam

Biheviorizam

 

Testovi su jedna od metoda biheviorizma

Prema bihevioristima naše iskustvo s posljedicama pojedine vrste ponašanja određuje naše buduće ponašanje, odnosno očekivanje određenih posljedica upravlja našim ponašanjem.

Prema biheviorističkom modelu, instruktori mogu utjecati na ponašanje učenika tako da potkrepljuju ponašanje koje vodi željenom obrazovnom cilju. Željeno ponašanje potiče se pozitivnim potkrepljivanjem – nagradama, dobrim ocjenama, pohvalama, dok se neželjeno ponašanja uklanja pomoću negativnih povratnih informacija – prijekorima, lošijim ocjenama, kaznama itd.

Biheviorističke metode se vrlo često koriste u sustavima elektroničkog učenja npr. prilikom ispivanja znanja pojedinog studenta na kraju lekcije. Na tim testovima studenti odgovaraju na pitanja i, ukoliko uspješno odgovore, dobivaju pozitivnu povratnu informaciju, a ukoliko ne znaju neke od odgovora, upućuje ih se na mjesta na kojima mogu pronaći informacije vezane uz točan odgovor.

Najznačajniji predstavnici biheviorizma bili su J. B. Watson, koji se bavio istraživanjem odnosa između podražajne situacije (stimulusa) i reakcije, E. L. Thorndike koji je otkrio tzv. zakon efekta (law of effect) prema kojem svako djelovanje koje u određenoj situaciji izaziva zadovoljstvo biva s većom vjerojatnošću ponovljeno, kao i B. F. Skinner koji je razvio principe tzv. instrumentalnog (operantnog) uvjetovanja kojim se promjene u ponašanju (učenje) mogu postići potkrepljivanjem i nagrađivanjem željenih oblika ponašanja.

Prema biheviorizmu poučavanje treba raščlaniti u manje i dobro potkrijepljene korake. Bihevioristički pristup primjenjuje se (a) redovitom uporabom testova, kvizova i drugih metoda procjene i samoprocjene znanja; (b) planiranjem i provođenjem različitih oblika pohvaljivanja i nagrađivanja za ostvarene rezultate u obrazovnom procesu; (c) uskraćivanjem nagrade ili prikladnim kažnjavanjem za neželjene oblike ponašanja tijekom obrazovanja.

Kratke odgovore na neka od temeljnih pitanja vezanih uz proces učenja i biheviorizam potražite na sljedećem web mjestu:
- Biheviorizam, http://web.cocc.edu/cbuell/theories/behaviorism.htm

Tips & tricks: Željene oblike ponašanja polaznika tečajeva u e-obrazovanju pokušajte potkrijepiti i potaknuti odgovarajućim nagradama (bodovanjem, pohvalama) koje ste isplanirali u skladu s koracima u kojima trebaju obaviti obrazovne aktivnosti i usvojiti odgovarajuće znanje/vještine.

 
 

Copyright © CARNet
design: logotip kimajaka